Všichni pracujeme pro Ellen aneb „Produsage” jakožto
fenomén propojující nová a stará média (na příkladu Ellen DeGeneres show, HYDE
PARKu, Diváckých zpráv, a iReportéra)
Co je to „Produsage”?
Pojem „produsage”
vychází ze dvou slov „production” a „usage” (v překladu produkce a používání).
Tento jev se stal na přelomu 20. a 21. století fenoménem. Jednoduše řečeno,
když je divák či čtenář zároveň tvůrcem obsahu, jedná se o jev zvaný „produsage“.
Jde o čím dál tím
více prosazovaný a využívaný způsob televizní tvorby, a to díky vzestupu a
rozvoji nových technologií či vnímání a hledání nových trendů televizními
společnostmi. „Vzestup spotřebitelem-vedené tvorby obsahu a
distribuce, jinak řečeno produžívání, je v současné době již široce známé.
Spotřebitelem-vytvářený obsah poskytuje velmi potřebný
korektiv instrumentálního žurnalistmu; spotřebitelem-vytvářená kreativní práce
se pro mnoho spotřebitelů (ať už diváků, posluchačů, uživatelů internetu) stala
pravidelnou součástí programu běžného média a distribuce spotřebitelem-vedené
tvorby obsahu skrze sdílené, třeba sociální sítě, je dnes důležitým prostředkem
a přístupem k tvorbě obsahu, a je tak, jako prostředek distribuce, mainstreamovými
médii obezřetně zkoumána.“ (Zdroj: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1329878X0812600110?journalCode=miad)
Co jsou to „nová
média”?
Do nových médií, což
je odborný termín poprvé užitý Marshallem McLuhanem již v období šedesátých
let, spadají v dnešní době všechna elektronická média a jejich obsah. Fenoménem
dnešní doby jsou primárně sociální média jako Facebook, Instagram, Twitter,
Pinterest a další. Hlavní silou nových médií je jejich dosah a možnost oslovení
opravdu široké veřejnosti. Tento kanál, vzniklý hlavně díky vývoji nových
technologií, je fenoménem skýtajícím nedozírné možnosti.
„Produsage” v
televizním vysílání aneb Proč tento jev, spojený primárně s médii novými,
spojuji i s těmi starými
Díky jevu zvanému „produsage“ V podstatě podařilo propojit
stará a nová média, a to hlavně díky neustálému pátrání televizních producentů
po nových a zajímavějších formátech To vše z důvodu rostoucí konkurence vzniklé
přesunem z analogového na digitální a satelitní vysílání. Svět se díky
globalizaci zmenšil, informace jsou
dostupnější, vzdálenosti se zkracují. Díky satelitním
společnostem můžete téměř kdekoliv ve vyspělých zemích naladit na tisíce
různých televizních kanálů.
V rámci tvorby nových televizních
platforem a rozvojem nových médií plynule došlo k využívání obsahu a distribuce
nových médií řadou televizních producentů mnoha televizních formátů. Fenoménem doby je například americký formát Ellen
DeGeneres show, který je aktuálně ve své 14. sezóně. Poslední epizoda ve srovnání s tou první, která byla
odvysílána 8. září 2003, mnohem více využívá
fenoménu „produsage” v nových médiích.
Jak „produsage” v tomto
případě funguje
Obecný model je
jednoduchý. Dle Axela Brunseho je aktivní uživatel/ka, v našem případě divák
sdílející příspěvek prostřednictvím sociálního (nového) média, nazýván „produser”.
Stává se tvůrcem internetového prostředí, v našem případě díky dalším
prostředníkům (televizním producentům) tvůrcem nejen obsahu v rámci
internetovém prostředí, ale zároveň tvůrcem mediálního obsahu televizního. Díky
novým médiím jsou tito „produsers” i tvůrci obsahu médií starých (televizního
vysílání).
Ellen DeGeneres show
Ellen DeGeneres je
jakožto moderátorka Amerikou velmi milovaná. Je tomu tak i proto, že uvádí
jeden z celosvětově nejpopulárnějších zábavních televizních pořadů. Ten
byl poprvé odvysílaný 8. září 2003. Bavička a moderátorka Ellen DeGeneres je
jednou jedinou moderátorkou tohoto pořadu. Každý den se stává součástí domovů
amerických občanů, které aktivně zapojuje do tvorby obsahu její zábavné show.
