Jsou ptáčci v knihovně? Rozsah osvojení a užívání
Twitteru kanadskými akademickými knihovnami
Představení autora
Článek „Jsou ptáčci v knihovně? Rozsah osvojení a
užívání Twitteru kanadskými akademickými knihovnami” byl napsán dvěma
autorkami Ninou Verishagenovou a Carolynou Hankovou. Nina Verishagen je
knihovnicí specializující se na marketing, programování, aktivní pomoc a
instruování studentů. Carolyn Hank je odbornou asistentkou na Vysoké škole
informačních věd Univerzity Tennessee. Původně byla na téže pozici na McGill univerzitě
v Montrealu. Její specializací je internetové správcovství a výuka řady
počítačových specializací.
Jasné vymezení tématu
Text pojednává o fenoménu posledního desetiletí - sociální
síti Twitter. Byl publikován v roce 2014. Jeho hlavním tématem je změna
přístupu akademických institucí k využívání těchto moderních technologií
využívajících nová média ke komunikaci a sbližování se širokou veřejností.
Autorky provedly průzkum, během kterého zjistily, že Twitter v roce 2014 využívá
méně než polovina kanadských knihoven. Zjistily, že u těch, které již tuto
sociální síť využívají, je tento komunikační kanál konstantně populární.
Nejvyšší nárůst “tweetujících” institucí pak dle jejich zjištění proběhl v roce
2009.
Subdisciplína nebo výzkumná tradice, ke kterým se autoři
řadí (či neřadí?)
Jedná se o metodu kvantitativního výzkumu na základě
pevných statisticky zachytitelných dat, které se nevztahují na žádný
obsah (nejedná se v žádném případě o analýzu obsahu), jedná se o vyvozování závěrů statisticky
vykazatelných dat a metrik sociálních sítí (retweety, followeři, replies,
zapojenost atp.). Paradigmaticky se však zřejmě (ani implicitně) autorky tohoto
výzkumu k žádné škole nehlásí.
Charakteristika textu
Autorky rozebírají sociální sítě z teoretického hlediska.
Dle Ellison (2007) rozebírají jejich otevřenou, ale zároveň systémovou povahu,
umožňující konstrukci profilů, informací, i vztahy mezi nimi a kompletní
propojenost. V rámci tohoto však komentují povahu Twitteru jako jednostranného
kanálu, umožňujícího sledování jednostranné, bez nutného recipročního závazku,
jako otevřeného pro všechny (i nepřihlášené uživatele). V rámci tohoto systému
si pak knihovny zakládají účty, ovšem bez jasně specifikované role, která jim
umožňuje variabilitu (Cassidy, et al. 2011), čímž se otevírá prostor pro tuto
studii. Spolu s dalšími (Cryble, 2010; Aharony, 2010) však konstatují tendenci
využívaní tohoto kanálu k šíření vlastní práce a informací, které jim připadají
zajímavé.
Použité metody výzkumu
Autorky využily následujících metod:
1. Nejprve sepsaly design výzkumu.
2. Následně vybraly populaci, kterou budou zkoumat
(design vzorku)
3. Jako poslední provedly sběr a analýzu dat.
Design výzkumu určil, že budou zkoumány kanadské
akademické knihovny a jejich přijetí možnosti využívat sociální síť
Twitter.
Co se týče populace, knihovny byly vybrány ze seznamu
členů Asociace kanadských univerzit a vysokých škol (The Association of
Universities and Colleges of Canada). Z 95 škol bylo vyřazeno 18 cizojazyčných
univerzit a 2 další, které nevyužívají internetového rozhraní. Autorky se tedy
rozhodly do výzkumu zařadit 75 akademických knihoven škol vyučujících v
anglickém jazyce.
Výsledky
Od roku, kdy byla založena sociální síť Twitter, a vlastně
od roku založení téměř všech sociálních sítí, je nárůst uživatelů každým rokem
vyšší a vyšší. Skutečné obrátky však růst počtu uživatelů nabral až roku 2012.
Je tedy zcela logické, že i takové instituce jako knihovny následovaly a
následují své patrony a uživatele tohoto internetového prostředí.
Autorky se dle mého názoru dopouštějí jedné velké chyby.
Zkoumají pouze mechaniky a počty šíření, ale nevěnují se důvodům, proč knihovny
twitterové účty zakládají, a bohužel se nevěnují ani obsahu, který
knihovny sdílejí, což je z mého pohledu velmi důležitým aspektem a tyto
informace by se do takovéhoto výzkumu měly promítnout.
Autorky popisují, že přestože participace knihoven v
sociálních médiích rostla, v roce 2009 nastal zvrat a pokles využívání účtů
knihovnami. 4 knihovny ze 45 přestaly být celkově aktivní. V roce 2009 tedy
došlo k dosažení stropu v počtu knihoven aktivních na sociální síti Twitter.
