Multikanálové sítě na YouTube (MCN)
Jak se YouTube vyvinul za
posledních deset let? Jaká je jeho komerční a kulturní infrastruktura? Jaké
formy institucí vlastně YouTube vynalezl? Toto vše bude popisováno vzhledem ke
vzniku multikanálových sítí, tedy digitálních zprostředkovatelů, které spojují
tvůrce na YouTube s reklamními firmami a mediálními agenturami. (dále jen
MCN).
Autor
Dr. Ramon Lobato učí filmové
a audiovizuální studia na univerzitě ve Swinburne v Melbourne. Je
považován za experta v oblasti sociálních médií. Věnuje se také
problematice přeshraničního pohybu mediálního obsahu a je znám pro svoje výzkumy
v oblasti pirátství a copyrightu. Publikoval již 4 knihy na téma
internetového pirátství nebo autorských práv.
Vymezení tématu
Tento článek se zabývá rolí
multikanálových sítí v celé kultuře a ekonomice YouTube. Jejich dopadem na
tvůrce, obchodním modelem nebo srovnáním se starým principem agentů
zastupujících celebrity nebo televizní a filmové hvězdy.
Článek
Je to již přes deset let, co
byl spuštěn YouTube, a od té doby se stránka hluboce změnila. Ubyl na významu
jakožto amatérský portál na nahrávání vlastního obsahu a transformoval se ve
více strukturovaný a řízený ekosystém určený k výdělkům jak amatérského,
tak profesionálního obsahu. S tím se v ruku v ruce změnila i
kulturní a ekonomická logika YouTube. Raný YouTube byl charakterizován přímým
nahráváním videa a obracením se na globální publikum a zastával spíše pozici outsidera.
Dnes jde o mainstream, který používá široká masa amatérských tvůrců a jeho největšími
vylepšením od svého vzniku jsou zpeněžený obsah, content ID a otevřené metriky
sledovanosti. Právě ty vedly k masivnímu nárůstu počtu tvůrců.
Velký, ale ne příliš
sledovaný aspekt tohoto celého ekosystému, jsou již řečené multikanálové sítě,
jinak známé jako MCN nebo v hovorové mluvě jako YouTube sítě. Jsou to
zprostředkovatelské firmy, které operují na poli reklamního byznysu na YouTube.
Jejich obchodní model spočívá v podepsání smluv s co největším počtem
kanálů a poté používání obsahového systému YouTube pro prodej reklamy a
partnerský marketing. Také se jedná o spolupráci s YouTube celebritami,
kterým pomáhají zviditelnit v showbyznysu. Zajímavý je nárůst počtu MCN. Od
roku 2009 vznikly jen na území USA stovky různých partnerských sítí. Stejně
jako mají YouTubeři uzavřená partnerství přímo s YouTube, tak uzavírají i
partnerství s MCN. Důvodem je zájem na zvětšení stávajícího publika a také
příjmů z reklamy. Největší celebrity a popové hvězdy tedy mají tým tvořený
také ze zástupců MCN a ti hrají stejně významnou úlohu jako právníci, manažeři,
agenti a další.
MCN jsou ale zároveň
kontroverzní. Na YouTube se objevuje mnoho videí, která varují před
podepisováním smluv s podvodnými multikanálovými sítěmi, s jakými se těžko
rozvazuje smlouva. Mnoho dnes známých YouTuberů zrušilo svůj kontrakt
s MCN, protože se jim nelíbil jejich přístup ke spolupráci. Jedním
z nich byl i například Ray William Johnson. Pokud se na situaci ale díváme
globálněji, tak je mnoho MCN sítí kritizováno kvůli výrazně komerční funkci.
Není proto divu, že rychlý nárůst MCN vedl k větší komercionalizaci YouTube
a širšímu pojetí komodifikace videa, které je integrální s pojetím webu 2.0.
Je třeba se také podívat do
hlubších souvislostí komercionalizace YouTube a struktur, které tento proces
vytváří. Především jde o kladení si otázek: Co je důsledkem, ať už kulturním
nebo ekonomickým pro vznik MCN sítí? A především: Co znamenají MCN pro YouTube
jako pro místo vytváření kulturního obsahu? Tento článek se snaží na všechny
uvedené otázky najít odpověď.
