Tento příspěvek se věnuje představení studie s názvem
Subscribing to Sex Edutainment: Sex
Education, Online Video, and the YouTube Star. Zveřejněn byl 21. dubna 2016
v časopise Television & New
Media (číslo 18).
Autorkou studie je Jessica Johnston, doktorandka oboru
Media, Cinema and Digital Studies na Universitě ve Wisconsinu. Kromě výuky
předmětů spjatých s filmem a médii se věnuje rovněž výzkumu, který se soustředí
převážně na mediální studia, pop kulturu, studie žen, feministické teorie,
studium publika a v neposlední řadě na slávu a celebrity. Výsledky studií
publikovala nejen v časopise Television
& Media, ale rovněž například v periodiku Transformative Works and Culture.
Její studie, jejíž výsledky jsou zveřejněny v článku,
se zabývá kanálem Youtube, celebritami a publikem. Jejím cílem bylo prozkoumat,
jak kanály na Youtube formují a podávají sexuální výchovu svým fanouškům
skrze videa. Článek poodkrývá, jak internetová sláva pomáhá vytvářet a měnit „značku“
sexuální výchovy na platformách, které se spoléhají na iluze osobní interakce
youtuberů s publikem, a jak se tímto způsobem vyvíjí virtuální komunita.
Jessica Johnston pro svou analýzu využívá metodu
případové studie, jejíž základem je zkoumání konkrétních existujících případů
nebo fenoménů. Tyto specifické případy výzkumník podrobně zkoumá a hledá
odpovědi na své otázky. Jako případové studie si autorka vybrala kanály
věnující se vzdělávání v sexu na Youtube. Prvním je kanál Laci Green s názvem
Sex Plus, druhým je pak Sexplanations vytvářený Lindsey Doe. Oba
tyto kanály mají vysoký počet fanoušků a odběratelů, čímž si obě autorky
vysloužily image hvězdy. První ze jmenovaných má v oboru sexuální výchovy
na Youtube vůbec největší počet odběratelů – v roce 2016 to bylo cca 1,4
milionů lidí, druhý ho následuje s již menším, ale stále obrovským počtem
216 tisíc lidí. Johnston zkoumá, jak dívky jednají a jak svou slávu využívají
ke spojení se sledujícími. Oba kanály spadají do tzv. edutainmentu. Jedná se o vzdělávání
zábavnou formou, v tomto případě tedy o kombinaci informací o sexu a
zábavným obsahem. Tato kombinace musí být natolik vyvážená, aby se publikum
cítilo dobře informováno a pobaveno tak, že se bude chtít vrátit.
Společně s rozvojem Youtube a zvyšujícím se
počtem lidí, kteří vytváří vlastní video obsah, roste i rozšíření obsahů se
sexuálním vzděláváním. I přesto je jen velmi málo tvůrců, kteří tato videa zveřejňují
s častější periodicitou jako třeba jednou za týden nebo za dva. Jak Laci Green,
tak Lindsey Doe jsou v tomto ohledu poměrně konsistentní, což přispělo k tomu,
proč byly právě ony vybrány jako případové studie. Autorka v článku představuje
vysledované chování i rozdíly u obou Youtuberek. Mladší, ovšem co do počtu
odběratelů úspěšnější Green, užívá běžného jazyka, hovoří přímo do kamery tak,
aby diváci měli pocit, že promlouvá přímo k nim. Mají pocit, že k nim
Green mluví jako k příteli, že říká pravdu, a tím se zvyšuje důvěryhodnost
a posiluje vztah mezi divákem a jí. I když se Doe věnuje podobným tématům, její
komunikace a styl jazyka a videí je přece jenom odlišný. Doe užívá mnohem více vědeckých
a historických pojmů a souvislostí spojených se svým výkladem. Svoji profesionalitu
a vzdělání v oboru dává najevo v každém videu nejen svým představením
jako Dr. Doe, ale rovněž tím, že se obsah videí často natáčí v její vlastní
ordinaci. To může na první pohled způsobovat určitou bariéru mezi ní a diváky v tom
smyslu, že se mohou cítit spíše jako studenti nebo pacienti. Její styl
komunikace a vystupování tuto bariéru ale odstraňuje, ona sama se prezentuje
jako „sex geek“ a dává najevo upřímný zájem o zdraví a osvětu svých fanoušků. Její
identitu a vztah pomáhá posilovat i to, že sděluje publikum informace osobě, které se
netýkají tématu nebo jsou osobní.
A jak se publikum participuje v této online komunitě? To,
jak autoři videí jednají s publikem ovlivňuje samozřejmě i to, jak je
následně publikum angažováno v obsahu a ve vztahu s autorkami. Youtubeři
často využívají další kanály pro komunikaci jako například Facebook nebo
Twitter, což dává možnost divákům reagovat a tím posilovat interakci s oblíbenou
hvězdou. Podobně se diváci mohou zapojit i do tvorby samotných videí, a to
například častou metodou „otázek a odpovědí“, kdy diváci zasílají autorce
pořadu dotaz a ona na něj v rámci videa odpovídá. Producenti videí angažovanost
a interakci vítají a snaží se jí co nejvíce podporovat, jelikož jsou si vědomi
faktu, že jim to přináší další fanoušky a sledovanost. Způsobem, jak získat
nové fanoušky a upevnit vztah mezi stávajícími, jsou i přednášky a debaty na univerzitách
a dalších institucích, které autorky výše popsaných videí pořádají. Platí zde
totiž přímá úměra – čím více je osoba známá v různých prostředích a
komunitách, tím se její sláva a image zvyšuje. Loajalita a uspokojení fanouška
následně vede k byznysu. Znaky obchodu se projevují například v prodeji
oblečení nebo doplňků s hláškou Youtubera nebo s názvem jeho pořadu.
Johnston dochází k závěru, že největší změny v
obsahu a tónu podávání sexuálního obsahu v poslední době jsou způsobeny
slávou osob, které tento obsah formují a rozšiřují. Každá z autorek kanálů,
které Johnston analyzuje, vytváří určitým způsobem svou vlastní identitu a
značku (Green např. specifickou a nezaměnitelnou znělkou, Doe svou frází „Stay
curious“). Svým stabilním vystupováním zapadajícím do této podoby sama sebe si
producentky videí budují loajalitu a důvěru publika v obsah, který
vytvářejí. Důležité je, že tento obsah není pouze zábavný, ale je rovněž
informativní a edukativní a přispívá k osvětě sexuálního světa mezi
mladými (a to v době, kdy se právě Youtube stává ohledně sexuality velmi
častým zdrojem informací).
Co se týče České republiky, videa s podobným obsahem
nemají zdaleka takovou tradici a mezi českými Youtubery se takové hvězdy jako v USA
doposud nezrodily. Otázky a odpovědi ohledně sexuality ovšem ve většině případů
směřují na internet, což společně s téměř neexistující sexuální výchovou
na školách může v budoucnu znamenat podobný vývoj jako v Americe –
tedy přenesení sexuální výchovy do kompetence producentů videí na Youtube. Zda
se ovšem dočká takové obliby, je v tuto chvíli asi nemožné předpovědět.
Článek je po přihlášení dostupný zde: http://journals.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/full/10.1177/1527476416644977
No comments:
Post a Comment