Jako velmi zajímavý fakt autorky zmiňují, že tento fenomén existoval napříč
všemi kategoriemi počtu zaměstnanců, ale třeba ne ve všech kategoriích
rozpočtu. 70,3 % knihovnických institucí mělo k dispozici v rozpočtu na
provoz knihoven více než 500 000 dolarů. Knihovny s tak vysokým rozpočtem
Twitter nemusely považovat za prioritní nebo tak důležité ve srovnání s dalšími
komunikačními kanály. Zajímavým faktem je, že snižování zavádění účtů
nekorelovalo s klesající aktivitou, ba naopak. Všechny knihovny ze vzorku v
průběhu výzkumu "tweetovaly" v průměru 25 příspěvků za 31 dní (0,8
příspěvku za den) a v rámci vzorku bylo 10 % knihoven, které dokonce
“tweetovaly" více než 75 příspěvků za 31 dní.
Téměř tři z deseti knihoven neumístily odkaz na Twitter
na hlavní stranu svého webu, ty ostatní na něj odkazovaly velmi komplikovanou
formou. Twitter byl u knihoven nalezen přes Google jen u 30 z nich. Na otázku,
proč se tak děje, autorky nedokážou odpovědět, zmiňují však, že to může
souviset s využíváním jiných sociálních sítí. Na druhou stranu, Twitter
je pro knihovny velmi užitečný v tom, že pokud čtenář sleduje jednu z knihoven,
Twitter mu automaticky nabídne další.
Jak tedy knihovny prostřednictvím Twitter
komunikují?
Knihovny sociální síť Twitter využívají spíše jako
vysílající/informující kanál. Využívají jej také k interakci se svými
potenciálními čtenáři a svými čtenáři stávajícími. Na základě mechanik, odpovědí
a přeposílání, což využívají minimálně, autorky napovídají, že knihovny
využívají Twitter spíše informačně, ke sdílení informací, událostí, knih a
článků.
Twitter nevyužívala ani polovina z akademických knihoven
a téměř absolutní většina, která ho začala využívat, tak učinila do roku 2009.
Přestože nárůst počtu nových knihoven poklesl, aktivita knihoven již
využívajících tento komunikační kanál zůstává konstantní, s průměrem 25 tweetů
za 31 dní. Většina těchto knihoven Twitter využívá za účelem budování
komunikačních vztahů s těmi, kteří se rozhodli jejich instituci sledovat, ale
zároveň Twitter využívají jako mini platformu, na které jsou zobrazovány zprávy
týkající se knihovny, zvyšující povědomí o ní samotné a o službách, které
nabízí a poskytuje.
Diskuse
Tento výzkum a jeho závěry poskytují velmi cenné
informace, nicméně je nutné vzít v potaz upozornění autorek na fakt, že jejich
závěry představují jen úzkou výseč pochopení dění a pohybu institucí na
sociálních sítích. K rozšíření a doplnění poté navrhují další kroky, jako
například kvantitativní, ale především kvalitativní a participativní výzkumy
sdělení i samotných institucí a jedinců, kteří s ní interagují, jako jsou
například knihovníci, vysokoškolské fakulty, studenti, administrátoři, příjemci
sdělení a další. Své doporučení nadále rozšiřují ještě o návrh, že by tento výzkum
bylo dobré obohatit o další rozměr, a to o rozšíření zkoumání na další
knihovny. Využití pouze kanadských knihoven podává popis pouze velmi
úzkého vzorku a nelze jej implikovat na knihovnické instituce jako
takové.
Zhodnocení relevance pro aktuální kontext v ČR
Přínos této studie pro naše prostředí je skutečně
diskutabilní, zaprvé povahou sociální sítě, která se v Česku netěší takové
popularitě, za druhé určitou fádností a nekonzistentností v prezentaci výsledků
a rádoby závěru a reflexi přínosů. Autorky v závěru píší: „The research
reported here, and suggestions for furthering it, will allow all types of
libraries to not only see what others are doing, but also the benefits and
potential disadvantages arising from these doings". Vztáhneme-li však tuto citaci k dané
práci, musíme konstatovat, že ostatní knihovny „uvidí“ pouze obecnou míru
angažovanosti vybraných knihoven na sociálních sítích (nikoliv co dělají, ale
do jaké míry a jak často), a za druhé, zhodnocení výhod se v textu nevyskytuje.
S implikací závěrů pro naše prostředí se to má tedy podobně: závěrem můžeme
konstatovat, že necelá polovina kanadských akademických knihoven participuje na
Twitteru, že zmíněné příspěvky jistě dosahují určitého dosahu, knihovny tak
zvyšují o sobě i svých událostech širší povědomí a oslovují tak určitý okruh
lidí. Velká výhoda v užívání Twitteru pak spočívá v multiplikaci návštěvnosti
účtů - čím více lidí se přihlásí k sledování jakéhokoli typu knihovny, tím více
budou lidem v nabídce „Koho sledovat“ nabídnuty další, a sama se tak, bez
dalších prostředků, stává sledovanější (bez ohledu na šíři uživatelů Twitteru),
a v tomto ohledu tak může být velkým přínosem i pro naše instituce.
Zdroj videa: https://www.youtube.com/watch?v=YoPcJ5eKFA4
Abstrakt originálního článku v anglickém jazyce:
No comments:
Post a Comment