Věčně
upravovaná a nemálo kritizovaná online encyklopedie Wikipedie se pomalu, ale
jistě stává důvěryhodnějším zdrojem informací. Na rozdíl od dob po jejím vzniku
v roce 2001, kdy se velice chaoticky začala zaplňovat velkým množstvím
informací, které bohužel často nebyly pravdivé, či ověřené, se nyní
v časech, kdy se široká veřejnost začala zajímat o výživové informace, obezitu
a riziky s ní spojené, Wikipedie stává zase jedním z předních zdrojů
informací. Cílem této studie bylo tedy uspořádat výzkum zaměřený zejména
na důvěryhodnost Wikipedie, co se týče oblasti zdraví a nutričních informací.
Zároveň také ověřit zdroje, ze kterých články čerpají a na něž odkazují.
Shrnutí literatury
Po založení Wikipedie v roce 2001
nastaly problémy s její důvěryhodností. Na rozdíl od ostatních
encyklopedií, kam mohou přispívat pouze experti z konkrétních oblastí, na
Wikipedii mohli přispívat všichni. Což vyústilo v zneužívání prostoru pro
šíření informací a následné konflikty, které se poté mnohdy řešily v masových
médiích. Jako například když známý spisovatel, žurnalista a politická figura
John Seigenthaler byl v článku na Wikipedii spojen s atentátem na
Johna F. Kennedyho.
Nicméně Wikipedie změnila pravidla
editování článků. Takže editoři už nemohou být anonymní a musí se
zaregistrovat. U témat, které jsou velice populární a kontroverzní už nemohou
běžní uživatelé nic editovat a změny na nich mohou provádět pouze
administrátoři. Navíc komunita administrátorů neustále debatuje nad články.
Postupem času tedy začaly ubývat falešné informace a nyní je některými
tiskovinami v USA považována za důvěryhodný zdroj.
Předchozí výzkum prokázal, že veřejnost
hledá většinu informací o zdraví a speciálně o výživě na internetu a články
Wikipedie jsou ve vyhledávání většinou mezi prvními. Tudíž ty správné informace
o výživě, mohou mít veliký vliv na stravování a styl života mnoha jednotlivců.
Metodologie
Tato studie využila metodu, kterou
vymyslela profesorka DiStaso v průběhu jeho analýzy zdrojů článku na
Wikipedii, které pojednávaly o havárii ropné plošiny Deepwater Horizon.
V průběhu pěti let od roku 2007
prováděli uvedení autoři dlouhodobou obsahovou analýzu na devíti článcích,
které byli ze tří různých oblastí doporučených experty. První z nich jsou
výživové složky, pod které pak spadají články o kukuřičném sirupu
s vysokým obsahem fruktózy, trans-tucích a glutenu. Druhou je dietní
zdravotní stav, pod které spadá vysoká hladina cholesterolu, vysoký tlak a
obezita. Poslední jsou dietní nemoci, mezi které se člení cukrovka,
kardiovaskulární onemocnění a rakovina.
Zpráva z výzkumu
Výzkum byl založen na několika otázkách,
které postupně rozebraly všechny oblasti zájmu. Nejdříve se zkoumalo na kterém
místě byl článek Wikipedie ve třech nejčastěji užívaných vyhledávačích (Google,
Bing a Yahoo!). V 63% případů byla Wikipedie na prvním místě, ve 33,3% na
druhém a pouze ve 3,7% na třetím. Jeden jediný článek se nedostal mezi první
tři pozice. V přiložené tabulce je pak doložené, že Wikipedie bude jedním
z prvních zdrojů při vyhledávání informací o výživě.
Další otázka byla zaměřená na četnost
změn v článcích, přičemž dohromady byly články upraveny celkem 29 593
krát. Což je po zprůměrování a rozpočítání zhruba 36,2 změn jednoho článku
v měsíci. V roce 2009 se počet změn značně snížil a oproti roku 2007
bylo v roce 2011 o 55% změn méně.
Zbytek výzkumu se věnoval zdrojům
v jednotlivých článcích a jejich původu. V roce 2008 značně stoupl
počet zdrojů, nicméně v roce 2009 se nárůst zastavil a pak už jen velice
jemně klesal. Přestože se počet zdrojů takto změnil, zůstala délka článků
přibližně stejná. Z druhé tabulky je zjevné, že počet zdrojů na zpravodajská média se snížil,
kdežto na akademické publikace se zvýšil.
Diskuze a výsledky
Dlouhodobá obsahová analýza získala data,
která napovídají zvyšující se důvěryhodnosti Wikipedie. Zároveň po prozkoumání
nejznámějších vyhledávačů, je jasné, že články Wikipedie o výživě, jsou vždy na
prvních příčkách.
Všech devět článků bylo velice často
upravováno, což svědčí o přísnosti celého procesu úprav. Zároveň úbytek úprav
v posledních letech svědčí o snaze prezentovat ověřená a ustálená fakta
oproti touze neustále dodávat fakta nová.
Toto vše svědčí o vzrůstající
důvěryhodnosti Wikipedie. Přestože jsme zaznamenali nárůst akademických zdrojů,
pořád se najdou zdroje, jejichž původ není úplně jasný. Stále má tedy Wikipedie
co zlepšovat.
Lidé, kteří budou vyhledávat informace o
výživě a otevřou si Wikipedii, budou mít přísun informací založených především
na akademických výzkumech.
Přínos pro ČR
Ačkoliv jsou výsledky výzkumu zajímavé a
dávají člověku naději v důvěryhodnou Wikipedii, je nutné podotknout, že
tento výzkum se týkal anglické Wikipedie. Články v české Wikipedii se od
anglické liší, tudíž nám tento výzkum nedává pro nás tolik užitečné informace.
Na práci se podílela
šestice autorů
·
Marcus
Messner (Ph.D., University of Miami) vyučuje a koordinuje výzkumy na škole
Média & Kultura Richarda T. Robertsona. Zajímá se o nová média a vyučuje sociologii médií, žurnalistiku
multimédií a globální komunikaci.
· Marcia W.
DiStaso (Ph.D, University of Miami) je profesorkou na vysoké škole
komunikací v Pennsylvania State University. Zaměřuje se zejména na vztahy
mluvy, sociální média, finanční komunikace a vztahy investorů.
·
Yan Jin
(Ph.D., University of Missouri-Columbia) je profesorem na Gradyho vysoké škole
žurnalistiky a masové komunikace. Zároveň je spolupracovník ředitele Centra
komunikace pro Zdraví & Risk na univerzitě v Georgii. Její výzkum se
zaměřuje na krizovou komunikaci a strategii managementu konfliktů, zároveň jak
emoce ovlivňují rozhodnutí veřejnosti při krizových a rizikových informacích.
·
Shana
Meganck (Ph.D, Virginia Commonwealth University) je spolupracující profesor
na škole Médií a Kultury Ticharda T. Robertsona. Její výzkum se zaměřuje na konflikty
v komunikaci o zdraví, nových médiích a veřejných vztazích.
· Scott
Sherman (M.A., Syracuse University) je
spolupracující profesor na škole Médií a Kultury Ticharda T. Robertsona.
Pracuje již dvacet let v reklamě a většinu svého života vymýšlí strategie
a design v oddělení kreativců pro reklamní společnosti.
·
Sally
Norton (M.P.H., University of North Carolina at Chapel Hill) je konzultant
výzkumu o zdraví veřejnosti a vzdělavatel wellness. V průběhu své kariéry
se věnovala zdravotnictví veřejnosti a vzdělávání se v oblasti akademické
zdravotní péče.
Zdroj:
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4823/4162
No comments:
Post a Comment