Friday, April 21, 2017

Usage of produsage

Vyfotit, přefiltrovat, označit, přidat lokaci, nahrát a těšit se na první srdíčko. Na konci dne zkontrolovat, kolik jich přibylo. A druhý den celé kolečko znovu.

Instagramový proces je rychlý, dočasný, zkrátka…instantní. Stejně tak prohlížení obsahů, který námi sledovaní uživatele vytvořili. Od dokonalých snídaní barevně sladěných s prostíráním, přes dřevěné pařezy v čistě bílém interiéru až po minimalistický design černé tečky na zdi. Esteticky dokonalé, vizuálně přitažlivé. Zapamatovatelné? V moři identického obsahu těžko. Nebo si vzpomenete, co bylo na poslední fotce, které jste dali před několika hodinami svůj lajk?


Nechme teď ale stranou hlavní obsah příspěvků, tedy samotnou fotografii, a soustřeďme se na drobnosti, které (téměř) všechny příspěvky spojují. Řeč je o označování, neboli tagování, a přidávání lokací k příspěvkům. Na fotografiích totiž až tolik nezáleží. Teprve s využitím metadat se dějí věci!

Taguju, tedy jsem
Nejprve jen stručně o samotném fungování označování. Jedná se o proces, kdy uživatelé přidávají k fotografii (v případě jiných sítí i textu) značku tvořenou znakem # a slovem, které jim daný obsah asociuje (#hashtag). Označování je např. hojně využíváno i pro sbírání „followerů“, tedy sledujících fanoušků. To využívají pochopitelně značky, které se snaží uživatelům co nejvíce přiblížit a vystavit je komerčnímu obsahu. Potenciál této sítě je totiž obrovský – měsíčně používá Instagram 500 milionů aktivních uživatelů, kteří rozdají přes 4 miliardy lajků denně. Není divu, že se Instagramu přezdívá nejšťastnější místo na internetu! Dost bylo ale reklamy.




Hashtagy, které slouží primárně k jednoduchému vyhledání příspěvků se stejným tématem, ať už pro zábavu nebo inspiraci, mohou být velmi dobře využity jako jednoduchý výzkumný nástroj: a sice ke sledování kulturních nebo sociálních trendů a jejich dalšího vývoje. A co je ještě zajímavější, v dále zmiňovaných příkladech jsou metadata dokonce důležitější než samotná fotografie, která hraje pouze doprovodnou roli. Nejprve představím projekt mapování tzv. street artu ve městě Melbourne a dále projekt Tags and the City, v rámci kterého došlo k vytvoření speciálních map s přejmenovanými stanicemi metra podle toho, s čím si jednotlivé lokace asociují uživatelé Instagramu. 

Obrazy obrazů
Ač se může zdát, že je platforma Instagramu pro subkulturu street artu příliš mainstreamová, ukázalo se, že je Instagram v této oblasti naopak velmi populárním médiem. Nefunguje jen jako jakýsi přehled obrázků, ale přímo aktivně formuje uměleckou tvorbu a zároveň šíří a posiluje její dosah. Umělci Christopher D.F. Honig a Lachlan MacDowall působící na Melbournské univerzitě se rozhodli sledovat současný street art v Melbourne a pomocí lokací a hashtagu #melbournestreetart vytvořit speciální mapy dokumentující výskyt tohoto druhu umění. Nejedná se pouze o zanesení jednotlivých lokací do mapy, ale rovněž znázornění hustoty umístění děl na konkrétních místech (tzv. heat spoty). Nedílnou součástí výzkumu byla i lingvistická analýza, která zkoumala užití jednotlivých slov v popisech a hashtazích a poukázala na řadu opakujících se trendů. Autoři dále zdůrazňují to, že několikaletým pozorováním je možné tímto způsobem vysledovat změny v subkultuře a vývoj jednotlivých směrů.

Je však potřeba poukázat i na stinnou stránku věci, a sice že technologie, která nám umožňuje tento kulturní fenomén zachytit, jej zároveň vyvazuje z prostředí, pro které je tak charakteristické a které je jeho nedílnou součástí. Vyvázáním z kontextu prostředí a konzumací bez nutnosti fyzické přítomnosti tak dílo ztrácí auru, jak už predikoval např. Walter Benjamin v díle Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti.

Můstek nebo #nejvonavejsistanice?
Projekt Tags and the City zase využil hashtagy a informace o lokaci ke kreativnímu oživení map městské hromadné dopravy v několika velkoměstech. Autor nápadu, novinář Tin Fischer, si při vyhledávání jistého hashtagu všimnul, že lidé na Instagramu ukazují detailní obrazy ze svého každodenního života – kam jezdí, jak se oblékají, co jedí, jaký je jejich životní styl… Rozhodl se proto využít vnímání jednotlivých lokací měst a jejich označování pro vytvoření nových názvů stanic na základě nejvíce užívaného hashtagu v daném místě. Místo tradičních názvů londýnských stanic se tak na mapě najednou setkáváme se jmény jako je #madametussauds, #bigben, #soho, v New Yorku pak třeba se stanicí #sexandthecity, # neverforget nebo #wallstreet.

V projektu se společně protínají dvě zajímavé oblasti: kartografie a využití sociálních dat, které společně pomáhají turistům vyznat se v dané lokalitě nebo naopak umožňují místním poznat město z úplně jiného pohledu, než jak jsou na něj celý život zvyklí.  


Tak přece jen to focení k něčemu bylo
Oba výše zmíněné příklady jsou zajímavým způsobem, jak využít zdánlivě nepodstatná data k pozorování sociokulturních trendů ve společnosti. Tato data jsou navíc sesbírána přímými účastníky fenoménu v přirozeném prostředí, kteří se zapojují do výzkumu ex post a nejsou tak zatíženi jakoukoli výzkumnou překážkou. Data jsou zaznamenávána a sbírána pomocí mobilní aplikace Instagram, která je charakteristickým příkladem fenoménu produsage, procesem, kdy se postupně stírají rozdíly mezi tvůrcem a uživatelem. Uživatel nejen že aplikaci užívá, ale vytváří i vlastní obsahy, které jsou dostupné ostatním uživatelům. Usage of produsage v celé své kráse. 


Zdroje:
BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. [online]. 1936. [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=download&did=26774&kod=JJM085

BURKE, Allie. Instagram is the Happiest Place in the (Internet) World. Psychology Today [online]. n: n, 2016 [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: https://www.psychologytoday.com/blog/paper-souls/201601/instagram-is-the-happiest-place-in-the-internet-world

FEINN, Lily. "Tags And The City" Subway Maps Show The Most Popular Instagram Hashtags At Each Stop In The Coolest Cities In The World. Bustle [online]. n: n, 2016 [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: https://www.bustle.com/articles/199640-tags-and-the-city-subway-maps-show-the-most-popular-instagram-hashtags-at-each-stop-in

HONIG, Christopher D.F.; MACDOWALL, Lachlan. Spatio-temporal mapping of street art using Instagram. First Monday, [S.l.], feb. 2017. ISSN 13960466. Available at: <http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/7072/5921>. Date accessed: 21 apr. 2017. doi:http://dx.doi.org/10.5210/fm.v22i3.7072.

PARKER, Sydney. A Long List of Instagram Statistics That Marketers Need to Know. Hootsuite [online]. 2016 [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: https://blog.hootsuite.com/instagram-statistics/

Helena Vavrdová

1 comment:

  1. Do you need free Twitter Followers?
    Did you know that you can get them ON AUTOPILOT & ABSOLUTELY FOR FREE by using Like 4 Like?

    ReplyDelete