Virtuální
svět je všudypřítomný a v dnešní době ho nelze eliminovat.
Možná cíleně ano, ale určitě ne bezděky. A
co si s ním mají počít malé děti, když dělá problém mnohým
dospělým? Je to sice těžké a pro někoho neuskutečnitelné, ale
dospělý jedinec je schopen si
logicky odůvodnit, proč do mobilu nebude
koukat každých deset minut, ale jen pokud to bude potřeba. Že
nebude
facebook sjíždět denně a reagovat ihned na každý
like,
koment nebo přidanou
fotku. Že si nezaloží účet na Twitteru, Instagramu i LinkedInu
zároveň. Závislost
na online světě přichází plíživě, chytře a je zahalena do
logicky odůvodnitelných bohulibých důvodů.
A
co malé, nevinné děti, jež se s komunikačními a informačními
technologiemi potkávají pomalu na každém kroku již od narození?
Na téma děti a Internet bylo napsáno nespočet článků a
proběhlo mnoho výzkumů. Starší generace tvrdí, že současná
mládež žije ve virtuálním světě, je ochuzena o normální
běžné zážitky, které nabízí realita, a nedokáže normálně
navazovat kontakty se svými vrstevníky. V každodenním využívání
internetu a sociálních sítí vidí především nebezpečí
číhající na každém kroku: někdo je zneužije, podvede, ublíží
jim, nebo přinejmenším ztrátu času.
zdroj: www.google.cz
Nechci
v žádném případě podceňovat tuto problematiku a uvědomuji si
všechny nástrahy, které dětem a dospívajícím nadměrnou
přítomností v kyberprostoru hrozí. Online děti, film, který byl
letos uveden v rámci festivalu Jeden svět, přináší na toto
téma svědectví tří hrdinů. Setkáváme se s třemi teenagery
(12, 13 a 15 let) a se třemi rozdílnými příběhy se společným
jmenovatelem, a tím je virtuální svět, ve kterém se všichni
většinu svého života pohybují. Každý z nich s ním má ale
jiné zkušenosti a věnuje se v něm odlišným aktivitám (Zachy je
youtuber o módě, Oskar věčně paří počítačové hry a Nikola
ráda komunikuje přes sociální sítě, což pro ni bylo osudným,
protože se stala terčem sexuálního agresora). K problematice
online světa je potřeba přistupovat jako k faktu, který nikdy
nevymizí, naopak bude dále sílit. Měli bychom se soustředit
spíše na prevenci a mediální gramotnost než na represi a zákazy.
A na tom lze pracovat již od nejútlejšího věku dítěte.
Současní
kojenci a batolata jsou dle některých
výzkumů
vystaveni působení digitálních médií podstatně dříve než
generace předchozí a využití online kanálů s věkem stoupá.
Prakticky třetina dětí ve věku tři roky a méně tráví čas u
počítačů, video her a s mobilními zařízeními. Děti ve věku
4 až 8 let tráví s těmito zařízeními ještě více času, více
než 80% dětí ve věku 4-5 let konzumuje digitální média, ve
věku 6 a 8 let je to už 90%.
zdroj: www.google.cz
Tyto
informace
jsou možná zarážející, ale nijak překvapivé. Dvouleté děti
běžně vyžadují chytré telefony svých rodičů, baví je
prohlížet si videa a fotky, chtějí malovat, poslouchat písničky…
Velmi rychle se naučí s telefony manipulovat, to, co jejich
prarodiče nezvládnou ani za několik let, ony pochytí během
několika minut. Vždycky mě fascinují malinké baculaté
prstíčky,
které s jistotou sobě vlastní plynulými pohyby po displeji rolují
fotografie z dovolené nebo videa z poslední návštěvy parku.
Později (nebo zároveň) přichází na řadu tablety a počítače,
youtube a pohádky, kterých je tam nespočet. Ze začátku děti
způsobně sledují pouze
to,
co jim rodiče pustí. Po
několika dnech přijdou na to, že se jednoduchým klikem dostanou i
na jiná videa a nakonec si zapamatují cestu, přes jaké odkazy
naleznou obsah, který se jim líbí, i když pro ně zrovna není
vhodný. Pokud rodiče včas nezasáhnou, stanou se na těchto
technologiích závislí a nebudou rozlišovat mezi realitou a
pseudorealitou. Není výjimkou, že se dvouleté dítě hysterickým
pláčem dožaduje telefonu nebo tříleté dítě nechápe, že
pořad v televizi nejde přetočit dopředu nebo vrátit nazpátek.
Malé
děti nemá smysl od počítačů a telefonů izolovat, protože
chtějí dělat to, co vidí u svých rodičů nebo starších
sourozenců. Nejlepší výchova je nápodobou, proto pokud se rodiče
těchto technologií sami nevzdají, nemohou od nich své potomky
zcela odstřihnout.
Je
tedy potřeba učit děti mediální gramotnosti od nejútlejšího
věku. Virtuální svět proměnit ve hru a naučit ho děti
využívat. Aby se nestaly jeho otroky, naopak aby on sloužil jim.
Na tuto situaci bychom mohli aplikovat staré české přísloví,
původně patřící ohni. Online svět je dobrý sluha, ale špatný
pán.
Dítě
musí dostávat podněty relevantní jeho věku, trávit před
počítačem, tabletem, telefonem čas odpovídající jeho
schopnosti soustředit se. Mělo by se věnovat činnosti, která
vyžaduje jeho aktivitu, pozornost a reakci. Pasivní sledování je
sice fajn a dítě zabaví, ale jeho vývoji moc neprospěje. Už z
toho důvodu by využívání komunikačních technologií ve vztahu
k dětem nemělo být pouze zdrojem zábavy a odpočinku pro rodiče
(i když i to je někdy potřeba, především pro duševní zdraví
rodičů a následně i dětí), ale především by mělo sloužit
ke vzdělávání a hře.
Není
nutné dělat z komára velblouda. Současná dětská populace
určitě bude mít parádní mládí i virtuální realitě navzdory,
ale musí na to jít chytře a musí jim k tomu pomoci i jejich
rodiče a učitelé.
No comments:
Post a Comment