Sunday, November 23, 2014

Ovlivňování veřejného mínění od kukuřičného sirupu po obezitu: Informace o výživě na Wikipedii


Věčně upravovaná a nemálo kritizovaná online encyklopedie Wikipedie se pomalu, ale jistě stává důvěryhodnějším zdrojem informací. Na rozdíl od dob po jejím vzniku v roce 2001, kdy se velice chaoticky začala zaplňovat velkým množstvím informací, které bohužel často nebyly pravdivé, či ověřené, se nyní v časech, kdy se široká veřejnost začala zajímat o výživové informace, obezitu a riziky s ní spojené, Wikipedie stává zase jedním z předních zdrojů informací. Cílem této studie bylo tedy uspořádat výzkum zaměřený zejména na důvěryhodnost Wikipedie, co se týče oblasti zdraví a nutričních informací. Zároveň také ověřit zdroje, ze kterých články čerpají a na něž odkazují.

Shrnutí literatury

Po založení Wikipedie v roce 2001 nastaly problémy s její důvěryhodností. Na rozdíl od ostatních encyklopedií, kam mohou přispívat pouze experti z konkrétních oblastí, na Wikipedii mohli přispívat všichni. Což vyústilo v zneužívání prostoru pro šíření informací a následné konflikty, které se poté mnohdy řešily v masových médiích. Jako například když známý spisovatel, žurnalista a politická figura John Seigenthaler byl v článku na Wikipedii spojen s atentátem na Johna F. Kennedyho.

Nicméně Wikipedie změnila pravidla editování článků. Takže editoři už nemohou být anonymní a musí se zaregistrovat. U témat, které jsou velice populární a kontroverzní už nemohou běžní uživatelé nic editovat a změny na nich mohou provádět pouze administrátoři. Navíc komunita administrátorů neustále debatuje nad články. Postupem času tedy začaly ubývat falešné informace a nyní je některými tiskovinami v USA považována za důvěryhodný zdroj.

Předchozí výzkum prokázal, že veřejnost hledá většinu informací o zdraví a speciálně o výživě na internetu a články Wikipedie jsou ve vyhledávání většinou mezi prvními. Tudíž ty správné informace o výživě, mohou mít veliký vliv na stravování a styl života mnoha jednotlivců.

Metodologie

Tato studie využila metodu, kterou vymyslela profesorka DiStaso v průběhu jeho analýzy zdrojů článku na Wikipedii, které pojednávaly o havárii ropné plošiny Deepwater Horizon.

V průběhu pěti let od roku 2007 prováděli uvedení autoři dlouhodobou obsahovou analýzu na devíti článcích, které byli ze tří různých oblastí doporučených experty. První z nich jsou výživové složky, pod které pak spadají články o kukuřičném sirupu s vysokým obsahem fruktózy, trans-tucích a glutenu. Druhou je dietní zdravotní stav, pod které spadá vysoká hladina cholesterolu, vysoký tlak a obezita. Poslední jsou dietní nemoci, mezi které se člení cukrovka, kardiovaskulární onemocnění a rakovina.

Zpráva z výzkumu

Výzkum byl založen na několika otázkách, které postupně rozebraly všechny oblasti zájmu. Nejdříve se zkoumalo na kterém místě byl článek Wikipedie ve třech nejčastěji užívaných vyhledávačích (Google, Bing a Yahoo!). V 63% případů byla Wikipedie na prvním místě, ve 33,3% na druhém a pouze ve 3,7% na třetím. Jeden jediný článek se nedostal mezi první tři pozice. V přiložené tabulce je pak doložené, že Wikipedie bude jedním z prvních zdrojů při vyhledávání informací o výživě.


Další otázka byla zaměřená na četnost změn v článcích, přičemž dohromady byly články upraveny celkem 29 593 krát. Což je po zprůměrování a rozpočítání zhruba 36,2 změn jednoho článku v měsíci. V roce 2009 se počet změn značně snížil a oproti roku 2007 bylo v roce 2011 o 55% změn méně.

Zbytek výzkumu se věnoval zdrojům v jednotlivých článcích a jejich původu. V roce 2008 značně stoupl počet zdrojů, nicméně v roce 2009 se nárůst zastavil a pak už jen velice jemně klesal. Přestože se počet zdrojů takto změnil, zůstala délka článků přibližně stejná. Z druhé tabulky je zjevné, že počet zdrojů na zpravodajská média se snížil, kdežto na akademické publikace se zvýšil.



Diskuze a výsledky

Dlouhodobá obsahová analýza získala data, která napovídají zvyšující se důvěryhodnosti Wikipedie. Zároveň po prozkoumání nejznámějších vyhledávačů, je jasné, že články Wikipedie o výživě, jsou vždy na prvních příčkách.
Všech devět článků bylo velice často upravováno, což svědčí o přísnosti celého procesu úprav. Zároveň úbytek úprav v posledních letech svědčí o snaze prezentovat ověřená a ustálená fakta oproti touze neustále dodávat fakta nová.
Toto vše svědčí o vzrůstající důvěryhodnosti Wikipedie. Přestože jsme zaznamenali nárůst akademických zdrojů, pořád se najdou zdroje, jejichž původ není úplně jasný. Stále má tedy Wikipedie co zlepšovat.
Lidé, kteří budou vyhledávat informace o výživě a otevřou si Wikipedii, budou mít přísun informací založených především na akademických výzkumech.

Přínos pro ČR

Ačkoliv jsou výsledky výzkumu zajímavé a dávají člověku naději v důvěryhodnou Wikipedii, je nutné podotknout, že tento výzkum se týkal anglické Wikipedie. Články v české Wikipedii se od anglické liší, tudíž nám tento výzkum nedává pro nás tolik užitečné informace.


Na práci se podílela šestice autorů
·     Marcus Messner (Ph.D., University of Miami) vyučuje a koordinuje výzkumy na škole Média & Kultura Richarda T. Robertsona. Zajímá se o nová média  a vyučuje sociologii médií, žurnalistiku multimédií a globální komunikaci.
·  Marcia W. DiStaso (Ph.D, University of Miami) je profesorkou na vysoké škole komunikací v Pennsylvania State University. Zaměřuje se zejména na vztahy mluvy, sociální média, finanční komunikace a vztahy investorů.
·     Yan Jin (Ph.D., University of Missouri-Columbia) je profesorem na Gradyho vysoké škole žurnalistiky a masové komunikace. Zároveň je spolupracovník ředitele Centra komunikace pro Zdraví & Risk na univerzitě v Georgii. Její výzkum se zaměřuje na krizovou komunikaci a strategii managementu konfliktů, zároveň jak emoce ovlivňují rozhodnutí veřejnosti při krizových a rizikových informacích.
·     Shana Meganck (Ph.D, Virginia Commonwealth University) je spolupracující profesor na škole Médií a Kultury Ticharda T. Robertsona. Její výzkum se zaměřuje na konflikty v komunikaci o zdraví, nových médiích a veřejných vztazích.
·    Scott Sherman (M.A., Syracuse University) je spolupracující profesor na škole Médií a Kultury Ticharda T. Robertsona. Pracuje již dvacet let v reklamě a většinu svého života vymýšlí strategie a design v oddělení kreativců pro reklamní společnosti.
·     Sally Norton (M.P.H., University of North Carolina at Chapel Hill) je konzultant výzkumu o zdraví veřejnosti a vzdělavatel wellness. V průběhu své kariéry se věnovala zdravotnictví veřejnosti a vzdělávání se v oblasti akademické zdravotní péče.

Zdroj:
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4823/4162





No comments:

Post a Comment