Vypracoval Petr Jadrný
Sociální sítě
jako jsou Facebook, Twitter nebo třeba Instagram ovlivňují život většiny
společnosti. Každou chvíli vidíme někoho, jak si na svém chytrém telefonu
prohlíží, co se děje nového. Čím dál častěji vidíme přátele, jak sedí u jednoho
stolu nebo třeba na lavičce v parku a místo toho, aby se bavili navzájem,
jsou na internetu a často se baví třeba s někým úplně jiným.
Svou stránku na
sociálních sítích má dnes téměř každá osobnost, úřad nebo třeba instituce.
Zveřejňují na nich nové informace, upozorňují nebo oznamují různé změny nebo
propagační akce, reagují na nové události, seznamují příznivce se svými názory.
Slouží jim jako informační a hlavně sebepropagační kanál.
Pro novináře se
tak stalo nejen nutností, ale přímo povinností sledovat účty a stránky
jednotlivých politiků nebo institucí, případně jejich tiskových mluvčí. Často
se totiž stává, že o schválení návrhu nového zákona informuje předseda vlády
Bohuslav Sobotka nejprve na svém Twitteru a pak až na tiskové konferenci
následující po skončení jednání vlády, nebo že mluvčí Pražského hradu Jiří
Ovčáček odmítne odpovědět na otázku s odůvodněním, že na ni již odpověděl
na svém Twitteru.
Doba se
v tomto směru posunula. Už i příslušníci hasičského sboru se stávají
aktéry produsage a o svých zákrocích neinformují ani tak prostřednictvím
tiskových zpráv jako spíš pomocí sociálních sítí.
Politikům i
institucím to dává nové možnosti. Ministr obrany Martin Stropnický už nemusí
svolávat tiskovou konferenci o tom, že navrhne na povýšení do hodnosti
brigádního generála první ženu v historii armády. Musel by totiž odpovídat
na nepříjemné otázky novinářů a nechtíc se prořeknout. A sama informace je
příliš krátká na nějakou tiskovou zprávu. Jeden krátký tweet bohatě stačí.
Veřejnost se dozví to, co dotyčný chce, a na nějaké komentáře nebo dotazy
nemusí politik vůbec reagovat. A novináři mají o čem psát a na další detaily
musí nějakým způsobem přijít sami.
Hlavně pro
politiky se ale jedná o způsob do jisté míry velmi problematický. Někteří
z nich, kteří umějí krátce, rychle, ale hlavně vtipně a trefně reagovat na
prakticky cokoliv, získávají velmi snadno politické body na úkor těch, kteří to
neumí. Lidé se totiž chodí na sociální sítě především bavit. A pokud je bude
někdo nudit strohým popisováním a komentováním faktů, spíše si uškodí. Někteří politici
se to snaží naučit, což často působí velmi strojeně, a nebo se jedná o
výstřelky, které jim spíš uškodí, jako Sobotkův komentář o ojeb… státu, jiní si
platí mediální odborníky, aby jim jejich účty na sociálních sítích vedli.
Všechny tyto
aspekty musí novinář sledovat, aby mu nějaká důležitá událost neunikla. Mnoho
článků nebo reportáží je založeno na tom, že někdo něco zmínil na sítích a
novinář to pouze zpracoval. Problémem těchto příspěvků je ale jejich
nespolehlivost. Příspěvky nejsou žádným způsobem ověřovány. Na to také hlavně
politici často spoléhají. Zveřejní něco, co nemají potvrzené, nebo úmyslně
zamlčí nějakou souvislost nebo fakt, který by jejich sdělení úplně změnil, a
myslí si, že tak získají body. Je pak na každém, aby nevěřil všemu, co si
přečte a fakta si ověřoval. Někteří se pak ohrazují, když je novinář nachytá
při zveřejňování nepravdivých informací a ještě ho obviní ze lži.
Mnoho politiků
se domnívá, že jejich účet všichni sledují natolik, že považují vše zveřejněné
za známé a tudíž nepotřebující další propagaci. Příkladem je třeba kauza
dluhopisů ministra financí a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše. Podle stížnosti,
kterou poslal Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, vše vysvětlil v pořadu,
který zveřejňuje na svém Facebooku. To pak může způsobit novinářům problémy,
protože není v silách žádného člověka sledovat všechny účty a pořady.
Pro novináře
jsou ale sociální sítě neocenitelným pomocníkem i při různých katastrofách.
Sociální sítě na rozdíl od telefonů se nepřehlcují, takže jsou dostupné stále,
pokud nevypadne internetové připojení.
Lze pak snadněji
kontaktovat spolupracovníky, případně nějaké kamarády, kteří se nacházejí
v místě teroristického útoku, povodní, zemětřesení, požáru a dalších
katastrof. Také ale umožňuje získávat informace od lidí na místě, se kterými se
nikdy nesetkal a pravděpodobně s nimi ani nikdy nebude mluvit. Uživatelé
se totiž naučili používat takzvaný hashtag, který je označený #, vznikl na
Twitteru, ale používají ho už prakticky všechny sociální sítě.
Pomocí sledování
správného hashtagu se může novinář dozvědět čerstvé informace přímo
z místa, protože lidé mají potřebu se o své zážitky dělit. Také se tak
dotyčný žurnalista může dostat k unikátním videím nebo fotkám, které žádná
oficiální tisková agentura nemá. Ty pak zcela legálně může nasdílet ve svých
článcích.
Příkladem je
třeba čtrnáct dní starý útok ve Švédsku. Terorista najel ve Stockholmu
náklaďákem do nákupního centra. Všechny velké české zpravodajské servery
přenášely situaci na místě činu on-line. Ten plnily příspěvky lidí z místa
neštěstí. Lidé sdíleli unikátní videa s hořícím autem ve vchodu do
nákupního centra nebo řítící se nákladní automobil, který projel kolem vchodu
do nějakého butiku.
Problémem ovšem
je, že tyto informace jsou neověřené, příliš bezprostřední, vytvářené
v emotivním stavu krátce po incidentu. Může tak dojít ke zveřejňování
nepravdivých informací. Na stockholmském teroristickém útoku lze podobné příklady najít hned dvakrát. Švédský
ministerský předseda Stefan Löfven zveřejnil krátce po incidentu informaci, že
policie již útočníka zadržela. To však nebyla pravda. Toho chytila policie až
později. Ve stejnou dobu se po sociálních sítích šířila videa, na kterých bylo
údajně zachyceno zatýkání dotyčného. To však nebyla pravda. Není zcela jasné,
koho švédská policie ve skutečnosti zatýkala.
Sociální média
jsou pro každého novináře velmi užitečný nástroj, kterým může nejen propagovat
své články, ale také z něj získávat informace pro svou práci. Každý si jen
musí dávat pozor na nepravdivé informace. Pak by se z něj velmi snadno
mohl stát šiřitel hoaxů a dezinformací.
No comments:
Post a Comment