Na internetu denně tráví
spoustu času. Je jim mezi 15 a 25 lety a konzumují obsahy nových médií stejně
přirozeně, jako předchozí generace televizní nebo rozhlasové vysílání. Rozumí ale obsahu, který sledují a nad kterým se baví? Dokážou rozklíčovat
politická sdělení, schovaná za lehkou satirou? A jaké faktory vlastně ovlivňují,
zda sledovanému obsahu porozumí?
Jestliže se listopadová generace pomalu učila pracovat
s počítači a nesměle se seznamovala s internetem, mileniálové se do
internetové společnosti přímo narodili, vyrůstali s novými médií a mají v ně
stejnou důvěru jako předchozí generace v původní mediální kanály. Na
rozdíl od tradičních médií, kde se poměrně přísně uplatňují pravidla a principy
žurnalistiky (od konceptů agendy setting, zpravodajských hodnot až po jednoznačnou
strukturu mediálních organizací nebo etická pravidla), mají nová média obecně volnější
podmínky tvorby. Přístup k nim má téměř každý – a ten pak může obsah
vytvářet, uveřejňovat, upravovat atd. Denně je takového obsahu publikováno
obrovské množství, od polemik, zamyšlení, po manipulativní články
s nepodloženými zdroji. Vystavení se takových obsahům pak může ovlivňovat
právě tu cílovou skupinu, která si teprve utváří své názory. Například na
politiku.
Jednou z platforem, odkud mohou mladí přijímat názory nebo
získávat informace o politice, je i YouTube. Při prezidentských volbách v roce
2012 bylo na tuto síť nahráno přes 600 tisíc videí o prezidentských kandidátech
Baracku Obamovi a Mittu Romneym, přičemž naprostá většina tohoto obsahu byla
vytvořena samotnými uživateli. Mezi nejšířenější videa patřila ta humorná zahrnující
komické skeče nebo satirické prvky. Právě u takových videí se ale ukazuje, že interpretace
satiry je úzce spojena s určitými předsudky, které si s sebou neseme.
Zkrátka, lidé mají tendenci interpretovat nejednoznačný humor způsobem, který
je v souladu s jejich vlastními politickými názory.
Téma porozumění politickému sdělení v satirických
videích zaujalo autory Benjamina T.
Bowyera, Josepha E. Kahneho a Ellen Middaughovou, kteří publikovali závěry
na výzkumné otázky (Jak dobře jsou schopni mladí porozumět politickým sdělením
obsaženým v satirických online videích, a které faktory ovlivňují, zda
jsou schopni těmto videím rozumět?) ve své výzkumné zprávě „Youth comprehension of political messages in
YouTube videos“.
Benjamin T Bowyer i Joseph E Kahne společně působí na Millsově vysoké škole v Kalifornii. Bowyer se ve svých studiích zaměřuje na to, jak jsou politické postoje jedince formovány sociálním a politickým prostředím, tématem zájmu profesora Kahneho je pak vliv nových médií a škol na občanský a politický rozvoj mladých. Ellen Middaugh pracuje jako odborná asistentka na univerzitě v San Jose. Primárně se zabývá vlivem digitálních médií na vývoj sociální a občanské identity mladých.
Výzkum se uskutečnil v roce 2011 ve Spojených státech
v rámci šetření Youth Participatory Politics Survey, které zjišťovalo, jak
mladí užívají nová média a jaké postoje vůči politice zaujímají. Zúčastnilo se
ho přes 2 tisíce respondentů mezi 15 a 25 lety. Jedním z úkolů bylo právě
zhlédnutí jednoho ze dvou určených videí na téma imigrační politiky publikovaného
na Youtube a správné zodpovězení dvou položených otázek.
Prvním videem je „What’s
Your Plan for Illegal Immigration?“ od Bryana Bartona. Ve videu se autor
vysmívá lhostejnému přístupu demokratů k dodržování a vymáhání imigračních
zákonů.
