Vyfotit,
přefiltrovat, označit, přidat lokaci, nahrát a těšit se na první srdíčko. Na
konci dne zkontrolovat, kolik jich přibylo. A druhý den celé kolečko znovu.
Instagramový proces je rychlý, dočasný,
zkrátka…instantní. Stejně tak prohlížení obsahů, který námi sledovaní uživatele
vytvořili. Od dokonalých snídaní barevně sladěných s prostíráním, přes dřevěné
pařezy v čistě bílém interiéru až po minimalistický design černé tečky na
zdi. Esteticky dokonalé, vizuálně přitažlivé. Zapamatovatelné? V moři identického
obsahu těžko. Nebo si vzpomenete, co bylo na poslední fotce, které jste dali
před několika hodinami svůj lajk?
Nechme teď ale stranou hlavní obsah příspěvků,
tedy samotnou fotografii, a soustřeďme se na drobnosti, které (téměř) všechny
příspěvky spojují. Řeč je o označování, neboli tagování, a přidávání lokací k příspěvkům.
Na fotografiích totiž až tolik nezáleží. Teprve s využitím metadat se dějí
věci!
Taguju,
tedy jsem
Nejprve jen stručně o samotném fungování označování.
Jedná se o proces, kdy uživatelé přidávají k fotografii (v případě jiných
sítí i textu) značku tvořenou znakem # a slovem, které jim daný obsah asociuje (#hashtag).
Označování je např. hojně využíváno i pro sbírání „followerů“, tedy sledujících
fanoušků. To využívají pochopitelně značky, které se snaží uživatelům co
nejvíce přiblížit a vystavit je komerčnímu obsahu. Potenciál této sítě je totiž
obrovský – měsíčně používá Instagram 500 milionů aktivních uživatelů, kteří rozdají
přes 4 miliardy lajků denně. Není divu, že se Instagramu přezdívá nejšťastnější
místo na internetu! Dost bylo ale reklamy.
Hashtagy, které slouží
primárně k jednoduchému vyhledání příspěvků se stejným tématem, ať už pro
zábavu nebo inspiraci, mohou být velmi dobře využity jako jednoduchý výzkumný
nástroj: a sice ke sledování kulturních nebo sociálních trendů a jejich dalšího
vývoje. A co je ještě zajímavější, v dále zmiňovaných příkladech jsou metadata
dokonce důležitější než samotná fotografie, která hraje pouze doprovodnou roli.
Nejprve představím projekt mapování tzv. street artu ve městě Melbourne a dále
projekt Tags and the City, v rámci kterého došlo k vytvoření speciálních
map s přejmenovanými stanicemi metra podle toho, s čím si jednotlivé
lokace asociují uživatelé Instagramu.
Obrazy
obrazů
Ač se může zdát, že je platforma Instagramu pro
subkulturu street artu příliš mainstreamová, ukázalo se, že je Instagram v této
oblasti naopak velmi populárním médiem. Nefunguje jen jako jakýsi přehled obrázků,
ale přímo aktivně formuje uměleckou tvorbu a zároveň šíří a posiluje její
dosah. Umělci Christopher D.F. Honig a Lachlan MacDowall působící na
Melbournské univerzitě se rozhodli sledovat současný street art v Melbourne
a pomocí lokací a hashtagu #melbournestreetart vytvořit speciální mapy dokumentující výskyt tohoto druhu umění. Nejedná se pouze
o zanesení jednotlivých lokací do mapy, ale rovněž znázornění hustoty umístění děl
na konkrétních místech (tzv. heat spoty). Nedílnou součástí výzkumu byla i
lingvistická analýza, která zkoumala užití jednotlivých slov v popisech a
hashtazích a poukázala na řadu opakujících se trendů. Autoři dále zdůrazňují to,
že několikaletým pozorováním je možné tímto způsobem vysledovat změny v subkultuře
a vývoj jednotlivých směrů.