Pravidelně vybírá ambasadory z řad široké veřejnosti, kteří natáčí dojemné
příběhy ze svého okolí, své diváky zve, aby se stali součásti natáčení její
show, využívá příspěvků, které promítá na LED stěně, která je umístěna v televizním
studiu za jejími zády. Své diváky naučila spotřebitelskému chování - spolupracovat
právě tak, jak potřebuje. Široká veřejnost a převážně její dámská cílová
skupina se naučila sdílet skrze nová média (sociální sítě Facebook, Twitter
atp.) vtipná a virální videa, videa s příběhy a fotografie, které Ellen
nadále využívá, což navíc diváci od ní
očekávají. Stává se pro ně prestiží být součástí její show. Ellenin
přístup k využívání obsahu tvořeného diváky, využívání fenoménu „produsage“
je to, co její pořad řadí mezi nejsledovanější americké televizní show, a to každý
den po celý rok.
Ellenino instruktážní video "Jak natáčet video na tzv. Ellentube"
České formáty obdobného charakteru
K řízenému přejímání obsahu nových médií
do médií starých dochází i na českém mediálním poli. Globální fenomén jsme tedy
byli schopni přejmout do českých komerčních, avšak i veřejnoprávních
televizí.
a.
Show Jana Krause
Show Jana Krausa je
formátem, jenž je inspirovaný americkými televizními show, jako bývala
například slavná „The Tonight Show of Jay Leno“. Jedná se o typickou talkshow
zábavného formátu, která je natáčená s reálnými diváky ve studiu, vysílaná
ze záznamu. Nejedná se tedy o živé vysílání. Co se týče „produsage“ v Show
Jana Krause, nejedná se o typ, kdy by se divák podílel na obsahu v reálném
čase. Jan Kraus se inspiroval za hranicemi České republiky ostatními talkshow a
začal do svých pořadů implementovat videa z internetového kanálu Youtube a příspěvky
ze sociální sítě Facebook. Tím youteberům bez jejich vědomí přiřazuje roli
„produsers“. Zatím ale své diváky nenaučil spotřebitelské chování, jaké bylo
zmíněno u Ellen, kdy diváci svá videa a fotografie nahrávají na sociální sítě
již za účelem publikace v jeho pořadu.
b. HYDE PARK
HYDE PARK je velmi
oblíbeným formátem televizní stanice ČT24. Diváci se v tomto pořadu
stávají „produsers“ v přímém přenosu díky telekomunikačním technologiím. Pokládáním
otázek a odpovídáním na konkrétní dotazy se spolupodílejí na směru, kterým se
pořad ubírá, o jakém tématu se bude diskutovat.
c. Divácké
zprávy
Divácké zprávy jsou modifikací seriózních televizních zpráv na televizní
stanici Prima od roku 2013. Jejich vysílací čas je každý den v 19:40 po
Zprávách FTV Prima, začínají v 18:55, a po Krimi zprávách v 19:25.
Celý koncept tohoto televizního formátu je postaven na principu „produsage“.
Obsah Diváckých zpráv je čistě diváckého autorského a amatérského původu. Cílem
televize je touto formou pobavit a příblížit se k lidem. Televizní stanice
tak cestou propagační techniky „word of mouth“ šíří tzv. „brand awareness“.
Oficiální anotace televizní stanice toto tvrzení jen dosvědčuje: „Zprávy
z nejzajímavějších záběrů od vás! Díváte se, sledujete, natáčíte a my vše
odvysíláme, abyste se mohli opět dívat. Stačí se jen zapojit a sdílet.“
d. iReportér
Pořad iReportér je
obdobným formátem pořadu „Divácké zprávy“, vysílaný na
veřejnoprávní televizní stanici Česká televize. Anotací iReportéra je výstižný
slogan: „NATÁČEJ VIDEA A STAŇ SE Reportérem České televize. Staň se hvězdou
České televize. Nejlepší videa odvysíláme na kanálech ČT1, ČT24, ČT sport, ČT:
D!”. Tento pořad je tedy typickým příkladem propojení nových médií se starými,
kdy se každý, kdo vlastní jakékoliv zařízení umožňující uskutečnění
videozáznamu, může stát skrze nahrání tohoto videa na nové medium tvůrcem
obsahu média starého.
Při úvahách o fenoménu
„produsage“ mi vyvstává na mysl jedna velmi podstatná otázka: Jak je možné, že tento
jev, tak oblíbený v celosvětovém měřítku, si v České republice, vyjma
sociálních sítí, své místo teprve hledá? Z jakého důvodu? Čí je to
vina? Je to kulturním zaměřením českého obyvatelstva? Proč je tento
fenomén v zahraničí oblíbený využíván ve vysílání, kdežto v České republice je
opomíjen a jeho popularita stoupá pouze v době živelních katastrof a jiných
pohrom a neštěstí?
Zdroje:
No comments:
Post a Comment