YouTube
je dnes již každodenní součástí životů velké části světové populace. Stalo se
alternativou k běžně konzumovaných médií a složení jeho publika se od nich také
závratně liší – převažuje mladší generace konzumentů než u „klasických médií“. Nebylo
tomu tak vždy, svého času YouTube „rozbilo“ dosavadní obchodní model, na kterém
fungovala média do té doby.[1] Posun v konzumaci médií
lze sledovat i na zjištění, že více než polovina uživalů si obsah YouTube
pouští na mobilních zařízeních.[2] Obsah zveřejněný na
YouTube lze rozdělit na dvě hlavní části – obsah vytvořený ustavenými
mediálními tvůrci (tvůrci pocházející z tradičních médií) nebo obsah
vytvořený samotnými uživateli.[3] V tomto článku se
budu věnovat specifické oblasti v autorské tvorbě, která se na této platformě
objevuje.
Zajímavým
fenoménem, který je možno v poslední době sledovat je jeden specifický
žánr objevující se na YouTube. V angličtině se uchytil pojem „YouTube
drama“ – jedná se o videa zabývající se spory mezi YouTubery, mapování jejich
aktivit a kontroverze (také se objevují slova jako feud a beef). Vyznačuje
se tím, že jeden YouTuber (většinou předtím neznámý) si staví kariéru na
přebírání funkce bulvárního média. Jde o vytváření obsahu bez vlastního
přispění, určitá forma parazitismu na cizím obsahu a slávě. Tato specifická
nika je velmi zajímavá a objevuje se téměř u všech významnějších YouTuberů.
Vznik
této kategorie lze připisovat popularitě osobností, influencerů, které na této stránce
vznikají, stávají se alternativou pro konzumenty nových médií. Lidé vždy
vyhledávali tuto formu rozptýlení – rádi čtou „drby“ o celebritách v tištěných
a elektronických médiích, o čemž vypovídá čtenost, prodej a návštěvnost
bulvárních médií, který zpravidla přesahuje prodej „seriózních“ médií. Tento
druh video-obsahu monetizuje tuto příležitost ve svůj prospěch a pro své
vlastní příjmy.
Příkladem
tohoto obsahu může být kauza týkající se módní vlogerky (=video blogerky) Mariny Joyce působící na YouTube.
Na jejím záhadném chování a spekulacích o jejím životě se přiživilo velké
množství YouTuberů. Probíhaly spekulace, zda je někde držena proti své vůli,
zda se snaží ve videích pomocí kryptických sdělení žádat okolí o pomoc, zda má
problém s návykovými látkami atd. Iluze problému se tím zmnohonásobila a
kauza tak nafoukla sama sebe. Asi největším tématem všech příspěvků týkajících
se YouTuberů je PewDiePie,
který byl v roce 2016 nejúspěšnějším YouTuberem – vydělal si zhruba 15
milionů dolarů a měl nejvíce odběratelů – 50 milionů.[4] On sám coby velké téma
těchto „drama“ kanálů se k tomuto problému vyjádřil. Podělil se o svojí obavu,
že YouTube má spoustu problémů a jedním nich je rostoucí počet kanálů
zaměřující se na cizí aféry, což je podle něj ztráta času. Zároveň vnímá, že
jakmile se nějaké aféře připíše větší důležitost, pak se k ní přidávají i další
tvůrci, aby tím získali svoji pozornost a sledovanost. [5]
Neznámějším
YouTube kanálem zabývajícím se jinými YouTubery je pravděpodobně Drama Alert,
který měl v dubnu 2017 více než 1 850 000 odběratelů. Pro upřesnění
uvedu některá témata jeho populárních videí – fotografie, na kterých osočuje
jednoho YouTubera z natáčení homosexuální pornografie, na dalším řeší
snímek v plavkách, který zveřejnila jiná YouTuberka a tak dále. Pravost
těchto tvrzení není ověřitelná, přesto o těchto tématech mluví a vlastně je tím
sám vytváří, čímž získává další zhlédnutí a zisky z reklamy.
Další
zajímavou a velmi specifickou kategorií jsou tvůrci zaměřující se na veganskou stravu a životní
styl. Tato komunita si často se spory vystačí uvnitř své komunity, kdy
YouTubeři osočují sami sebe navzájem nebo YouTubery mimo jejich veganskou skupinu,
ale i u tak specifické komunity lze najít kanály zabývající se jejich spory, v
podstatě niku v nice, jejíž příkladem může být The Vegan Cheetah
(který měl v dubnu 2017 téměř 40 000 odběratelů). Ten pravidelně
mapuje vývoj u jednotlivých veganských YouTuberů a přiznává, že si uvědomil
absenci této „díry na trhu“, kterou zaplnil. Sám, ačkoliv je také vegan, je
k této komunitě populárních veganských YouTuberů velmi kritický a snaží se
aplikovat zdravý rozum, ukázat absurditu některých těchto sporů.
Problematiku
vytváření obsahu na základě cizích sporů vtipně komentoval YouTuber jaksfilms ve své písni „Drama is more
popular than content“, kde shrnuje základní problematiku „YouTube drama“ – pro
počet zhlédnutí a kliků (tzn. výdělek) je jednoduší se přiživovat na jiných než
vytvářet svůj vlastní originální obsah.
[1] BURGESS, Jean. GREEN, Joshua. YouTube
online video and participatory culture. 2nd ed. Cambridge, England: Polity,
2009. ISBN 9780745675350. s 11.
[2] Statistics. YouTube [online]. [cit. 2017-04-20]. Dostupné z:
https://www.youtube.com/yt/press/statistics.html
[3] BURGESS, Jean. GREEN, Joshua. YouTube
online video and participatory culture. 2nd ed. Cambridge, England: Polity,
2009. ISBN 9780745675350, s. 41.
[4] CROCKETT, Zachary. The 10
highest-earning YouTube stars made $70.5 million in 2016. Vox. 9.12.2016. [online]. [cit. 2017-04-19]. Dostupné z:
http://www.vox.com/culture/2016/12/9/13894186/highest-earning-youtube-stars-2016
[5] “And every time, there seems to be more YouTubers getting involved
because they know talking about the topic is going to get them more views and
attention while their fans are just nodding away for that sweet confirmation
bias.” YouTube’s Drama Problem: PewDiePie Condemns Gossip, Promptly Lands
Himself In Public Feud. Tubefilter. 18.4.2016. [online]. [cit. 2017-04-18].
Dostupné z:
http://www.tubefilter.com/2016/04/18/pewdiepie-condemns-youtube-drama-feuds-with-ksi/
No comments:
Post a Comment