Friday, April 21, 2017

Skeptický pohled na český politický youtubering. Altruismus Feriho a Kovyho


            Postava Dominika Feriho je českým mediálním fenoménem poslední doby. Nelze ho přehlédnout. Skryjete ho na Facebooku, skryjete ho na Twitteru, stejně si vás excentrický mladý politik najde na Instagramu, Snapchatu, obálkách magazínů, titulkách novin, zpravodajských portálech nebo jako častý host internetových televizí a komentátor veřejného dění. Už před časem člen TOP 09 oznámil, že bude se bude v Praze ucházet o mandát poslance – tedy kandidovat do Poslanecké sněmovny.

Je to influencer, vlivník – chcete-li, a politik, který se proslavil zejména svou vizáží a obsahem, který přidává na sociální sítě. Exoticky působící ambiciózní mladík s afrem a oblečením ve stylu Rakouska Uherska sbírá mezi mladou generací lajky jako málokterý z politiků. Otázkou je, zda Feri svou popularitu na sociálních sítích a v médiích dokáže přetavit v reálný politický úspěch. Tak trochu se mu to povedlo i nepovedlo při krajských volbách loni na podzim v Ústeckém kraji. Byl vykroužkován z posledního místa kandidátky, ovšem ani hlasy jeho fanoušků na úspěch jeho strany v kraji nestačily.

Na začátku roku 2017 začal Feri vytvářet obsah na YouTube. Na účet nesoucí jeho jméno nepravidelně nahrává několikaminutová videa stylizovaná do podoby příspěvků klasických youtuberů – střihem, volbou jazyka, grafikou. Liší se ovšem obsahem – Feri se i přes občasné tlachání o ničem („shitposting“) snaží na YouTube srozumitelným způsobem (pravděpodobně pro svou cílovou skupinu) přinést politický obsah. Sám Feri v rozhovoru pro Markething.cz řekl: „Když jsem to chtěl nějak vzít do české podoby, tak jsem věděl, že to bude muset být kompilát více věcí – vtipný jak obsahem, tak formou, vzdělávací, a to nejenom z hlediska společenského prospěchu a nějakého mého altruismu a s ohledem na vzdělávací aktivity, ale musí to být vzdělávací, aby lidi pochopili i nějaký vtipy, který tam velmi často říkám. No a zároveň by to mělo být nějak názorový. Z počátku jenom trochu, ale časem by to mělo být názorový víc.“ Podle Feriho se česká YouTube scéna liší od americké, tam jsou podle něj politické příspěvky běžné.


Feri své vlogy prezentuje jako mix osvěty u mladé generace – za kterou svůj politický program dlouhodobě vydává – a zábavný obsah. Motivaci vzbudit zájem o politiku u mladých lidí prostřednictvím videí na YouTube má i youtuber Kovy, uvedl to například v rozhovoru pro DVTV. Youtuber Kovy v jednom ze svých příspěvků například snažil objasnit snaží svým kauzu kolem nákupu dluhopisů ministra financí. Časopis Forbes jej označil 17. nejvlivnějším Čechem na sociálních sítích, objevil se třeba i v Kanceláři Blaník.

Oba autoři došli k politice na YouTube jinou cestou. Kovy se na rozdíl od Dominika Feriho stal populárním prostřednictvím nahrávání videí v typickém youtube stylu, a až po získání fanouškovské základny prošel obsah jeho videí proměnou: Kovy se vyjadřuje k aktuálním společenským tématům i politice – aktuální kauzy i mezinárodního prostřední zasazuje do komických mikropříběhů, které mají jeho cílové skupině materiál podat srozumitelně. „Třeba nedávno jsem mluvil o nebankovních půjčkách. Říkal jsem, že toto je téma, které je podceňované, ani na školách se nemluví moc o finanční gramotnosti. Zkusil jsem to tedy nakousnout. Myslím, že lidem se to líbilo, ale asi nejlepší pocit mám, když jim zároveň můžu něco předat,“ řekl loni na podzim pro Radio Wave.

Dominik Feri naopak začal videa s politickým obsahem na Youtube publikovat až poté, co se stal veřejně známým a vybudoval svou politickou značku zejména na sociální síti Facebook. Důležitým rozdílem mezi Ferim a Kovym je i to, že zatímco Feri Youtube využívá jako další komunikační platformu politického marketingu, Kovy téma politiky zvolil v rámci vývoje svého kanálu (a díky tomu se mu dostalo jisté pozornosti i mimo skupiny, na které youtubeři obvykle primárně cílí). Rozdílem je i počet shlédnutí videí obou autorů – zatímco youtubové příspěvky Dominika Feriho sledovalo od 8200 do 33 000 lidí, první „politický“ příspěvek Kovyho shlédlo přes 445 tisíc diváků.



Nehledě na to, že oba autoři jako důvody svého publikování na youtube o politice uvádí jakousi formu altruismu a snahy o informovanost mladých, což je samo o sobě ušlechtilé, nelze opomenout, že YouTube je hlavně jejich nástrojem pro získání osobního zisku. Můžeme věřit Ferimu, že objíždí školy a publikuje na sociálních sítích hlavně z edukativním a jakýmsi buditelským záměrem, nelze však opomenout, že jako aktivní politik, který kandiduje do zákonodárného sboru, jsou sociální sítě jeho hlavním marketingovým nástrojem a mladí voliči jeho hlavní cílovou skupinou.

Altruismus v podobě obohacení svého běžného obsahu můžeme věřit i Kovymu, nesmíme však opomenout, že i on z politického obsahu může těžit – jak už bylo zmíněno například odlišením se na české scéně, případně proniknutím do médií, kam běžný youtuber neproknikne, a tím rozšíření publika (případně zvýšení příjmů) apod.

Využití Youtube v české politice youtuberingovou formou je stále v plenkách, s určitou generační obměnou politiků ale může dojít k rozmachu a zajímavé bude sledovat, jak tato sociální síť (případně i samotní youtubeři) bude figurovat v blížící se volební kampani před volbami do Poslanecké sněmovny.
Zdroje:

BIRICZOVÁ, Hana: Youtuber Kovy: Teenagery zajímají i vážná témata, jejich pozornost udržíte humorem. Radio Wave. [online]. 6. 9. 2016. Dostupné z http://www.rozhlas.cz/radiowave/rozhovory/_zprava/youtuber-kovy-teenagery-zajimaji-i-vazna-temata-jejich-pozornost-udrzite-humorem--1647523

DOSKOČIL, Ondřej, HRIVŇÁK, Adam, ed. Dominik Feri: První český politický youtuber. Markething.cz [online]. 5. 2. 2017 Dostupné z: http://www.markething.cz/?p=24384&preview=true


HORKÝ, Filip: Youtuber Kovy: Chci přivést mladé k politice, teď o ni nemají zájem, to je problém. DVTV [online]. Dostupné z https://video.aktualne.cz/dvtv/youtuber-kovy-chci-privest-mlade-k-politice-ted-o-ni-nemaji/r~b3701cde1e8011e682380025900fea04/

No comments:

Post a Comment