- Nekontrolované šíření dezinformací se stává tématem, s falešnými zprávami nově bojují vlády řady zemí
- Ve školách se ale studenti o rozlišování pravdivých a nepravdivých zpráv obvykle mnoho nedozvědí
- Skupina devíti studentů z Masarykovy univerzity rozjela projekt Zvolsi.info, kde se snaží středškolákům poradit, jak se ve změti zpráv na internetu lépe vyznat
Apríl je jediný den v
roce, kdy lidé kriticky uvažují nad tím, co si přečtou na
internetu, než to přijmou jako pravdu. Mezinárodního den dezinformací, jak by šlo apríl nazvat v kontextu moderní doby, už
tradičně využívají média a zkouší, co všechno je čtenář
schopen zkonzumovat, aniž by odhalil, že je to žert.
S rozvojem sociálních sítí
se zkoušky čtenářovi důvěry poněkud vymknuly kontrole. Záměrně překroucených či rovnou lživých
informací se po sítích šíří čím dál více. Šířením
hoaxů se v Česku rozhodl věnovat dnes už bývalý ministr pro
lidská práva rovné příležitosti Jiří Dientsbier, v jehož úřadě vznikla platforma Hate free, která měla vyvracení nepravdivých
zpráv mimo jiné na starost. S výměnou ministrů ale Hate free skončilo. Pod
ministerstvem vnitra začal v rámci Centra boje proti terorismu
fungovat nový odbor proti dezinformacím. Bojem s dezinformacemi se
intenzivně zabývají také ve světě. Ve školách se přitom důraz na mediální výchovu obvykle příliš neklade.
Přitom jako dovednost důležitou pro život v budoucích letech označil
schopnost rozeznat nepravdivé zprávy a manipulaci také ředitel
odboru vzdělávání OECD Andreas Schleicher. "Mladí lidé
musí vědět, že něco jako falešné zprávy existuje, že u každé
novinky musí kriticky hodnotit, jestli je pravdivá, nebo ne, a musí
vědět, jak si pravdivost mohou ověřit," citovala Schleichera
BBC.
Školy ve světě se tak problematikou mediální výchovy a odhalování fake news začínají věnovat čím dál víc, jak informovala CNN, například učitelka ze školy v Germantown v americkém Marylandu učí žáky rozpoznávat falešné zprávy na konkrétních článcích. Třeba že si populární představitelka Rachel ze seriálu Přátelé Jennifer Aniston oholila hlavu.
Studenti-studentům
V Česku by se sice učitelé měli věnovat mediální
výchově už na základní škole, jenže jak ukázal nedávný
průzkum společnosti Median pro neziskovou organizaci Člověk v
tísni, ve skutečnosti stráví žáci výukou o médiích jen
zlomek svého studia. Na středních školách se mediální
výchově věnuje v průměru méně než 10 hodin výuky za celou
dobu studia.
Problém může být v tom, že sami učitelé nevědí,
jak o tomto problému učit. Ani materiálů stále není dostatek.
Především na gymnáziích učitelé podle průzkumu agentury
Median postrádají konkrétní pomůcky. Dvě třetiny by přivítaly
audiovizuální materiály. "Pomáhat studentům se v této
informační mlze zorientovat je nelehkým úkolem učitelů - rizik
je mnoho a výsledek nejistý," řekl Michael Řezáč,
předseda sdružení Občankáři.cz.
Možná i proto vznikl projekt Zvolsi.info. Je to
projekt devíti studentů Masarykovy univerzity v Brně a funguje
formou studenti - studentům. Kromě webové stránky, kterou
spravují, vydali také soubor rad, jak se chovat na internetu, který
nazvali Surfařův průvodce po internetu. Kromě toho pořádají
besedy na středních školách, kde se studenty probírají, jak
nenaletět propagandistickým článkům.
"Chceme proto lidi okolo nás naučit přemýšlet
o informacích a novinařině, stejně jako se naučili přemýšlet
o prospěšnosti a škodlivosti jednotlivých druhů potravin,"
prohlašuje tým Zvolsi.info na svém webu. Nechtějí
nikomu
říkat, co má číst a co ne.
Na jejich stránkách proto
nenajdete jmenovitě označené stránky, které šíří
propagandistické či lživé zprávy. Cílem autorů je, aby
si mladí lidé dokázali
sami vyhodnotit, které články stojí za přečtení.
Zaměřují
se na mladé
lidi ve věku 15 -19 let a
snaží se je naučit zásadám
kritického myšlení a mediální gramotnosti. Podle vlastního
průzkumu Zvolsi.info,
který udělali před začátkem kampaně, věří až čtvrtina
dotazovaných z cílové skupiny
informacím,
které sdílejí jejich kamarádi na Facebooku, aniž by je zajímal
jejich původ.
Surfařův průvodce po internetu se dělí na pět částí, studenti v něm popisují, jak si ověřit, zda je ínformace relevantní, jakým způsob to lze zjistit, jak vypadají příklady dobré i špatné praxe. Věnují se i falešným ilustračním fotografiím. Vše uvádějí na příkladech. Popisují, jak ověřit zdroj, jako podezřelý znak uvádějí například to, že autor není podepsán. Upozorňují na to, že pokud článek používá nálepkování či velmi expresivní výrazy už v titulku, může to být znak toho, že je zpráva manipulativní. Jako dobrý začátek radí používat Google a jakmile je studentům něco podezřelé, hned zkusit vygooglit, jestli se informace nachází i na jiném serveru, případně pátrat po zdroji a ověřit, zda skutečně existuje. A rada a závěr – občas stačí se zamyslet.
Při tvorbě
pravidel používali
akademické
poznatky.
"Vycházeli
jsme z
Analýzy manipulativních technik ve vybraných českých médiích
od Petry Vejvodové a Miloše Gregora z katedry politologie FSS. Oni
právě tyto kritéria na jednotlivých serverech hledají a
vyhodnocují. A my si je vzali od nich. Takže určitě nejsou
vycucaná z prstu, nýbrž jsou akademicky přijatá a relevantní,"
uvedl jeden
z tvůrců projektu Ondřej Chlupáček v rozhovoru pro The StudentTimes.
S besedami od
listopadu objeli
už dvacet škol v Česku, nyní se projekt dle informací z jejich
facebookové stránky rozšiřuje na Slovensko. Školy,
které mají o jejich přednášku zájem, je mohou kontaktovat.
Obvykle si je zvou sami studenti. Využívají výhody, kterou mnozí starší učitelé nemají - žákům jsou věkově blíž, lépe chápou jejich vnímání světa a dokážou s nimi lépe komunikovat.
No comments:
Post a Comment