Článek Reviving icons to death: when historic
photographs become digital memes publikovaný v časopise Media, Culture
& Society a dostupný přes databázi Sage, je výsledkem společné práce
tří autorů – Sandrine Boudana, Paula Froshe a Akiby A Cohena. První autorka
v pořadí působí v současnosti na univerzitě v Tel Avivu a ve
svém výzkumu se obvykle soustředí na vztah médií a konfliktů, dále se
specializuje například na válečné fotografy.[1]
Druhý z kolegů, Paul Frosh, působí také v Izraeli, ale na Hebrejské
univerzitě v Jeruzalému. Ve své činnosti se zabývá především fotografií a
vztahem současných médií a skutečných svědectví.[2]
Trojici doplňuje Akiba A Cohen, také pracovník telavivské univerzity a odborník
na média a komunikaci. V článku je představen pojem ikonická fotografie a následně jsou prezentovány výsledky výzkumu,
který autoři ohledně tohoto tématu provedli.
Tématem článku
je pomyslný život ikonických fotografií a jeho obnovování skrz v dnešní
době stále rozšířenější memy. Podle článku mezi ikonické fotografie patří ty, které
jsou známé ve velké části společnosti, jejichž výskyt a opakování
v médiích se opakuje a které mají zásadní význam pro společnosti a
morálku.[3]
Obecně se tedy jedná o všeobecně známé fotografie, často zobrazující historicky
významné momenty. Typickým zástupcem je například fotografie muže stojícího
před řadou tanků na pekingském náměstí Nebeského klidu z roku 1989 nebo právě fotografie, které se mnou
popisovaný článek věnuje – fotografie Accidental Napalm z roku 1972.
Fotografie zachycuje scénu ze dne, kdy jihokorejská armáda omylem shodila nálož
napalmu na vesnici nedaleko Saigonu. Klíčovou postavou na fotografii je nahá
devítiletá holčička popálená napalmem, běžící směrem k fotografovi.
Uveřejnění fotografie mělo za následek řadu událostí včetně například
rozsáhlých protestů proti válce ve Vietnamu.[4]
Autoři textu zkoumali
celkem 34 memů odvozených od této fotografie. Poprvé použil výraz meme Richard Dawkins v roce 1976,
kdy v knize Sobecký gen vztáhnul principy darwinismu na kulturní obsah.[5]
V posledních letech se výraz meme
stal symbolem především pro internetový obsah, který se šíří přes různé internetové
kanály (Facebook, diskusní fóra, …), přičemž uživatelé internetu jej neustále
opakují, upravují a šíří a tím dávají vzniknout jejich samotné podstatě.[6]
V článku se autoři přímo hlásí k přístupu, který formuloval John
Brookshire Thompson jako metodologický rámec hlubinné hermeneutiky. Podle něj
jsou ‘významné objekty a výrazy, které jsou v oběhu v sociálním
prostředí, také komplexními symbolickými konstrukcemi, které zobrazují
artikulované struktury. Tyto struktury vyžadují nezávislou analýzu a
interpretaci. Taktéž samozřejmě uvažujeme, že ´proces interpretace je nezbytně
rizikový, že v sobě skrývá konflikty a že je náchylný ke sporům: Možnost
konfliktu daného interpretací plyne ze samotné podstaty interpretace´.
Impulsem pro
výzkum byla autorům článku myšlenka, že díky současnému fungování médií může
v případě ikonických fotografií často docházet až k jejich
„deikonizaci“ či dokonce zlehčování a zesměšňování. Výzkumníci na zvolených
fotografiích či grafikách zkoumali podobnost s hlavními vlastnostmi
původní fotografie (osobami, objekty a pozadím), a dále také, jakým způsobem
byla pozměněna vizuální integrita původní fotografie. Díky tomuto procesu se
autorům podařilo propojit skutečné, viditelné úpravy fotografie s různými
změnami ve významu té které grafiky. Informace doplnili ještě údaji o faktickém
vzniku či uveřejnění fotografie, tedy jménem autora, médiem, na kterém byl
obrázek poprvé k nalezení.
Výsledkem
jejich výzkumu bylo rozdělení zkoumaných memů do čtyř různých kategorií.
V první kategorii se obrázky stále dotýkaly vietnamské války, zůstávají
nejvíce věrné původnímu významu fotografie a tématu, kterého se dotýkají. Další
kategorie dále rozšiřuje původní význam fotografie a dotýká se nejen války ve
Vietnamu, ale obecně jakéhosi vzteku na Spojené státy americké, jejich chování a politiku. Třetí kategorie obrázků
představuje ty, které posouvají zaměření memu z původního významu na jiné,
více současné, ale většinou také závažné téma. Poslední kategorií, která se dle
autorů nejvíce dotýká původní představy, která díky častému opakování
ikonických fotografií hrozí, jsou obrázky, jejichž cílem je především pobavit. Ty
přebírají původní fotografii a zasazují ji či jednotlivé její prvky do kontextu
současné popkultury, vytvářející tak obsah, který, kromě toho vizuálního,
ztrácí téměř jakékoli spojení s původním, závažným kontextem fotografie.
Podle autorů tak díky současnému stavu, kdy média již povětšinou nejsou
centrálně kontrolována a takřka každý má možnost se na internetu svobodně
vyjadřovat a zveřejňovat obsah, který vytvoří, vzniká hrozba pro existující
ikonické fotografie. Čím častěji jsou totiž v médiích zobrazovány a
opakovány, tím více sice roste jejich ikonická hodnota, tím větší riziko
„deikonizování“ jim ale hrozí.
V českém
prostředí se mi nepodařilo nalézt paralelu k ikonickým fotografiím,
zmiňovaným v článku, ať už v databázi Know your meme, která je
pravděpodobně jednou z nejrozšířenějších databází internetových memů, ani
při jiném vyhledávání na internetu. Z významných, ikonických fotografií
z dějin našeho prostředí se pravděpodobně žádná nedostala do fáze, aby se
z ní stal známý meme. Je samozřejmě možné, že v hlubinách internetu
lze najít nějaký obsah, který by se této charakteristice přiblížil, nic se ale
nerozšířilo natolik, aby to bylo vedle výzkumu popisovaného v článku nějak
relevantní.
[1] Sandrine
Boudana [online].[citováno/viděno dne 10.4.2017].Dostupné z:
http://telaviv.academia.edu/SandrineBoudana
[2] Paul
Frosh [online].[citováno/viděno dne 10.4.2017].Dostupné z:
http://huji.academia.edu/PaulFrosh
[3] BOUDAHA,
Sandrine, FROSH, Paul, A. COHEN, Akiba. Reviving icons to death: when historic
photographs become digital memes. Media, Culture, Society, vol, Feb. 2017. [online].[cit.
19.4.2017]. Dostupný z databáze Sage. S. 3.
[4] BOUDAHA,
Sandrine, FROSH, Paul, A. COHEN, Akiba. Reviving icons to death: when historic
photographs become digital memes. Media, Culture, Society, vol, Feb. 2017. [online].[cit.
19.4.2017]. Dostupný z databáze Sage. S. 4.
[5] Richard
Dawkins [online].[citováno/viděno dne 10.4.2017].Dostupné z:
http://knowyourmeme.com/memes/people/richard-dawkins
[6] Memes [online].[citováno/viděno dne 10.4.2017].Dostupné z: http://knowyourmeme.com/memes/memes
No comments:
Post a Comment