Článek „Když jsem dělal zprávy: Co chtějí děti ve
zprávách?“ autorek Michal Alon-Tiroshové a Dafny Lemishové se zabývá otázkou
obsahu televizních zpráv a jejich vhodnosti pro děti vyrůstající
v Izraeli.
Dr. Michal
Alon-Tirosh M.A. Ph.D. je profesorkou na Max Stern Yezreel Valley College a
jejím zájmem jsou použití a účinky médií u dětí a mladistvých.
Dr. Dafna
Lemish Ph.D. je děkankou Southern Illinois University a odbornicí na rozhlas,
televizi a digitální media
Článek vychází
z velkého reprezentativní národní průzkumu izraelských dětí a řady
rozhovorů s vybraným vzorkem městských židovských dětí. Výsledky uvedeného
národního výzkumu naznačili, že děti v Izraeli by rádi sledovali zprávy šité na
míru jejich potřebám a zájmům. Zejména se jedná o pozitivní ladění
zpráv,odstranění děsivých a krvavých prvků. Chtěli by veselejší obsah a styl,
ale nikoliv povýšený nebo infantilní.
Zdroj: Profimedia.cz
Podle autorek
článku je žánr zpráv obecně považován za základní zdroj informací, který pomáhá
chránit občany před životními problémy a informuje je o hlavních politických
a ekonomických otázkách, je tedy vnímám jako nevhodný pro děti. Tento přístup
je založen na vnímání dětí jako naivních a nepolitických bytostí, které by neměli
být obtěžovány složitostí světa kolem nich. Předpokládá se, že děti nemají
potřebné kognitivní nástroje pro porozumění obsahu zpráv, nejsou dostatečně
vyspělé citově, nemají rozvinuté kritické myšlení a chybí jim schopnost vstřebávat informace. Cílem rozhovorů proto
bylo slyšet názory dětí, co si myslí o žánru zpráv z jejich vlastního pohledu.
Dále
v článku autorky podrobně rozebírají 3 základní důvody, proč jsou obecně
zprávy považovány za nevhodné pro děti. Prvním důvodem je skutečnost, že u
moderních zpráv se jedná o velké množství vizuálních a zvukových podnětů, které spolu
nesouvisí nebo jsou dokonce v protikladu, o krátké segmenty a rychlé
přechody, různé vizuální efekty jako tabulky, grafy, fotografie, mapy a o rychlé
slovní výměny, které využívají komplikovanou terminologie vyžadují předchozí
znalosti. Dále běžná témata práv mají pro děti obvykle malý význam a děti tak
nemají motivaci k jejich sledování. Druhým důvodem je obecný názor, že
dětství je obdobím naivity, potěšení a her a děti jako zranitelné a citlivé bytosti
potřebují ochranu před realitou života, a to zejména před válkou a násilím.
Třetím důvodem je tvrzení, že děti jsou zcela bez zájmu o zpravodajská témata a
to kvůli jejich nedostatku sociální, politické a ekonomická zkušenosti.
Dále článek
popisuje existující literaturu, týkajícím se dětí a zpravodajství a stručně se
zabývá se též historií zpravodajství, určeného pro děti.
Dále autorky
podrobně popisují 2 výše uvedené hlavní zdroje, tedy národní výzkum izraelských dětí a rozhovory s vybraným
vzorkem městských židovských dětí, obojí provedené v letech 2007 až 2009.
U národního výzkumu autorky popisují jaké bylo věkové, sociální, etnické a jiné složení
respondentů, včetně jejich počtu, čeho se týkaly položené otázky a jak výzkum
probíhal. Taktéž v případě rozhovorů autorky popisují složení respondentů a
na příkladech vysvětlují, čeho se týkala témata rozhovorů. Analýzou obou studií
se dospělo k závěru, že účastníci výzkumu (tedy děti) vyjádřili potřebu být informován
o aktuálním dění, ale také vyjádřili požadavek na úpravy a
modifikace, jak v obsahu, tak i ve formátu a stylu prezentace zpráv.
Z výzkumu
vyplynulo, že děti v zásadě pochopili, co je cílem zpravodajství – tedy,
že se jedná o informace o důležitých otázkách, případně o rozšíření jejich znalostí.
Další skutečností, kterou děti chápali byl faktor varování, například před návštěvou
místa, kde došlo k násilí. Specificky izraelskou záležitostí byla otázka odvodů
mladých lidí do armády, kterou děti též citlivě vnímali. Dále děti často
tvrdili, že „dospělé“ zprávy jsou nudné a měly by být zajímavější. Zejména se jednalo o otázky politické, ale též
finanční a ekonomické. Tento pohled se výrazně lišil dle věku dětí. Za zajímavá témata děti naopak považovali hudbu, filmy,
počítače, celebrity, sport a zvířata. Dále se objevil požadavek, aby zprávy
byly zábavnější, pozitivní, vtipné či přímo komické. Unikátní pak byly názory
dětí žijících nábožensko-nacionalistickém prostředí, zejména na tzv.
okupovaných územích. Tématem rozhovorů byl také návrh na integraci dětí do zpravodajských
pořadů v různých rolích: jako moderátoři, reportéři či hosté. Pokud jde o
moderátory zpráv, za nejatraktivnějších pro zpravodajství většina dětí považovala
různé celebrity. Co se týče designu zpráv, děti doporučovali barevné studio,
proměnlivé pozadí a zajímavou grafiku. Ohledně počtu moderátorů děti
preferovali více osob.
Lze shrnout,
že informace v článku nejsou v zásadě překvapivé a závěry jsou
předvídatelné.
Zdroj: www.gjszlin.cz
Není mi známo,
že by v ČR podobný výzkum proběhl, nicméně existuje zde specializovaná dětská
televize (ČT Déčko), jejíž součástí jsou i tzv. „Zprávičky“, tedy zpravodajský
pořad určený pro děti. ČT Déčko i Zprávičky mají i svojí internetovou podobu.
Nakolik se tvůrci Zpráviček inspirovali podobnými zahraničními výzkumy je
otázkou, ovšem skutečností je, že požadavky, které na zpravodajství uplatňují
děti v Izraeli, české Zprávičky v zásadě splňují a výsledky výzkumu jsou
v tomto smyslu zřejmě univerzální.
Zdroj: Alon-Tirosh,
Michal & Dafna Lemish:'If I was
making the news": What do children want from news? , www.participations.com,
5/2014
No comments:
Post a Comment