Autorský článek Motivation
Factors in Crowdsourced Journalism: Social Impact, Social Change, and Peer Learning vyšel v International
Journal of Communication (2015). Autorkou je americká odbornice Tanja
Aitamurto, působící na Department of Management Science & Engineering Stanfordské
univerzity v Kalifornii jako vědecká pracovnice. Oborově se věnuje se výzkumu nových technologií,
které v jejím pojetí přispívají k rozmanitější, rovnoprávnější
společnosti a rovnoměrnější distribuci informací. Její disertační práce “Collective Intelligence in Open Journalism: Power, Knowledge and Value”,
realizovaná na fakultě Media and Theatre na University of Tampere ve
Finsku, představila teorii otevřené žurnalistiky.
Článek se zabývá
výzkumem crowdsourcingu jakožto zdroje informací a metody profesionální
žurnalistiky, která je využívána novináři z povolání. Sdílení informací je
v takovém případě nástrojem k pozitivní společenské změně a
korigování mocenských i vědomostních rozdílů ve společnosti. Autorka se na
základě 4 case studies pokouší stanovit motivační faktory účastníků hromadného
sdílení informací, které mohou být vnitřní, ideologické nebo altruistické
povahy. Zabývá se také otázkou participace (spoluúčasti), kterou dle ní
vyvolává hlavně síla peer learningu a rozvážnost. Zásadním zjištěním je pak
fakt, že účastníci crowdsourcingu za participaci neočekávají materiální odměnu - crowdsourcingová žurnalistika se tak stává médiem pro
sociální změnu a prosazování zásad.
Autorka se na
svých osobních webových stránkách prezentuje jako příklad nadšené socioložky,
která se postupem času převtělila v inženýrku.
Oborově se přiklání k teoretickým rámcům sociální psychologie,
počítačové vědy a informačních systémů. V souvislosti s touto studií a
teorií kolektivní inteligence zastává názor, že velký počet a různorodost
účastníků crowdsourcingu nejen podporuje, ale také dále vyzývá k diskusi o
principech, normách, praxi i hodnotách otevřené žurnalistiky. Další publikovaná
tvorba se kromě výzkumu otevřené žurnalistiky zabývá aplikací umělé inteligence
pro občanské využití a občanským crowdfundingem.
Wisdom of the
crowd v žurnalistice
Teoretický rámec
je uveden vysvětlením konceptu crowdsourcingové žurnalistiky jakožto
kolaborační aktivity, která přináší řadu nových tendencí typu komunitního a
hyperlokálního zpravodajství a nová on-line pravidla vytváření hypermediálního
zpravodajství. Autorka dále rozebírá klíčové koncepty ve vztahu
k motivačním faktorům crowdsourcingu, jako je vnitřní (ženoucí za splněním
cílů pro naše vlastní upokojení) a vnější (kdy jsme k plnění cíle motivováni
například finanční odměnou) motivační teorie. Diskuse se dále věnuje
publikovaným studiím na téma motivace přispívání do hromadných projektů.
Autorka na příkladu Wikipedie poukazuje na závěry studie Nova (2007), která za
primární faktory označila ideologii ve smyslu myšlenky rovnoprávnosti a volného
šíření informací a zábavu jako dobrý pocit z přispívání, až teprve poté
následovaly hodnoty. Vnější faktory prokázané v jiných studiích zmiňují
jako zásadní faktor příležitost ke kariérnímu postupu, či lepšímu zaměstnání.
Stejné závěry přináší také Wasko a Faraj (2000), dle kterých je všeobecná
znalost komunitou vnímána jako veřejné dobro, zakotvené ve společnosti a
utvářené podle nejlepšího vědomí a svědomí.
Použité metody
Metodologie
staví na kvalitativní obsahové analýze.
