Kolektivní inteligence?
Vše, co potřebujete znát, najdete na emimino.cz
Valí se to na nás ze všech stran: blogy, sdílená videa, fotografie, Youtube, Facebook, Instagram a mnohé další… Lidé mají zkrátka potřebu žít ve světě sociálních sítí, dělit se o své poznatky, zážitky, o to, co mají rádi. Všeho je po celém internetu nepřeberné množství a každý si může najít to své. Od zábavy až po zpravodajství.
Každý, kdo má přístup k internetu, někdy určitě zabrousil na stránky nějakého blogu a minimálně si přečetl příspěvky ostatních uživatelů, mnohdy i sám přidal vlastní poznatky. Existují blogy, které už svým názvem vytvářejí představu obsahu, který v nich objevíme. Ovšem takový blog na stránkách emimino.cz je vskutku všeobsahující.
Přestože název evokuje péči o děti a zaměření na maminky,
skutečnost je taková, že na blogu stránek emimino.cz se vedou diskuze snad
úplně o všem, i o tématech s dětmi nesouvisejících. Najdete zde například
rady, jak stáhnout bažanta či jak správně upevnit zrcadlo v koupelně.
Registrovaní uživatelé tvoří obsah těchto stránek
přidáváním komentářů pod příspěvky a dotazy druhých, mohou se také sami
s dalšími členy poradit o tom, co právě řeší a co je trápí, případně se
přeptat na zkušenosti ostatních s plánovanými aktivitami všeho druhu. Jde
zkrátka o diskusní fórum, které je tematicky naprosto volné a neomezené. Každý
si najde své téma a může vyjádřit vlastní postoj, zkušenosti nebo návrhy na
řešení problému. Tvoří tak koncept kolektivní inteligence.
A co to vlastně ta
kolektivní inteligence je?
Filozof Pierre Lévy popsal kolektivní inteligenci
jako „formu univerzálně distribuované inteligence, konstantně
zdokonalované, koordinované v reálném čase a vyúsťující v efektivní
využití schopností.“ https://cs.wikipedia.org/wiki/Kolektivn%C3%AD_inteligence
Volně přeloženo jde o to, že o jednom problému diskutuje
více lidí. Díky tomu čtenář získává více možností řešení, nebo může dojít k usnesení
většiny na nejvhodnějším východisku z dané situace. Kolektiv diskutuje,
jednotlivci reagují na příspěvky ostatních a výsledek si už každý může zvolit
podle navrhnutých možností většího množsví lidí. Jak se říká, víc hlav víc ví.
Ale je to
vždy žádoucí?
Mnohdy nevíme kudy kam, a tak hledáme poradění na
internetu. Ve vyhledávači se nám zobrazí mnoho odkazů s danou problematikou a
je jen na nás, který si vybereme jako zdroj užitečných informací.
Na stránkách jako jsou www.emimino.cz se rozkliknutím odkazu
dostanete do diskusního fóra většinou maminek nebo zkrátka žen, které se o
problematice někdy zmiňovaly. Mnohdy se ale stane, že spíš než návrhy na řešení
problému se dočtete kritiku na několik málo těch, které se snažily něco
vymyslet. Prodíráte se tedy nebřeberným množstvím příspěkvů, jen abyste si
přečetli, jak hloupé jsou ty ženy, které se problému ve svých komentářích dotkly.
V jiných případech narazíte na celou rodinnou historii
přispěvatele/přispěvatelky, na níž je problematika vysvětlena a ukázána. Pokud
se navíc jedná o přispěvatele a přispěvatelky z jiné sociální vrstvy, nemusíte
si s jejich názory a nápady zrovna notovat. Pořád jde ale o zmiňovanou
kolektivní inteligenci, protože nebýt nejrúznějších příspěvků, návrhů řešení a
vysvětlení problému, neměli bychom z čeho vybírat a od čeho se odrazit ve
vlastním řešení.
Naopak musím přiznat, že co se týká rady na škubání,
respektive stahování bažanta, kterou jsem vyčetla právě na stránkách
emimino.cz, byla velice užitečná, přestože jsem nepotřebovala číst týdenní
rozpoložení dané těhotné ženy, kterým radu peprně okořenila.
Kde všude
se můžeme s kolektivní inteligencí setkat?
Asi nejznámější a nejvíce do očí bijící
příklad fungování kolektivní inteligence je https://www.wikipedia.org/. Wikipedia
je založená na principech popsaných výše. Jde o online encyklopedii, v níž
vyhledáváte pomocí klíčových slov, která vás zajímají. Výsledné texty tvoří
různí autoři, kteří se ani nemusejí znát nebo navzájem radit o tom, co uvedou.
Jednotlivec sepíše článek na dané téma a kdokoliv další jej může doplnit,
upravit, opravit či opatřit dalšími odkazy. Výsledný text je pak množinou
poznatků několika lidí, kteří se o dané téma zajímají a chtějí se o své
zkušenosti a vědomosti podělit s ostatními.
Dalšími příklady kolektivní inteligence jsou
různé reality show či jakékoliv televizní show, do kterých se mohou zapojit
diváci svým hlasováním nebo komentáři k pořadu na internetových stránkách média
vlastnícího danou show. A nejen na oficiálních stránkách. Připojit se k diskuzi
může kdokoliv také na Facebooku nebo právě různých diskusních fórech a blozích.
Konkrétně mohu zmínit např. StarDance: Když hvězdy tančí, Superstar, Tvůj hlas
má známou vář, Prostřeno! a podobně. U všech těchto pořadů se mohou diváci
podílet na hodnocení, ať už přímo hlasováním nebo nepřímo v pohodlí svého
domova rozmluvou s rodinou či na internetu. Tříští se názory, pohledy na
účinkující, i porotu, hlasováním vzniká konsenzus dosáhnutý pomocí kolektivní
inteligence.
Především díky sociálním sítím se kolektivní
inteligence rozvíjí a je velmi patrná. Stačí se podívat na Facebookové stránky
univerzit nebo konkrétních studentů jednoho oboru. Zde se neustále řeší
studijní záležitosti a kolektivně vznikají názory například i na podobu či
termín odevzdávání seminárních, nebo i diplomových či bakalářských prací.
Využití
kolektivní inteligence v běžném životě
Kolektivní inteligenci využívá přinejmenším
každý, kdo má přístup k internetu. Vyhledávání příznaků nemocí, receptů na
vaření nebo šťastné partnerství, cvičení, dobrých lékařů nebo zjišťování
studijních záležitostí potkalo asi každého takového člověka. Kolektivní
inteligence je na celém internetu, ale i všude kolem nás. Stačí se zapojit do
rozhovoru s kamarády v baru, s pacienty v čekárné u lékaře nebo s kolegy v
zaměstnání. Každý člověk má trochu jiný pohled na svět založený na vlastních názorech a
zkušenostech. Každý člověk může druhému vnuknout představu svého pohledu na
situaci a je už na každém, co si vybere a do čeho se zapojí.
No comments:
Post a Comment