Saturday, November 8, 2014

Jeden za všechny, všichni za jednoho

Mravenec jako jednotlivec není tvor, který by byl považován za příliš inteligentního. Avšak mravenci, pracující společně v jedné kolonii, jsou schopní mimořádných až dech beroucích výkonů.

Příkladem může být toto pozoruhodné video, ve kterém se kolonie mravenců proměnila v řetěz táhnoucí mrtvou stonožku.

Biologové často označují mravence jako superorganismus – druh, u kterého lze porozumět jeho chování, pouze pokud jsou jedinci zkoumáni společně. Pokud jsou jedinci zapojeni do svébytného celku, přestávají zčásti nebo úplně fungovat jako samostatné entity. Mravenci jsou známí pro svou schopnost držet pospolu a dosáhnout tak výkonů, kterých by jako jednotlivci nebyli schopní.
Obdobně může fungovat také lidská společnost. Ukázkovým příkladem je třeba brainstorming, kdy skupina lidí disponuje vyšším IQ i mnohem větším množstvím informací a zkušeností než jeden člověk.
Tuto schopnost, nazývanou kolektivní inteligence, využíváme každý den, aniž bychom si to uvědomovali. Běžnou součástí našeho života se stala digitální média, která jsou prakticky výtvorem kolektivní inteligence. Na vývoji počítačů, internetu a nových aplikací se totiž vždy podílely nejen týmy vědců, programátorů a designerů, ale také samotní uživatelé.
Nové technologie usnadňují život nás všech a často za nás dokáží i přemýšlet či předvídat. Informace jsme si pomocí internetu zvykly získávat z pohodlí domova. Komunikace je díky  e-mailu a sociálním sítím rychlejší než kdy před tím. Internet v mobilu a správná aplikace nám dovolí během pár sekund vybrat nejlepší restauraci v okolí, zabukovat si hotel na druhé straně světa nebo třeba koupit lísky na večerní koncert.

Zajímavou aplikaci založenou na kolektivní inteligenci představila nedávno také společnost Kleenex.  Výrobce papírových kapesníků vyvinul nástroj, který dokáže předvídat, kdy budou lidé muset čelit vysokému riziku nachlazení, takže se ještě před vypuknutí chřipky můžou pohodlně zásobit papírovými kapesníky Kleenex a dalšími hygienickými potřebami.


Aplikace nazvaná Achoo využívá data z tzv. Centers for Disease Control (Centra pro kontrolu nemocí) a  kombinuje je s daty z vyhledávačů. Lidé, kteří se cítí nachlazení, hledají na internetu rady a tipy, jak se chřipky co nejdříve zbavit. Vyhledávače zadávaná klíčová slova lokalizují a třídí a následně dokážou rozpoznat, jakými oblastmi se chřipka šíří.

Díky této kombinaci dat pak Achoo predikuje oblasti se zvýšeným rizikem chřipky dokonce tři týdny před jejím vypuknutím. Do aplikace pak stačí zadat místo, kde člověk žije a pár údajů o domácnosti a Achoo spočítá, kdy mu hrozí nejvyšší riziko nachlazení a kolik krabic papírových kapesníků bude potřebovat. Na nákup hygienických potřeb pak člověk dostane slevový kupón a dokonce mu je dovezou zdarma až domů.


Jedná se o ukázkový příklad využití kolektivní inteligence. Kleenex navíc tvrdí, že dle předběžných testů by tento nástroj měl být přesný až v devadesáti procentech případů prognóz.

Kolektivní inteligenci je možné využívat různými způsoby. Společnosti Kleenex, která na kolektivní inteligenci postavila svoji marketingovou kampaň, přineslo její využití kromě navýšení prodejů také ocenění v celosvětové soutěži Webby Award v kategorii Interactive Advertising and Media. 

Lidská společnost je tvořena miliardami samostatných jedinců a stejně jako u mravenců, spojením těchto jednotlivců může vzniknout kompaktní celek, který je schopen dosáhnout mnohem kvalitnější výsledků, než jednotliví členové.

JAVŮREK, Karel. Kolektivní inteligence jako centrální mozek lidstva. E15 [online]. Dostupné z: http://vtm.e15.cz/aktuality/kolektivni-inteligence-jako-centralni-mozek-lidstva

LÉVY, Pierre: Colective Intelligence z TREND, David. Reading Digital Culture. Velká Británie: Wiley-Blackwell, 1-10 s.

KOVAČKOVÁ, Monika. Na síti jsme chytřejší - V 21. století vítězí kolektivní inteligence. In:Portal.cz [online]. Dostupné z: http://www.portal.cz/casopisy/pd/ukazky/na-siti-jsme-chytrejsi---v-21--stoleti-vitezi-kolektivni-inteligence/45818/

No comments:

Post a Comment