Předmětem zkoumání jsou relevantní případové studie. Datový korpus se skládá ze čtyř case-studies,
z toho první tři mají společný základ, čtvrtá je samostatná. Zdokumentování
crowdsourcingových procesů si pomocí profesionálních žurnalistů kladlo za cíl
shromáždit informace pro finální články v etablovaných publikacích. Ve
všech případech byli čtenáři následně požádáni o kontrolu, rozšíření, popřípadě
opravu předložených informací a sdílení vlastních zkušeností a návrhy možných
otázek pro rozhovory jako základ finálních článků.
·
Případová studie A1, A2, A3: Crowdsourcing je
aplikován jako cesta k vytvoření tří rozdílných článků, publikovaných ve
Finsku (2011-12). Konkrétně se jedná o analýzu učebnice, kvalitu výuky a
genderové rozdíly mezi studenty v oblasti matematiky a společenských věd.
V případě A1 se pomocí crowdsourcingu prošetřuje
obsah učebnice fyziky, článek A2 se snaží identifikovat možné nedostatky ve
výuce na finské škole a téma článku A3 se věnuje prošetření genderové
nerovnosti mezi studenty matematiky a společenských věd. Žurnalisté obdrželi
pozvánky na blog a další přístupové cesty, kde v letech 2011-12 přispívali
na webové stránky, dva speciální blogy, sociální sítě a speciálně vytvořenou
platformu (http://www.huuhkaja.fi).
Žurnalisté pak na základě publikovaných dat vybízeli čtenáře k opravě
neúplných nebo mylných informací ve výukových materiálech, sdílení kontaktů na
potenciální zdroje k interview a k tlumočení vlastních zkušeností
s problematickými produkty a službami výuky. Během daného období bylo
publikováno několik aktualizací v procesu crowdsourcingu a tvorbě
finálních článků, zatímco stať ke kvalitě nabízených služeb se dočkala otištění
v lifestylovém časopise pro ženy.
·
Případová studie B:
Case B: Experiment B se týkal zmapování stavu úroků u
domácích půjček ve Švédsku v roce 2012. Iniciátorem byl Svenska Dagbladet,
jeden z největších švédských deníků, který prováděl rozsáhlý výzkum
k současné situaci v oblasti domácích půjček. Čtenáři Svenska
Dagbladet mohli pomocí webového formuláře přispět svými informacemi, následně
zobrazenými na webových stránkách deníku v podobě crowd mapy s geolokací
jednotlivých příspěvků. V červenci 2013 už mapa obsahovala 40 000
příspěvků a jejich počet dále rostl. Uživatelé měli možnost porovnávat sazby
pomocí různých kritérií, například směrovacího čísla, banky, či délky půjčky.
Společný výzkum vytvořil
materiál pro zhruba 30 článků týkajících se půjček a úroků, rozdílů mezi nimi,
nedostatečné bankovní regulace. Zejména finální online mapa pak lámala rekordy
v návštěvnosti. Celý experiment slavil úspěch a o problému se začala vést
diskuse.
Dalším krokem
analýzy byla realizace rozhovorů se všemi klíčovými informátory, kteří se procesů
zúčastnili. Celkem šlo o 27 semi-strukturovaných interviews s 23
účastníky, s demografickým rozložením 9 žen a 14 mužů. Otázky se týkaly motivace účasti na procesu
crowdsourcingové žurnalistiky, vlastní zkušeností z participace a vztahu
s periodiky. Datová analýza využila metodu selektivního kódování, že
kterého vzešly čtyři hlavní kategorie – touha po ovlivnění, pluralita, rovnost,
osobní rozvoj skrze sebevzdělávání a rozvažování.
Analýza
prokázala, že účast na crowdsourcingové žurnalistice je veskrze niterný,
altruistický akt. Jako hlavní motivační faktory bylo vyhodnoceno 5 jevů:
· příležitost,
jak ovlivnit společnost v pozitivním slova smyslu (např. informovat
ostatní, projevit vlastní názory na určitou věc)
·
být součástí žurnalistického procesu (a
osobně pak stát u zrodu tvorby zpráv)
· podílet
se na snižování nerovností ve vědomostní propasti společnosti (k
oboustrannému přínosu mezi účastníky a novináři)
·
touha po
osobním i společenském rozvoji na základě výměny informací,
· potřeba diskutovat
o tématu s ostatními.
