Pro mnohé
politiky je to nejlevnější a nejefektivnější cesta k veřejnosti, u
voličů zase ideální volba, jak se politicky angažovat snadno a rychle. Která sociální síť je vůbec nejlepší
variantou? Jaké vlastnosti má taková komunikace ideálně mít? A není náhodou celá
idea čilého sdílení mezi politikem a veřejností na sítích jen mýtus?
Studie tria
výzkumníků – Artura Hara de Rosaria, Alejandra Sáeze Martína a Maríy de Carmen
Caba Pérezové – z univerzity v jihošpanělském městě Almería zkoumá
potenciál sociálních sítí pro podporu angažovanosti občanů, a to směrem k lokálním
vládám (samosprávám), tedy jedné z nejnižších úrovní politiky, kde se
očekává vyšší zájem občanů o podíl na veřejném chodu. V textu „Using social media to enhance citizen
engagement with local government: Twitter or Facebook?“ Zmínění autoři
přitom čerpají z dlouholetého výzkumu v oblasti e-governmentu,
efektivity veřejné správy a transparentnosti veřejných úřadů.
Základním
zkoumaným problémem je otázka, jaká sociální síť je pro vztah místní samosprávy
k občanům důležitější. Je vyšší míra participace, občanské angažovanosti a
zájmu o veřejnou správu spojována s Facebookem nebo Twitterem? Výběr právě
těchto dvou typů autoři dokládají nejenom předpokladem nejoblíbenějších a tudíž
nejvyužívanějších médií tohoto druhu.
Mezi
základní znaky sociálních médií práce zahrnuje následující prvky: participaci, otevřenost,
interakci, loajalitu a propojenost. S odkazem na Benklera (2006) je také
zmíněn důležitý rozdíl oproti tzv. klasickým médiím, tedy možnost občanů
prezentovat názor bez hrozících dopadů kontroly, případně politického a
ekonomického vlivu, často kritizovaném u tradičních forem masové komunikace.
Autoři předpokládají,
že právě sociální sítě mohou zvýšit důvěru lidí v zastupitelské úřady (viz
např. Mergelová, 2013). V důsledku tak mají potenciál zlepšit obousměrnou
komunikaci, občanskou angažovanost i transparentnost veřejné sféry. Ačkoliv
výzkumy na toto téma už v minulosti proběhly, řešitelský tým má jejich
současný stav za stále omezený. Důkazem je mimo jiné selektivně provedené
studie zaměřené na Facebook, Twitter či videoserver YouTube, u kterých ale
chybí více vzájemně srovnávacích studií.
Právě tento
výzkum podobnou ambici má: zjistit, skrze kterou síť Španělé nejčastěji
komunikují se svými komunálními zastupiteli. Klade si za cíl zkoumat také další
faktory, proč jsou konkrétní typy sociálních médií pro posílení občanské
angažovanosti vhodnější než jiné. Nelze podcenit ani užitečnost studie pro
samotné administrátory síťové komunikace u lokálních vlád.
Jednou z motivací
této práce byla i otázka metodologie. Mnohé předchozí studie zkoumající míru
angažovanosti skrze sociální sítě se totiž omezovaly na dotazníkové šetření. Tato
využila dvou prvků: metodu deskriptivní a empirické analýzy. Středobodem
deskriptivního výzkumu byla tzv. úroveň veřejné komunikace (LPC), zkoumající povědomí
občanů o existenci oficiálních profilů místních samospráv. Stanovená metrika
spočívala v součtu tří prvků: celkového počtu příspěvků, komentářů a
sdílení (resp. v případě Twitteru tweety/retweety.
Empirická
analýza se už týká konkrétních výzkumných otázek a hypotéz. Kromě rozdílů
souvisejících s volbou média (hypotéza 1) je zkoumán také vliv politické
zakotvenosti konkrétní místní vlády. Autoři předpokládají, že progresivní,
liberálnější místní samospráva bude podporovat občanskou angažovanost více než
konzervativní (hypotéza 2). Předmětem výzkumu je také důkaz vlivu přítomnosti
nálad (emocí) obyvatel na míru angažovanosti (hypotéza 3) i role většinově
pozitivních či většinově negativních emocí na participaci skrze sítě (hypotéza
4). Autoři chtějí také dokázat, že na angažovanost občanů pozitivně působí míra
transparentnosti dle indexu společnosti Transparency International (hypotéza č. 5), aktivita jednotlivých profilů, měřena počtem příspěvků/tweetů za den (hypotéza č. 6) a nakonec
interaktivita (hypotéza č. 7), u profilů měřena procentem reakcí na komentáře
občanů.
Pro účely
zkoumání byl vybrán vzorek 80 největších místních samospráv (měst a jejich
správních oblastí) ve Španělsku – respektive obsah jejich oficiálních účtů na
sítích. Celkem 44 jich provozovalo facebookový a twitterový účet současně. Tato
města zahrnují 19 procent z celkového obyvatelstva země. Časový rámec výzkumu zahrnul jeden měsíc,
konkrétně prosinec 2014.
