Sunday, November 23, 2014

Mediální multitasking pohlcuje svět, zejména nová média a Američany


Zajímavý výzkum týkající se multitaskingu v oblasti médií uskutečnila v červenci roku 2012 skupina nizozemských vědců. Hilde A.M. Voorveld, Claire M.Segijn a Edith G. Smit z University of Amsterdam a Paul E. Ketelaar z Radboud University Nijmegen. Profesorka Hilde Voorveld aktuálně pracuje na třech výzkumech týkajících se cross-mediálních efektů, kombinací médií z hlediska jejich konzumace a chováním při zakupování médií a mediálního multitaskingu a jeho vlivu na přesvědčování konzumentů médií. Stejně jako H. Voorveld i Claire M. Segijn provádí výzkum na fakultě sociálních a behaviorálních věd v rámci programu Persvazivní komunikace, kam spadá také výzkum zaměřený na mediální multitasking. Profesorka Edith G. Smit vyučuje komunikaci na Amsterdamské univerzitě a na toto téma vydala již několik publikací. Nejvýznamnější vědec z celého kolektivu – profesor Paul E. Ketelaar - se specializuje na efekty inovativní strategie marketingové komunikace a persvazivní kampaně šité na míru.

Hlavním tématem výzkumu s názvem „Prevalence and Predictors of Media Multitasking Across Countries“ je mediální multitasking, konkrétně pak důvody, které mohou multitasking v různých vyspělých státech ovlivnit. Výzkum si stanovil hned v počátku tři hypotézy, které byly úzce spjaty se zvoleným tématem med. multitaskingu.

Hypotéza č.1: Mediální multitasking převládá u nových médií spíše než u tradičních médií.

