Thursday, April 20, 2017

Jak Disney přišel, viděl, skončil


„Jéééé, mamíííí, koukej, koukej!“ volala na mě před třemi roky dcera od počítače, kde na Youtube sledovala scénky z Ledového království a mezitím se proklikávala na další videa. A tak jsme spolu sledovaly, jak se Elsa s Annou prohánějí královstvím Arendelle buď pěšky, nebo na Svenovi, jak objevují nová zákoutí Elsina paláce nebo jak jezdí na skluzavce. Dceři zářily oči a hned žadonila, že si chce taky s Elsou takhle hrát. Která holčička by nechtěla mít vlastní Elsu, kterou může ovládat? A tak jsem začala zjišťovat, co že to vlastně je za hru. Po chvíli googlování na mě vyběhla tehdy nová herní platforma Disney Infinity. 


Jak to celé funguje

Disney Infinity je toy-to-life akční adventura vyvinutá pro herní konzole, která v sobě spojuje různé filmové, pohádkové a komiksové světy, ať už v základním příběhu (tzv. play set) nebo v rámci otevřeného světa (tzv. toy boxu). Základem je herní deska, na kterou umisťujete figurky, žetony nebo disky, které vám zpřístupňují další rozšíření hry. Postavičky tak hráči ožívají pod rukama. Tímto je hra přirovnávána ke Skylanders. Každá figurka se navíc vyznačuje vlastní schopností (Elsa umí mrazit věci i postavičky okolo, Locika se díky délce vlasů dostane kamkoli a navíc jako zbraň má pánvičku, Iron Man umí létat atd).


Každý playset je jedinečný, v něm se odvíjí vlastní příběh (Disney takto zpřístupnil některé ze svých filmů, dále spolupracoval se studiem Pixar nebo Marvel), který je inspirován základní linií filmu a dále ji rozvíjí. Vývojáři úzce spolupracovali s producenty filmů už v průběhu jejich vzniku. V rámci toy boxu má hráč neomezené možnosti. Může vytvářet vlastní světy i příběhy, které jsou dále prostřednictvím online úložiště dostupné dalším hráčům. Elsa se tak může prohánět domečkem sedmi trpaslíků, bojovat spolu s Yodou v bitvě nebo se procházet po louce s Alenkou (z Říše divů). V rámci rozšíření je možné dokoupit i další mini hry pro toy box (závody v autíčkách, bitvy).

Studio Disney Interactive postupně zpřístupnilo hru i na PC (pouze jako toy box), pro Android i iOS. Díky webovým aplikacím tak vytvořilo celou multiplatfomu. 

Vše pod jednou střechou

Základní myšlenkou hry je koncentrace vícero her do jedné platformy, kde si každý najde to své, kde si může hrát bez hranic (mimochodem sloganem hry je „Play without the limits“). V rámci jednoho starter packu (tj. základního softwaru) můžete mít několik her (play setů), čímž se hra výrazně odlišuje právě od Skylanders. Zároveň v toy boxu můžete všechny hry propojit a vytvořit tak vlastní svět. Někdo by mohl říct, že toy box se až nápadně podobá Minecraftu, protože budujete, přestavujete, zkrátka si tam můžete dělat, co chcete (až na to, že tady nemáte hranaté panáčky, ale filmové animované postavičky). Jenže opak je pravdou. V toy boxu můžete navíc vytvářet hry, zadávat hráčům úkoly a vytvářet tak vlastní hru s vlastním originálním příběhem.

©Disney

Sbírám, sbíráš, sbíráme

Dalším lákadlem pro hráče mohou být i figurky (já osobě je označuji za sběratelské kousky), které jsou perfektně do detailu zpracované (např. Yoda vyšel ve dvou variantách, kdy druhá z verzí má svítící meč, pokud je umístěna na základnu). V rámci designu figurek vývojáři spolupracovali mj. i se studiem Pixar, aby postavičkám zajistili co nejvěrnější vzhled.

©Brian Crecente, www.polygon.com

Od roku 2013, kdy hra vyšla, byla platforma dvakrát aktualizována, vyšly postupně další dva starter packy (Infinity 2.0 a 3.0), základna zůstává stejná, musíte si dokoupit „jen“ nový software, nové playsety a další nové figurky. Jedním z mnoha důvodů k aktualizacím bylo bezesporu vylepšení grafiky celé hry. Vývojáři byli k hráčům jen minimálně přívětiví, všechny figurky z předchozích sérií jsou sice kompatibilní se základnou, ovšem jen v toy boxu (ne s play sety), ale nikoli obráceně, figurky určené pro „trojku“ nelze vůbec použít v předchozích dvou hrách.

