Twitter je v roce 2017 pro novináře neopomenutelným nástrojem. Využívá se při hledání témat, při rešerších, on-line reportážích, shánění kontaktů i obrazového a video materiálu. Chtělo by se říct, že ten z novinářů, kdo není na Twitteru, jako by nebyl. Fenoménu Twitteru se v kontextu vývoje novinářské práce a technologického pokroku věnuje i text Stephena Barnarda.
Autor Stephen Barnard je odborný asistent Ústavu sociologie na Univerzitě St. Laureance, věnuje se médiím, kultuře, technologiím a společenským změnám. Vztahu sociálních sítí a médií se věnoval i v disertační práci s názvem „Twitter and the Journalistic Field: How the Growth of a New(s) Medium is Transforming Journalism“. Autor publikuje například v Journalism: Theory, practice and criticism. Zkoumá například sociologický význam fenoménu „selfies“ a další jevy, které lze zařadit do „digitální sociologie“.
Jeho text „Tweet or be sacked’: Twitter and the new elements of journalistic practice“ se věnuje tématu využívání sociální sítě Twitter v novinářské praxi. Autor popisuje Twitter jako populární všudypřítomnou a interaktivní platformu a zkoumá, jakou roli hraje ve vývoji žurnalistky v digitální době, která s sebou nese rozsáhlé technologické inovace, které v souvislosti s rozmachem sociálních sítí umožňují podílet se na novinářské práci nejen profesionálům, ale i každému, kdo má k takové technice přístup. Barnard vytváří typologii novinářské práce a demonstruje roli Twitteru v době proměny novinářských norem a hodnot. Článek má za cíl ozřejmit změny, které s sebou digitální éra (a Twitter) nese a jaké možnosti, například pro výměnu informačního kapitálu, přináší.
Jak už bylo zmíněno, autor sám sebe řadí do oboru digitální sociologie, které se primárně věnuje. Autor využívá směs kvalitativních metod: součástí textu je analýza etnografického obsahu (ECA), která analyzuje individuální žurnalistické příspěvky individuálních na Twitteru. Součástí výzkumu jsou navíc on-line metody pozorování účastníků v průběhu tříletého období (2009-2012) s cílem hlouběji prozkoumat žurnalistické postupy. Analyzována byla i samotná struktura Twitteru.
Analýza digitálního etnografického obsahu (DECA) pak poskytla vhled do toho, jak novináři Twitter používají Twitter stejně jako do toho, jak o své práci na Twitteru hovoří. K analýze byly vybrány příspěvky na Twitteru s hashtagem #journalism, #journchat a #wjchat. Wjchat je zkratka pro „web journalist chat“, kterou ve zkoumaném obdob novináři používali pro diskuse a klábosení. Během tří týdnů v roce 2011 bylo nasbíráno 27 045 tweetů, ze kterých byly podle metody Altheida and Schneidera redukovány na 1044.
Studie v teoretickém rámci vychází z práce Pierra Bourdieu1, ovšem na rozdíl o od Bourdieua se věnuje dynamice žurnalistiky na mikro a mezzo úrovni. Barnard si od Bourdieua vypůjčuje rovněž pojmy jako kapitál a habitus a doxa. Celá analýza pak vychází z výzkumu prostředí americké žurnalistiky.
Barnard vyjmenovává i okamžiky, které využívání sociálních sítích ve zpravodajství „nakoply“ – mělo jít o Arabské jaro v v případě amerického rádia National Public Radio (NPR) či nepokojích ve Velké Británii v roce 2011 v případě The New York Times a Guardianu.
Na základě analýzy nasbíraných dat Barnard definoval osm typů novinářské praxe na Twitteru:
1.
Získávání informací. Důležitou
funkcí Twitteru je pro novináře jeho využívání jako zdroje námětů na zpravodajské
příspěvky a získávání aktuálních informací.
2.
Šíření zpráv, tedy jeden z nejčastějších
důvodů, kvůli kterému novináři Twitter využívají. Ve 140 znacích se napoutá
příspěvek s odkazem, který pak vede ke zpravodajskému článku – praxe,
kterou využívá každý novinář, pokud chce odkázat na svůj výtvor, sdílet zprávu
kolegy či jinou informaci, která se do tweetu nevejde.
3.
Kontaktování zdrojů, respondentů.
Twitter umožňuje spojit se s individuálními uživatel, potenciálními
respondenty po celém světě.
4.
Veřejné poznámky. Novináři často
na Twitter píší zápisky z běžících projevů i událostí často pro svou
osobní potřebu „poznámkového bloku“, ale i formu vzkazu, která může obsahovat
osobní postoj – to může činit potenciální problém pro novináře veřejnoprávních
médií.
5.
Public engagement. Barnardův
výzkum ukázal, že novináři Twitter oceňují za to, že je přístupný veřejnosti a
různým skupinám – umožňuje diskusi a boří bariéru mezi novinářem a čtenářem,
kterému umožňuje vyjádřit a poskytnout autorům zpětnou vazbu.
6.
Novinářský diskurz. Kromě možností
Twitteru zaměřených na produkci novinářského obsahu, Barnard upozorňuje i na
přítomnou debatu o povaze žurnalistiky a změn, která se na síti mezi novináři
vedla.
7.
Další profesní interakce.
Novináři si po Twitteru také radili, posílali avíza a doporučení.
8.
Osobní interakce. Twitter
umožňuje novinářům ukázat „lidskou tvář“, v komunikace na Twitteru jsou
mnohdy osobnější a navazují nové kontakty a přátelství. Novináři se zároveň na
Twitteru často věnovali i jiným než pracovním tématům – například z osobního
života.
Barnard jasně pojmenoval přínosy Twitteru pro novinařinu, které z jeho výzkumu vyplývají a zařadil je do přehledných kategorií. Sám autor ale uvádí, že existuje část novinářské obce, která sociální sítě odmítá a je k nim skeptická. Hlavními zmiňovanými klady Twitteru tak, jak je popsali sami američtí novináři, jsou jeho rychlost, stručnost, interaktivita a potenciál dosahu umožněný jeho všudypřítomností a popularitou v oboru.
Domnívám
se, že podobný výsledek by se opakoval i v evropském a českém prostředí. Zpravodajství
se neustále zrychluje a Twitter je efektivním nástrojem jak pro domácí, tak
hlavně zahraniční zprávy. Jeho přínos je patrný zejména při mimořádných
událostech, kdy je často pro novináře prvním zdrojem informací, tweety jsou
citovány v článcích, rozhlase i televizi.
Přínos
textu spatřuji v tom, že reagoval v době svého vzniku na aktuální
vývoj v médiích a věnoval se přímo zkušenosti novinářů s Twitterem a
nabídl typologii využívání Twitteru, která se neomezuje pouze na získávání
informací, ale poukazuje i na komunikaci novinářů.
BARNARD, Stephen, R.: ‘Tweet or be sacked’: Twitter and the new
elements of journalistic practice, Journalism, 2016, Vol. 17(2), s. 190–207
1 BOURDIEU, Pierre: The
Logic of Practice. Stanford, CA: Stanford University
Press, 1990.
No comments:
Post a Comment