Před rokem měl Alexander Brachet na dokumentární akci East
Doc Platform přednášku o transmédiálních projektech, kde
hovořil o jejich výhodách a důležitosti. Předal
filmovým profesionálům rady, jak takový produkt vytvořit, co je může během
produkce potkat a předvedl ukázky ze svých vlastních projektů. Sám má mnoho
zkušeností, v roce 1998 založil společnost Upian, která (ko)produkovala projekty
jako 24 Hours Jeruzalem, Art of Gaming či Don’t Track it. Např. Don’t
Track it je webová dokumentární série, již vznikla ve spolupráci
veřejnoprávních médií ARTE, RTS, Radio-Canada a digitálním video zpravodajstvím a online
oddělením kanálu Al Jazeera o soukromí a principech
ekonomiky na internetu. Zkoumala, jakými způsoby se na webu zaznamenává
a sleduje vše, co děláme, co publikujeme a kým jsme. Jak vypadají české
transmediální projekty veřejnoprávních médií?
Jedno Brachetovo dílo je důvěrně známé také u nás – Generation What?, které si mohou mladí Čwši vyzkoušet na vlastní
kůži. GenerationWhat je transmediální projekt jehož
cílem je vtáhnout mladé lidi do celospolečenské debaty a pro jednou i
poslouchat, co se snaží říct. Projektu předchází kampaň, která se snaží upoutat
pozornost na online dotazníky obsahující přes 140 sociologických otázek,
přístupných na jakémkoliv zařízení, počítači, mobilu i tabletu. Mimo dotazníky
jsou součástí také krátké dokumenty o lidech z generace Y (její zástupci se
nejčastěji popisují jako děti narozené v letech 1986 - 1995). Internetoví
uživatelé získají přístup ke statistikám a možnost zapojit se do diskuzí,
reagovat na komentáře a debatovat. Zároveň si mohou přečíst všechny odpovědi
prostřednictvím nástroje na vizualizaci dat, filtrovat je nebo porovnávat
s údaji z celé Evropy.
V dubnu
loňského byla na webové stránce www.generationwhat.cz
spuštěna anonymní mediální anketa, na kterou během pěti měsíců odpovědělo přes
60 000 tisíc mladých respondentů ve věku 18 – 34 let. Ke konci roku 2016
Sociologický ústav AV vypracoval závěrečnou zprávu a esej o výsledcích
získaných ze sesbíraných dat. Momentálně se dokončuje dokumentární film
„Generation What“, jehož středobodem bude generace, která jako jediná svoje
vzdělání získala nebo stále získává v demokratické společnosti, době hospodářské
a geopolitické stability, již v Evropě snad žádná z předchozích generací
nezažila. Kromě dokumentu k výsledkům mediální ankety vzniká sedm mini pořadů k
jednotlivým tematickým okruhům, které odrážejí mladé v dnešní společnosti:
otázky demokracie a společenské participace mladých, jejich důvěra v instituce
a postoje k politice a médiím, názory na Evropu a Evropskou unii, vliv
technologií na jejich životy, důležitost a vliv jejich mezilidských vztahů,
druhy a povaha jejích postojů k práci a toleranci. Generation What byl poprvé
spuštěn ve Francii, kde se záhy stal velmi populárním. Nyní probíhá pod záštitou
EBU (Evropská vysílací unie) v mnoha evropských zemích jako Velká
Británie, Irsko, Belgie, Španělsko, Německo, Itálie a další. U nás projekt
organizuje Český rozhlas společně s Českou televizí.
Podobným
projektem, který využívá několik médií a zaměřuje se na mladé publikum je
projekt rádia Wave s názvem Zhasni.
Primárně se jedná o první původní podcast z produkce Českého rozhlasu,
jehož cílem je otevřeně mluvit o sexu, intimitě, vztazích, touhách, vášni. Audio
program, který vytvořili režiséři jako Bohdan Bláhovec, Tereza Nvotová nebo
Johana Švarcová se zvukovými sound designéry se pokaždé věnuje jinému tématu
(asexualita, BDSM, skupinový sex atd.), balancuje na pomezí dokumentu a
rozhlasového experimentu. Projekt doprovází kampaň na sociálních sítích stejně
jako literární texty (krátké prózy či poezie) a audiovizuální rozhovory s odborníky
i lidmi, kteří mají s tématem zkušenost. Svými články přispívá také
blog Humans of Prague. O problematice, dá-li se to takto nazvat, se mluví
otevřeně a bez ostychu. Snaha Zhasni
je detabuizace témat z oblasti sexuálního života.
Jako
transmediální projekty by se daly také považovat letní českotelevizní soutěže jako
Zachraňte duhu či Zastavte roboty. Obě propojují reálný
svět s fikčním, a umožňují se do nich aktivně zapojit. Zachraňte duhu kombinovalo web, televizi
a geocathingové úkoly s cílem podpořit zájem dětí o kulturně a historicky
významná místa v České republice. Na různých stanovištích museli děti plnit
úkoly, opsat si kód a zadat jej na webu do vstupních dveří mrazáku, kde byly
ukradené barvy uschovány. Tím děti pomohly zbavit se vymyšleného zloducha
Černobíla, a vrátit televizi její barevnou pestrost. Za projekt byla ČT oceněna prvním místem v evropském
kole cen Promax v kategorii Web kanál, stanice,
platformy. Stejně tak i ve světovém kole Promax získala zlato v oblasti
televizní promotion a grafiky.
Zastavte roboty fungovalo na podobném principu jako Zachraňte duhu, tentokrát se ale příběh přesunul do laboratoře
doktora Chaose, který vyvíjel supermoderní roboty. Ti se však vzbouřili a chtěli
ochromit celou moderní civilizaci. Proto do elektrické sítě vypustili složitý
vir, skrze nějž ovládali domácí spotřebiče. I v tomto případě byly děti
osloveny, aby pomohly celou situaci zachránit. Oba projekty si získaly velkou popularitu
v českých domácnostech, např. Zachraňte
duhu se zúčastnilo více než čtyřicet tisíc rodin.
Snahy o transmediální projekty v České republice jsou, v
tomto článku byly uvedeny příklady pouze těch, které se zaměřují na cílovou
skupinu mladých a na děti. Obecně platí, že převládají televizní či rozhlasové
projekty, které nejsou propojeny s více médii (pokud nepočítáme možnost puštění si programů online na webu (catch up). Témata reflektující
současné světové dění tzv. current affairs zatím chybí. Uvidíme, jakým způsobem
se bude situace vyvíjet, zda, a za jak dlouho se transmediální projekty
stanou převládající formou vyprávění... Snad brzy, neboť otevírají spoustu možností.
No comments:
Post a Comment