Hypotéza č.2: Převládání typů mediálního multitaskingu se liší napříč zeměmi.
Hypotéza č.3: Mediální multitasking je převažující více v polychronních, nežli monochronních zemích.
Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, zdali klasické demografické ukazatele (věk, pohlaví, příjem a dosažené vzdělání) mohou předznamenávat míru a povahu mediálního multitaskingu, a zdali je možné aplikovat tento vliv obecně nebo se různí ve vybraných zemích. Samotný mediální multitasking je definován dvěma druhy faktorů – mediálními faktory a publikovými faktory. Tato studie se zaměřuje na oba druhy.
Předpokladem bylo také vymezení a jasná definice polychronních a monochronních států, respektive rozlišení zemí, ve kterých je čas vnímán (strukturován) buďto monochronním nebo polychronním způsobem. Pro monochronní chápání času je typické, že aktivity jsou strukturovány a mají jasně daný řád, zároveň je uskutečněna právě jedna v daném časovém okamžiku. Naopak polychronní vnímání času je charakteristické menší významností časového rozvrhu a plánování, jedinci jsou více flexibilní a preferují vykonávání více aktivit současně.
Text má podobu odborného článku, ve kterém se snaží srozumitelnou, ale vědeckou cestou popsat a okomentovat provedený výzkum společně se zjištěnými závěry. Přestože se jedná o odborný jazyk, všechny potřebné vědecké termíny jsou autory vysvětleny. Text je doplněn o velice přehledné tabulky, ze kterých je na první pohled patrné, jaký ukazatel se snaží čtenáři představit. V textu nechybí ani konečné hodnocení výsledků a okomentování možných zlepšení či návrhů na témata dalších výzkumů, které by mohly být k této problematice v budoucnosti realizovány.
Image: Michigan State Univ.
http://www.laboratoryequipment.com/news/2012/12/media-multitasking-linked-depression-anxiety
Dotazník zjišťoval, jak a jaké typy médií kombinujeme
Výzkum měl několik částí. Odborníci si nejdříve stanovili šest zemí, ve kterých by chtěli výzkum realizovat (USA, Francie, Německo, Nizozemí, Španělsko a Velká Británie), ale také počet respondentů, které by chtěli zapojit do výzkumu pro získání relevantních výsledků. Jako nástroj výzkumu bylo vybráno online dotazníkové šetření. Dotazník byl k zájemcům šířen prostřednictvím panelu „OpinionBar“. Zadavateli výzkumu nebyl výběr respondentů žádným způsobem, kromě věku (respondenti museli být starší 16ti let), omezován ani filtrován. V každém z vybraných států se smělo výzkumu zúčastnit maximálně tisíc účastníků (celkem 57% mužů a 43% žen). Otázky v dotazníku se v první části tázaly na to, kolik času respondenti tráví s každým vybraným typem média (měřeno ve dnech v týdnu). Do výzkumy byla zahrnuta tradiční média (noviny, magazíny, rádio a televize) a nová média (internet, sociální média, e-mail a mobilní telefon). Aby nebyly pro respondenty otázky příliš zavádějící k tématu multitaskingu, autoři formulovali otázky následovně: Když sleduji televizi, nikdy/občas/často/vždy využívám také (uvedený další typ média). Celkem bylo tímto způsobem vytvořeno třináct možných multitaskingových kombinací typů médií. Ty byly rozděleny do dvou typů:
a) multitasking s alespoň jedním tradičním médiem
b) multitasking pouze s novými médii
Součástí dotazníku byly také otázky vztahující se k sociodemografickým údajům respondentů – věk, pohlaví, nejvyšší dosažené vzdělání a příjem - jelikož autoři chtěli tyto ukazatele vztáhnout a pozorovat v souvislosti s mediálním multitaskingem. Aby bylo možné vypozorovat rozdíly v multitaskingu v jednotlivých zemích, bylo využito analýzy MANOVA (Multivariate Analysis of Variance), ve které byla stanovena země jako nezávisle proměnná a kombinace typů médií jako závisle proměnná. Pro ověření, zdali demografické ukazatele mají vliv na multitasking s vybranými typy médií, bylo použito regresní analýzy.
Kdo využívá multitaskingu nejvíce a co dalšího vyplývá z výzkumu?
Výsledky výzkumu poukazují na to, jakou podobu mediální multitasking nejčastěji má, jaké národnosti využívají ty či ony kombinace typů médií, nebo jak závisí multitasking na věku, pohlaví, příjmu či dosaženém vzdělání. Nejvýznamnější zjištění odborníků se týkají bezesporu kombinace médií, které lidé používají, pokud, byť nevědomky, provádí mediální multitasking. Níže uvedené tabulky prezentují nejčastější a nejméně reálné formy mediálního multitaskingu. „M“ znamená míru multitaskingu.
Nejčastější kombinace v mediálním multitaskingu
Forma
           M
SD
1)      Social media and new media
2.47
0.74
2)      TV and new media
2.45
0.75
3)      Internet and new media
2.42
0.74

Nejméně časté kombinace v mediálním multitaskingu
Forma
M
SD
1)      Mobile and traditional media
1.79
0.66
2)      Social media and traditional media
1.81
0.64
3)      E-mail and traditional media
1.81
0.66

