YouTube jako sociální archiv nehmotného dědictví
Organizace UNESCO se již od roku 2003
zabývá celosvětovou ochranou nehmotného dědictví. Na seznam nehmotného dědictví
se již dostaly některé lidové tance, svátky, festivaly, ceremonie, speciální
přípravy jídel nebo různá řemeslná umění. UNESCO používá kanál YouTube k nahrávání
videí, která zaznamenávají právě toto oficiálně uznané nehmotné dědictví. Kromě
toho sem nahrávají vlastní videa s obdobnou tematikou i další uživatelé.
YouTube se tak stalo jakýmsi neformálním archivem pro uchování nehmotného
dědictví lidstva.
Studie autorky
Sheenagh Pietrobrunové s názvem YouTube
and the social archiving of intangible heritage byla publikována roku 2013 v prosincovém
čísle periodika New Media & Society, ve kterém najdeme články z oblasti
mediálních a komunikačních studií, ale i například ze sociologie či geografie. Jedná
se o teoretickou diskusi nad tím, zda YouTube může sloužit jako plnohodnotný
archiv nehmotného dědictví doplněnou o zprávu výzkumu, který se zabývá genderovou
problematikou videí archivovaných na zmíněném kanálu.
Sheenagh
Pietrobrunová je akademička, odborná asistentka na katedře sociální komunikace
na kanadské univerzitě St. Paul University v Ontariu a externí vyučující
na univerzitě McGill University v Montrealu. Ve svých studiích se zabývá novými
médii, digitálním dědictvím, múzickými uměními, nehmotným dědictvím a generovou
problematikou. Je autorkou publikací s názvy Salsa and Its Transnational Moves a Digital Legacies: The Social Archiving of Intangible Heritage.
YouTube versus tradiční archivy
Mnohé
vědy se již zabývaly kanálem YouTube jakožto archivem, respektive možností jeho
využít jakožto archivu. YouTube se totiž samozřejmě od klasických archivů liší
a je proto na místě se ptát, zda ho za archiv můžeme považovat.
Především, uchovávané
dokumenty v klasických archivech jsou primárními zdroji, většinou vůbec
nepublikovanými, a autority, které mají nad archivem dozor, rozhodují o tom,
které dokumenty jsou cenné a měly by tak být uchovány. To samozřejmě o YouTube
tvrdit nemůžeme a v tomto smyslu se nikdy nemůže stát klasickým archivem.
Videa na YouTube nejsou závislá na žádném primárním zdroji, uživatelé o nich sami
referují, přidávají k nim „tagy“ nebo o nich podávají informace například
v komentářích. Jsou to tedy sami uživatelé, kteří rozhodují o tom, co je
cenné a mělo by být uchováno.
Samozřejmě je zde také
jakýsi dohlížející orgán, kterým je společnost Google. Ta však nerozhoduje o
tom, co je cenné, pouze si vyhraňuje právo smazat video, které se jí zdá
nevhodné nebo které porušuje některá právní nařízení. A vlastně nejen
společnost Google, ale i samotný uživatel může svoje video smazat nebo upravit
jeho „tagy“. Navíc samotným sledování videí a jejich komentováním mění
uživatelé jejich preferenci. O tom, které video tak bude nabízeno na kanálu
jako první, nerozhoduje žádná vyšší instituce, ale různé způsoby, podle nichž
YouTube videa vyhodnocuje. O YouTube můžeme proto hovořit, jak uvádí autorka,
jako o archivu, jehož obsah je tvořen přístrojem a lidskou silou.
Nelze tedy tvrdit, že by
byla videa trvale uchovatelná jako v tradičním archivu. Spíše než o
uchovatelnost jde v internetově-produkovaném archivu jako je například Wikipedia
nebo právě YouTube o „nalezitelnost“. Jinými slovy, sociální archivy nám
zaručují možnost danou informaci najít, nemohou nám však zaručit to, že bude
trvale uchována.
Mevlevi Sema na YouTube
Autorka studuje danou
problematikou na tureckém obřadu zvaném Mevlevi Sema, při němž se většinou
tančí, zpívá a hraje na hudební nástroje, a který byl většinou praktikován
pouze muži. Tento rituální obřad byl na seznam nehmotného dědictví zapsán v roce
2005. Videa s tematikou obřadu Mevlevi Sema kolují právě i na kanálu
YouTube. Jak uvádí autorka, jejich původ je různý – jsou to videa nahraná
státními či nestátními organizacemi, ale i jednotlivci.
Jak již bylo řečeno výše,
Mevlevi Sama je sice tradičně mužským obřadem a ženám bylo dokonce zakazováno
jej praktikovat spolu s muži. Můžeme ovšem najít mnoho příkladů v historii,
že tomu tak skutečně nebylo a že i ženy praktikovaly tento obřad. To, že je
Mevlevi Sama čistě mužský rituál tak autorka považuje za jakýsi stereotyp a ptá
se, zda nám sociální archiv, za který můžeme YouTube považovat, nabízí různé
pohledy na Mevlevi Sama nebo zda podporuje genderovou diskriminaci, a zaměřuje
se také na kanál organizace UNESCO.
Studie zabývala videi
obsahujícími Mevlevi Sema a publikovanými na YouTube od roku 2005. Ať už to
byly nahrávky Mevlevi Sema jakožto turistické atrakce nebo skutečných rituálních
obřadů. Autoři studie zjistili, že většina profesionálních videí na YouTube
publikovaných státními nebo nestátními organizacemi, včetně oficiálního videa
kanálu TV UNESCO, zobrazuje Mevlevi Sema jako čistě mužský rituál. Videa
jednotlivých uživatelů, většinou nepocházejících z Turecka, naopak rituál
Mevlevi Sema zobrazují jako obřad, kterého se účastní jak muži, tak ženy.
Zajímavé je, že právě tato amatérská videa mají více „shlédnutí“, než videa
profesionální. Autorka dodává, že není v moci YouTube, aby uchovala videa
obřadu Mevlevi Sema, který praktikují muži spolu s ženami dohromady a aby
ho nabízela na prvních posicích ke shlédnutí. Specifikou YouTube je však to, že
nabízí tu možnost, že toto video může být shlédnuto mnoha tisíci lidmi.
Závěrem
Jak
již vyplývá z výše uvedeného, díky YouTube můžeme vytvořit archiv
nehmotného dědictví, který může být neustále obměňován. Dokonce se může stát
jakýmsi zdrojem plurality pohledů na různé fenomény z nehmotného dědictví,
jak se autorka snažila dokázat studii o videích s tureckým obřadem Mevlevi
Sema. YouTube má však také své limity. Může sice sloužit jako archiv, ovšem
pouze videí, která zde byla publikována, to znamená, že je tedy značně neúplný.
Sociální archiv nám nikdy plně nemůže nahradit archiv tradiční, může se ovšem
stát zajímavým a hodnotným zdrojem.
Zdroje:
PIETROBRUNO, S. YouTube and the social archiving of intangible heritage. New Media. 2013-11-20, vol. 15, issue 8, s. 1259-1276. DOI: 10.1177/1461444812469598. Dostupné z: http://nms.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1461444812469598
www.youtube.com
www.unesco.org
No comments:
Post a Comment