Sunday, November 23, 2014

YouTube jako sociální archiv nehmotného dědictví

            Organizace UNESCO se již od roku 2003 zabývá celosvětovou ochranou nehmotného dědictví. Na seznam nehmotného dědictví se již dostaly některé lidové tance, svátky, festivaly, ceremonie, speciální přípravy jídel nebo různá řemeslná umění. UNESCO používá kanál YouTube k nahrávání videí, která zaznamenávají právě toto oficiálně uznané nehmotné dědictví. Kromě toho sem nahrávají vlastní videa s obdobnou tematikou i další uživatelé. YouTube se tak stalo jakýmsi neformálním archivem pro uchování nehmotného dědictví lidstva.

Studie autorky Sheenagh Pietrobrunové s názvem YouTube and the social archiving of intangible heritage byla publikována roku 2013 v prosincovém čísle periodika New Media & Society, ve kterém najdeme články z oblasti mediálních a komunikačních studií, ale i například ze sociologie či geografie. Jedná se o teoretickou diskusi nad tím, zda YouTube může sloužit jako plnohodnotný archiv nehmotného dědictví doplněnou o zprávu výzkumu, který se zabývá genderovou problematikou videí archivovaných na zmíněném kanálu.

            Sheenagh Pietrobrunová je akademička, odborná asistentka na katedře sociální komunikace na kanadské univerzitě St. Paul University v Ontariu a externí vyučující na univerzitě McGill University v Montrealu. Ve svých studiích se zabývá novými médii, digitálním dědictvím, múzickými uměními, nehmotným dědictvím a generovou problematikou. Je autorkou publikací s názvy Salsa and Its Transnational Moves a Digital Legacies: The Social Archiving of Intangible Heritage.  

YouTube versus tradiční archivy

            Mnohé vědy se již zabývaly kanálem YouTube jakožto archivem, respektive možností jeho využít jakožto archivu. YouTube se totiž samozřejmě od klasických archivů liší a je proto na místě se ptát, zda ho za archiv můžeme považovat.

Především, uchovávané dokumenty v klasických archivech jsou primárními zdroji, většinou vůbec nepublikovanými, a autority, které mají nad archivem dozor, rozhodují o tom, které dokumenty jsou cenné a měly by tak být uchovány. To samozřejmě o YouTube tvrdit nemůžeme a v tomto smyslu se nikdy nemůže stát klasickým archivem. Videa na YouTube nejsou závislá na žádném primárním zdroji, uživatelé o nich sami referují, přidávají k nim „tagy“ nebo o nich podávají informace například v komentářích. Jsou to tedy sami uživatelé, kteří rozhodují o tom, co je cenné a mělo by být uchováno.

Samozřejmě je zde také jakýsi dohlížející orgán, kterým je společnost Google. Ta však nerozhoduje o tom, co je cenné, pouze si vyhraňuje právo smazat video, které se jí zdá nevhodné nebo které porušuje některá právní nařízení. A vlastně nejen společnost Google, ale i samotný uživatel může svoje video smazat nebo upravit jeho „tagy“. Navíc samotným sledování videí a jejich komentováním mění uživatelé jejich preferenci. O tom, které video tak bude nabízeno na kanálu jako první, nerozhoduje žádná vyšší instituce, ale různé způsoby, podle nichž YouTube videa vyhodnocuje. O YouTube můžeme proto hovořit, jak uvádí autorka, jako o archivu, jehož obsah je tvořen přístrojem a lidskou silou.

Nelze tedy tvrdit, že by byla videa trvale uchovatelná jako v tradičním archivu. Spíše než o uchovatelnost jde v internetově-produkovaném archivu jako je například Wikipedia nebo právě YouTube o „nalezitelnost“. Jinými slovy, sociální archivy nám zaručují možnost danou informaci najít, nemohou nám však zaručit to, že bude trvale uchována.      

Mevlevi Sema na YouTube

Autorka studuje danou problematikou na tureckém obřadu zvaném Mevlevi Sema, při němž se většinou tančí, zpívá a hraje na hudební nástroje, a který byl většinou praktikován pouze muži. Tento rituální obřad byl na seznam nehmotného dědictví zapsán v roce 2005. Videa s tematikou obřadu Mevlevi Sema kolují právě i na kanálu YouTube. Jak uvádí autorka, jejich původ je různý – jsou to videa nahraná státními či nestátními organizacemi, ale i jednotlivci.


Jak již bylo řečeno výše, Mevlevi Sama je sice tradičně mužským obřadem a ženám bylo dokonce zakazováno jej praktikovat spolu s muži. Můžeme ovšem najít mnoho příkladů v historii, že tomu tak skutečně nebylo a že i ženy praktikovaly tento obřad. To, že je Mevlevi Sama čistě mužský rituál tak autorka považuje za jakýsi stereotyp a ptá se, zda nám sociální archiv, za který můžeme YouTube považovat, nabízí různé pohledy na Mevlevi Sama nebo zda podporuje genderovou diskriminaci, a zaměřuje se také na kanál organizace UNESCO.

Studie zabývala videi obsahujícími Mevlevi Sema a publikovanými na YouTube od roku 2005. Ať už to byly nahrávky Mevlevi Sema jakožto turistické atrakce nebo skutečných rituálních obřadů. Autoři studie zjistili, že většina profesionálních videí na YouTube publikovaných státními nebo nestátními organizacemi, včetně oficiálního videa kanálu TV UNESCO, zobrazuje Mevlevi Sema jako čistě mužský rituál. Videa jednotlivých uživatelů, většinou nepocházejících z Turecka, naopak rituál Mevlevi Sema zobrazují jako obřad, kterého se účastní jak muži, tak ženy. Zajímavé je, že právě tato amatérská videa mají více „shlédnutí“, než videa profesionální. Autorka dodává, že není v moci YouTube, aby uchovala videa obřadu Mevlevi Sema, který praktikují muži spolu s ženami dohromady a aby ho nabízela na prvních posicích ke shlédnutí. Specifikou YouTube je však to, že nabízí tu možnost, že toto video může být shlédnuto mnoha tisíci lidmi.  

Závěrem


         Jak již vyplývá z výše uvedeného, díky YouTube můžeme vytvořit archiv nehmotného dědictví, který může být neustále obměňován. Dokonce se může stát jakýmsi zdrojem plurality pohledů na různé fenomény z nehmotného dědictví, jak se autorka snažila dokázat studii o videích s tureckým obřadem Mevlevi Sema. YouTube má však také své limity. Může sice sloužit jako archiv, ovšem pouze videí, která zde byla publikována, to znamená, že je tedy značně neúplný. Sociální archiv nám nikdy plně nemůže nahradit archiv tradiční, může se ovšem stát zajímavým a hodnotným zdrojem.

Zdroje:

PIETROBRUNO, S. YouTube and the social archiving of intangible heritage. New Media. 2013-11-20, vol. 15, issue 8, s. 1259-1276. DOI: 10.1177/1461444812469598. Dostupné z: http://nms.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1461444812469598

www.youtube.com
www.unesco.org


No comments:

Post a Comment