Wednesday, November 5, 2014

Odfoť to! – aneb revoluce způsobená Instagramem

Odfoť to! – aneb revoluce způsobená Instagramem

Ať už panuje existenciální strach z vývoje lidstva v důsledku nových technologií či netrpělivé očekávání, co dnešní mladé generace Y, Z a Alfa v budoucnu důležitého vynaleznou, nesmíme opomenout řadu neomezených možností, které již dnešní doba na trhu nových médií přináší. K chování vývojářů a investorů na trhu bezpochybně přispívá i charakteristický narcismus výše zmíněných generací. Sociální sítě jsou zaplaveny, jak statusy, tak obrázky znázorňující bezstarostný život teenagerů, chtějících se vystavit obdivu a podělit se se všemi svými zážitky nejen s rodinou, či blízkým okruhem přátel, ale i se vzdálenějšími známými, či dokonce s cizími lidmi.

Na momentální situaci potřeb mladé generace zareagovali zakladatelé sociální sítě Instagram Kevin Systrom a Mike Krieger. Aplikace Instagram je dostupná v operačních systémech iOS, Android a Windows Phone 8. Tak se stává dostupnou téměř všem z cílové skupiny generací Y, Z a Alfa, kteří vlastní tzv. chytrý telefon. Instagram je mezi mladými lidmi velmi populární, zejména proto, že svou existence staví na principu „produsage“ (Axel Bruns, Blogs, Wikipedia, Second Life and Beyond: From Production to Produsage). Tím se uživatelům naskýtá možnost být zároveň i tvůrci obsahu. Daný výraz je totiž složeninou dvou anglických slov „production“ a „usage“, které v překladu do češtiny znamenají „výroba“ a „užívání“.

Jak Instagram funguje?

Instagram je sociální síť, na které uživatelé sdílejí své příspěvky formou fotografií. Uživatelé si sami vybírají, jaké další uživatele budou sledovat (follow), popřípadě s kým své příspěvky budou sdílet. V aplikaci totiž lze nastavit soukromí a omezit tak přístupnost příspěvků všem, nebo si naopak lze nastavit veřejný profil tak, aby si každý uživatel mohl prohlédnout, okomentovat, či se jinak vyjádřit k dané fotografii. Fotografie se k neznámým uživatelům dostávají prostřednictvím tzv. „hashtagů“. Hashtag vznikne tak, že se před slovo napíše symbol # a hned za tento symbol libovolné slovo, či věta. Ta se však musí napsat bez mezer a jiných znaků. K dané fotografii může uživatel napsat různé hashtagy, většinou vystihující situaci na obrázku. Přes hashtagy je tak uživatelům umožněno vyhledat fotografie s podobnou tématikou a začít sledovat uživatele z druhého konce světa.



Instagram byl zřejmě vyvinut jako aplikace sloužící ke sdílení nejrůznějších fotografií přírodních jevů, historických i kulturních památek a zobrazujících každodenní život domorodců. Jak už jsem zmiňovala výše, je zde využit princip „produsage“, proto lze očekávat, že reálné používání aplikace uživateli se lehce odchýlí od původně zamýšleného účelu. Dalším faktorem odchýlení mohou být i nejrůznější zájmy uživatelů. Někteří se chlubí vlastními uměleckými fotografiemi, jiní zase pojali svůj profil jako motivační stránku, na které zveřejňují své osobní úspěchy a podněcují tak ostatní uživatele k vyššímu výkonu a dokazují, že zvládnout se dá vše. I na poli marketingu a reklamy našel Instagram svou působnost. Mnoho firem, převážně jde o módní značky, si založilo svůj profil na Instagramu, kam pravidelně přispívají fotografiemi nejnovějších kolekcí oděvu, spodního prádla, plavek či bižuterie. Při prohlížení si náhodných fotek na Instagramu není ani nijak těžké objevit profil zvířecího mazlíčka. Mnohdy se až podivíte, jaká zvířátka se v různých koutech světa chovají. Psí profily asi vedou, co se počtu týče, nicméně ostatní zvířata se nenechají zahanbit. I ježci bělobřiší, či mini prasátka jsou „vlastníci“ profilů na Instagramu. Nejrozšířenější jsou však osobní profily s fotografiemi, které zachycují život uživatele. Zde se opět dostáváme k cílové skupině generací Y, Z a Alfa a k jejich narcismu a potřebě dokazovat ostatním svou krásu a luxus, ve kterém žijí. Ne jeden uživatel má na svém profilu nespočet „selfies“ s „duckface“, očekávající lichotivé komentáře pod fotografií. Přehnaný narcismus těchto generací tedy bezpochyby přinášejí sociální sítě, které jsou v dnešní době velmi rozšířené, např. Instagram.



Prožeň to!

Ne a ne vyfotit fotografii podle svých představ? Žádný strach! Instagram si pro Vás připravil devatenáct filtrů, pomocí kterých si fotografii upravíte podle svého. Můžete ji „prohnat“ černobílým filtrem, či takovým filtrem, který poupraví barevné kontrasty a světelné jasy. Tráva bude zelenější, moře a nebe modřejší a vy krásnější. Některé filtry umožňují fotografii zasadit do rámečku.



Další funkcí Instagramu, jež byla vyvinuta až v průběhu fungování aplikace Instagram je nahrávání patnácti sekundových videí. I pro videa se dají využít nejrůznější filtry, které se však liší od filtrů používajících se k fotografiím.

Sociální síť Instagram také zareagovala na vzrůstající oblibu aplikace Snapchat, která slouží k posílání si obrázků. V prosinci 2013 poskytla svým uživatelům službu  Instagram Direct, která umožňuje zveřejnění fotografie pouze jednomu uživateli, či určité skupině uživatelů.

Milióny násobené milióny

Ani Instagram se nevyhnul podrobným analýzám a statistikám zjišťujícím, jak si tato sociální síť na trhu vlastně stojí. Na trhu, původně jenom pro operační systém iOS, se tato aplikace objevila 6. října 2010. O jedenáct měsíců později statistiky hlásily devět milionů uživatelů. Úspěch se aplikace drží i nadále. Koncem roku 2013 měl Instagram sedmdesát pět milionů uživatelů, kteří tuto aplikaci používají každý den a stav z března 2014 hlásí neskutečné číslo dvě stě milionů měsíčně aktivních uživatelů.

Zdroje:

1 comment: