Autorem článku zveřejněném v časopisu Television &
New Media s názvem Chines main melody TV drama: Hollywoodization and
ideological persuasion je scénarista Weijun Ma působící mimo jiné
také na University of Otago na Novém Zélandě. Jeho práce jsou
ceněné natolik, že získal několik prestižních cen. Ve své
studii představuje nový čínský oficiální žánr „main melody
TV drama“, který se v průběhu devadesátých let minulého
století stal hlavním propagandistickým směrem čínské
komunistické strany. Na příkladu 18dílného televizního seriálu
Provincial party secretary Weijun Ma poukazuje na vliv Hollywoodu na
filmovou tvorbu v Číně.
Weijun Ma se v prvé řadě pozastavil nad tím, že
navzdory velké popularitě se tomuto témat více nevěnoval žádný
vědec z anglofonních škol. Výjimkou jsou pouhé zmínky v
některých pracích, z nichž Weijun Ma zmiňuje studie R. Baie a M.
Keana, kteří tímto pojmem označovali čínské oficiální
televizní drama. Ti ve svých pracích poukazovali na to, že díky
komercionalizaci a globalizaci čínských médií v
postsocialistické Číně čelily dříve rigidní propagandistické
metody novým obchodním procesům, které souvisely s nedávnými
ekonomickými reformami.
Autor studie vyslovil na začátku svého příspěvku
domněnku, že přidáním populárních prvků do čínského
kontextu došlo k transformaci přímo řízené propagandy na
ideologické přesvědčování, čímž mohlo dojít k účinějšímu
oslovení trhu a potřeb konzumního publika. Cílem tohot článku
bylo nejen osvětlit transformaci propagandistických strategií a
praktik komunistické strany v Číně, ale také poukázat na to,
jak globální kulturní produkty vzájemně působí v místních
podmínkách a jak následně ovlivňují moderní čínskou kulturu.
Weijun Ma dále představuje hlavní rozdíly mezi původním
socialistickým televizním dramatem a novým žánrem „main
melody“. Připomněl také, že díky ekonomické reformě došlo v
čínském televizním průmyslu ke komercionalizoval a že hlavním
finančním zdrojem většiny televizních sítí se tak stala
reklama. Do té doby se totiž vše točilo pouze kolem státních
dotací. Jak uvedl Zhongdang Pan a Joseph Man Chan, tento proces
následně vyústil do situace, kdy televizní průmysl představoval
zvláštní obchod, jenž sloužil dvěma pánům, a to Straně a
trhu.
Weijun Ma dále připomenul, že u změn, jež vedly k
vytvoření nového oficiálního propagandistického dramatu, stál
čínský filmový režisér Xie Jin. Byl to právě on, kdo poukázal
na možnost reformovat zastaralý socialistický model převzetím
některých prvků z Hollywoodu. Připomnněl, že v socialistické
tvorbě se objevují stále stejné zápletky a postavy a že naproti
tomu v USA tvoří takové filmy, ve kterých jsou politická
poselství skrytá za bohaté portréty postav a zajímavé příběhy.
Zlomovým datem byl únor 1987, kdy byl oficiálním kritikům zadán
úkol vymyslet strategii nového dramatu označovaného jako main
melody. Název byl odvozen z hudební terminologie, čímž chtěli
jednodušeji obhájit maskovanou propagandu. K oficiálnímu uvedení
nové strategie došlo až v lednu 1994.
Dříve byly hlavní postavy znázorňovány jako
superhrdinové, s nimiž bylo velmi těžké se ztotožnit, neměly
žádný osobní život ani vztahy. To se však s příchodem nového
dramatu mělo změnit. Základním bodem bylo „odidealizování“
hlavních postav, a to díky kladení důrazu na emoce a osobnost.
Diváci se seznamovali s běžnou částí života postavy, čímž
se stávala více lidská a pro diváky pochopitelná. Touto cestou
bylo jednodušší upozornit na to, že pokud se člověk nechová
podle pravidel, bude to mít vliv nejen na jeho práci a veřejný
život, ale také na jeho rodinu a ostatní soukromé vztahy. Další
změnou bylo především to, že hrdina již není bezchybný, ale
nechá se někdy zlákat něčím, čím by neměl. Je zcela zřejmé,
že ukázat zdvižený prst a poukázat na to, že takto bychom se
chovat neměli, je v takovém případě daleko jednodušší, než
když je hlavní hrdina naprosto bezchybný. V neposlední řadě se
museli autoři nového dramatu zamyslet nad tím, jak udělat drama
více poutavé. Populárním se proto staly hybridní formy
kombinující main melody drama s populárními policejními příběhy.
V závěru autor poukazuje na to, že Hollywood
funguje také jako velmi dobrý tvůrce mýtů. V místních poměrech
se pak jako nejdůležitější mýtus stal především tzv.
reformní mýtus, jenž oslavuje ekonomické reformy, které přivedou
Čínu k prosperující budoucnosti, přičemž opomíjí její
negativní důsledky. Například ve zkoumaném seriálu je masivní
propouštění zobrazeno jako dočasný problém, jenž je považován
za nutnou daň, kterou je třeba zaplatit za historický rozvoj.
Weijun Ma si je vědom toho, že toto téma je velmi
široké a že i když byly provedeny některé studie o tom, jak
různé publikum chápe konkrétní obsahy a podobně, nicméně
uzavírá, že se jedná o velmi problematické téma, v němž stále
zbývá více nezodovězených otázek než těch zodpovězených. V
závěru tak pokládá řečnické otázky typu, proč je tato
ideologická tvorba tolik oblíbená, jakou z toho mají lidé radost
a jak vlastně tuto tvorbu chápou.
Toto téma je pro naše prostředí velice zajímavé,
neboť i v Českoslovnsku docházelo v období vlády KSČ k
propojení mediálního světa a filmové a televizní zábavy se
stranickou propagandou. Jako příklad mohou posloužit seriály typu
Třicet případů majora Zemana, Žena za pultem, Muž na radnici či
Hustiská trilogie Otakara Vávry. I v těchto dílech docházelo k
propojení zajímavého děje, do kterého byly skryty ideologické
konotace a propagandistické postupy.
No comments:
Post a Comment