Postava
Dominika Feriho je českým mediálním fenoménem poslední doby. Nelze ho přehlédnout.
Skryjete ho na Facebooku, skryjete ho na Twitteru, stejně si vás excentrický
mladý politik najde na Instagramu, Snapchatu, obálkách magazínů, titulkách
novin, zpravodajských portálech nebo jako častý host internetových televizí a
komentátor veřejného dění. Už před časem člen TOP 09 oznámil, že bude se bude v Praze
ucházet o mandát poslance – tedy kandidovat do Poslanecké sněmovny.
Je to influencer, vlivník – chcete-li, a politik, který se proslavil
zejména svou vizáží a obsahem, který přidává na sociální sítě. Exoticky působící
ambiciózní mladík s afrem a oblečením ve stylu Rakouska Uherska sbírá mezi
mladou generací lajky jako málokterý z politiků. Otázkou je, zda Feri svou
popularitu na sociálních sítích a v médiích dokáže přetavit v reálný politický
úspěch. Tak trochu se mu to povedlo i nepovedlo při krajských volbách loni na
podzim v Ústeckém kraji. Byl vykroužkován z posledního místa kandidátky,
ovšem ani hlasy jeho fanoušků na úspěch jeho strany v kraji nestačily.
Na začátku roku 2017 začal Feri vytvářet obsah na
YouTube. Na účet nesoucí jeho jméno nepravidelně nahrává několikaminutová videa stylizovaná
do podoby příspěvků klasických youtuberů – střihem, volbou jazyka, grafikou.
Liší se ovšem obsahem – Feri se i přes občasné tlachání o ničem („shitposting“)
snaží na YouTube srozumitelným způsobem (pravděpodobně pro svou cílovou
skupinu) přinést politický obsah. Sám Feri v rozhovoru pro Markething.cz
řekl: „Když jsem to chtěl nějak vzít do
české podoby, tak jsem věděl, že to bude muset být kompilát více věcí – vtipný
jak obsahem, tak formou, vzdělávací, a to nejenom z hlediska společenského
prospěchu a nějakého mého altruismu a s ohledem na vzdělávací aktivity, ale
musí to být vzdělávací, aby lidi pochopili i nějaký vtipy, který tam velmi
často říkám. No a zároveň by to mělo být nějak názorový. Z počátku jenom
trochu, ale časem by to mělo být názorový víc.“ Podle Feriho se česká
YouTube scéna liší od americké, tam jsou podle něj politické příspěvky běžné.
Feri své vlogy prezentuje jako mix osvěty u mladé generace –
za kterou svůj politický program dlouhodobě vydává – a zábavný obsah. Motivaci
vzbudit zájem o politiku u mladých lidí prostřednictvím videí na YouTube má i
youtuber Kovy, uvedl to například v rozhovoru pro DVTV. Youtuber Kovy v jednom
ze svých příspěvků například snažil objasnit snaží svým kauzu kolem nákupu
dluhopisů ministra financí. Časopis Forbes jej označil 17. nejvlivnějším Čechem
na sociálních sítích, objevil se třeba i v Kanceláři Blaník.
Oba autoři došli k politice na YouTube jinou cestou.
Kovy se na rozdíl od Dominika Feriho stal populárním prostřednictvím nahrávání
videí v typickém youtube stylu, a až po získání fanouškovské základny
prošel obsah jeho videí proměnou: Kovy se vyjadřuje k aktuálním společenským
tématům i politice – aktuální kauzy i mezinárodního prostřední zasazuje do
komických mikropříběhů, které mají jeho cílové
skupině materiál podat srozumitelně. „Třeba nedávno jsem mluvil o
nebankovních půjčkách. Říkal jsem, že toto je téma, které je podceňované, ani
na školách se nemluví moc o finanční gramotnosti. Zkusil jsem to tedy
nakousnout. Myslím, že lidem se to líbilo, ale asi nejlepší pocit mám, když jim
zároveň můžu něco předat,“ řekl loni na podzim pro Radio Wave.
Dominik Feri naopak začal videa s politickým obsahem na
Youtube publikovat až poté, co se stal veřejně známým a vybudoval svou
politickou značku zejména na sociální síti Facebook. Důležitým rozdílem mezi
Ferim a Kovym je i to, že zatímco
Feri Youtube využívá jako další komunikační platformu politického marketingu,
Kovy téma politiky zvolil v rámci vývoje svého kanálu (a díky tomu se mu
dostalo jisté pozornosti i mimo skupiny, na které youtubeři obvykle primárně
cílí). Rozdílem je i počet shlédnutí videí obou autorů – zatímco youtubové
příspěvky Dominika Feriho sledovalo od 8200 do 33 000 lidí, první „politický“
příspěvek Kovyho shlédlo přes 445 tisíc diváků.
Nehledě na to, že oba autoři jako důvody svého publikování na
youtube o politice uvádí jakousi formu altruismu a snahy o informovanost
mladých, což je samo o sobě ušlechtilé, nelze opomenout, že YouTube je hlavně
jejich nástrojem pro získání osobního zisku. Můžeme věřit Ferimu, že objíždí
školy a publikuje na sociálních sítích hlavně z edukativním a jakýmsi buditelským
záměrem, nelze však opomenout, že jako aktivní politik, který kandiduje do
zákonodárného sboru, jsou sociální sítě jeho hlavním marketingovým nástrojem a
mladí voliči jeho hlavní cílovou skupinou.
Altruismus v podobě obohacení svého běžného obsahu
můžeme věřit i Kovymu, nesmíme však opomenout, že i on z politického obsahu může těžit – jak už
bylo zmíněno například odlišením se na české scéně, případně proniknutím do
médií, kam běžný youtuber neproknikne, a tím rozšíření publika (případně zvýšení
příjmů) apod.
Využití Youtube v české politice youtuberingovou formou je stále v plenkách, s určitou generační
obměnou politiků ale může dojít k rozmachu a zajímavé bude sledovat, jak
tato sociální síť (případně i samotní youtubeři) bude figurovat v blížící se
volební kampani před volbami do Poslanecké sněmovny.
Zdroje:
BIRICZOVÁ, Hana: Youtuber Kovy:
Teenagery zajímají i vážná témata, jejich pozornost udržíte humorem. Radio
Wave. [online]. 6. 9. 2016. Dostupné z http://www.rozhlas.cz/radiowave/rozhovory/_zprava/youtuber-kovy-teenagery-zajimaji-i-vazna-temata-jejich-pozornost-udrzite-humorem--1647523
DOSKOČIL, Ondřej, HRIVŇÁK, Adam, ed. Dominik
Feri: První český politický youtuber. Markething.cz [online].
5. 2. 2017 Dostupné z: http://www.markething.cz/?p=24384&preview=true
HORKÝ, Filip: Youtuber Kovy: Chci přivést mladé k politice, teď o ni nemají
zájem, to je problém. DVTV [online].
Dostupné z https://video.aktualne.cz/dvtv/youtuber-kovy-chci-privest-mlade-k-politice-ted-o-ni-nemaji/r~b3701cde1e8011e682380025900fea04/
No comments:
Post a Comment