Motivační
faktory souvisí s ideologickými hodnotami účastníků a sebevzdělávání, tedy
spíše motivace vnitřní. Zjištěné motivační faktory se podobají těm, které stály
u zrodu Wikipedie. Stejná myšlenka rovnocennější společnosti, vznikající na
základě kolektivního sdílení vědomostí (inteligence), stojí i za participací
v crowdsourcingové žurnalistice.
Klíčová zjištění
Úhel pohledu
účastníků naznačuje, že obecná inteligence je společenským jevem, který by se
měl dále rozvíjet a sdílet pro dobro společnosti bez nároku na finanční odměnu.
Samotné přispívání pak účastníkům pomáhá nejen s dalším vzděláním, ale
také s rozvojem sebe sama.
Druhé zásadní
zjištění zahýbalo spekulacemi o zneužívání účastníků.
Mnoho teorií se kriticky přiklání k tomu, že dobrovolné zapojení do
crowdsourcingu se v některých případech může být považováno za zneužití
organizací, která se obohacuje na úkor přispěvatelů. Tato myšlenka je výrazná
zejména v kritických studiích internetu (viz například Baym nebo van Dijk),
jejichž základem je tvrzení, že přispívání vědomostmi (v rámci kolektivní
inteligence) zákonitě vede ke zneužívání účastníků. Tento přístup nahlíží
participaci jako neustálý koloběh směnného rámce a dichotomii soukromí/veřejné
dobro.
Nicméně výsledky
studie poukazují na pravý opak – ačkoliv se informace mohou objevit
v časopisech a novinových článcích, účastníci tak činí vědomě a za své
příspěvky žádnou finanční odměnu neočekávají, odměnou jim je pocit uspokojení
ze sdílení informací pro dobrou věc a být součástí společenské změny. Na
základě toho lze říci, že argumenty o zneužívání digitální pracovní síly se
nezakládají na empirických faktech. Co víc, celý scénář můžeme otočit – ten,
kdo využívá žurnalistiku jako prostředníka pro svoji agendu je veřejnost, ne
naopak. Hlavní motivací nejsou peníze, ale touha po spoluúčasti na rozvoji
nestranné a poctivé společnosti, tvorbě přesných a pluralitních článků a víra
v žurnalistiku, která zesiluje jednotlivé hlasy jako celek.
Kontext v
domácím prostředí
Crowdsourcingová
žurnalistika jako taková je v ČR stále ještě na zelené louce, zmiňme ale například
projekt Marka Blahuše Česko-slovenské
Wikipedie z roku 2013, jehož cílem je zasadit se za lepší zpracování
této znalostní databáze nebo portál
www.milujuprahu.cz, založený na fotografiích a příbězích právě od lidí,
neboli „lidových fotografů. V prostředí start-upů a nových technologií se
element sdílení informací a kolaborace objevuje vcelku často, zejména
v oblasti idea a solution sourcingu, big data nebo testování. Mezi inspirativní crowdsourcingové projekty
patří třeba otevřená crowdsourcingová data společnosti CZ.NIC s s cílem
zmapovat rychlost mobilního internetu v EU. Dále jmenujme tržiště
s etickými útočníky slovenské bezpečnostní společnosti Nethemba a Citadelo HackTrophy, jakýsi
Uber pro hackery, jejímž prostřednictvím si mohou firmy najmout etické hackery
na otestování bezpečnosti jejich webových služeb. Nakolik budou tyto služby
úspěšné, to ukáže teprve čas.
Zdroj:
Aitamurto, Tanja. "Motivation Factors in Crowdsourced Journalism: Social Impact, Social Change, and Peer Learning." International Journal of Communication 9 (2015): 21.
No comments:
Post a Comment