Vědcům se podařilo potvrdit hypotézu č.1, což znamená, že mediální multitasking je skutečně častější spíše u nových médií, nežli u těch tradičních. Potvrdilo se také, že pro obyvatele různých zemí je charakteristický různý způsob multitaskingu. Odborníci zjistili, že „nejlepší“ jsou v multitaskingu Američané a Britové, naopak nejméně praktikují multitasking Nizozemci. Nejvíce multitaskingu s novými médii je možné nalézt v USA, Španělsku a Francii. Proto je možné považovat také druhou hypotézu za potvrzenou. Co se týče odlišení států na základě polychronního a monochronního vnímání času, z výzkumu vyplynulo, že monochronní vnímání času je spíše spojeno s multitaskingem s tradičními typy médií, kdežto polychronní je typické spíše pro multitasking s novými médii.
Další zajímavé závěry byly zjištěny ve zkoumání závislostních vztahů mezi věkem, pohlavím, vzděláním a příjmem respondentů a mediálním multitaskingem. Je možné říci, že pouze věk je obecným předpokladem pro mediální multitasking. Ostatní ukazatele se velmi liší napříč spektrem zkoumaných zemí. Z výzkumu vyšlo najevo, že mladší lidé využívají multitaskingu spíše než starší lidé, a to především v oblasti nových médií. Dále bylo zjištěno, že pohlaví nijak zásadně mediální multitasking neovlivňuje, ovšem s výjimkou španělských žen, u kterých vědci odhalily, že využívají multitaskingu více než španělští muži, a to opět zejména v kombinaci s novými médii. Dosažené vzdělání hrálo roli pouze ve Francii a Španělsku, a to u obou hlavních typů médií. Jako významný faktor se ukázalo být mediální vlastnictví.
Pokud bych měla hlavní přínosy výzkumu shrnout, určitě by byly nejvýznamnější následující tři tvrzení:
  • mediální multitasking se vyskytuje spíše u nových médií
  • mediální multitasking je nejvíce možné vypozorovat u obyvatel Spojených států
  • multitasking je nejméně častý v Nizozemí.
Autoři se v závěru studie zaměřují na možná zlepšení a doporučení pro potenciální výzkumy v této oblasti v budoucnu. Autoři výzkumu uvádějí, že měli v realizaci výzkumu několik překážek. Zaprvé, vybrané země se odlišují v mnoha dalších ohledech, nežli je pouze nahlížení na čas. Odborníci proto doporučují zaměřit se případně v obdobném výzkumu i na další odlišnosti států. Dále také upozorňují na to, že respondenti z vybraných zemí nebyly rovnoměrně zastoupeni za různé kategorie a sociální skupiny – respondenti ze Španělska měli nejvyšší dosažené vzdělání ze všech zúčastněných národností, nejvyššími příjmy disponovali respondenti z Nizozemí a lidé z Německa byli obecně nejstarší. Ve většině zemí se výzkumu zúčastnilo více mužů než žen, což se také může ukázat jako zkreslující faktor. Autoři apelují především na to, aby byl výzkum v budoucnu zopakován, a to s účastníky z co možná největšího počtu zemí.
Jak by vypadala situace u nás?
Přestože do výzkumu nebyli zahrnuti respondenti z České republiky, domnívám se, že mnoho výsledků je aplikovatelných i na obyvatele naší země. Navíc je možné najít mezi naší zemí a zeměmi zúčastněnými určité paralely a společné znaky, na základě kterých můžeme odvodit, jak by výzkum týkající se mediálního multitaskingu mohl dopadnout v České republice. Vzhledem k tomu, že se náš stát řadí spíše k monochronnímu vnímání času, v oblasti mediálního multitaskingu jsme pravděpodobně zvyklí spíše na využití a kombinování tradičních typů médií. Polohou i kulturou se nejvíce blížíme Německu, proto můžeme vyvodit, že v ČR by s největší pravděpodobností lidé nejvíce kombinovali sociální a nová média, ale také televizi, mobilní telefon či rádio a nová média.
Vzhledem k tomu, že přístup k různým typům zejména nových médií je čím dál tím snazší  a lidé přirozeně chtějí stíhat co nejvíce věcí najednou, je mediální multitasking běžnou součástí našeho života. Je jen otázkou, kolik typů médií budeme schopni paralelně nejen ovládat ale hlavně vnímat v budoucnosti a existuje-li nějaká hranice pro množství médií, které je možné zahrnout do mediálního multitaskingu.
http://www.ikeepsafe.org/educational-issues/multitasking-a-state-of-continuous-partial-attention/

Zdroje:
VOORVELD, Hilde, Claire SEGIJN, Paul KETELAAR a Edith SMITH. Investigating the Prevalence and Predictors of Media Multitasking Across Countries. 2014, s. 23. Dostupné z: http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/2556/1250
http://www.paulketelaar.eu/index.php?lang=en
http://www.uva.nl/over-de-uva/organisatie/medewerkers/content/v/o/h.a.m.voorveld/h.a.m.voorveld.html
http://www.uva.nl/en/about-the-uva/organisation/staff-members/content/s/m/e.g.smit/e.g.smit.html
http:/www.uva.nl/en/about-the-uva/organisation/staff-members/content/s/e/c.m.segijn/c.m.segijn.html






No comments:

Post a Comment