Friday, April 21, 2017

Socioloža Bouliannová tvrdí, že sociální sítě zvyšují občanskou informovanost a angažovanost mladistvých


Martin Špaček

Americká socioložka Shelly Bouliannová ve svém článku Online news, civic awareness, and engagement in civic and political life předkládá závěry své analýzy, na jejímž základě argumentuje, že sociální sítě typu Facebook, Twitter, aj. prokazatelně zvyšují občanské povědomí, přehled a nepřímo i politickou angažovanost mladistvých.[1]  Je tomu tak dle ní zejména z důvodu relativně vysoké frekvence zpravodajských článků na těchto sítích, kterým je většina uživatelů pravidelně vystavována. Zpravodajství na sociálních sítích dle socioložky nemusí sledovat sami, ale přichází s nimi v kontakt prostřednictvím svých známých či přátel, se kterými jsou ve spojení, a kteří s daným obsahem interagují – „likují“, „re-tweetují“, „sdílejí“, aj. Své závěry autorka staví na svém longitudinálním výzkumu, se dvěma vzorky dat, které byly sebrány po sobě, minimálně po roce, se stejnými respondenty z kanadské univerzity v Edmontonu. Vliv online zpravodajství je na chování mladistvých studentů nejzřetelnější obzvláště na případech volebního chování a účastech na bojkotech. Naopak vliv online zpravodajství na podepisování petic se nepotvrdil.
     Autorkou je profesorka sociologie na MacEwan University v Edmontonu v Kanadě, která se dlouhodobě věnuje výzkumu médií, občanské a politické angažovanosti a kvantitativní analýze velkých souborů dat. K současnému dni je tato její práce podobného rámce jedna z mnoha. V minulosti publikovala například na souvislosti užívání internetu, nových médiích, jejich potenciálu a zájmu o politické dění, konflikty a mobilizaci občanů.

Teoretická východiska
Autorka vychází z vědomí transformace konzumace zpravodajství – pro většinu občanů západních zemí se totiž zpravodajství stalo přístupné doslova na dotyk prstu. Dle autorky zhruba polovina uživatelů Facebooku sleduje tradiční zpravodajská média, ale co je důležitější, k 80 % uživatelů Facebooku deklaruje, že bývají vystaveni zpravodajství náhodně, skrze jejich sociální spojení.
     Souvislostem mezi obsahem sociálních sítí a obecnou informovaností o dění se dle autorky věnovala řada autorů, nicméně většina z nich stavěla na průřezových studiích, které vylučují možnost uvažovat relevantní proměnné a kauzality, např. jestli politická angažovanost vede k vyšší míře konzumace zpravodajství, nebo naopak. Naopak jiné longitudinální studie dle ní selhaly v tom, že nebyly schopny dostatečně definovat a izolovat klíčové proměnné a následně nabídnout relevantní souvislosti.
     Teoreticky se Bouliannová nesituuje do žádné výzkumné tradice či školy, přiznává však, že navazuje na jinými autory potvrzovanou hypotézu, že online zpravodajství zvyšuje občanské povědomí, které následně zvyšuje angažovanost v politickém a občanském životě.

Metodologie staví na longitudinálním výzkumu
Analýza vychází ze zmiňovaných dvou průzkumů mezi mladistvými na MacEwanově univerzitě v Edmontonu, v rámci kterých byli respondenti dotazování na konzumaci zpravodajství, občanské uvědomění, informovanost, angažovanost, ad., a to na základě objektivních znalostí i subjektivního hodnocení. První dotazování proběhlo v letech 2010, 2011 a 2013, druhé pak v lednu 2014. Obou sběrů se zúčastnilo 485 respondentů, kteří představovali reprezentativní vzorek univerzity. 
     Analyzovány byly vztahy mezi online zpravodajstvím (jak obsažených na sociálních sítích, tak i na zpravodajských portálech), občanským povědomím a informovaností (v orig. civic awareness) a politickou angažovaností, kterou autorka definovala na základě volebního chování, účastí na bojkotech a podepisováním petic. Výsledky jsou vypovídající dle věku, pohlaví, vzdělání otce a povahy zaměstnání. K analýze byl využit program SPSS, MCMC metody a bayesiánský přístup.

Výsledky – sociální sítě nepřímo ovlivňují politickou angažovanost
Ukázalo se, že věk, ani pohlaví neovlivňují míru čtení zpráv na sociálních sítích, ale ovlivňují čtení jiných zpravodajských portálů. Věk ovlivňuje výši občanského povědomí a informovanost, mladí jsou na tom obecně hůře. Věk ovlivňoval evidovanou míru angažovanosti během prvního sběru, ale ne druhého, naopak věk ovlivňoval angažovanost při druhém sběru, ale ne prvním.
     Analýza dle Boullianové nabízí jasné modely kauzality - politická angažovanost při prvním sběru budoucí konzumaci zpravodajství nepředpovídá, nicméně opačně, od konzumace online zpravodajství k angažovanosti, je vztah komplexnější. Obecně jde model shrnout tak, že konzumace online zpravodajství přímo ovlivňuje občanské povědomí a informovanost, nicméně s politickou angažovaností přímou kauzalitu nevykazuje. Ovšem nejsilnější přímá kauzalita se nachází mezí občanským povědomím a informovaností a zmíněnou politickou angažovaností, a tudíž tuto angažovanost online zpravodajství (jak na soc. sítích, tak na portálech) ovlivňuje nepřímo, byť jasně – online zpravodajství, vč. na sociálních sítí, ovlivňuje angažovanost.        
     Význam nepřímého efektu se dále liší dle typu politické angažovanosti. Nejsilnější vztah mezi konzumací online zpravodajství a politickou angažovaností se ukázal na modelaci předchozího, ale i současného volebního chování. Stále silný, přesto slabší vztah analýza ukazuje u příkladu bojkotu. Model je zde však stejný – skrze přímý vztah k občasnému vědomí a informovanosti.
     Jedinou odchylku z tohoto modelu představovala souvislost mezi zmiňovanými kauzálními východisky (zpravodajstvím a občanským povědomí) a podepisováním peticí. Zde statistickou souvislost nenacházíme.







Diskuse – až na petice je výzkum pro Ameriku zobecnitelný
Autorka si je vědoma nedostatečného zodpovězení otázky u podepisování petic, v tomto směru tak navrhuje nutné rozšíření výzkumu o další proměnné. Ostatní svá data však považuje za zobecnitelná, na základě srovnaní s jinou studií na širším, reprezentativním vzorku, která byla postavena na práci Gil de Zúñiga et al. (2012). Tím, že analýza pracuje výhradně na vzorku americké populace, snadno převoditelná do českého kontextu není. Sama o sobě však přináší velice zajímavou hypotézu, dle ní ověřenou i u dalších autorů, že sociální sítě zvyšují všeobecný přehled a zájem o politiků mladistvých, u kterých se v Česku často zmiňuje, že se o politiku zajímají čím dál méně.


Zdroje

Shelley Boulianne. Online news, civic awareness, and engagement in civic and political life. New Media & Society. 2015. Vol 18, Issue 9, s. 1840 – 1856.

Gil de Zúñiga H, Jung N, Valenzuela N. Social media use for news and individuals’ social capital, civic engagement and political participation. Journal of Computer-Mediated Communication. 2012



[1] Shelley Boulianne. Online news, civic awareness, and engagement in civic and political life. New Media & Society. 2015. Vol 18, Issue 9, s. 1840 – 1856.


No comments:

Post a Comment