Článek
Reporting
in the 'New Media' Environment: How Today's Television Journalists are
Recycling Work Practices of the Past publikovaný v časopise Global
Media Journal v roce 2009 se zaměřuje na televizní zpravodajství,
konkrétně na praktikování pracovních postupů televizních žurnalistů
v kontextu nových médií. Jak se nová média podepsala na práci reportérů?
Museli si adaptovat nové pracovní praktiky, nebo recyklují praktiky televizních
reportérů z dob minulých?
Autorkou
článku je Australanka Barbara Alysen, která je docentkou žurnalistiky na
University of Western v Sydney a také autorkou knihy The Electronic
Reporter. Alysen je zároveň bývalou reportérkou a zpravodajkou ve
veřejnoprávních i komerčních televizích a rozhlasech. Pracovala také na
několika federálních volbách. Alysen je rovněž členkou skupiny Filmového a
rozhlasového průmyslu, která radí NFSA (National Film and Sound Archive).
V oblasti médií jde tedy o zkušenou autorku, jež má mnoho poznatků z
dlouhodobé praxe, které může ve svém zkoumání zužitkovat. Text je psán
odborným stylem.
Barbara
Alysen se ve svém článku zaobírá otázkou, zda praktikování současné žurnalistiky[1] v
kontextu nových mobilních platforem a nových médií obecně představuje ostrý
rozchod s minulostí, nebo adaptaci již existujících praktik. Tato otázka
zůstávala před začátkem bádání v rámci studií australské žurnalistiky
nezodpovězena. Někteří analytici viděli v tehdejším zpravodajském
prostředí nutnou revoluční změnu. Například v televizním zpravodajství vzniklo
s nastoupením nových médií hned několik problémů. Vzrostla konkurence a
online portály nastolily hned první verze příběhů. Na to museli televizní
reportéři nějak reagovat, tudíž byli nuceni být více produktivní a mnohem víc
své práce museli přesunout do „živého“ prostředí. Zároveň museli začít sbírat
informace především na veřejnosti, v terénu, aby se nějak odlišili od
klasických agenturních zpráv. Bylo potřeba, aby se divák v televizi
dozvěděl něco nového, co ještě nezná z internetových portálů a sociálních
sítí – to ostatně platí i u nás v České republice dodnes. Ovšem představa,
že by žurnalistika procházela skutečně revolučním posunem v praxi, může
být dle autorky způsobena především relativním nedostatkem historických analýz
pracovních postupů v rámci australské žurnalistiky obecně. Zatímco některé
postupy mohou ve skutečnosti představovat něco nového v souvislosti se
změnami ve sdělovacích prostředcích, ostatní postupy jsou evoluční.
Autorka
článku prozkoumala archivní výzkumy televizního zpravodajství od 50. let 20.
století v Austrálii a poté předložila vlastní výzkum, jehož cílem bylo
porovnat povahu práce dřívějších televizních reportérů a dnešních televizních
reportérů v kontextu současné mobilní platformy a 24hodinového dodávání
zpráv. Ukázalo se, že ve sdělovacích prostředcích byla „potřeba rychlosti zpráv“
úplně v každém období. V éře mobilní komunikace je několik vzájemně
provázaných faktorů kombinováno k vytvoření měnícího se pracovního prostředí
pro televizní novináře. Tyto faktory mohou být rozděleny do čtyř skupin,
skládajících se z:
a)
výrobních
technologií
b)
distribuce
technologií
c)
ekonomických
omezení
d)
měnící
se chuti a očekávání publika
Mezi
výrobní technologie, které změnily novinářskou praxi, můžeme zahrnout šíření
satelitních a mikrovlnných spojů, mobilní telefony, schopnost dodávat text,
video a audio do redakce prostřednictvím webu, uživatelsky přívětivé lehké
videokamery či desktop na střih videa. To všechno změnilo novinářům práci a
také jim ji to ulehčilo. Produkce zpráv je tak od tohoto výrobního pokroku
snazší. Mezi dodací technologie patří počítače, mobilní telefony a další
přenosné platformy. Jejich největší význam je, že tyto technologie nabízejí
dodávku i 24 hodin denně a umožňují snadnější přístup.
Metodologie
Co
se týče historického bádání nad vysíláním zpráv v Austrálii, autorka
upozorňuje na to, že se musí začít s vědomím, že vědci mohou čerpat pouze to,
co jim zůstává k dispozici. A v případě australského komerčního
televizního zpravodajství je toho k dispozici do konce roku 1980 velmi
málo. Jediný, kdo pokrývá celou historii televize, je NSFA (National Film and
Sound Archive). Pět desetiletí zpravodajství bylo rozděleno do tří ročních
úseků a pro každý z nich bylo vybráno několik položek. V každém úseku
se zkoumaly prvky novinářské praxe spíše než samotný obsah. Zkoumané novinářské
praktiky zahrnovaly produkční médium, délku příběhů a prvky v nich, včetně
segmentů rozhovorů a zda reportérova otázka byla do reportáže zahrnuta, nebo
byla vystřižena. Dále se zkoumala také poloha reportéra na kameře, okolní zvuk,
grafika a text na obrazovce. Zmíněno bylo i zastoupení mužů a žen mezi reportéry,
přechody mezi příběhy a také styl jazyka.
