Sunday, November 9, 2014


Vyfoť to a bude ti to líp chutnat!

Breaking news: Scientists say your meal will taste twice as good if you photograph it and share it on Facebook.

Před nedávnem jsem shlédla kamarádův post na Facebooku. Dává jich tam týdně spousty, tenhle mě ale pobavil. Přesně vystihuje chování, nebojím se říct, většiny uživatelů sociálních sítí a to nemusí jít jen o food bloggery nebo foodies. Střetávají se tu dvě skupiny. Jedna skupina těch, kteří žijí jídlem, jídlo je jejich vášeň, vášen spočívá v přípravě jídla, aranžování před focením a pak se pochlubí svým přátelům, jak jsou šikovní a jak to jídlo vytvořené jimi samotnými skvěle vypadá. V tomto bodě to většinou končí. Recept chybí, tipy chybí. Dalo by se říct, že se jedná o pouhou provokaci těch, kteří jsou nuceni obsah shlédnout, a sdílení radosti těch kuchtíků, kteří tu nádheru vlastnoručně vytvořili. Mám na mysli food postery na Facebooku.




Důvodů, proč se lidé uchylují právě ke sdílení jídla, objevování nových restaurací, ochutnávání nejrůznějších regionálních specialit a postování na Facebook, může být několik.

Dávno padlo klišé, že je česká kuchyně nemoderní, tučná a že v Česku nenajdete jedinou dobrou restautaci. Opak je pravdou. Restaurace, která si nenajde své fanoušky a kde nebude hostům chutnat, dříve či později bude muset svou činnost ukončit. Neviditelná ruka trhu funfuje nemilosrdně a bez výjimek.

Před pár lety se fenoménem stala různá degustační menu, která mají za cíl nejen poznat místní kuchyni a podráždit chuťové buňky, ale především funkci socializační. U jídla se většinou sejdete s přáteli, s rodinou a nad jídlem debatujete. Z klasického setkání u oběda se staly brunche, chcete-li snídaně spojené s poledním jídlem, po-obědovou kávou a zákuskem. Takto se  schází celé rodiny, rodiny s rodinami přátel, rodiče s dětmi a prarodiči, party kamarádů. Pro zachycení nezapomenutelného setkání spojeného s výtečným kulinářským zážitkem, click and post.


V současnosti je trendem domácí příprava jídla a po vzoru televizních show pozvat rodinu a přátele k sobě domů. Připravit zábavný doprovodný program a mít pěkný večer se spoustou jídla. Jídlo se musí samozřejmě vyfotit, prohnat aplikací na úpravu fotek a jedním klikem sdílet na sociálních sítích. Říká se tomu #foodporn nebo #gastroporno.  Hashtag (#) nezapomeňte nikdy přidat před všechna hesla, která máte v popisu příspěvku.


Nejčastějším jevem dneška je připravit jakoukoli gurmánskou specialitu doma, může jít i o zcela obyčejné pečené kuře nebo rybízový koláč, stačí jen naaranžovat pěkné pozadí a udělat fotku, ze které se vám budou sbíhat sliny. Tedy těm, kteří jsou zrovna na Facebooku a nemají v dosahu jednoho metru nějakou dobrotu, kterou by mohli právě vzniklou chuť uspokojit.
 


Na oficiálním serveru Foodblogy.cz je registrováno 210 food blogů. Jedná se o přehled nejlepších a nejoblíbenějších českých blogů věnovaných jídlu, receptům, vaření a gastronomii obecně. Na blogu se scházejí nadšenci se stejným zaměřením, proto nemůže nikoho obtěžovat, že se na blogu o jídle vede konverzace pouze s food tematikou. Naopak se jedná o prospěšné prostředí vytvořené lidmi se stejnou zálibou, kteří jsou ochotni se se svými kulinářskými výtvory podělit a přidat kompletni recept včetně fotografií a užitečných rad a tipů. Takto sdílené informace jsou pro všechny čtenáře přínosné a dochází ke kolektivnímu sdíleni informací. Kolektivní inteligence je znakem nových mědií. [1]

V žebříčku 10 nejotravnějsích statusů, které uživatelé postují na Facebook, jsou fotografie jídla na druhém místě. Na prvním místě se umístily motivační statusy. [2] Z citovaného zdroje lze jednodušše odvodit, jaký obsah se na sociální síti Facebook objevuje nejčastěji. Vedle zmiňovaného jídla a motivačních rad jsou to fotky dětí, fotky upatlaných dětí, statusy o tom, co právě děláte, kde a s kým nebo také upozornění, kde jste byli a kde budete. Je to vcelku logické. Všichni uživatelé s vlastním profilem na Facebooku jsou de facto tvůrci veškerého obsahu, který je všem přátelům dostupný. Tato vlastnost zvaná produsage, kdy uživatelé jsou zároveň tvůrci obsahu daného média, je typická pro nově vznikající aplikace, komunikační sítě a kanály.

Pokud jste dostatečně imunní a nevadí vám dívat se ostatním do talíře potažmo do žaludku, jste jedni z mála. Pro ostatní existuje možnost nevyžádaný obsah eliminovat.

 

 

 



[1] Lévy, P. (1999). Collective Intelligence: Mankind´s Emerging World in Cyberspace. ISBN-10: 0738202614.

No comments:

Post a Comment