Tuesday, April 18, 2017

Balení kufrů s kolektivní inteligencí


V poslední dekádě dochází k velmi rychlému střídání trendů a populárních činností. Takovým trendem, který ovšem neustále nabývá na síle, je cestování. Poznávání nových zemí, jazyků, jídel a hlavně kulturních prostředí a zvyků je nesmírně oblíbené.

Fenomén cestování po celém světě je podpořen několika faktory. Destinace, které před několika lety byly zapovězeny, jsou dnes dostupné. Doprava se neustále zlepšuje a zlevňuje. Nové technologie umožňují lidem pracovat kdekoliv na světě a nemuset být vázán na konkrétní lokalitu. V neposlední řadě přispívá i fakt, že informace o jednotlivých zemích jsou dnes dostupnější, aktuálnější a velmi autentické.

Blogů, instagramových účtů i diskuzních fór je v dnešní době nespočet. Cestovatelé, ale i turisté přidávají své zážitky a doporučení, která doplňují o nejrůznější videa i fotografie, čímž k podniknutí cest inspirují další a další. Právě na tuto formu kolektivní inteligence bych se zde ráda zaměřila. Ráda bych se blíže podívala na český projekt dvou cestovatelů Travel Bible.

Když ve druhé polovině 90. let minulého století vyšla kniha Pierra Lévyho, ve které autor spekuloval nad novou érou, kdy nám komunikační technologie umožní lépe šířit vědomosti a odbourat nepřetržitý tok informací, předpokládal růst kvality informací. Lévy pracoval s pojmem kolektivní inteligence, který lze velmi zjednodušeně chápat ve smyslu schopnosti skupiny mít lepší informace než jednotlivec.


V případě Travel Bible se jedná o projekt dvou cestovatelů Matouše Vinše a Petra Nováka. Tito dva čeští kluci se pustili do cestování po celém světě. Povedlo se jim nasbírat zkušenosti v zemích celého světa, které následně šíří pomocí svého blogu, knihy i nejrůznějších besed a přednášek.

V čem se liší cestovatelský blog www.travelbible.cz od ostatních? Zpravidla Vám neřekne, kde je nejlepší restaurace nebo které památky stojí za to vidět, ale poradí Vám, jak se co nejlevněji dostat na druhý konec světa, kde složit hlavu či kde načerpat autentickou atmosféru země.

Blog je složen z příspěvků, které jsou například zaměřeny na tipy, jak koupit levnou letenku nebo se dostat z určitého letiště. Zároveň je otevřen komentářům, které se většinou týkají rad a tipů na další destinace či způsoby dopravy. Na tyto komentáře pak reagují jak samotní autoři blogu, tak i ostatní uživatelé a čtenáři.

Nalézáme zde i rozhovory s nejrůznějšími cestovateli českého původu, kterým se podařilo přijmout cestování za svůj životní styl. Proto se vyjadřují, jaké to je, zpravidla dlouhodoběji, žít v konkrétní zemi, jak nejlépe ušetřit životní náklady a zorientovat se v novém kulturním prostředí. Životní styl cestovatele je v dnešní době často doprovázen tzv. digitálním nomádstvím.

Digitální nomád je člověk, který si svůj profesní život zařídil tak, že může pracovat odkudkoliv. Tipů, jak se dlouhodobě uživit na cestách a výší svých životních nákladů se vyrovnat domorodcům, nalezneme na blogu velké množství. Vzhledem ke stále přibývajícím příspěvkům s touto tématikou lze odhadovat jejich oblíbenost.

Travel Bible dostal díky své oblíbenosti i knižní podobu. V této příručce nízkonákladového moderního cestovatele jsou shrnuty všechny rady. Obsah je různorodý od nalézání motivace k cestování, přes překonání svých objektivních i subjektivních překážek až po tipy, jak efektivně ušetřit například za vodu v zahraničí.

Kniha je průvodcem začínajících i zkušených cestovatelů, když obsahuje konkrétní záležitosti. Nehovoří obecně o nákupu levných letenek, ale zmiňuje konkrétní servery, konkrétní postupy, jak cenu letenky snížit, včetně grafického doplnění toho, na co konkrétně kliknout. Stejné prostředky volí i ve vztahu k hledání ubytování, tamní dopravě apod.

Všechny výše zmíněné produkty jsou podporovány pořádáním besed a diskuzí, které probíhají interaktivní formou a účastníci se aktivně zapojují. Nejenom, že sami jdou pro nové zkušenosti, ale zároveň předávají své zážitky. Tedy nejedná se o pasivní příjem informací, ale lze hovořit i o formě jakéhosi uživatelsky generovaného obsahu, kdy se cestovatelé sami stávají spoluautory obsahu.

Kolektivní inteligence je v tomto případě využívána pro nejlevnější a nejefektivnější způsob cestování, které se díky tomu otevírá široké skupině lidí, nejenom nezávislým cestovatelům s batůžkem na zádech. Ačkoliv možná prvotní záměr směřoval právě k těmto dobrodruhům, široká veřejnost přijala tento projekt za svůj a inspirují se jím lidé napříč celou společností.

Cestování dnes již není vyhrazeno pro svobodné, bohaté a nezávislé osoby. Cestují celé rodiny, které se přesouvají různě po světě a žijí tak svůj cestovatelský sen. Lze tedy očekávat, že obliba takových projektů do budoucna dále poroste, stejně jako počet přispěvovatelů, kteří se budou podílet na obsahu. 


2 comments:

  1. Do you need free Twitter Re-tweets?
    Did you know you can get them ON AUTOPILOT AND TOTALLY FREE by using Like 4 Like?

    ReplyDelete
  2. BlueHost is ultimately the best hosting provider for any hosting services you need.

    ReplyDelete