Podle mnohých se klube nejzásadnější novinka Facebooku od spuštění živého vysílání. Porovnejte sociální síť a virtuální realitu – jedno chce spojovat s lidmi a světem,
druhé jako by působilo opačně. Že mix digitální otevřenosti a izolace nejde
dohromady? Facebook tvrdí opak. Do odvážného sňatku kdysi neváhal vložit 2
miliardy dolarů, teď představil prvního potomka: Facebook Spaces.
Online gigant v
poslední době řeší hlavně to, jak ukočírovat hoaxy, propagandu nebo fatální činy v přímém přenosu. Zatímco je nucen stavět online proudu nové bariéry,
jedna z jeho sekcí bourá ty staré. Čerstvá aplikace Facebooku umožnuje
vstupovat přátelům do společného prostoru, aniž by opustili gauč. K tomu jsou
zatím potřeba dvě věci: facebookový účet a zařízení Oculus Rift, tedy speciální
brýle a konzoli k virtuální realitě.
Zapomeňte na
pouhé jméno a fotku - v aplikaci Facebook Spaces každý vystupuje pod
vytvořeným avatarem, virtuální postavou připomínající animované hrdiny. Systém
přitom umí vyhodnotit několik našich posledních fotek a sestavit postavu, který
se nám co nejvíce podobá. Jednotlivé rysy – tvar obličeje, nebo účes - jde ale
samozřejmě nastavit i podle libosti. Pak už stačí jen oslovit přátele se
stejným vybavením a přizvat do digitálního „hřiště“.
I když jsou
postavy ve virtuálním světě Facebook Spaces na první pohledu stylizovaní,
vývojářům šlo o možnost těmito postavami částečně komunikovat v reálném
čase – kombinace stisknutí či posunutí tlačítek na konzoli vykouzlí na našem
avataru úsměv, smích i gesta údivu.
S emotikony
v prostředí VR si ale aplikace částečně poradí i sama. Brýle Oculus jsou
schopné snímat, na co se naše oči zrovna dívají. Zabudovaný mikrofon zase
zachycuje procházející zvuk a snaží se odhadnout, jak se naše ústa přitom
tvarují. Zatím podle tvůrců nejde o nic přesného, celá aplikace je ale zatím
dostupná v betaverzi.
Samotný prostor
aplikace zpočátku vypadá jednoduše až dětinsky, je ale jednoduché ho proměnit
třeba v zážitek z dovolené nebo záběry dokumentu National
Geographic. Aplikace totiž umí „vtáhnout“ a přizpůsobit si 360stupňové
fotografie či videa jako pozadí. Takto vylepšit si můžete nejen svůj vlastní
„Space“, ale samozřejmě do něj přizvat také přátele. Facebook tak vlastně posunuje
o úroveň dál to, o co mu – kromě vydělávání peněz – dosud šlo: sdílení zkušeností
a zážitků s blízkými.
Je pravdou, že první facebooková VR aplikace toho zatím nenabízí mnoho. Kromě hraní s multimediálním obsahem menu umožňuje uchopit jakousi virtuální tužku, se kterou následně nakreslíte a „zhmotníte“ interaktivní 3D objekty. A pokud se snad někdo ptá – i na milovníky selfie tyčí se myslelo. Zkrátka ji virtuálně uchopíte, pořídíte snímek a pochlubíte se s kouskem virtuální reality na vaší facebookové zdi.
Je pravdou, že první facebooková VR aplikace toho zatím nenabízí mnoho. Kromě hraní s multimediálním obsahem menu umožňuje uchopit jakousi virtuální tužku, se kterou následně nakreslíte a „zhmotníte“ interaktivní 3D objekty. A pokud se snad někdo ptá – i na milovníky selfie tyčí se myslelo. Zkrátka ji virtuálně uchopíte, pořídíte snímek a pochlubíte se s kouskem virtuální reality na vaší facebookové zdi.
Stálo tolik
úsilí a peněz za něco podobného? Než začneme přemýšlet, je vhodné trochu
přiblížit filozofii celého projektu. Samotný obsah je zatím vedlejší – klíčové
je sdílení s ostatními – reálnými osobami, které známe. A právě v tom
se prý Spaces liší od podobných VR aplikací, které už existují.
Ne co, ale s kým
Podobně odpovídali zástupci Facebooku na pocity a dotazy těch, kdo si mohli aplikaci vyzkoušet na proběhlé konferenci F8 – každoročním setkání vývojářů, jejichž práce se tak či onak točí kolem modrobílé sociální sítě. Mnozí měli první zkušenosti spíše za chladnou interakci s umělou inteligencí. „To se změní, jakmile se spojíte skutečně s lidmi, které znáte a máte k nim bližší vztah,“ slibuje šéfka vývojové sekce Facebooku pro virtuální realitu Rachel Franklinová.
Právě ona stojí
za změnou směru, kam se virtuální realita v prostředí sítí vydává. Když v říjnu
2016 převzala vedení sekce VR, chybělo jí na projektech to nejdůležitější pro
značku Facebook – tedy prostá radost ze sdílení. Tu ostatně postrádala i u svých
podřízených. Členové týmu se soustředili stále více na aktivitu samotnou a
stále méně na sebe navzájem.
Podobné pasti
se proto chce Franklinová u první aplikace vyvarovat. „Usnadňuje to sociální
interakci? Učiní to můj vztah s lidmi silnější, lepší? Pokud ne, pak to
sem nepatří – alespoň ne teď,“ cituje ji server Wired.
I proto se při
úvodní prezentaci mluvilo směrem do budoucna hlavně o tom, kdo další k Facebook
Spaces získá přístup. Omezení jen pro majitele příslušenství Oculus Rift (firmy
spadající pod Facebook) chce společnost brzy uvolnit, a aplikaci tak
zpřístupnit i majitelům dalších podobných zařízení.
Ostatně
částečnou úlitbu už aplikace nabízí nyní. Umožňuje do virtuálního prostoru přizvat
přátele skrze videorozhovor na Facebook Messenger. V takovém případě se
zobrazí na panelu jako výřez s obličejem daného člověka. Ten na oplátku v mobilu
vidí digitální postavičku tak, jak se prezentuje uživatel ve Facebook Spaces.
Do celého
konceptu nechal už v loňském roce nahlédnout šéf Facebooku Mark Zuckerberg.
To když při prezentaci přišel na podium rovnou se speciálními brýlemi. S kolegy
tehdy hrál virtuální šachy nebo se procházel po svém domě – respektive jeho
modelu vytvořeném 360stupňovými videi. Když firmu Oculus Zuckerberg kupoval,
prohlašoval, že virtuální realita bude „tou nejvíce sociální platformou“.
Čas ukáže, zda podobné projekty zůstanou jen bizarními techno-hrátkami, nebo skutečným sdílením „zážitků na nové úrovni“. Facebook si každopádně klade za cíl prorazit v dalším rozměru online světa. Se svoji dvoumiliardovou rodinou k tomu má minimálně nakročeno.
Čas ukáže, zda podobné projekty zůstanou jen bizarními techno-hrátkami, nebo skutečným sdílením „zážitků na nové úrovni“. Facebook si každopádně klade za cíl prorazit v dalším rozměru online světa. Se svoji dvoumiliardovou rodinou k tomu má minimálně nakročeno.
zdroj: Gizmag
No comments:
Post a Comment