Když vám knížka nestačí
Fenomén Fanfiction jako projev Produsage a Transmédií
Barbora Pospíšková
Najdeme
je na každém kroku, prakticky každý větší fenomén současnosti. Stmívání, Harry
Potter, Sherlock Holmes, Hra o trůny, Doctor Who, ale také mnoho dalších, méně
zpopularizovaných. Ať už se původně jednalo o knižní ságu, seriál nebo komiks,
potenciál příběhu byl větší a fanoušci zatoužili po rozšíření fiktivního světa.
V mnoha případech je od počátku plánováno vytvořit transmediální vyprávění, tedy navázat na knižní koncept, ať už vydáním počítačové hry, která jej bude rozvíjet, nebo onu psanou předlohu zfilmovat. Možnosti jsou v tomto případě omezené pouze fantazií autora.
Ale
co když vám to, jako fanouškovi pořád nestačí? Co když to nedopadlo tak, jak
jste si přáli? Vaše oblíbená postava nedostala tolik prostoru, kolik si
zasloužila? Přáli jste si, aby si Harry Potter nakonec nevzal Ginny
Weasleyovou, ale někoho jiného? Nebo snad, aby nakonec přiznal, že je ve
skutečnosti gay? Nic není nemožné, pokud si to přejete, můžete do příběhu
vložit i postavu vlastní výroby. Takovou, která se zachová správně, přesně tak,
jak si to vy, jakožto největší fanoušek, přejete.
A
právě tohle je podstatou fanfiction. Oddaní fanoušci, zapálení pro věc, se zkrátka
nesmíří s tím, že s koncem filmu nebo poslední stránkou knihy je vše
uzavřené a rozhodnou se vzít situaci do vlastních rukou a jednat. Fanouškům,
tedy konzumentům obsahu v původním slova smyslu, přestane stačit se jenom
dívat a začnou kanonický[1]
příběh dále rozvíjet, podílet se na jeho tvorbě. Fanfiction je ve většině
případů dílo bez komerčních ambicí, šířící se prostřednictvím internetu. Jeho
cílem je veskrze potřeba uspokojit fanouškovskou touhu po ještě větší hloubce
příběhu.
Kde hledat počátky?
Ačkoli
lze tvorbu tohoto charakteru vysledovat až do 60. let 20. století, kdy se
jednalo především o téma populárního seriálu Star Trek, zlatý věk zažívá
fanfiction až s rozšířením internetu, tedy od 90.let. V minulosti se autoři
museli spokojit s šířením svých děl prostřednictvím fanzinů[2], v dnešní
době jsou jejich možnosti daleko širší.
The next generation kids. Harry Potter fandom. Source: Deviantart |
Žánrově se tak setkáváme s díly literárního
charakteru, hudebními videi, ale také grafickou a výtvarnou tvorbou, a to
zejména fanartem, úpravou fotek a obrazů či tvorbou wallpaperů. V případě literární
tvorby se pak jedná o jednorázové povídky, poezii, ale i rozsáhlá díla
románového charakteru vycházející na pokračování. Typické pro české prostředí
je také na pokračování překládat díla zahraničních autorů. Unikátním příkladem
zápalu pro věc je pak vydání českého překladu povídky Elysejský Klíč v knižní
verzi. Jedná se o dvě knihy v pevné vazbě a dárkovém balení vydané
malonákladem pouze pro skalní příznivce, kteří se připojili k webu, kde
překlad povídky vycházel a prakticky si ji předplatili. 899 stran vlastního textu,
vydané jako dva svazky, z nichž druhý je obohacen o Lexikon Kouzel, tedy
výčet a popis efektu všech inkantací použitých v knihách i počítačových
hrách z říše Harryho Pottera.
Z hlediska
tématu se fanfiction neomezuje pouze na pokračování „Jak by to bylo dál“, úvahy
nad odlišným průběhem situace „Co by, kdyby“, oblíbené jsou také přepisy
příběhů z pohledu jiné postavy, například druhého z dvojice, parodie,
nebo erotizace vztahů mezi jednotlivými postavami příběhu. Jednotlivá díla
bývají obyčejně patřičně označena obecně známými zkratkami, aby čtenář věděl,
co od příběhu čekat.