Je však potřeba poukázat i na stinnou stránku
věci, a sice že technologie, která nám umožňuje tento kulturní fenomén
zachytit, jej zároveň vyvazuje z prostředí, pro které je tak
charakteristické a které je jeho nedílnou součástí. Vyvázáním z kontextu prostředí
a konzumací bez nutnosti fyzické přítomnosti tak dílo ztrácí auru, jak už
predikoval např. Walter Benjamin v díle Umělecké dílo ve věku své
technické reprodukovatelnosti.
Můstek
nebo #nejvonavejsistanice?
Projekt Tags and the City zase
využil hashtagy a informace o lokaci ke kreativnímu oživení map městské
hromadné dopravy v několika velkoměstech. Autor nápadu, novinář Tin
Fischer, si při vyhledávání jistého hashtagu všimnul, že lidé na Instagramu ukazují
detailní obrazy ze svého každodenního života – kam jezdí, jak se oblékají, co
jedí, jaký je jejich životní styl… Rozhodl se proto využít vnímání jednotlivých
lokací měst a jejich označování pro vytvoření nových názvů stanic na základě nejvíce
užívaného hashtagu v daném místě. Místo tradičních názvů londýnských
stanic se tak na mapě najednou setkáváme se jmény jako je #madametussauds,
#bigben, #soho, v New Yorku pak třeba se stanicí #sexandthecity, #
neverforget nebo #wallstreet.
V projektu se společně protínají dvě
zajímavé oblasti: kartografie a využití sociálních dat, které společně pomáhají
turistům vyznat se v dané lokalitě nebo naopak umožňují místním poznat
město z úplně jiného pohledu, než jak jsou na něj celý život zvyklí.
Tak přece jen to focení k něčemu bylo
Oba výše zmíněné příklady jsou zajímavým
způsobem, jak využít zdánlivě nepodstatná data k pozorování sociokulturních
trendů ve společnosti. Tato data jsou navíc sesbírána přímými účastníky fenoménu
v přirozeném prostředí, kteří se zapojují do výzkumu ex post a nejsou tak
zatíženi jakoukoli výzkumnou překážkou. Data jsou zaznamenávána a sbírána pomocí
mobilní aplikace Instagram, která je charakteristickým příkladem fenoménu produsage,
procesem, kdy se postupně stírají rozdíly mezi tvůrcem a uživatelem. Uživatel nejen
že aplikaci užívá, ale vytváří i vlastní obsahy, které jsou dostupné ostatním uživatelům. Usage of produsage v celé své kráse.
Zdroje:
BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické
reprodukovatelnosti. [online]. 1936. [cit. 2017-04-20]. Dostupné z:
https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=download&did=26774&kod=JJM085
BURKE, Allie. Instagram is the Happiest Place in the (Internet) World. Psychology Today [online]. n: n,
2016 [cit. 2017-04-20]. Dostupné z:
https://www.psychologytoday.com/blog/paper-souls/201601/instagram-is-the-happiest-place-in-the-internet-world
FEINN, Lily. "Tags And The City" Subway Maps Show The Most
Popular Instagram Hashtags At Each Stop In The Coolest Cities In The World. Bustle [online]. n: n, 2016 [cit.
2017-04-20]. Dostupné z:
https://www.bustle.com/articles/199640-tags-and-the-city-subway-maps-show-the-most-popular-instagram-hashtags-at-each-stop-in
HONIG, Christopher D.F.; MACDOWALL, Lachlan.
Spatio-temporal mapping of street art using Instagram. First Monday, [S.l.], feb. 2017. ISSN 13960466. Available
at: <http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/7072/5921>.
Date accessed: 21 apr. 2017. doi:http://dx.doi.org/10.5210/fm.v22i3.7072.
PARKER, Sydney. A Long List of Instagram Statistics That Marketers Need
to Know. Hootsuite [online]. 2016
[cit. 2017-04-20]. Dostupné z: https://blog.hootsuite.com/instagram-statistics/
Helena
Vavrdová
Do you need free Twitter Followers?
ReplyDeleteDid you know that you can get them ON AUTOPILOT & ABSOLUTELY FOR FREE by using Like 4 Like?