Tanja
Oblak je výzkumnou pracovnicí Centra pro výzkum komunikace na Fakultě
sociálních věd na Univerzitě v Lublani a odbornou asistentkou na Katedře
komunikace.
Ve
svém článku se zabývá formami zprostředkovaného obsahu, které jsou nabízeny
v internetovém prostředí. Detailněji se zaobírá dvěma specifickými aspekty
nové kybernetické textuality – hypertextualitou
a potenciálem interaktivity. Opírá se o výsledky výzkumného projektu s názvem Mediální konvergence: Charakteristika
mediálního online prostoru a jeho dopady, který byl vyvinut v Centru pro
výzkum komunikace na univerzitě v Lublani.
Projekt
řešil řadu různých výzkumných otázek, ale pro účely článku Tanji Oblak bylo
nejvíce relevantní otázkou, do jaké míry se online média liší od tradičních
verzí masových médií, a zejména, zda internetová média opravdu fungují více
interaktivním a z uživatelského hlediska více funkčním způsobem. Článek se
zaměřil na srovnání tištěných deníků, jejich online verzí a některých vybraných
čistě internetových zpravodajských služeb.
Hlavním
záměrem studie bylo nejprve srovnat „logiku tištěných médií“ s novou „online“
logikou. Nicméně, vzhledem k předpokládanému významu dvou specifických aspekty
nové logiky médií (hypertextuality a interaktivity) bylo provedeno také
srovnání různých novinových článků publikovaných na titulních stranách (jak
v tištěných médiích, tak na internetových sítích). Shromážděné údaje byly
zkoumány pomocí kvantitativních metod, pomocí kontingenční tabulky pro srovnání
mezi různými formáty médií (tisk, jejich online verze a čistě internetové
zpravodajství) a faktorové analýzy pro vysvětlení různých rozměrů v rámci
konceptu interaktivity.
Existuje
řada aspektů pro počítačově zprostředkovaná sdělení, které mají zásadní význam
v rozvoji „online mediální logiky": multimedialita, hypertextualita,
interaktivita a archivalita.
· Termín multimedialita popisuje konvergenci
na úrovni mediálních forem, jejichž prostřednictvím média vysílají svůj obsah.
To souvisí s integrací textů s obrázky, hlasy a zvuky, které jsou stále
častěji převedené do běžné digitální podoby.
· Dalším prvkem je archivalita, která
představuje další výhodou internetových sítí, jež umožňuje přístup k mnoha
databázím a archivům. Uživatelé proto nejsou omezeni předkládanými informacemi,
ale mohou hledat v předchozích příbězích a podkladových materiálech.
· Archivalita je umožněna třetím prvkem
– hypertextualitou – která všeobecně
odkazuje na stupeň propojenosti jednotlivých částí zprávy v rozšířeném řetězci
integrovaného obsahu, a představuje klíčovou novinku ve smyslu mediální
produkce a spotřeby médií.
o
Je důležité rozlišovat mezi vnitřními a
vnějšími rozměry hypertextuality. První dimenzí je vnitřní propojenost. Přes
odkazy lze interně poukazovat na další texty v rámci domény textu, zatímco
dimenzí druhou je vnější rozměr, jenž odkazuje na texty umístěné kdekoliv jinde
v kyberprostoru.
·
Posledním elementem v řadě je
interaktivita, která v technickém slova smyslu představuje zvláštní
charakteristiku počítačem zprostředkované komunikace. Interaktivní média jsou
ta, která umožňují příjemci nejen bezprostředně reagovat na přijatou informaci,
ale i případně vstupovat do její tvorby.
Můžeme
říci, že hypertextualita je způsobem propojení mezi různými sadami textu více
či méně koherentním způsobem.
Výzkumným
týmem byla provedena analýza online verzí tištěných médií zaměřující se na
identifikaci různých skupin odkazů, které byly nabízeny na úrovni předních
stran. Výsledky ukázaly, že rozsah vnitřní hypertextuality závisí jak na
velikosti položky, tak na typu média. Čím menší obsah zprávy je, tím víc je
pravděpodobné, že je připojen na jiný obsah. Vnitřní hypertextualita je tedy
funkcí menších zpráv. Překvapující je, že vnitřní hypertextualita se zdá být
více obvyklá v tisku než v online médiích. Zpravodajské články, které jsou
vyobrazené na první stránce (nebo obrazovce), jsou více spojeny uvnitř tištěné
verze deníku a jejich online verze než v čistě internetovém zpravodajství.
Spolu
s propojeností novinových článků byl také analyzován vnější rozměr
hypertextuality. Jak se dalo očekávat, procento všech hypertextových odkazů na
externí obsahy je v obou případech velmi nízké, jen 3 procenta zpráv jsou
spojeny s obsahem v podobném nosiči, přičemž jen 1 procento z nich je spojeno s
obsahem v jiných typech médií.
