Současná reklamní a marketingová
strategie zohledňuje vedle klasické komunikace také participaci na sociálních
sítí, které jsou pro stále větší množství uživatelů každodenním informačním
zdrojem. Autorka se zaměřuje na kvantitativní obsahovou analýzu 65 oficiálních
facebookových stránek světových značek z hlediska firemní komunikace.
zdroj:www.pixabay.com |
Při výběru vzorku vychází ze seznamů
Interbrand Best Global Brands 2010 a Brandz Top 100 Most Valuable Global Brands
2011, z nichž vybírá 70 značek napříč odvětvími (alkohol a tabák, auto
moto, móda, fast food, kosmetika, zábava atd.). Šedesát pět značek má oficiální
facebookový profil, autorka záměrně nezařazuje fanouškovské nebo komunitní
stránky. Sleduje obsah karet (záložek) na profilu (např. informace, fotky,
video, události atd.), které jsou individuálně volené správci stránek; počet To se mi líbí (fanoušků, kteří stránky
podporují) a obsah „zdi“ (dílčích 20 kategorií). Jednotlivé kódy přiřazuje do
rámce, který použili ve výzkumu Kietzmann et. al. (2011) – identita, přítomnost, vztahy, reputace, skupiny, konverzace a sdílení.
Identita
se vztahuje k míře publikování informací o své osobě v rámci sítě, souvisí
také s nastavením jejich dostupnosti určitému okruhu uživatelů. Přítomnost odkazuje na možnost zjistit,
zda jsou dostupní další uživatelé např. být online na chatu (zelené tlačítko). Vztahy poukazují na míru interakce mezi
uživateli, tedy jak lidé jsou na sociální síti vzájemně propojeni. Reputace odkazuje na možnost uživatelů
identifikovat se se stavem ostatních uživatelů (např. prostřednictvím tlačítka To se mi líbí či komentářem). Skupiny umožňují uživatelů vytvářet
komunity a subkomunity např. jako podporovatele určitých značek (označit stránky
To se mi líbí) nebo vytvářet skupiny
v rámci přátel. Konverzace odkazuje na míru komunikace
s ostatními uživateli sítě, která odkazuje na počet a četnost
publikovaných postů. Sdílení se týká
odesílání a přijímání obsahů mezi uživateli (např. fotografií, videí, komentářů
atd.)
Karty
facebookových stránek
Průměrný počet karet (záložek) ze
všech zkoumaných facebookových firemních stránkách byl 7, nejméně bylo identifikováno
3 nejvíce 14 karet. Karty ve všech případech odkazovaly na informace o
společnosti, vysoké zastoupení měly také karty fotky a videa, pro vizuální prezentaci
firmy. Běžně se objevovala i karta informace
o propagaci/produktu/kampani. Průměrně byly zastoupeny karty: diskuze, poznámky,
odkazy, hlasování a kvízy a možnost stažení aplikace. Ostatní karty se
vykytovaly méně často.
Na základě identifikovaných záložek autorka
přiřadila rámec podle Kietzmanna et. al. (2011). Jednotlivé karty mohou být
zastoupeny ve více kategorií rámce. Identitu značky a její reputaci pomáhají
budovat záložky: informace, fotky, video, informace o propagaci/produktu/kampani, vlastní webové stránky a odkazy. Přítomnost podporují karty RSS/Blog/Live
stream a připojit/podpora/otázky/FAQ. Firmy budují vztah s uživatelem prostřednictvím
záložek diskuze a recenze/pořádejte o pomoc a udržují konverzaci skrze karty diskuze,
hlasování/kvízy, připojit/podpora/otázky/FAQ. Sdílení souvisí se záložkami diskuze
a recenze/pořádejte o pomoc.
zdroj: www.pixabay.com |
Popularita stránek
Průměrný počet označení jako To se mi líbí byl 3,636,453.
Největší oblibu si získaly stránky Coca Cola (32 milionů), Disney
(27 milionů), MTV (25 miliónů)
a Starbucks (23 miliónů).
Analýza
obsahu zdi
Obsah zdi byl roztříděn do 20
kategorií (např. události, odkazy, fotky, aplikace/hry/stahování atd.) a opětovně analyzovány podle rámce Kietzmanna et. al.
(2011). Dále se sledovala aktualizace stránek podle počtu přidávání nových
příspěvků. Průměrně bylo publikováno 24 příspěvků za měsíc. Nejvíce šlo o 127
nejméně o 6 příspěvků za měsíc.
Závěr
Výzkumem bylo zjištěno, že firemní facebookové
stránky by se měly více zaměřit na budování vztahu se zákazníky, před pouhým
publikováním informací. Autorka také naznačuje směřování dalšího výzkumu v této
oblasti, který by mohl zohledňovat funkci kanálu nových příspěvků (newsfeeds) a
reálně uskutečněných nákupů skrze sociální platformu.
Relevance
výzkumu
Ve výzkumu sociálních sítí je důležité
mít na paměti neustálý vývoj platformy a proměnlivost publikovaných dat. Autorka
využila kvantitativní obsahové analýzy k zjištění postavení firemních
stránek 65 světových značek. Vzhledem k roku publikování poznatků (2013),
se již některé věci změnily, např. hlavní stránka vystřídala zeď, také výsledná
data lze vztáhnout pouze k danému roku. Přesto využitím metody a rámce lze
článek považovat za relevantní přínos pro výzkum v oblasti marketingu na Facebooku.
Článek byl publikovaný jako zpráva z výzkum
pro časopis Academy of Marketing Studies
Journal.
Amy
Parsons je profesorkou marketingu na Kings College, Pennsylvania USA.
Zaměřuje se na reklamní a marketingovou komunikace online prostředí.
Zdroje:
PARSONS, Amy: Using social media to reach consumers: A content analysis of official
facebook pages, Academy of Marketing Studies Journal 17(2):27-36 January
2013
KIETZMANN, J.H., K. Hermkens, I.
McCarthy & B. Silvestre (2011). Social media? Get serious! Understanding
the functional building blocks of social media. Business Horizons, 54(3),
241-251.
No comments:
Post a Comment