Sociální sítě se v posledním
desetiletí staly běžnými součástmi života velké části populace, ne-li rovnou
paralelními životy. Způsob jejich používání se však mění. Zatímco zpočátku byly
sociální sítě nástrojem pro
spojování
lidí mezi sebou, sdílení nápadů, názorů, drbů a fotek domácích mazlíčků,
postupně se z nich stala sociální média. A jaký je rozdíl? Většina uživatelů si
jej ani neuvědomuje. Sociální sítě znamenají osobní obsah, zatímco sociální
média mají profesionální obsah a místo sdílení osobních příspěvků se častěji
setkáváme se sdílením profesionálně vyrobených videí, článků, podcastů a
fotografií.
Uživatel tvůrcem
K čemu se ale
chci dostat je využívání sociálních sítí v korporátním světě, kde jejich
účel je zcela jiný než v soukromém životě. Řeč je o sociálních sítích vytvořených speciálně pro interní komunikaci firem. Konkrétně
například Yammer, který je nyní součástí korporátního balíčku Microsoft Office
365, se kterým mám osobní zkušenost. Yammer, který je vlastně z funkčního hlediska
takovým jednoduchým firemním Facebookem, plní hned několik funkcí. Především je
komunikačním nástrojem, který umožňuje všem uživatelům okamžité sdílení
informace s neomezeným počtem ostatních firemních uživatelů, oproti jiným
způsobům komunikace v podstatě jedním klikem. Komunikace zde navíc funguje
všemi směry, odshora dolů, zdola nahoru, ale také horizontálně, a to je pro
firmy extrémně důležité.
Tento způsob využití
vystihuje pojem produsage vycházející
ze spojení anglických slov production a usage,
neboli tvorba a používání. Jednoduše řečeno, uživatel se stává zároveň tvůrcem
nebo spolutvůrcem určitého obsahu. Pojem produsage
se objevil poměrně nedávno, v roce 2005, když jej na svých webových
stránkách a poté v knize použil australský univerzitní profesor Axel Bruns.
Víc hlav víc ví
Dalším ohromným
přínosem sociálních sítí obzvláště pro velké korporace je sdílení vědomostí a
know-how mezi uživateli, především těmi, kteří by se jinak pravděpodobně měli
možnost spojit jen velmi obtížně a zdlouhavě, pokud vůbec.
Představte si firmu o
více než 40 tisících zaměstnancích po celém světě, jedná se o technologickou
firmu, která vyvíjí a aplikuje řešení pro průmysl. Tato firma zaměstnává tisíce
aplikačních inženýrů a technických prodejců, kteří však pracují každý ve své
zemi u svých zákazníků. Možnost okamžité technické konzultace s kolegy z celého
světa, je pro ně doslova k nezaplacení. Řešení, na které by museli sami
přijít třeba i chybami a poučením se z nich, získají takto téměř obratem
pouhým dotazem v konkrétní zájmové skupině firemní sociální sítě od kolegů
z jiné části zeměkoule.
A tento fenomén by podle
mne bylo možné zařadit pod pojem kolektivní
inteligence, kterou je možné definovat jako schopnost skupiny najít větší
množství, anebo kvalitnější řešení nějakého problému, než její jednotliví
členové. Říká se, že dvě hlavy jsou víc než jedna, potom ovšem vytvoření
příležitosti ke komunikaci a spolupráci pro všechny zaměstnance má potenciál
stvoření opravdového zázraku. Z korporátu, kde pracuje nepřehledná masa
zaměstnanců, lze vytvořit funkční tým s kolektivní znalostí, která
samozřejmě napomáhá k lepším strategickým a obchodním rozhodnutím.
Zapojení a motivace
Ovšem zpátky k firemní
kultuře, jejíž součástí se sociální síť stává. Podle nedávného průzkumu Core Beliefs and Culture Survey společnosti
Deloitte, vytvářejí výjimečné organizace takovou firemní kulturu, která
zapojuje a motivuje své zaměstnance. Ti u zaměstnavatelů nejvíce oceňují nehmotné
prvky, například pravidelnou a otevřenou komunikaci, projevy uznání svým
zaměstnancům a přístup k rozvoji v oblasti managementu a leadershipu.
Sociální sítě se zdají být perfektním nástrojem ke specifické podpoře každého z těchto
prvků, a tím pomáhají zrychlit zapojení a zvýšit motivaci.
Jistě, na podobném
principu fungují již dlouhou firemní intranety, ale velký rozdíl je právě v tom,
jakou možnost zapojit se do komunikace mají všichni zaměstnanci. U intranetů
jde většinou právě o tok informací shora dolů, tedy od nejvyššího managementu k zaměstnancům,
jejichž role potom bývá z velké části pasivní a dochází jen k částečnému
vytváření obsahu uživateli. U firemních sociálních sítí jde tok informací a
sdílení opravdu všemi směry a právě to přináší pozitivní dopad nejen na firemní
kulturu, ale také využívání výhod kolektivní inteligence.
Zdá se, že sociální
sítě mají sílu ovládat oba světy, ten soukromý i pracovní. A zatímco v soukromém
životě se již ukazují úskalí života na sociálních sítích, u těch firemních je
zatím nebe bez mráčku.
Do you need free Facebook Likes?
ReplyDeleteDid you know that you can get them ON AUTOPILOT & ABSOLUTELY FOR FREE by getting an account on Like 4 Like?