Mezi
nejrozšířenější patří:
AU
– alternative universe – Skutečnosti
pocházející z kánonu jsou v tomto příběhu pozměněny. Většinou se
jedná o „Co kdyby“ díla.
OC / OOC – Original charakter / Out of charakter – postava se chová a jedná tak, jak odpovídá její kanonické předloze, nebo naopak
POV – Point of view – Příběh je napsán z pohledu konkrétní postavy za cílem, aby jej čtenář z daného pohledu vnímal.
PWP – Porn without plot / Plot? What plot? / Poorly written porn – Jedná se o dílo, kde důraz není kladen na příběh a děj, ten je naopak pouze pozadím pro erotický obsah / pornografii.
OC / OOC – Original charakter / Out of charakter – postava se chová a jedná tak, jak odpovídá její kanonické předloze, nebo naopak
POV – Point of view – Příběh je napsán z pohledu konkrétní postavy za cílem, aby jej čtenář z daného pohledu vnímal.
PWP – Porn without plot / Plot? What plot? / Poorly written porn – Jedná se o dílo, kde důraz není kladen na příběh a děj, ten je naopak pouze pozadím pro erotický obsah / pornografii.
Můžeme
se však setkat s velkým množstvím dalších zkratek, např. A/N – tedy Author´s note, což je označení pro text, většinou na začátku
příběhu, kde se autor, nebo překladatel vyjadřují k tomu, co čtenáře čeká.
Podstatné
je zmínit, že přebírání populárních fenoménů a jejich rozpracovávání není výdobytkem
moderní doby. Prakticky lze říci, že se tak děje již od antiky, napříč
stoletími. Za všechny příklady lze uvést například příběhy Sherlocka Holmese,
vydávané různými autory po smrti A. C. Doyla v podstatě až do současnosti, a
nebo poslední 2, resp. 3 díly knih o Švejkovi, jejichž autorem je František
Vaněk, nikoli Jaroslav Hašek. Lze tedy říci, že se jedná o přirozený jev
pramenící z popularity daného díla.
Fenomén produsage
Fenomén produsage
Nicméně
v souvislosti s pojmem produsage, tedy v kontextu toho, jak jej
popisuje Axel Bruns ve stěžejní knize „Blogs, Wikipedia, Second Life, and
Beyond: From Production to Produsage“ je nutné vzít v potaz i prostředí,
jež je s fanfiction implicitně spjato, a to web 2.0 a sociální sítě. Právě
ty totiž vytváří platformu, která napomáhá vzniku a rozvoji obsahu, kde je
stírána hranice mezi rolí autora a publika. Revoluční je přístup založený na
otevřené participaci, tzn. všichni uživatelé webu mají rovné podmínky k produkci
obsahu. Prakticky není potřeba o moc více než počítač, schopnost číst a psát a
jistý tvůrčí potenciál. Otázka talentu a kvality výstupu s tím tedy zase
tolik nesouvisí.
Mnohem
podstatnější je, že se obsah dostane k co nejvíce uživatelům, kteří mají
možnost na něj reagovat. To se typicky projevuje ve formě komentářů v diskuzi.
Bruns vychází z předpokladu, že každý takový komentář, nehledě na jeho
významnost, napomáhá zkvalitnění konečného komunitního výstupu. Je tedy zřejmé,
že komunity jsou zpravidla ne-hierarchické.
Závěrem
Závěrem
Dle
mého názoru je fanfiction rozsáhlým tématem, k jehož rozboru by bylo
potřeba mnohem více času, nicméně základní myšlenky jsou prosté. Lepší než mít
knihu s oblíbeným hrdinou, je mít knihu, film, PC hru, tričko, plátěnou
tašku a úplně nejlepší je se stát součástí jeho světa.
[1]
Originálním dílo, na jehož základě je fanfiction vystavena, tedy původní
předloha, bývá označeno pojmem Kánon.
[2]
Amatérsky vytvářené, vydávané a šířené časopisy zaměřené na konkrétní téma,
které mělo za cíl informovat o novinkách a stmelovat fanouškovskou základnu.
Zdroje:
Axel Bruns: Blogs, Wikipedia, Second life, and Beyond: from production to produsage (2008)
No comments:
Post a Comment