Annoying Orange a profesionalizace YouTube
Článek From
homemade to store bought: Annoying Orange and professionalization of YouTube vyšel
v roce 2014 v Journal of Consumer Culture. Autorkou je Joanne Morreale z Northeastern
University v USA. Docentka Joanne Morreale je mediální kritičkou a
historičkou. V současné době se zabývá kritickou historií reklamy a
spotřebitelské kultury, a to od 19. století až po současnost. Morreale získala
doktorát v komunikaci na Temple University. Má za sebou několik knih
týkajících se prezidentských kampaní a televizních studií. (https://camd.northeastern.edu/mscr/people/joanne-morreale/)
V této studii se autorka zaobírá otázkou
fungování kanálu YouTube a jeho propojením s dalšími sociálními sítěmi a
vznikem internetových hvězd. Celý tento proces představuje na příkladu YouTube
seriálu Annoying Orange (Otravný pomeranč) z dílny režiséra D.
Boedigheimera.
YouTube vznikl v roce 2005 a v roce 2014,
kdy článek vznikl, na něm bylo denně zobrazeno sto milionů videí a za měsíc činila
návštěvnost dvacet milionů lidí. Google tento kanál v roce 2006 koupil a
od roku 2008 patří k 10 nejnavštěvovanějším internetovým lokalitám.
Autorka YouTube popisuje jako dvojitou platformu: „top-down“
pro distribuci populární kultury a „bottom-up“ pro lidovou tvorbu. Častěji se o
kanálu mluví jako o participační kultuře. Samotný tagline Broadcast Yourself nabádá návštěvníky ke sdílení vlastních videí a
tvorbě obsahu. Už méně je patrný cíl mít zisk. Příspěvky někteří přidávají
zdarma, jiní za účelem finanční odměny.
Produživatelé (prosumers, ti, kteří vyrábějí i
konzumují obsah) tvoří tzv. „publikum-komoditu“, která se prodává reklamním
agentům. Produživatelé aktivně vytvářejí a sdílejí obsah nezávislý na kapitálu,
zatímco kapitál se snaží těžit ze společenské a hmotné hodnoty, která je
produkována.
Annoying
Orange je animovaná série
videí na YouTube, kterou vytvořil režisér Dane Boedigheimer v roce 2009. Původně
se mělo jednat jen o jedno komické video na kanálu YouTube Gagfilms, nakonec se
dostal i do televizního vysílání Cartoon Network. „Hlavním hrdinou“ videí je pomeranč, který si dělá legraci z ostatních
druhů ovoce a zeleniny. Celý snímek je natočen v kuchyni, většinou na
kuchyňské desce. Všechny „postavy“
mají reálné oči a ústa skutečných herců. Původně byla videa těžko rozpoznatelná
od amatérských příspěvků na YouTube, díky spojení se Spencerem Grovem a později
s The Collective Digital Studio se stal profesionálním a oblíbeným produktem.
Do roku 2014 (rok vzniku článku) bylo natočeno 201 videí Annoying Orange.
Spolupráce s The Collective Digital Studio mu zajistila společníky, kteří
zajistili infrastrukturu podpory a produkci obsahu i do tradičních médií. Díky
padesáti milionovému počtu shlédnutí během prvního půlroku se stal Boedigheimer
partnerem YouTube a tento kanál tím pomohl zvýšit popularitu Annoying Orange. V roce
2014 byl pořad 46. nejnavštěvovanějším kanálem na YouTube a překonal miliardu
shlédnutí.
Boedigheimer tvrdil, že pokud chcete být na
YouTube úspěšní, musíte mít úspěch také mimo YouTube, především v komunitách
jako jsou Metacafe a Vimeo. Ale měl i dosah na další sociální média: vedl si
současně účet na Facebooku a Twitteru, kam každý den přidával příspěvek,
pořádal soutěže a nechal fanoušky zapojit se do značky. Tím si zajistil skvělou
pozici ve vyhledávání na YouTube, protože dostatek shlédnutí a propojení se
sociálními sítěmi jsou důležité body pro budování postavení při zobrazování
obsahu.
Všechny tyto aspekty dovedly Boedigheimerův
Annoying Orange do zájmu reklamních manažerů, díky nimž se před každým dílem zobrazí
inzerce, za jejíž spuštění autor snímku získává finanční odměnu, která může
dosahovat až tisíců dolarů měsíčně.