Jednou z možností, jak
zodpovědět tyto otázky, je udělat srovnávací výzkum a zjišťovat podobnosti mezi
klasickými mediálními agenturami a MCN. Mnoho kontroverzí se totiž dotýká MCN
jako prostředníků mezi tvůrci, kteří sami vytváří obsah na svoje kanály a MCN
z nich profitují. Jedno z polí pro vznik výzkumů mezi prostředníky a
tvůrci vzniklo v nedávné době při velkém rozvoji MCN. Obecně vzato jsou
MCN fenoménem, který se vyskytuje v různých oblastech digitálního
průmyslu, který je velmi podobný zastupujícím agenturám z dob minulých. Na
druhou stranu přináší něco zcela nového, s čím se dosavadní průmysl ještě
neměl šanci potýkat. Tím je automatizované a škálovatelné rozhraní, které se
hodně odlišuje svým pojetím od předešlých pojetí zprostředkovatelských agentur.
Začátek MCN by se dal
datovat do roku 2007, kdy YouTube spustil první verzi systému Content ID. Tento
systém umožnil třetím stranám spravování obsahu a vyjímání obsahu, který byl
duplicitně použitý. Content ID krok byl největší novinkou k cestě za
monetizaci YouTube skrze reklamu. Hlavním cílem, který Google sledoval po
zavedení celého systému, bylo umožnit vstup do hry také externím mediálním agenturám.
Ty měly pomoct vyznat v nepřeberném množství nového mediálního materiálu a
také ho trochu protřídit. Role těchto agentur, které Google nazval
multikanálové sítě (MCN), byla tedy jasná: shromažďovat obchodní zakázky napříč
celou platformou YouTube, zvyšovat kvalitu nahrávaných videí, snižovat
zneužívání autorských práv a všeobecně udělat YouTube zajímavějším místem pro
inzerenty. Od té chvíle vznikly stovky různých MCN podepisující stovky smluv
s různými tvůrci. Dnes už fungují MCN pro všechny možné oblasti tvorby na
YouTube jako hudební klipy, vaření, vlogy, beauty, dance a další. Největší
z nich jako Fullscreen nebo Maker zastupují desítky tisíc různých kanálů a dosáhly velké popularity přitahující
pozornost médií, blogerů a novinářů. Velké mediální společnosti poté skupovaly
MCN, aby si udržely svoji pozici v digitální doméně. Jednou známou
akvizicí bylo například odkoupení Makeru společností Disney. Další velkou
akvizicí bylo odkoupení Machinimy společností Warner. Pro studia znamenalo
vlastnění divize MCN možnost pochopit fungování YouTube a jeho směřování. Také
MCN velkým studiím sloužily jako jistý inkubátor, na kterém zkoušely různé typy
tvorby.
Momentálně je zde velká pestrost
zájmů a specializací různých MCN. Některé se zabývají více hledáním a
rozvíjením talentů, jiné zase shromažďováním a distribucí reklamy nebo
poskytováním a licencováním obsahu. Některé mají desítky tisíc klientů, jiné
zase menší počty, ale zato se jim více věnují. Co ale mají všechny MCN
společného, je základní obchodní model, který spočívá v poskytování
technického zázemí a reklamních služeb. Za to si berou provize, které se
pohybují od 20 do 50 % z čistých zisků.
Pokud se podíváme napříč MCN
společnostmi, tak zjistíme, že mnoho z nich se podobá tradičním talentovým
organizacím, jaké známe z Hollywoodu, jen jsou transformované do prostředí
digitální kultury. Věnují se rozvinutí talentu každého YouTubera na co možná
nejvyšší úroveň, dále poskytují služby jako promování YouTubera, Product
placement nebo analýza dat a samozřejmě automatizované poskytování reklam,
které se přehrávají před videi nebo jsou vložené do bannerů po boku videa.
Poslední roky se MCN věnovaly co možná největšímu zpeněžení obsahu YouTuberů.
