Vyfoť to a bude ti to líp chutnat!
Breaking news: Scientists say your meal will taste twice as good if you
photograph it and share it on Facebook.
Před nedávnem
jsem shlédla kamarádův post na Facebooku. Dává jich tam týdně spousty, tenhle
mě ale pobavil. Přesně vystihuje chování, nebojím se říct, většiny uživatelů
sociálních sítí a to nemusí jít jen o food bloggery nebo foodies. Střetávají se
tu dvě skupiny. Jedna skupina těch, kteří žijí jídlem, jídlo je jejich vášeň,
vášen spočívá v přípravě jídla, aranžování před focením a pak se pochlubí
svým přátelům, jak jsou šikovní a jak to jídlo vytvořené jimi samotnými skvěle
vypadá. V tomto bodě to většinou končí. Recept chybí, tipy chybí. Dalo by
se říct, že se jedná o pouhou provokaci těch, kteří jsou nuceni obsah
shlédnout, a sdílení radosti těch kuchtíků, kteří tu nádheru vlastnoručně vytvořili.
Mám na mysli food postery na Facebooku.
Důvodů, proč se
lidé uchylují právě ke sdílení jídla, objevování nových restaurací, ochutnávání
nejrůznějších regionálních specialit a postování na Facebook, může být několik.
Dávno padlo
klišé, že je česká kuchyně nemoderní, tučná a že v Česku nenajdete jedinou
dobrou restautaci. Opak je pravdou. Restaurace, která si nenajde své fanoušky a
kde nebude hostům chutnat, dříve či později bude muset svou činnost ukončit.
Neviditelná ruka trhu funfuje nemilosrdně a bez výjimek.
Před pár lety se
fenoménem stala různá degustační menu, která mají za cíl nejen poznat místní
kuchyni a podráždit chuťové buňky, ale především funkci socializační. U jídla
se většinou sejdete s přáteli, s rodinou a nad jídlem debatujete. Z klasického
setkání u oběda se staly brunche, chcete-li snídaně spojené s poledním jídlem,
po-obědovou kávou a zákuskem. Takto se
schází celé rodiny, rodiny s rodinami přátel, rodiče s dětmi a
prarodiči, party kamarádů. Pro zachycení nezapomenutelného setkání spojeného s výtečným
kulinářským zážitkem, click and post.
V současnosti
je trendem domácí příprava jídla a po vzoru televizních show pozvat rodinu a
přátele k sobě domů. Připravit zábavný doprovodný program a mít pěkný
večer se spoustou jídla. Jídlo se musí samozřejmě vyfotit, prohnat aplikací na
úpravu fotek a jedním klikem sdílet na sociálních sítích. Říká se tomu #foodporn nebo #gastroporno. Hashtag (#) nezapomeňte nikdy přidat před všechna hesla,
která máte v popisu příspěvku.
Nejčastějším jevem
dneška je připravit jakoukoli gurmánskou specialitu doma, může jít i o zcela
obyčejné pečené kuře nebo rybízový koláč, stačí jen naaranžovat pěkné pozadí a
udělat fotku, ze které se vám budou sbíhat sliny. Tedy těm, kteří jsou zrovna
na Facebooku a nemají v dosahu jednoho metru nějakou dobrotu, kterou by
mohli právě vzniklou chuť uspokojit.
Na oficiálním
serveru Foodblogy.cz je registrováno 210
food blogů. Jedná se o přehled nejlepších a nejoblíbenějších českých blogů
věnovaných jídlu, receptům, vaření a gastronomii obecně. Na blogu se scházejí
nadšenci se stejným zaměřením, proto nemůže nikoho obtěžovat, že se na blogu o
jídle vede konverzace pouze s food tematikou. Naopak se jedná o prospěšné
prostředí vytvořené lidmi se stejnou zálibou, kteří jsou ochotni se se svými
kulinářskými výtvory podělit a přidat kompletni recept včetně fotografií a
užitečných rad a tipů. Takto sdílené informace jsou pro všechny čtenáře
přínosné a dochází ke kolektivnímu sdíleni informací. Kolektivní inteligence je
znakem nových mědií. [1]
V žebříčku 10
nejotravnějsích statusů, které uživatelé postují na Facebook, jsou fotografie
jídla na druhém místě. Na prvním místě se umístily motivační statusy. [2]
Z citovaného zdroje lze jednodušše odvodit, jaký obsah se na sociální síti
Facebook objevuje nejčastěji. Vedle zmiňovaného jídla a motivačních rad jsou to
fotky dětí, fotky upatlaných dětí, statusy o tom, co právě děláte, kde a s kým
nebo také upozornění, kde jste byli a kde budete. Je to vcelku logické. Všichni
uživatelé s vlastním profilem na Facebooku jsou de facto tvůrci veškerého
obsahu, který je všem přátelům dostupný. Tato vlastnost zvaná produsage, kdy
uživatelé jsou zároveň tvůrci obsahu daného média, je typická pro nově vznikající
aplikace, komunikační sítě a kanály.
Pokud jste dostatečně
imunní a nevadí vám dívat se ostatním do talíře potažmo do žaludku, jste jedni
z mála. Pro ostatní existuje možnost nevyžádaný obsah eliminovat.
[1] Lévy, P. (1999). Collective Intelligence: Mankind´s
Emerging World in Cyberspace. ISBN-10: 0738202614.
No comments:
Post a Comment