V poslední dekádě dochází k velmi rychlému
střídání trendů a populárních činností. Takovým trendem, který ovšem neustále
nabývá na síle, je cestování. Poznávání nových zemí, jazyků, jídel a hlavně
kulturních prostředí a zvyků je nesmírně oblíbené.
Fenomén cestování po celém světě je podpořen
několika faktory. Destinace, které před několika lety byly zapovězeny, jsou
dnes dostupné. Doprava se neustále zlepšuje a zlevňuje. Nové technologie
umožňují lidem pracovat kdekoliv na světě a nemuset být vázán na konkrétní
lokalitu. V neposlední řadě přispívá i fakt, že informace o jednotlivých
zemích jsou dnes dostupnější, aktuálnější a velmi autentické.
Blogů, instagramových účtů i diskuzních fór je
v dnešní době nespočet. Cestovatelé, ale i turisté přidávají své zážitky a
doporučení, která doplňují o nejrůznější videa i fotografie, čímž k podniknutí
cest inspirují další a další. Právě na tuto formu kolektivní inteligence bych
se zde ráda zaměřila. Ráda bych se blíže podívala na český projekt dvou
cestovatelů Travel Bible.
Když ve druhé polovině 90. let minulého století
vyšla kniha Pierra Lévyho, ve které autor spekuloval nad novou érou, kdy nám
komunikační technologie umožní lépe šířit vědomosti a odbourat nepřetržitý tok
informací, předpokládal růst kvality informací. Lévy pracoval s pojmem
kolektivní inteligence, který lze velmi zjednodušeně chápat ve smyslu
schopnosti skupiny mít lepší informace než jednotlivec.
V případě Travel Bible se jedná o projekt dvou
cestovatelů Matouše Vinše a Petra Nováka. Tito dva čeští kluci se pustili do
cestování po celém světě. Povedlo se jim nasbírat zkušenosti v zemích
celého světa, které následně šíří pomocí svého blogu, knihy i nejrůznějších
besed a přednášek.
V čem se liší cestovatelský blog www.travelbible.cz
od ostatních? Zpravidla Vám neřekne, kde je nejlepší restaurace nebo které
památky stojí za to vidět, ale poradí Vám, jak se co nejlevněji dostat na druhý
konec světa, kde složit hlavu či kde načerpat autentickou atmosféru země.
Blog je složen z příspěvků, které jsou
například zaměřeny na tipy, jak koupit levnou letenku nebo se dostat z určitého
letiště. Zároveň je otevřen komentářům, které se většinou týkají rad a tipů na
další destinace či způsoby dopravy. Na tyto komentáře pak reagují jak samotní
autoři blogu, tak i ostatní uživatelé a čtenáři.
Nalézáme zde i rozhovory s nejrůznějšími
cestovateli českého původu, kterým se podařilo přijmout cestování za svůj
životní styl. Proto se vyjadřují, jaké to je, zpravidla dlouhodoběji, žít
v konkrétní zemi, jak nejlépe ušetřit životní náklady a zorientovat se
v novém kulturním prostředí. Životní styl cestovatele je v dnešní
době často doprovázen tzv. digitálním nomádstvím.
Digitální nomád je člověk, který si svůj profesní
život zařídil tak, že může pracovat odkudkoliv. Tipů, jak se dlouhodobě uživit
na cestách a výší svých životních nákladů se vyrovnat domorodcům, nalezneme na
blogu velké množství. Vzhledem ke stále přibývajícím příspěvkům s touto
tématikou lze odhadovat jejich oblíbenost.
Travel Bible dostal díky své oblíbenosti i knižní
podobu. V této příručce nízkonákladového moderního cestovatele jsou
shrnuty všechny rady. Obsah je různorodý od nalézání motivace k cestování,
přes překonání svých objektivních i subjektivních překážek až po tipy, jak efektivně
ušetřit například za vodu v zahraničí.
Kniha je průvodcem začínajících i zkušených
cestovatelů, když obsahuje konkrétní záležitosti. Nehovoří obecně o nákupu
levných letenek, ale zmiňuje konkrétní servery, konkrétní postupy, jak cenu
letenky snížit, včetně grafického doplnění toho, na co konkrétně kliknout.
Stejné prostředky volí i ve vztahu k hledání ubytování, tamní dopravě
apod.
Všechny výše zmíněné produkty jsou podporovány
pořádáním besed a diskuzí, které probíhají interaktivní formou a účastníci se aktivně
zapojují. Nejenom, že sami jdou pro nové zkušenosti, ale zároveň předávají své
zážitky. Tedy nejedná se o pasivní příjem informací, ale lze hovořit i o formě jakéhosi
uživatelsky generovaného obsahu, kdy se cestovatelé sami stávají spoluautory
obsahu.
Kolektivní inteligence je v tomto případě
využívána pro nejlevnější a nejefektivnější způsob cestování, které se díky
tomu otevírá široké skupině lidí, nejenom nezávislým cestovatelům
s batůžkem na zádech. Ačkoliv možná prvotní záměr směřoval právě k těmto
dobrodruhům, široká veřejnost přijala tento projekt za svůj a inspirují se jím
lidé napříč celou společností.
Cestování dnes již není vyhrazeno pro svobodné,
bohaté a nezávislé osoby. Cestují celé rodiny, které se přesouvají různě po
světě a žijí tak svůj cestovatelský sen. Lze tedy očekávat, že obliba takových
projektů do budoucna dále poroste, stejně jako počet přispěvovatelů, kteří se
budou podílet na obsahu.
No comments:
Post a Comment