Souhrn
analyzovaných jednotek na Twitteru zahrnul: 9401 Tweetů, 4783 komentářů, 10 598
twiterových údajů „likes“ a 19 252 retweetů. V případě Facebooku šlo
o sumu 9682 facebookových příspěvků, 5020 komentářů, 11 070 údajů „likes“ a
20 153 sdílení.
Podle výsledků
využívají Facebook téměř dvě třetiny z 80 největších měst ve Španělsku, v
případě Twitteru jde o něco menší údaj – 62 procent. Ačkoliv o twitterových
účtech svých obcí má povědomí o něco více občanů, měření údajů o popularitě, svázanosti
a virálnosti účtů ukazuje převahu Facebooku nad Twitterem. Podle zaznamenaných
dat je tak pro místní samosprávy z pohledu angažovanosti občanů výhodnější
využívat Facebook. Pokud jde o nálady veřejnosti, snaha o participativnost
stoupá výrazněji při převládajících negativních emocích. Potvrdila se také
hypotéza o silnějším zapojení občanů v místech, kde se samospráva snaží i vyšší
transparentnost.
Naopak se nepotvrdil
předpoklad přímé úměry mezi aktivitou (četností příspěvků) samospráv na sítích
a občanských zájmem. Jinými slovy: zveřejňování velkého množství příspěvků
automaticky nepřitahuje více aktivních občanů. Naopak se potvrdila hypotéza
ohledně interaktivity: ochota samospráv reagovat skrze sítě na podněty občanů
skutečně vede k vyšší angažovanosti občanů. „Domníváme se, že pro dosažení angažovanosti musí místní samosprávy
komunikovat s občany, reagovat na jejich připomínky a skutečné obavy i
potřeby – spíš než jen zveřejňovat velké množství informací
s diskutabilním účelem,“ shrnují autoři studie.
Data navíc prokázala, že většina občanů preferuje
participaci skrze „lajkování“ výrazně více, než u jiných možností. Slabší
výsledky u komentářů či sdílení ukazují podle autorů na fakt, že přes veškerý
rozvoj angažovanosti je politický dialog u samospráv z velké části stále
jednostranný.
K tématu sociálních sítí jako nástroje občanské participace na různých úrovních politiky vzniklo v ČR za posledních deset let několik odborných studií. Širší, teoretizující rámec politické participace nabízí např. Vráblíková, která se komparativně zabývá západními zeměmi a postkomunistickým regionem. Teoretický rámec problému v užším pojetí pojímá studie Švelcha a Vochocové, užitečná především detailním zmapováním dosavadního výzkumu tématu. Téma zaujalo i řešitele řady kvalifikačních prací, namátkou dizertační studie Mackové, která se však ve výzkumu zaměřila primárně na české poslance.
K tématu sociálních sítí jako nástroje občanské participace na různých úrovních politiky vzniklo v ČR za posledních deset let několik odborných studií. Širší, teoretizující rámec politické participace nabízí např. Vráblíková, která se komparativně zabývá západními zeměmi a postkomunistickým regionem. Teoretický rámec problému v užším pojetí pojímá studie Švelcha a Vochocové, užitečná především detailním zmapováním dosavadního výzkumu tématu. Téma zaujalo i řešitele řady kvalifikačních prací, namátkou dizertační studie Mackové, která se však ve výzkumu zaměřila primárně na české poslance.
Arturo Haro de Rosario je členem Katedry ekonomiky a obchodu
na Univerzitě Almería. Jádrem jeho vědeckého zájmu je e-government, systém
řízení a komunikace v rámci celostátní a komunální politiky.
Alejandro Sáez Martín přednáší na stejném pracovišti,
podílel se na řadě projektů s granty španělského ministerstva pro vědu a
inovace.
María
del Carmen Caba Pérezová je profesorkou pro obor veřejné správy, taktéž působí
na univerzitě v Almeríi. Zabývá se studiem online transparentnosti a
komunikace v rámci veřejné sféry. Stejně jako její kolegové je autorkou
řadu odborných článků, studií a recenzí v oborových titulech doma i v zahraničí.
Primární zdroje:
Haro-de-Rosario
A.; Sáez-Martín
A.; Carmen Caba-Pérezová A. (2016) Using
social media to enhance citizen engagement with local government: Twitter or
Facebook? New Media & Society [online]. Sage
Publications, ©2016, s. 1-21. Dostupné z www: <http://journals.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/pdf/10.1177/1461444816645652>
Sekundární zdroje:
Benkler Y. (2006) The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. [online] New Haven and London: Yale University Press. Google Scholar. Dostupné z www: <https://www.sisudoc.org/samples_by_filetype/pdf/the_wealth_of_networks.yochai_benkler.landscape.en.letter.pdf>
Mergelová I. (2013) A framework for interpreting social media interactions in the public sector. Government Information Quarterly [online] 30(4): 327–334. Google Scholar Dostupné z www: <https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/handle/123456789/35231/Mergel_0-357029.pdf?sequence=1&isAllowed=y>
No comments:
Post a Comment