Existence sociálních sítí změnila
některé naše sociální návyky, máme stále menší potřebu vytvářet si reálné
mezilidské kontakty a jsme tak odkázáni na jejich udržování právě skrze
sociální sítě. Specialisté v oboru lidských zdrojů v poslední době z tohoto
trendu vycházejí a k získávání pracovních kontaktů využívají tzv. social networking
sites (SNS), tedy sociálních sítí jako je například Facebook, Twitter, MySpace nebo k pracovním účelům určený LinkedIn. Kromě získávání kontaktů je ale čím
dál více využívají k prověřování jednotlivých kandidátů nebo stávajících
zaměstnanců. Co o nás vypovídají naše příspěvky na sociálních sítí pro
potenciálního zaměstnavatele? Skrývá tato metoda výběru kandidátů nějaká
úskalí?
Odpověď se ve svém článku s názvem
The Writing on the (Facebook) Wall: The
Use of Social Networking Sites in Hiring Decisions snažili nalézt Victoria
R. Brownová a E. Daly Vaughn, kteří působí na ústavu psychologie na Auburnské
univerzitě sídlící v americkém státu Alabama. Zmíněný článek vyšel v periodiku Journal of Business and Psychology,
který vycházel ve vydavatelství Springer. Články publikované v Journal of
Business and Psychology procházely před publikováním recenzním řízením. Autoři pojali
analyzovaný článek jako teoretickou diskusi nad současným stavem a zaměřili se
na konkrétní sociální síť, Facebook, a na její využití specialisty v oblasti
HR.
Na Facebooku běžně sdílíme své
názory, fotografie, videa, ale i osobní informace a názory. Sociální sítě tak HR
specialistům podle autorů odkrývají další informace, které se z kandidátova
životopisu či z osobního pohovoru nedozví. Na facebookové zdi kandidáta mohou
narazit na nevhodné fotografie či informace, které odkazují například k užívání
alkoholu či drog, zjistit, že kandidát nemá dostatečně vyhovující písemný
projev, nebo dokonce odhalit lži v kandidátově životopisu. Na druhou
stranu ale může podle autorů facebookový profil kandidátovi zvýšit šance k přijetí,
je-li v souladu s danou firemní politikou.
Svévolné používání sociálních
sítí personalisty podle autorů článku přináší některá právní a etická úskalí.
Zaměstnavatelé a personalisté by si měli uvědomit, že použitím sociálních sítí
pro tzv. screening kandidáta zasahují určitým způsobem do jeho soukromí
(ačkoliv příspěvky, které se rozhodne uživatel sociální sítě sdílet, jsou
veřejné). Dalším úskalím může být skutečná hodnota informace, kterou ze
sociálních sítí mohou personalisté získat. Jak autoři podotýkají, každý
uživatel Facebooku si totiž může nastavit, které příspěvky mohou vidět cizí
uživatelé a které jim zůstanou skryté. Tím, že HR specialisté většinou nemají k dispozici
celou kandidátovu zeď (a tedy celkový kontext), nemohou z ní čerpat
relevantní informace.
Vezměme si kupříkladu fotografii
ženy, která leží na podlaze v koupelně. Tuto pózu můžeme interpretovat
různě. Ačkoliv se jako první vysvětlení může nabízet přílišná konzumace
alkoholu, žena mohla na podlaze upadnout a být v tomto zábavném momentě
vyfotografována přáteli, nebo mohla dokonce upadnout kvůli zdravotním
problémům. Bez celkového kontextu je takováto fotografie jen těžko
interpretovatelná.
Zjišťování informací na Facebooku
může navíc představovat právní úskalí. Pokud by chtěl personalista rozhodnout o
kandidátovi na základě některého příspěvku na Facebooku, nemá čím podepřít své
rozhodnutí, protože kandidátovy facebookové příspěvky nijak nesouvisí (aspoň ve
většině) případů s danou pozicí, o kterou se uchází.
Za problematické považují autoři
zejména stanovení toho, co je pro specialistu z oblasti lidských zdrojů
mezi facebookovými příspěvky kandidáta relevantní a validní. Personalisté totiž
nemají jasně daná kritéria, podle kterých by mohli kandidátovy příspěvky na
Facebooku soudit. Jejich posuzování potenciálního zaměstnance podle facebookové
zdi tak může být tendenční a vést až k diskriminaci. Profil na sociální
síti totiž odhaluje mnohem více než pouhý životopis – z pouhé profilové
fotografie můžeme poznat věk, příslušnost k různým etnicitám, ale i
náboženské vyznání nebo politickou příslušnost.
Pokud se rozhodne HR specialista
využívat screeningu kandidáta pomocí sociálních sítí, měl by tak učinit u všech
kandidátů, aby se vyhnul zaujatosti či diskriminaci, a měl by být managementem
firmy poučen o tom, které informace z profilů může z právního hlediska
použít. Personalisté by se měli podle autorů ale především zamyslet nad tím,
zda je skutečně nutné posuzovat kandidáta pomocí jeho profilů na sociálních
sítích, protože tato praxe může postupně vést k tomu, že si kandidáti
budou vytvářet jakési alternativní profily, které je budou před budoucími
zaměstnavateli představovat ve zcela jiném světle.
Autoři na konci své teoretické
statě vyzývají k dalším výzkumům v této oblasti, které by ukázaly,
zda mohou některá data z příspěvků na sociálních sítích vypovídat něco o
osobnosti kandidáta, a do jakých kategorií je může personalista případně třídit.
Sami však zůstávají skeptičtí a od této praxe HR specialisty spíše odrazují.
Článek je jistě relevantní i pro
české prostředí, i když samozřejmě záleží na politické dané firmy a na dané
pozici, o kterou se kandidát uchází. V době, kdy Facebook slouží často
jako prostor pro publikování vlastních názorů, a to i politických nebo
náboženských, je posuzování kandidátů podle facebookové zdi problematické.
Politická či náboženská příslušnost kandidáta může být totiž v rozporu s personalistovým
myšlením a vyřadit tak kandidáta z výběrového řízení, ačkoliv by se mohlo
jednat o člověka s požadovanými pracovními zkušenostmi i osobnostními
vlastnostmi.
Použitý článek:
BROWN, Victoria R. a E. Daly VAUGHN. The Writing on the (Facebook) Wall: The Use of Social Networking Sites in Hiring Decisions. Journal of Business and Psychology [online]. 2011, 26(2), 219-225 [cit. 2017-04-19]. DOI: 10.1007/s10869-011-9221-x. ISSN 0889-3268. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s10869-011-9221-x
No comments:
Post a Comment