Například Fullscreen, MCN
založená v Los Angeles, spolupracuje s více než 50 tisíci tvůrci. Co
je ale zajímavější: S drtivou většinou těchto tvůrců nemá žádný osobní
kontakt. Místo toho vytváří různé aplikace a nástroje, které může každý do této
sítě přihlášený tvůrce využívat. Fullscreen ve velké míře využívají i čeští
YouTubeři a jak se zvyšuje celá síť tvůrců, tak Fullscreen může inkasovat
daleko větší zisky s minimálními náklady. To je vlastně podstata celého
MCN modelu, který je vysoce automatizovaný, ale také neosobní a škálovatelný.
Podobný model využívá i Machinima, kdy dělí tvůrce zapsané v její síti na
tři různé stupně a podle jejich popularity jim poskytuje rozsah služeb.
Druhým trendem mezi MCN je
spolupráce se slavnými YouTubery, aby vytvořili společně reklamní obsah,
typicky formou product placement. Tyto příjmy jsou pro MCN daleko
lukrativnější, protože se o ně na rozdíl od PPC reklamy nemusí dělit s Googlem.
Bylo by zajímavé dívat se na
MCN jako na zcela nový fenomén, který vytvořily tzv. venture kapitalisté a
pracuje pouze s Big data a dalšími vymoženostmi internetového věku. Když
se ale podíváme na MCN blíže, tak zjistíme, že mnoho jejich funkcí jsou pouze
extenzemi již existujících mediálních organizací. Zastupování umělců, shánění
reklam atd. bylo vše doménou starých mediálních nebo reklamních agentur a
v tom se ani MCN neliší. Pokud se na to podíváme tedy z této
perspektivy, tak zjistíme, že to, v čem se právě MCN odlišují, nejsou
zcela nové funkce, ale spíš smíchání mnoha nevídaných funkcí dohromady, které
doposud v mediálním světě nebyly vídané.
MCN a mediální agenti mají
mnoho podobností. Obě tyto profese se zrodily během neregulované etapy zrodu
nového mediálního průmyslu. V případě agentů šlo o filmový průmysl a
v případě MCN o nově vznikající video průmysl na platformě YouTube. Jsou
zde ale odlišnosti, které se odvíjí od rozdílů v obou těchto průmyslech. Největší
rozdílností je digitální revoluce, která umožňuje škálovatelnost a
automatičnost všech procesů. Zatímco agent mohl při těžké práci sloužit
maximálně tak sto umělcům a starat se o jejich zastupování, tak MCN jich dokáže
zastupovat desítky tisíc. Tato automatizace omezuje jakékoliv osobní roztržky
nebo spory, které jsou důvěrně známé mezi umělci a jejich agenty. Na druhou
stranu ale mohou vznikat nová pole pro konflikty a to jsou algoritmy, které
zhodnocují daná videa.
Závěrem je dobré
konstatovat, že rozhodnutí Googlu, aby reklamní byznys kolem YouTube videí
otevřel také třetím stranám, zcela předefinoval dosavadní chápání zastupování
umělců nebo shánění zakázek pro ně a také chápání digitálního videa. Umožnil
totiž vstup další strany mezi producenty a jejich publikum. Ačkoliv tyto změny
nejsou na první pohled viditelné pro koncového uživatele, kterému je jedno co
to je vlastně MCN je nebo komu patří, tak jsou velmi důležité, protože
spoluurčují způsoby, jak se používá digitální video. Ve výsledku se také
významnou mírou podílejí na větší profesionalizaci obsahu nahrávaného na
YouTube, protože jeho tvůrcům poskytují zázemí a know-how. Také je dobré
zmínit, že MCN nejsou vhodné pro všechny druhy kanálů, ale pouze pro ty, kde se
dá uplatnit product placement jako móda, vaření apod. MCN nás učí, že historie
médií není jen historií producentů a tvůrců, ale také prostředníků, ať už
agentů nebo MCN, které hrají velmi podstatnou úlohu.
Autor: Marek Dvořák
Zdroje:
Convergence: The International Journal of
Research into New Media Technologies 2016, Vol. 22(4) 348–360
Jak se díváte na MCN provozovanou hudebním vydavatelstvím, které má na smlouvu na digitální distribuci hudby vč. YouTube Music a pošle autorovi a jeho YT kanálu pozvánku do své MCN sítě?
ReplyDelete