Monday, November 10, 2014

Sběratelé vinylů všech zemí, spojte se!

S nástupem digitálních médií, počínaje CD, se po určitou dobu zdálo, že vinylová deska jakožto hudební médium, je odsouzena k brzkému konci na smetišti dějin. Tento názor, nastoupivší již v 80. letech, přetrval pak po celá léta devadesátá i větší část první dekády nového milénia, aby se posléze ukázal jako do značné míry chybný. Vinyl v posledním desetiletí zažívá svůj nepřehlédnutelný boom, který má vícero důvodů. Spojuje se v něm jak stránka technická, týkající se přenosu zvuku, tak i fakt, že vinyl má na rozdíl od ostatních nosičů jistý přesah. Pro spoustu posluchačů je symbolem toho, že hudba může mít hmatatelnou duši a každý výlisek je uměleckým dílem, nikoli pouze shlukem digitálních znaků.

Gramofonové desky jsou již od svých raných dnů oblíbeným předmětem sběratelské vášně a i to přispělo k přežití tohoto formátu do dnešních dnů. Nicméně do značné míry se proměnil trh, nabízející gramofonové desky. Zatímco ještě před relativně nedávnou dobou se soustředil výlučně do kamenných obchodů, na sběratelské burzy, případně do inzerce ve specializovaných časopisech, s nástupem internetu se s postupem doby přesunul do virtuálního světa. Dílem skrze aukční síně typu eBay, ale stále větší částí do specializovaných databází a fór. Mnohdy spoluvytvářených samotnými uživateli.  
Když se zeptáte každého sběratele vinylů, na kterých webových stránkách tráví suverénně nejvíc volného času, odpověď bude následující – Discogs.com (neboli Database and Marketplace for Music on Vinyl, CD, Cassette and more).
Online databází týkajících se hudby existuje celá řada (pro ilustraci jmenujme například AllMusic, Spotify, Last.fm nebo asi nejpodobnější Musicstack), ale v případě Discogs se povedlo vytvořit víc, než jen další databázi hudebních nosičů. Web funguje dále například i jako sociální síť, diskuzní fórum a v neposlední řadě virtuální tržiště nebo eshop.
Discogs jsou exemplárním příkladem toho, co filozof Pierre Lévy nazývá kolektivní inteligencí. Díky hromadnému snažení více než 210 tis. členů a za pomoci moderních technologií vznikla velmi obsáhlá a kvalitní databáze, na které se stále pracuje a která je každým momentem zdokonalována. Všichni svou spoluprácí vytvořili databázi, která čítá více než 5,400,000 nahrávek and 3,600,000 umělců. Přitom vše začalo jako zájmový projekt Kevina Lewandowskeho v roce 2000. [www.discogs.com/about].

Jedná se o nejobsáhlejší i nejkvalitnější databázi svého druhu (napříč hudebními žánry i nosiči), vytvářenou samotnými uživateli, kterou může každý čtenář editovat. Krom standartních seznamů interpretů a jejich nahrávek, tu lze nalézt i spoustu zajímavostí, například v jakých a kolika mutacích deska vyšla, zda byla vydána i jako test press (zkušební výlisek), bootleg (nahrávka nešířená oficiální cestou), jestli deska vyšla i jako coloured vinyl (barevný vinyl), flexi single (flexi ohebný nosič) nebo třeba picture disk (deska, která je zároveň i grafikou). Samozřejmostí je, že k deskám lze přidávat hodnocení nebo recenze.
Discogs jsou také pravděpodobně nejlepším místem pro obchodování s deskami díky systému Marketplace, nosiče lze nakupovat, prodávat, stejně jako v běžném eshopu máte k dispozici „nákupní košík“ i historii objednávek. Jedná se tak o jakýsi globální virtuální bazar, kde lze při troše štěstí získat téměř jakoukoliv i sebevzácnější desku.
Discogs jako sociální síť - na webu Discogs má každý uživatel svůj profil, ať už se jedná o umělce/autora (artist profile) nebo běžného přispěvatele a pomocí inboxu nebo diskuzních fór spolu mohou komunikovat. Zde můžeme vidět jistou podobnost s již pominuvším fenoménem MySpace.
V rámci profilu se krom standartních popisných informací nebo fotografií dá vytvořit hned několik užitečných seznamů:
List of records in my collection - moje sbírka nahrávek
Want list – nahrávky, o které mám zájem
Items I ´m selling – nahrávky na prodej
Se všemi těmito kategoriemi lze dále pracovat v rámci Marketplace, pro usnadnění nákupu sobě i ostatním, což jsou funkce, které žádný běžný aukční server jako je například Ebay nemůže nabídnout. Také lze sledovat i logické návaznosti těchto seznamů, například když přidáním titulu do „Want listu“ vlastně zvyšujeme jeho hodnotu.
Naopak nastávají situace, kdy potřebujeme zjistit hodnotu konkrétního nosiče, který jsme kupříkladu náhodou objevili při brouzdání v Record storu. I tohle patří k dalším často využívaným informacím, které Discogs nabízí.  Databáze zde funguje jako velice přesný sběratelský price guide (ceník), kdy si v historii prodejů můžete nalézt ceny veškerých prodaných kusů daného titulu, nejvyšší i nejnižší ceny ve spojení se stavem nosiče i jaká je po daném titulu v současnosti poptávka.
Díky funkci New Releases vám neuniknou nové nahrávky oblíbených kapel formou upozornění, která se na základě osobních preferencí zobrazují hned na streamu na úvodní straně.
LÉVY, Pierre: Colective Intelligence z TREND, David. Reading Digital Culture. Velká Británie: Wiley-Blackwell, 1-10 s.
Obrázky:

No comments:

Post a Comment