Druhé video je dílem tvůrců Andyho Cobba a
Ithamara Enriqueze: „Travel Arizona Part 2 – It’s a State of Mind.“ Jedná se o parodii na video propagující stát Arizona natočenou v reakci na přijetí kontroverzního
zákona Arizona SB 1070 (nejpřísnější opatření proti nezákonnému
přistěhovalectví ukládající povinnost všem cizincům nad 14 let mít u sebe vždy
doklady, registrovat se při pobytu delším než 30 dnů; zákon zároveň umožňuje
policii vyslýchat každého, koho podezírá z nelegálního pobytu).
Účastníkům byla videa přidělena
zcela náhodně, měla přibližně stejnou délku kolem 30 vteřin, nebyla vytvořena
na zakázku žádné politické strany, naopak jsou typickým příkladem „user
generated“ obsahu. Videa demonstrují dva protichůdné názory na imigrační
politiku – první z nich zastupuje konzervativní a druhé liberální pohled na
problematiku přistěhovalectví poplatný tehdejší době.
Po zhlédnutí videí byli zúčastněni vždy dotázáni na 2
otázky:
- Myslíte si, že by tvůrci videa podpořili opatření k posílení imigračního zákona?
- Jaká informace vám pomůže nejlépe zhodnotit, zda je hlavní argument ve videu něčím, čím by se lidé měli znepokojovat? (zde dostali respondenti na výběr 3 možnosti, ze kterých mohli vybírat jednu správnou)
Ukázalo se, že velká většina zúčastněných nebyla schopná
odpovědět správně na obě položené otázky. Jako srozumitelnější se ukázalo video
„What’s your plan…?“, které na rozdíl od „Travel Arizona“ nepracovalo s potřebou
znalosti širšího kontextu (imigrační zákon). Postoj, který autoři videa
zastávají, definovalo v případě prvního videa správně 63 % dotázaných, u
druhého videa to bylo pouhých 30 %, celkově pak odpovědělo na obě otázky
správně 58 % respondentů, kteří zhlédli „What’s your plan?“ a pouhých 26 %
těch, kteří zhlédli „Travel Arizona“.
Hypotézy, které si na základě předchozích výzkumů na podobné
téma autoři vytvořili, a sice, že videa budou pochopena správně spíše u těch
účastníků, kteří politiku sledují a disponují určitým přehledem a znalostmi o
tomto tématu, a že se porozumění sdělení projeví spíše u těch, kteří s postojem
ve videu souhlasí, se potvrdily. Chápání obsahu bylo velmi silně spojené jednak
s obecným povědomím o politice a předchozímu názoru jedince na otázku
imigrace.
Z výzkumu vyvstal další zajímavý fakt, a sice že politická
sdělení nemusí být v humorném podání pro uživatele lehce identifikovatelná.
Porozumění se navíc ztěžuje i v případě, kdy jedinec s názorem nesouhlasí.
Podle Jeffreyho P. Jonese se stává satira a parodie stále důležitější součástí
politického diskurzu a podle takového zjištění tyto prvky výrazně narušují
informační funkci obsah. K další diskuzi se pak nabízí, zda by studie o účincích
komunikace politických témat prostřednictvím nových médií neměla zvážit nejen
faktory, které ovlivňují šíření obsahu, ale rovněž ty, které ovlivňují jeho porozumění.
V souvislosti se stále se zvyšující relevancí tématu mediální výchovy a mediální gramotností by bylo by rozhodně zajímavé provést podobný výzkum i v Česku.
Vzhledem k větší roztříštěnosti politických stran a nejednoznačnosti
postojů k imigrační politice kvůli současné „ožehavosti“ tématu by bylo ale pravděpodobně těžší dohledat satirický obsah, na kterém by mohl být výzkum
postaven. I když je o Češích známo, že si dělají srandu téměř ze
všeho a množství uživatelských videí na YouTube parodujících českou politickou scénu je
toho jen důkazem, ústředním tématem těchto videí jsou spíše jednotlivé osobnosti, než politická a sociální témata.
Zdroje:
BOWYER, Benjamin T., KHANE,
Joseph E., MIDDAUGH, Ellen. Youth comprehension of political messages in
YouTube videos. New Media & Society [online]. 2015, 19(4), s. 522-541
[cit. 2017-04-20]. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1461444815611593
No comments:
Post a Comment