Takzvaný etický přebytek, vztahy a emoce, které
dříve nebyly, vznikají právě díky příspěvkům na YouTube a mají ekonomickou i
společenskou hodnotu. Podle Fuchse je YouTube příkladem obchodního
modelu, který je založen na kombinování daru, který je zdarma, s komoditou,
která je zisková. Služba YouTube poskytuje bezplatný přístup zákazníkům. Nejen že poskytují
obsah webu, ale protože počet uživatelů, kteří stránky navštěvují, roste,
služba YouTube je zisková, protože přitahuje více inzerentů. Údaje generované
uživateli, kteří navštěvují webovou stránku, pomáhají obchodníkům shromažďovat
informace o jejich návycích a chování, a tím na ně lépe cílit.
Podle průzkumů je dominantní demografický profil fanoušků
YouTube následovný: věk 13 – 24 let, převážně muži. To odpovídá také fanouškům
Annoying Orange. Navíc „Pomeranč“ je
komediální série, která je žánrově nejfrekventovanější a nejnavštěvovanější.
Protože zaujal dominantní publikum, mohl uspět.
Zároveň byl úspěch podpořen zobrazením Annoying
Orange v sérii Lucase Cruikshanka, „Fred",
a Cruikshank se objevil příští den v „Annoying
Orange vs. Fred !!!“ Evan Ferrante
ze 180.com se zúčastnil „Close Encounters of The Annoying Kind“',
a to den poté, co se Annoying Orange objevil ve videu Ferranteho „Not Tom Cruise“. Stejně tak se tři
členové skupiny Weezer objevili v epizodě' „Wazzup
3: Bonsai Tree“. Navíc se James Caan stal prvním známým hercem, který se
objevil v seriálu v epizodě nazvané „Jalapeno''.
Boedigheimer popsal také svou komunikaci na
sociálních sítích a YouTube. Jak jsem již zmiňovala výše, každý den přidává na
Facebook, Twitter a další sítě nové příspěvky a každý týden vloží na YouTube
nové video Annoying Orange. Pokud není reálné některý týden video zveřejnit,
pořádá soutěže a snaží se dostat mezi fanoušky, aby s nimi udržel kontakt.
Propojuje svůj pořad také s dalšími mediálními
sektory: založil herní kanál, řadu webových videí nazvaných Danebo Exposed,
blog, webové stránky Gagfilms či Danebo, aplikace a videohry Annoying Orange.
Na trh se dostaly také hračky, halloweenské kostýmy a kalendáře této značky. Jde
tedy o intertextuální komoditu vytvářející síť propojení, která organizuje
společenský život kolem značky a vymezuje její význam. V červnu 2012 se
navíc dostal do televize seriál The Annoying Orange vysílaný na Cartoon
Network.
Tento šťastný příběh vypadá jako velká motivace
pro působení na YouTube s cílem vydělat velké peníze. Ale takto úspěšných
je jen pár produktů. Youtube je spíše společenská továrna, reprodukující vztahy
kapitálu a rozlišuje mezi těmi, kteří mají zisk a těmi, kteří se účastní tím,
že poskytují volnou práci výměnou za tvořivou kontrolu nad obsahem, ale jejichž
práce v podobě hry poskytuje přístup k údajům o chování uživatelů, jejich chuti
a preferencích, které dále posílí cíle kapitálu.
Úspěch internetového produktu je dozajista
podmíněn provázaností jednotlivých sociálních sítí, kde je nutné být aktivní.
Na Facebooku se dají sdílet videa z YouTube, čímž se zvyšuje povědomí o
produktu a šance k získání financí z reklamy. Podobnost s českým
prostředím je zřejmá. Například pořad Streamu A dost! má své vlastní Facebookové stránky, na nichž jsou sdíleny
nové díly seriálu o den dřív než přímo na Streamu. Lidé navíc mají možnost
doporučit témata pro nové díly nebo se zapojit do diskuze na Facebooku i na
Streamu. Facebook dozajista pomáhá zvyšovat povědomí o mediálním obsahu.
Fuchs není firma, ale autor, Christian Fuchs!
ReplyDelete