Přenos dezinformací na sociální sítě v rusko-ukrajinském konfliktu
Přenos dezinformací na sociální sítě v rusko-ukrajinském konfliktu
Ulises A. Mejias je docentem na Oddělení komunikačních studií State
University of New York a zároveň ředitelem Institute for Global Engagement. Ve
svém výzkumu se zabývá filozofií a sociologií technologií a politickou ekonomií
elektronických médií. V roce 2013 vydal knihu Off the Network: Disrupting the
Digital World.
Nikolay E. Vokuev je docentem Oddělení kulturální a edukační antropologie
na Syktyvkarské univerzitě.
Autoři ve svém článku přiznávají,
že není jejich cílem dokázat to, že nepravdivé informace na sociálních sítích
mají svůj původ ve státním aparátu, neboť takový výzkum by byl velice náročný a
míjel by se potřebným oborovým přínosem. Místo toho autoři uznávají obrovský
krátkodobý přínos sociálních sítí při usnadňování komunikace mezi aktivisty,
při zrychlení komunikace a také zmiňují jejich potenciál pro rychlé svolávání
demonstrací, získávání prostředků a podobně. Současně však sami sobě pokládají
otázku, jestli v dlouhodobém horizontu tyto komunikační platformy spíše
neposilují nedemokratické režimy a nepotlačují občanskou společnost skrze
zapojení nejen státních institucí, ale samotných občanů sympatizujících s
režimem, do procesu šíření dezinformací.
Autoři v úvodu článku nastiňují
mediální realitu v Rusku a Ukrajině po pádu Sovětského svazu. V ocitovaných
příkladech uvádějí skupování ruských, k režimu kritických, televizních kanálů
státními společnostmi a následné rychlé otupení jejich kritiky. Jako příklad
silného ruského mediálního intervencionismu v oblasti nových médií uvádějí
útoky na blogovací služby v době voleb a také striktní pravidla pro
poskytovatele obsahu na ruském území, které státním organizacím umožňují kontrolu
nad jejich obsahem, byť omezenou.
Ukrajinský mediální prostor je v
článku zmíněn jen stručně, autoři kladou důraz na silnou oligarchizaci médií,
která vyústila v raketový vzestup návštěvnosti nezávislých internetových
zpravodajských webů jako Ukrayinska
Pravda během událostí Euromajdanu v letech 2013 a 2014.
V hlavní části textu se autoři
zaměřují na vyjmenování příkladů šíření falešných zpráv pomocí vzájemného
odkazování vysílacích a elektronických médií, stejně jako používání fotografií
nebo scén z filmů v šokujících a
nepravdivých kontextech pro získání důkazů pro svůj narativ. Obšírně též
popisují ruské "troll factories", tedy místa, odkud najatí
zaměstnanci komentují články o rusko-ukrajinském konfliktu především na
britských, ukrajinských a ruských zpravodajských webech, Twitteru a Facebooku.
Jejich příspěvky vždy zdůrazňují - někdy i fiktivní - zločiny ukrajinské armády
a hájí pozici Ruska v celém ozbrojeném konfliktu.
Opačný problém uvádí článek na
příkladu Ukrajiny. Po úspěšném protestním tažení, dnes známém jako Euromajdan,
měli protestující pocit, že za nimi stojí celá země, sjednocená v odporu proti
prezidentu Janukovyčovi. To se však ukázalo jako iluzorní, neboť fakt, že
většina populace připojená na sociálních sítích, sdílela podobné názory a
motivace, neodpovídala náladám ve zbytku Ukrajiny, kde obyvatelé nemají účet na
sociálních sítích, případně ani připojení k internetu.
Jako závěr svého výzkumu autoři
shrnují, že nová média mohou být hybnou silou politických změn, ale pouze v
případě, že jsou věcí novou, která současnou administrativu zaskočí
nepřipravenou a neschopnou dostatečně rychlé reakce. Z toho tedy vychází, že
situace jako Arabské jaro, Euromajdan a opoziční protesty v Rusku není
jednoduché opakovat. Uvádějí, že v postsovětských zemích se preventivně
přechází k trojnásobné kontrole internetu, zákonné, ekonomické a technologické.
Zákonná kontrola umožňuje
zablokování opozičních stránek, jsou-li například používány ke svolávání
protestů. Ekonomická kontrola se v Rusku projevuje zákonem, podle nějž nesmí
podíl zahraničního kapitálu v mediálních organizacích přesáhnout 20%.
Technologická kontrola potom znamená možnost aktivně odepřít přístup všech
uživatelů na některé stránky. Tento postup je používán i v dnešní Číně a
Turecku.
Závěrečné shrnutí uzavírá, že v
demokratických společnostech jsou sociální média primárně zdrojem zisku pro své
majitele, necítí tedy žádnou odpovědnost za poskytovaný obsah. Masivní šíření
dezinformací potom není důsledkem vměšování se státu, ale aktivní snahy
sociálních médií o sběr a přímé šíření názorů a pohledů "lidu".
Článku chybějí některé
metodologické standardy, sama metodologie není autory vůbec zmíněna. Z obsahu a
jednotlivých sekcí se zdá, že autoři provedli důkladnou rešerši zdrojů, které
se touto poměrně nově objevenou problematikou zabývají, ovšem příklady a popisy
jednotlivých zásahů působí jako náhodně sebraný soubor a rozhodně ne jako
vyčerpávající soubor. Autoři také nerozebírají typologii jednotlivých postupů,
jakými je propaganda šířena a opět se omezují jen na vyjmenování malé
podskupiny možností.
Provázanosti propagandy a
nepravdivých informací na sociálních sítích v Rusku a Ukrajině se článek věnuje
jen okrajově, jeho závěry se tedy v určitém smyslu dají vztáhnout i na situaci
v Česku. Ačkoli je místní mediální trh specifický a nepodobný ani jedné z
rozebíraných zemí, je dokázáno, že skupiny placených ruských trollů se pohybují
i v komentářích pod články na českých zpravodajských webech a na sociálních
sítích. Snaha diskreditovat jednu stranu konfliktu, bez ohledu na to, o jaký
konflikt a o jakou stranu se jedná je potom nebezpečná pro svůj potenciál a i
přímý cíl měnit veřejné mínění.
No comments:
Post a Comment