Vybere si (téměř) každý

Od počátku vydání hry vyšlo několik play setů:
  • Infinity 1.0
Piráti z Karibiku
Univerzita pro Příšerky
Úžasňákovi
Auta 
Toy Story 
Osamělý jezdec 
  • Infinity 2.0
Marvel Superheroes: Avangers 
Marvel Superheroes: The Guardians of the Galaxy 
Marvel Superheroes: Spider-Man 
Toy Box Starter Pack 
  • Infinity 3.0
Star Wars: Twilight of the Republic
Star Wars: Rise Against the Empire
Star Wars: The Force Awakens
Marvel Battlegrounds 
V hlavě 
Hledá se Dory 

Už jen z tohoto přehledu je patrná snaha Disney Interactive oslovit s dalšími díly co nejširší publikum. Nutno ovšem říci, že nejvyšších prodejů dosáhla hned s první verzí a s prvními play sety.


A co bude dál?

Jaké překvapení však čekalo na hráče, když v květnu 2016 oznámilo studio Disney Interactive ukončení vývoje hry a zrušení veškeré online podpory k březnu 2017, důvody studio nijak konkrétně nespecifikovalo, pouze vydalo prohlášení, že ukončují vývoj her. Zároveň s tímto uzavřeli i vývojářské studio Avalanche Software (nyní opět funguje, tentokrát pod Warner Bros).

V současné době je pro hráče nedostupný online multiplayer i community content, dále však hráči mohou hrát offline své play sety a využívat toy box (ovšem jen omezeně, můžou sice vytvářet vlastní obsah nebo používat cizí obsah, ale jen ten, který si v dostatečném předstihu stáhli na harddisk). Není již možné sdílet nic s ostatními hráči. 

Přesné důvody ukončení podpory se nedozvíme, můžeme se jen dohadovat. Jedním z mnoha důvodů mohou být nízké prodeje produktu. V první fázi po uvedení Infinity 1.0 na trh byly figurky nedostatkovým zbožím. Poptávka byla velká. Disney tedy další zásoby nadhodnotil a vyprodukoval nadbytek figurek, které se už ale prodávaly málo (nebyly zrovna nejlevnější). Jedním z důvodů malého odbytu může být nízká kompatibilita herních figurek. Ne všechny figurky byly hratelné v play setech, některé byly určené pouze pro toy box. Ale vysvětlete dítěti, že se Elsa nemůže vyskytovat po boku Iron Mana v příběhu od Marvelu, že Baymax si nemůže létat všude, protože to zakazuje licencování jednotlivých produktů. To vše je v podstatě v rozporu s hlavní myšlenkou „Play without limits.“ Dalším z důvodů může být nevyužitý potenciál velmi úspěšných filmů, jako bylo Ledové království, Velká šestka atd., které vlastní play set nedostaly, ač by si ho jistě zasloužily.

Tereza Němečková


Zdroje:
TAKAHASHI, D., 2013. Disney Infinity takes shape as a huge investment in transmedia (hands-on preview). In: VentureBeat.com [online]. ©VentureBeat, 15. 4. 2013 [cit. 18. 4. 2017]. Dostupné z: https://venturebeat.com/2013/04/15/disney-infinity-preview/view-all/ 

TAKAHASHI, D., 2013. Disney Infinity looks like a Skylanders clone, but its roots go deep at Disney’s Avalanche (interview). In: VentrueBeat.com [online]. ©VentureBeat, 6. 6. 2013 [cit. 18. 4. 2017]. Dostupné z: https://venturebeat.com/2013/06/06/disney-infinity-john-blackburn-interview/

GRASER, M., 2014. Even Disney Is Surprised by the Success of ‘Disney Infinity’. In: Variety [online]. ©Variety Media, LLC, 24. 7. 2014 [cit. 18. 4. 2017]. Dostupné z: http://variety.com/2014/digital/news/even-disney-is-surprised-by-the-success-of-disney-infinity-1201268283/

SCAMMELL, D., 2013. Disney plans to release a new Disney Infinity game every year. In: VideoGamer.com [online]. ©Candy Banana, 23. 1. 2013 [cit. 18. 4. 2017]. Dostupné z: https://www.videogamer.com/news/disney-plans-to-release-a-new-disney-infinity-game-every-year

KEYES, R., 2016. Why Disney Infinity Was Cancelled. In: ScreenRant [online]. ©ScreenRant, 13. 5. 2016 [cit. 18. 4. 2017]. Dostupné z: http://screenrant.com/why-disney-infinity-was-cancelled/

No comments:

Post a Comment