Článek s názvem přeložitelným
jako Ztráta moci digitálních publik: Participace,
nebo neplacená práce (v originále
Digital audiences’disempowerment: Participation or free labour)[1]
je dílem dvojice Lucia Vesnić-Alujević a Maria Francesca Murru. Lucia Vesnić-Alujević
je nositelkou doktorátu v oboru Komunikačních studií, který získala na
Univerzitě v Gentu v Belgii. Následně působila ve Společném výzkumném
středisku Evropské komise a také externě na Záhřebské univerzitě, kde vyučovala
Politickou komunikaci. Ve svých výzkumech se zabývá především sociálními
sítěmi, politickou komunikací, evropskou veřejnou sférou a zapojením veřejnosti
do vědy a technologie. Maria Francesca Murru, Ph.D., vyučuje
Sociologii médií a komunikace na Fakultě politických a sociálních věd Katolické
univerzity Nejsvětějšího Srdce v Miláně. Zabývá se hlavně veřejnou on-line
sférou a zprostředkovaným podílem veřejnosti na ní.
Ve své společné studii se tyto dvě
autorky zabývají tématem pojetí publik digitálních médií. Prostřednictvím
interpretace dříve provedených výzkumů se snaží ve svém článku charakterizovat
tato publika ze dvou různých úhlů pohledu, a to z pohledu kulturálních
studií a z pohledu politické ekonomie, a snaží se v těchto dvou
náhledech nalézt průsečíky. Autorky zkoumaly celkem 35 článků zabývajících se
studiem publik, vydaných mezi lety 2005 a 2015. Články vybíraly na základě
klíčových slov jako participace (participation),
aktivní publikum (active audience),
práce (labour), produsage – termín
vzniklý spojením angl. produce (produkovat)
a use (používat), playbor – termín
vzniklý spojením angl. play (hra) a labour (práce) a využívání (exploitation) v databázi Google
Scholar. Pomocí kvalitativní metody zakotvené teorie stanovily autorky kódovací
schéma o 20 kategoriích. Za cíl si stanovily prozkoumat, v čem se oba
pohledy shodují a naopak rozcházejí při zkoumání problematiky participace,
nabývání moci, neplacené práce a demokratizace produkce.
Při zkoumání vztahu mezi prací a
participací v současné době dospěly autorky k závěru, že se pohled na
danou problematiku odvíjí od perspektivy, prostřednictvím které nahlížíme. Zatímco
kulturální studia považují uživatele médií za aktivní a produktivní, politická
ekonomie nahlíží na aktivity publika jako na produkování dat využívaných
dalšími stranami.
Kulturální studia tedy vycházejí
z předpokladu, že se publika na tvorbě digitálních obsahů podílejí, a
soustředí na se zkoumání toho, jakými způsoby a do jaké míry se veřejnost na
tvorbě médií podílí. Tento směr se také snaží najít normativní postoj
v otázce zkoumání toho, do jaké míry mohou mít publika prostřednictvím médií
vliv na kulturu, komunitu, společnost nebo demokracii. Autorky odkazují na
tvrzení, že dokonalé uchopení participace je v tomto případě utopické.
Avšak přesto se snaží na základě dříve vzniklých textů charakterizovat
internetové platformy, jako je například YouTube, z pohledu uživatele –
tedy do jaké míry jsou skutečně utvářeny uživateli a do jaké míry si tyto
platformy nárokují právo obsah korigovat, tedy například ve smyslu toho, co se
na těchto platformách smí a nesmí objevit, jak jsou obsahy strukturovány a co a
z jakých důvodů může být odstraněno. Autorky dále zmiňují výrok, že tyto
platformy slibují příliš mnoho a splňují málo, co se týče jejich slibů ohledně
participace.
Vedle toho pohled digitální
politické ekonomie nahlíží na online platformy veskrze v pozitivním světle.
Zdůrazňována je především jejich demokratičnost s možností participace
uživatelů. Odvrácenou stranou mince je zde vidění médií jako prostředníka,
který prodává publikum a s ním související data jako komoditu třetím
stranám. Uživatelé jsou zároveň konzumenti a tvůrci informací.
Co se zmíněného využívání či
vykořisťování týče, autorky zmiňují, že k němu dochází společnostmi, které
využívají obsahy produkované uživateli a prostřednictvím nasbíraných dat
pomáhají generovat zisk. Dochází zde k polemice, zda se však jedná o
vykořisťování vzhledem k faktu, že uživatelé internetu se podílí na
spoluutváření online platforem, jelikož je to pro ně z nějakého důvodu
užitečné, popřípadě jim to přináší v nějakém ohledu radost.
Jedním z běžných témat
stoupenců politické ekonomie zabývajících se digitálními publiky je také dohled
nad uživateli internetu. V kontextu internetu dochází k dvojímu označování
publika – v prvním případě jde o označení „předmět informací“ (object of information), ve druhém o „komunikační
podmět“ (subject in communication).
Uživatelé internetu vidění z prvního pohledu produkují obsahy, avšak
z pohledu druhého mohou a jsou tyto obsahy použity ve formě dat pro reklamní
a jiné účely společností. Vztah mezi tvůrci médií, reklam a jejich konzumenty
se stává těsnějším a těsnějším – uživatelé získávají čím dál tím větší podíl
utváření obsahů, stále jsou však korigováni. Existuje snaha o nalezení
rovnováhy mezi dohlížením na uživatele a možností využití jimi poskytovaných
dat.
Jako největší problém autorky
vyhodnotily, že se žádné články nesnažily o propojení pohledů politické
ekonomie a kulturálních studií. Závěrem připomínají, že výhody online aktivit
jdou ruku v ruce s ekonomickou hodnotou, ze které těží online
společnosti a platformy. Když uvažujeme o uživatelích zároveň jako o tvůrcích
kultury, automaticky připouštíme, že hranice mezi přístupem k online produkci
a kontrola nad ní se vytrácí. Dualita nabývání moci uživateli a zároveň
nedostatek jejich kontroly nad platformami představuje jádro teorie online
ekonomie.
Svou práci autorky uzavírají
konstatováním koexistence potěšení konzumentů online obsahů a užitku tvůrců
platforem i třetích stran.
[1] VESNIĆ-ALUJEVIĆ, L; MURRU, M. F.
Digital audiences audiences’disempowerment: Participation or free labour.
Participations. Journal of Audience & Reception Studies. Volume 13, Issue
1. May 2016.
Do you need free Facebook Followers and Likes?
ReplyDeleteDid you know that you can get these ON AUTOPILOT & ABSOLUTELY FREE by using Like 4 Like?