Autorem
článku “Every selfie tells a story …”:
LGBTQ youth lifestreams and new media narratives as connective identity texts,
poprvé publikováným v roce 2015 v New Media and Society, je Jon M. Wargo,
který se ve svém článku věnuje tématu selfie a jeho roli ve vytváření vztahu
mezi mladou generací.
Jon
M. Wargo je odborným asistentem na katedře vzdělávání učitelů ve Wayne State
University v USA. Ve svých pracích se zabývá především otázkou
gramotnosti, technologií a kulturních studií, velkou část věnuje novým médiím a
stále sílícímu vlivu digitálních technologií ve vztahu k mladým lidem.
Článek
se zabývá tím, jak velký vliv má selfie a celkově nová média ve vytváření
vztahu mezi mladou generací a jak selfie ovlivňuje postoje a vnímání druhými.
Jon M. Wargo se soustředí na mladé lidi, konkrétně pak na homosexuální a
transgender komunitu, tedy na sexuální menšinu. Text má dva větší tematické
okruhy, a to jakým způsobem se tato skupina skrze selfie identifikuje a také na
to, jaká je podstata celého procesu v této komunitě.
Celému
textu vévodí obor gender studies ve vztahu k novým médiím a identifikaci skrze
sociální média. Genderová problematika uchopení celého pojetí sexuální menšiny
a její prezentace navenek dává vzniknout výzkumné teorii, která vychází
z prezentace homosexuální komunity na internetu.
Autor
v textu zdůrazňuje, že stále sílící vliv tzv. livestreamingu, tedy
neustálého reflektování o vlastním životě skrze sociální sítě, je běžnou
součástí současné mladé generace, je však nutné uvědomit si, že jde pouze o
jakousi imaginaci vlastního já, tedy představu, se kterou mladý přichází na
internet. Autor vysvětluje vznik slova selfie a jeho rétorický diskurz,
především s ohledem na Oxford English Dictionary. Nerovné postavení
sexuální menšiny a hledání identity skrze sociální sítě, jejich zapojení do
společenského života formuje jejich představu o selfie samotném. Práce
reflektuje výzkum, jak mladí lidé z homosexuální a transgenderové komunity
používá digitální nástroje k sebevyjádření. Dvě výzkumné otázky, ze
kterých autor vychází, jsou: Jak mladí konstruují sami sebe pomocí selfie a Jak
tyto obrázky posilují nebo naopak potírají realitu?
Jednou
z nejdůležitějších platforem, na které mladá generace své příspěvky
prezentuje je Tumblr (autor zdůrazňuje tuto platformu především s ohledem na
téma práce, kterými jsou fotky, jelikož Tumblr je především galerií fotografií),
který stejně jako všechny ostatní sítě dovolují mladé generaci prezentovat své
myšlenky, stylizovat sebe sama do určité roli a „najít sebe sama jako součást
digitální komunity“. V sociálních sítích však každý z těchto mladých
zanechává svou stopu a prezentuje navenek informace, které sice sám filtruje a
upravuje, ale do jisté míry vycházející z reálného života, je tedy mnohdy
nebezpečné, jaká data světu jedinec dává a jak s nimi okolí naloží. Autor
definuje Tumblr jako „archiv digitální gramotnosti“, skrz který člověk
prezentuje pomocí fotografií svůj každodenní život. Sdílení každodenních
fotografií působí jako pojivo mezi mladou generací, ukazuje na každodennost
současné doby, ve které právě digitální média hrají podstatou roli. Fotografie
však v tomto světě mají pouze jakousi ilustrativní funkci, díky které
ukazují na každodennost, ale zároveň jsou idealizovány a upravovány tak, jak
chce člověk, aby jej okolí vnímalo., tím však vzbuzují v jiných lidech pocity,
na základě kterých nabývají dojem, že právě v oné ilustrativní fotografii
je reálný svět.
Autor
píše, že stejně jako jazyk má svou slovní zásobu a gramatiku, že stejně je tomu
v případě digitální fotografie. Některé selfie jsou foceny přímo čelem
k focenému, jiné periferně, v jiných je osoba upozaděna. Selfie
ukazuje vlastní já člověka a poukazuje na to, jakým způsobem vnímá sám sebe a
jakým způsobem jej budou vnímat ostatní.
Hlavním
tématem práce je pochopení homosexuální a transgenderové komunity mladých lidí
vyjadřujících se skrze selfie na sociálních sítích. Jaké je mezi nimi pojítko,
jaké mají hodnoty a celkově smysl daných fotografií v jejich komunitě.
Autor se soustředí na tři účastníky výzkumu, kteří mu poskytli potřebná data
pro výzkum. Všichni tři účastníci jsou ve věku od 15 do 18 let, studenti
střední školy. Každý se skrze svá selfie prezentuje jako osobnost – jedna ze
zkoumaných mladých je žena lesbické orientace, druhý ze zkoumaných je mladý muž
transgenderově orientovaný, třetí pak je opět mladý muž, který navštěvuje
střední školu stejnou jako dívka. Autor skrze výzkum definuje chování na
sociálních sítích každého z nich, tedy to, jakým způsobem prezentují sebe,
způsob myšlení, volný čas a koníčky. Dochází k závěru, že jsou to právě
nová média a sociální sítě, skrze která mladí zhmotňují představy o sebe
samých. Pohlavní identita, která je stěžejním tématem ve zkoumané komunitě je
zásadním tématem selfie a sebeprezentace. Jsou to právě tyto metody, které
podporují smýšlení o sebe sama. Wargo svůj článek obohatil i o fotografie,
kterými se zkoumaní prezentovali na sociálních sítích, rovněž se třemi mladými
vedl rozhovory týkající se právě těchto fotografií a jejich postojů
k tomuto tématu.
Práce
Jona M. Wargy se týkala vizuální reprezentace mladých homosexuálně a
transgenderově zaměřených lidí na sociálních sítích. Autor zvolil jako metodu
výzkumu na vzorku tří mladých lidí fotografie pocházející z jejich
sociálních sítí a metodu rozhovoru nad selfie fotografiemi o sebereprezentaci
na sociálních sítích.
Autorův
výzkum byl velmi přínosným, neboť pomocí něj lze nahlédnout do motivace mladých
lidí při tvorbě selfie a fotografií. Autor zdůrazňuje silný vliv sociálních
sítí na mladou generaci, která je do jisté míry zahlcena a ovládána nutnou
sebereprezentací a vytvářením vztahů ve virtuálním světě. Jaký vliv bude mít
selfie a fotografie lidí na sociálních sítí v dalších letech je otázkou.
Wargo, J. M. (2015). “Every Selfie Tells a Story…” LGBTQ
Youth Lifestreams and New Media Narratives as Connective Identity Texts. New
Media and Society, 1-19.
No comments:
Post a Comment