Dnešní děti vyrůstají v online prostředí, s vrostlými
– možná brzy ani nebudeme říkat chytrými – telefony v ruce. Na internetu a
konzumací médií obecně tráví dnešní teenageři podle různých výzkumů v Evropě
i USA mezi 3,5 a 9 hodinami denně a sociální sítě kontrolují i 100 krát za den.
Check your FB 100x times a day! (The Common Sense Census: Media Use by Tweens and Teens) |
Když mluvíme o konzumaci, lze to jen těžko v dnešní době vnímat jako pasivní příjem zpráv. Dokonce už nemluvíme primárně ani o talk-talk rádiích, do kterých volají posluchači aby světu sdělovali, jak se věci mají. Sociální sítě nás totiž staví do situace, kdy se konzumenti stávají zároveň tvůrci zprávy, tedy produsery – produce & use.
Paradoxem ale je, že digitálnímu vzdělávání a oblasti médií se
v rámci základního vzdělávání věnuje jen mizivé procento pedagogů. Situace
naráží zejména na neutěšený stav celého školského systému: ten nepřipravuje na
život člověka, který bude v produktivním věku za 10 či 20 let, tedy na
dobu, jež bude charakterizovat, že člověk v životě vystřídá pravděpodobně
dvě až tři povolání. A podle některých prognóz i dvě až tři rodiny. Vzdělávání
stejně tak nepřináší hlubší vhled do problematiky dnešních médií, tedy ani
sociálních sítí a internetu.
Bedroom culture, stroj na nový svět
Přitom právě taková generace mladých lidí zavdala vzniku
youtuberingu a fenoménu Bedroom culture. Fenomén, který u lidí narozených před
rokem 1990 nachází jen pramalé pochopení, protože odráží jiné hodnoty, technologie
a dost možná úplně jiný způsob života: obrázek světa prožívaného dítětem nebo
teenagerem skrze mobilní telefon či počítač ze svého vlastního pokoje.
Snaha dětí uniknout
z dohledu rodičů, kteří se je bojí pustit samotné ven, zároveň ale potřeba
být s kamarády a k tomu vývoj digitálních technologií – právě
tolik stačilo, aby vzniklo nové mediální
prostředí, pocházející z ložnic či pokojů dětí. Právě jemu vděčíme za
zrod těch nejúspěšnější YouTube kanálů či permanentní přítomnosti mladých na
sociálních sítích. Bedroom culture je popisována jako protiklad kultury
televizní domácnosti, tedy místa, kde se sejde celá rodina, aby sledovala
oblíbený Step by step. Mediovaný svět tak prožívají již zcela odlišně.
V dětských pokojích obsah nejen sami konzumují a prožívají,
ale zároveň ho sami tvoří. Žijí v něm. Často žijí v domnění, že to co
prožívají v mediovaném prostředí, je realitou. Pokud se ohlédneme,
v posledních letech prožitků v takovém prostředí rapidně přibývá, jak
kvůli vzniku sociálních sítí, rozvoji médií v minulém století obecně, tak
i rozvoji moderních technologií. Tito příjemci/tvůrci ale neumějí číst
souvislosti ani nahlížet obsah kriticky. Orientovat se v takovém prostředí
bez návodu, který může poskytnout základní vzdělání, je těžké či nemožné. Přitom
právě toto nahlížení reality naprosto zásadně ovlivňuje naši společnost. Jsme
uzavřeni ve světě mediované reality, v sociálním konstruktu reality, který
dále prohlubujeme. Spirála se roztáčí a přenastavují se společenské normy.
V takovéto společnosti mají mnohem větší prostor
dezinformace, populismus, zkratka a zjednodušení, stejně jako nekritické
přijímání předložených zpráv i další projevy oligarchických sklonů vlastníků
médií. Nejlepším protilékem na takovou situaci je znát kontext, protože nám umožňuje důvěřovat médiím se znalostí jejich fungování,
vlastnických vztahů i dalších vazeb a s tímto vědomím jejich obsah
číst. Je zároveň velmi zřejmé, že jde o svého druhu metacíl, který nebudeme sto
nikdy naplnit.
Život v klastru bublin sociálních sítí
Pokud přistupujeme na to, že mediální domy mají pravidla a
zákony, dle kterých smějí noviny vydávat, nezbývá než přijmout, že i sociální
sítě – respektive jejich vlastníci, vydavatelé – musí podobným pravidlům
podléhat. Samoregulace může fungovat jen do té míry, dokud nebudeme uměle
vytvářet systém, který za nás vybírá, jaký obsah se nám zobrazí. Nejčastěji zmiňované
Facebookové algoritmy třízení a výběru obsahu jsou na jedná straně zdrojem zisku,
zvyšování návštěvnosti média, zároveň ale nejsou transparentní a silně
podporují homogenní názorové bubliny, ve kterých žijeme.
Před volbami tak máme pocit, že všichni naši přátelé budou
volit námi preferovanou politickou stranu, v případě Brexitu všichni
jednoznačně podporujeme jednu z možných budoucností Velké Británie a
Evropy, stejně jako při volbě amerického prezidenta máme stejně jako všichni
naši facebookoví kamarádi jasno v tom, koho by nevolili či koho podporují.
U ostatních sociálních sítí, které mladí využívají intenzivněji než Facebook,
je to obdobné.
Nemůžeme pochopitelně vše svalovat na vlastníky sociálních
sítí: věděli jste například, že v případě Brexitové kampaně byl poměr
počtu tweetů pro odchod Británie z EU sedm krát vyšší, než počet hlasů pro
setrvání v Unii? Sedm ku jedné! V tomto případě se naopak ukazuje, že
schopnost mobilizovat ty, kteří chtějí změnu, je daleko snazší a pak se stávají
levným multiplikátorem v on-line prostředí.
Leave vs. Remani: 7:1 (Impact of social media on the outcome of the EU referendum) |
Jako by už tak nebylo dost těžké naše bubliny opouštět a
názory konfrontovat v reálném životě, ocitáme se najednou
v prostředí, které je opět jen virtuální realitou. A bez znalosti a
uvědomění o fungování takového mechanismu, nemůžeme např. Facebook jako médium
odpovědně konzumovat – tedy číst obsah v kontextu a tak, aby nás
neutvrzoval v tom, že žijeme v mediované realitě, které bezmezně
věříme. Navíc takovou realitu obsahem, který sami vytváříme, stvrzovat.
Jakkoliv je ta či ona sociální síť přelomovým momentem
v dějinách komunikace, slouží, stejně jako většina ostatních médií, postupně
primárně ekonomickým a mocenským zájmům vlastníka. A to bohužel i
v případě zdání, že přístup do síťových médií je umožněn rovně všem a bez
ohledu na to, zda je producentem obsahů mediální dům či dítě našeho souseda
streamující ze svého pokojíku.
No comments:
Post a Comment