Změny a proměny ve
zpravodajství
Televizní
zprávy v Austrálii byly utvářeny čtyřmi různými dobami výrobní technologie,
které ovlivnily styly zpráv a novinářských pracovních postupů. Tato období jsou
následující:
a)
filmová
éra od roku 1956 do přibližně 1977
b)
éra
analogových videí od roku 1977 do poloviny roku 1990
c)
éra
digitálních videokazet od poloviny roku 1990 do počátku roku 2000
d)
nelineární
období od počátku roku 2000 a dále
Také
mnoho dalších faktorů samozřejmě ovlivňovalo způsob, jakým novináři pracují. Jak
jsme již zmínili výše, patří mezi ně další technologie, jako jsou dostupnost
satelitního přenosu, tlaky na rozpočty redakce, zavedení lehkých poloprofesionálních
fotoaparátů a editace desktop videa, stejně jako vlivy televizní konkurence a
konkurence jiných médií, nejnověji sociálních médií. Na začátku televizního
vysílání byli novináři součástí reportážního příběhu, ale byli „neviditelní“ (v
reportáži zněl jen jejich hlas). Až od roku 1970 se reportáže začaly podobat
těm dnešním. Jde v podstatě o „video balíčky“, ve kterých je nějaké
vyprávění doplněno o dostupné obrázky a segmenty rozhovorů. Od 70. let se také
uplatňuje role reportéra, který je najednou vidět.
Za
padesát let fungování australských televizních zpráv se odehrála spousta změn.
Metropolitní televizní novináři jsou stále mezi nejvíce privilegovanými
reportéry, pokud jde o plat a prestiž. Nicméně povaha jejich práce a jejich
postavení se mění. S nástupem nových médií musejí více času pracovat v prostředí,
kde je velký stres – např. v přímém přenosu. A v nadcházejících letech se
očekává, že převezmou více technických funkcí média – např. budou sami editovat
videa s příběhy, které natočí.
Mnoho
změn, ke kterým dochází ve zprávách, je způsobeno novými technologiemi a současnou
obchodní situací. Přesto mají prvky „nových“ žurnalistických praktik v minulosti
ozvěny. V mediálním prostředí, v němž někteří reportéři vytvářejí „blogy“ pro
svou online stanici, je třeba připomenout, že v každém jiném mediálním
prostředí a době byla novinářům dána svoboda vyjadřovat své názory. V době, kdy
24hodinové zpravodajství na internetu a interaktivní zpravodajské formáty
dávají veřejnosti větší přísun zpráv, můžeme také připomenout, že tradiční
televizní zprávy vždy daly veřejnosti mnohem větší dávku příběhů a působily na
emoce a příjemce celkově víc než novinové články. A v době, kdy jsou peníze na
zpravodajskou produkci vymačkány, je důležité připomenout, že se to stalo i
dříve a že médium se přizpůsobilo a obnovilo.
Co
se týče aplikace tohoto výzkumu na Českou republiku, v mnohém se jistě
shoduje. Domníváme se, že tlak nových médií je obrovský, a tak je v televizním
zpravodajství skutečně potřeba provázat zábavu se zpravodajstvím a využívat čím
dál více tzv. infotainmentu. Této metody si již můžeme mnohdy všímat i u
veřejnoprávní televize. Reportéři a televizní tvůrci si moc dobře uvědomují, že
téměř vše, co v televizních zprávách divák uvidí, už během dne vysledoval
na internetu. Proto musí být zprávy oživené a divák se z nich musí
dozvědět něco navíc. Je nutné také zmínit fakt, že článek byl napsán
v roce 2009 a od té doby technika opět hodně pokročila. Předpoklad
autorky, že se v budoucnu budou reportéři více věnovat technickým funkcím,
se u nás již v současné době naplnil. Např. nová funkce na facebooku
umožňuje živé vysílání, které alespoň zatím velmi dobře funguje. Jelikož jde o
novou aplikaci, kterou facebook propaguje, má takové živé vysílání obrovský
dosah. Vysílat živě nyní může každý reportér, aniž by potřeboval kameramana.
Stačí mu k tomu pouhý mobilní telefon. V dnešní době existují také
mobilní newsroomy – pojízdné kamiony, které si kdekoli mohou vytvořit studio a
vysílat. Nicméně i když se čím dál více obsahu přesouvá na internet, televizní
zpravodajství stále dobře funguje a večerní zprávy stále otvírají prime time.
Zdroj:
Alysen, B.: Reporting in the 'New Media' Environment: How
Today's Television Journalists are Recycling Work Practices of the Past. IN: Global Media Journal: Australian
Edition. 2009, Vol. 3 Issue 2, p1-12. 12p. 1 Chart.
[1] v
roce 2009
Ever wanted to get free YouTube Views?
ReplyDeleteDid you know that you can get them AUTOMATICALLY & TOTALLY FREE by registering on You Like Hits?