Konvergence
obsahů mezi různými formáty médií je tedy spíše výjimkou než pravidlem. Analýza
nabízí dva závěry, velikost položek obsahu nemá na vnější hypertextualitu žádný
významný vliv, zatímco typ média ho má. Dá se říci, že vnější hypertextualita
je významnou charakteristikou pro čistě internetové sdělovací prostředky.
Interaktivita
definuje charakteristiku počítačových médií. Koncepce interaktivity byla od
samého počátku brána jako implicitní funkce počítačově zprostředkované
komunikace. Jedním ze způsobů interpretace množství interaktivity nabízené
prostřednictvím různých typů sdělovacích prostředků bylo porovnat mezi nimi
„redakční odstup“. Obvyklým argumentem by bylo, že online média umožňují zmenšovat vzdálenost mezi čtenáři a profesionály
díky novým technickým možnostem formátů online médií. Relevantní ukazatele
redakční vzdálenosti jsou viditelné při poskytování obecných redakčních
informací, obecných e-mailových adres, či e-mailové adresy redaktora, které se
nacházejí na prvních stránkách novin nebo internetových stránek. Zjištěním
bylo, že redakční vzdálenost je poměrně široká ve všech třech formátech médií,
množství dostupných redakčních informací však stoupá v čistě internetovém
zpravodajství.
Existuje
nejméně šest podmínek, které ovlivňují rozdíly v interaktivitě média.
Interaktivita se zvyšuje, (1) když je cílem komunikace spíše poskytnout
informaci, než přesvědčit; (2) když účastníci mají větší kontrolu nad
komunikačním prostředím; (3) když se aktivně zapojí do komunikace, aby ji plně
využili; (4) pokud jednají a reagují na zprávy prostřednictvím obousměrné
komunikace; (5) když je načasování komunikace flexibilní a reaguje na požadavky
účastníků; a (6) když komunikační prostředí vytváří pocit místa. Těchto šest
podmínek by proto mělo být chápáno jako stimulující faktory, které v důsledku
toho odlišují online platformy od ostatních v jejich množství interaktivity.
Výzkumným
týmem byla analyzována dostupnost různých mechanismů interaktivity na úrovni jedné
přední strany. Cílem bylo identifikovat některé zásadní rozdíly a podobnosti
mezi online verzemi deníků a čistě internetovým zpravodajstvím. V tomto bodě
byly tištěné deníky z analýzy vyloučeny. Data ukázala, že v rámci komunikačních
potenciálů online verze deníků zdaleka převyšují ostatní typy formátů online
medií. Statisticky významné rozdíly mezi formáty médií existují v případě
dopisů redakci, vývěsek, diskuzních fór, anket s dodatečnými informacemi a ve
výsledcích průzkumů veřejného mínění. Pouze ve vztahu k anketám předběhlo
čistě internetové zpravodajství online verze tištěných deníků.
Nejpřekvapivější
výsledek byl nalezen ve vztahu mezi diskusními fóry k sadě dalších
komunikačních potenciálů. Existuje totiž vysoká korelace mezi diskusními fóry a
redakčními e-maily, anketami s dodatečnými informacemi a výsledky průzkumů
veřejného mínění. Podle těchto zjištění lze říci, že tyto mediální servery,
které nabízejí přístup k diskusním fórům, budou s větší pravděpodobností také
obsahovat e-maily editorů a sofistikované prezentace anket. Na druhou stranu,
diskusní fóra negativně korelují s téměř všemi dalšími komunikačními možnostmi,
s anketami, moderovanými chatovacími místnostmi, chatovacími místnostmi a
dopisy redakci. Pro stránky, které mají chat a ankety je proto nepravděpodobné,
že umožní účast v diskusních fórech.
Externí
hypertextualita je významná zejména pro zprávy vydávané pouze online a vnitřní
hypertextualita je častěji přítomna u tištěných deníků a jejich online verzí.
Co se interaktivity týká, online verze deníků zdaleka převyšují ostatní typy
formátů síťových medií, ale všeobecně je interaktivita nízká.
Výzkum
přináší zajímavé informace, nicméně by bylo užitečné provést ho znovu kvůli
aktualizaci jeho výsledků. Závěry analýzy se jistě dají vztáhnout i na české
prostředí, jen si musíme být vědomi datem jeho vzniku.
Zdroj:
OBLACK, Tania. The lack of interactivity and hypertextuality in online media.
Gazette: The International Journal for Communication Studies. 2005, 67(1),
87-106. DOI: 10.1177/0016549205049180
No comments:
Post a Comment