Nová média mají
nezpochybnitelnou roli v životě člověka 21. století, o to větší je jejich
role u generace Z, generace, která nepoznala svět bez internetu.
Generace Z -
mladí lidé, jejichž datum narození není dříve jak v polovině 90. let a ne
později jak na počátku roku 2010. Hlavním znakem této skupiny lidí je fakt, že
se narodili do doby internetu a neznají tedy svět bez vzájemného propojení,
tedy internetová generace. Tento všeříkající název byl této generaci dán na základě
jejich hlavního pojítka, kterým se stala internetová síť, později i ta sociální.
Pozornost médií je často orientovaná na fakt, že dnešní mladí jsou zahlceni
informacemi, které už neumí filtrovat a dochází k vytvoření deziluze. Nereálný
obraz světa, který je dán především vnímáním skrz internet, mladé utvrzuje v tom,
že realita je to, co jim nabízí sociální sítě, nikoli svět jako takový.
Sociální síť
YouTube vznikla jako úložiště videí a záhy se z ní stal byznys nejen pro
ostřílené zpěváky, zpěvačky či baviče, kteří vydělávají ze své tvorby, ale i
primárním zdrojem příjmu pro YouTubery, lidi, kteří se až na základě YouTube
rozhodli jít se svou „tvorbou“ na trh. YouTuberem se může stát v podstatě každý
člověk, který je starší 13 let. V posledních
letech je pro (nejen) mladé lidi stále populárnější sledování YouTube videií. YouTuber
se stal hvězdou, která má takovou pozornost jako jiné hvězdy, které si svou
slávu získaly na základě svých schopností, nikoli popularity. Mladí se často se
svým oblíbeným YouTuberem ztotožní, chtějí být jako on, nebo mít věci jako on.
Málokdo si však uvědomuje, jaký vliv může mít takové natáčení a vzor ve stejně starém
YouTuberovi na děti na základní škole.
Fenomén YouTube
dal vzniknout komunitám lidí, kteří mají své oblíbené YouTubery, pravidelně je
odebírají, sledují je na sociálních sítích a v poslední době se i účastní
akcí, které jsou určeny speciálně jako místo setkávání s YouTubery. Z YouTube
se stal marketingový nástroj pro kohokoli, kdo je schopen získat publikum. YouTuber
pak v podstatě žije ze svých odběratelů, kteří dělají cílovou skupiny
známým brandům, které neváhají zaplatit velké peníze za to, že se jejich
produkt ve videu objeví.
Internet
ovlivňuje každodenní život dětí, a to nejen jejich myšlení a postoje, ale
především jejich povědomí o tom, co je dobré a co ne, jelikož často přebírají
názory, které jim jejich oblíbený YouTuber předává. Na internetu si dítě, které
už dokáže na klávesnici vyťukat jednotlivá slova, nalézt cokoli. Od animovaných
pohádek, přes videa, která mu doporučí, jaký mobil by měl mít, protože ho teď
mají zřejmě všichni, když je na YouTube. Filtr nulový.
YouTube není
místem, které rozvíjí schopnosti dětí, ale spíše jakýmsi materiálním skladištěm
toho, co kdo má a kdo ne. V dětech YouTube často vzbuzuje pocit závisti a
naléhavé potřeby vlastnit to samé, co jejich oblíbený tvůrce. Děti jako takové
si však neuvědomují (jako starší sledovatelé), že prezentování určité věci může
být reklamou, za kterou je YouTuber placen a stanou se tak cílem, který
zadavatel zamýšlel oslovit. Děti se během svého každodenního pobytu na
internetu vystaveny působení těchto reklam, následně chtějí danou věc vlastnit
a když se jim to nedaří, začnou mít negativní pocity. Děti, které nejsou
publikem, ale samotnými YouTubery, jsou produktem doby, do které se narodili.
Nová média jim dala neomezené možnosti v sebeprezentování a tedy i v samotném
ovlivňování svého publika.
Co zajímá
české děti na základě jejich oblíbených YouTuberů je otázkou. V České republice
existují desítky úspěšných YouTuberů, jejichž odběry jsou v řádech desetitisíců
lidí. V poslední době se fenoménem stali i takoví tvůrci, jejichž věk
nepřekonal hranici 15 let, a právě tito jsou sledováni malými dětmi – jsou jim
věkově nejblíž a dělají jim nejen jakéhosi kamaráda, ale vidí v nich především
vzor. Jaké jsou věci, které děti zajímají nebo spíše, které by je podle
YouTuberů měly zajímat? Lukášovi Zacharovi je 12 let a vystupuje pod
pseudonymem Zachy. Věnuje se na netradičním oblastem, které by mnozí od 12letého
kluka nečekali. Zajímá ho móda, DIY projekty či kosmetika. Netradiční je
především v oblečení, které hojně nakupuje a hodnotí, vytváří LOOKBOOKy a
věnuje se stylingu. Otázkou je, jaký vliv má takový YouTuber na své odběratele.
Podle čísel asi velký, k 20. dubnu 2017 ho sleduje téměř 133 000. Desetiletý
Michael Florian je také YouTuber. Pod pseudonymem Misha má více jak půlmilionu
odběratelů. Proč, čím je pro současné děti zajímavý? Zpívá písničky věnované
počítačovým hrám. Kam až sahá hranice vlastní trapnosti je otázkou, nicméně
následovníků má bezpočet. Děti potřebují zažít pocit sounáležitosti a podpory,
zároveň se realizovat, avšak kroužky zřejmě nestačí. Kromě věcí láká děti i to
YouTuberem se stát. Mnozí si však neuvědomují, že prezentováním se na internetu
nemusí být z hlediska jejich soukromí bezpečné. Klíčovou otázkou zůstává,
zdali děti dokáží odolat materialistické masáži ze strany YouTuberů a
racionálně si zdůvodnit, proč danou věc mít či ne.
Příkladů toho,
jak YouTube ovlivňuje děti je bezpočet. Sledování videí není na YouTubu věkově omezený
a tak často malé dívky sledují dospělé beuaty blogerky a chodí do školy
namalované, protože jim to připadá normální, děti žádají své rodiče o drahé
telefony, protože je mají ostatní (tedy oblíbený YouTuber), jejich nároky věci
a techniku se zvyšují (a to nejen cenově), oblečení chtějí jen takové jaké má
jejich vzor a vše ostatní v jejich životě se jim zdá nudné a ne tak
zábavné, jak by asi správně být mělo. Otázkou zůstává, kam až sahá hranice, za
kterou jsou rodiče ochotni jít v materiálním světě, aby svým dětem dopřáli
být součástí kolektivu vytvořeného na základě jejich vzoru z YouTube.
No comments:
Post a Comment