Mravenec jako jednotlivec není tvor, který
by byl považován za příliš inteligentního. Avšak mravenci, pracující společně
v jedné kolonii, jsou schopní mimořádných až dech beroucích výkonů.
Příkladem může být toto pozoruhodné video,
ve kterém se kolonie mravenců proměnila v řetěz táhnoucí mrtvou stonožku.
Biologové často označují mravence jako superorganismus –
druh, u kterého lze porozumět jeho chování, pouze pokud jsou jedinci zkoumáni
společně. Pokud jsou jedinci zapojeni do svébytného celku, přestávají zčásti
nebo úplně fungovat jako samostatné entity. Mravenci jsou známí pro svou
schopnost držet pospolu a dosáhnout tak výkonů, kterých by jako jednotlivci
nebyli schopní.
Obdobně může fungovat také lidská společnost. Ukázkovým
příkladem je třeba brainstorming, kdy skupina lidí disponuje vyšším IQ i mnohem
větším množstvím informací a zkušeností než jeden člověk.
Tuto schopnost, nazývanou kolektivní inteligence,
využíváme každý den, aniž bychom si to uvědomovali. Běžnou součástí našeho
života se stala digitální média, která jsou prakticky výtvorem kolektivní
inteligence. Na vývoji počítačů, internetu a nových aplikací se totiž vždy
podílely nejen týmy vědců, programátorů a designerů, ale také samotní
uživatelé.
Nové technologie usnadňují život nás
všech a často za nás dokáží i přemýšlet či předvídat. Informace jsme si pomocí
internetu zvykly získávat z pohodlí domova. Komunikace je díky e-mailu
a sociálním sítím rychlejší než kdy před tím. Internet v mobilu a správná
aplikace nám dovolí během pár sekund vybrat nejlepší restauraci v okolí,
zabukovat si hotel na druhé straně světa nebo třeba koupit lísky na večerní
koncert.
Zajímavou aplikaci založenou na
kolektivní inteligenci představila nedávno také společnost Kleenex. Výrobce papírových kapesníků vyvinul nástroj,
který dokáže předvídat, kdy budou lidé muset čelit vysokému riziku nachlazení,
takže se ještě před vypuknutí chřipky můžou pohodlně zásobit papírovými
kapesníky Kleenex a dalšími hygienickými potřebami.
Aplikace nazvaná Achoo využívá data
z tzv. Centers for Disease Control (Centra pro kontrolu nemocí) a
kombinuje je s daty z vyhledávačů. Lidé, kteří se cítí
nachlazení, hledají na internetu rady a tipy, jak se chřipky co nejdříve zbavit.
Vyhledávače zadávaná klíčová slova lokalizují a třídí a následně dokážou
rozpoznat, jakými oblastmi se chřipka šíří.
Díky této kombinaci dat pak Achoo
predikuje oblasti se zvýšeným rizikem chřipky dokonce tři týdny před jejím vypuknutím.
Do aplikace pak stačí zadat místo, kde člověk žije a pár údajů o domácnosti a
Achoo spočítá, kdy mu hrozí nejvyšší riziko nachlazení a kolik krabic
papírových kapesníků bude potřebovat. Na nákup hygienických potřeb pak člověk
dostane slevový kupón a dokonce mu je dovezou zdarma až domů.
Jedná se o ukázkový příklad využití
kolektivní inteligence. Kleenex navíc tvrdí, že dle předběžných testů by tento
nástroj měl být přesný až v devadesáti procentech případů prognóz.
Kolektivní inteligenci je možné využívat
různými způsoby. Společnosti Kleenex, která na kolektivní inteligenci postavila
svoji marketingovou kampaň, přineslo její využití kromě navýšení prodejů také
ocenění v celosvětové soutěži Webby Award v kategorii Interactive Advertising and Media.
Lidská společnost je tvořena miliardami
samostatných jedinců a stejně jako u mravenců, spojením těchto jednotlivců může
vzniknout kompaktní celek, který je schopen dosáhnout mnohem kvalitnější
výsledků, než jednotliví členové.
JAVŮREK, Karel.
Kolektivní inteligence jako centrální mozek lidstva. E15 [online]. Dostupné
z: http://vtm.e15.cz/aktuality/kolektivni-inteligence-jako-centralni-mozek-lidstva
LÉVY, Pierre:
Colective Intelligence z TREND, David. Reading Digital Culture. Velká
Británie: Wiley-Blackwell, 1-10 s.
KOVAČKOVÁ, Monika. Na
síti jsme chytřejší - V 21. století vítězí kolektivní inteligence. In:Portal.cz [online].
Dostupné z: http://www.portal.cz/casopisy/pd/ukazky/na-siti-jsme-chytrejsi---v-21--stoleti-vitezi-kolektivni-inteligence/45818/
No comments:
Post a Comment