Potkali
jsme zajímavého člověka. Zdál se nám být sympatický. Bylo to jenom kombinací
bujaré atmosféry včerejšího večera a kolující láhve šampaňského, nebo by se nám
zamlouvala i střízlivá verze dotyčné osoby? Kupodivu nám kromě opice za krkem
uvízlo i jméno v hlavě. Takže rychle zasednout k internetu a jdeme si
ho trochu proklepnout…
První
zastávkou, která je zcela nasnadě, je facebook. Facebookový profil, kterým
disponuje většina příslušníků generace do třiceti let, je sám o sobě jakousi
demo verzí uživatele samého. Virtuální obraz, který si vytváříme, je samozřejmě
do jisté míry produktem vědomého budování vlastní image. Záměrně předkládáme
svým přátelům, popřípadě přátelům přátel nebo i široké veřejnosti pouze ty
aspekty vlastního života, které chceme, aby byly viděny. Míra, do jaké
přenášíme svůj reálný život do svého facebookového obrazu, se samozřejmě liší u
každého z nás. Nicméně z facebookového profilu se dá mezi řádky vyčíst
daleko víc než jen to, co sami vědomě sdílíme.
Zajímá
nás, zda má objekt našeho zájmu přítele či přítelkyni? Někteří uživatelé nám
usnadní pátrání a sdělí nám tuto informaci zcela explicitně jako jeden ze
základních údajů o vlastní osobě. Pokud však tuto informaci nenalezneme na první
dobrou, prozradí to bezesporu fotografie či vzájemné vzkazy na zdi. Jenže tím
studnice informací o vztahu zdaleka nekončí. Společné fotografie publikuje vždy
jen jeden z páru a druhého na nich označuje? Dost možná bude tím, kdo
vztah původně inicioval. Oba z páru si v ten samý den smazali
společnou úvodní fotku, jeden z nich ji vyměnil za obrázek velmi ponurých
barev, sdílel melancholickou písničku z YouTube a ten druhý sdílel
oduševnělý motivační citát? Asi hádka. Že by i rozchod? Další den fotografie kytice
růží. Krize zažehnána.
Díky
facebooku víme, že spolužák ze základní školy, který seděl na opačném konci
třídy a sotva jsme si pamatovali jeho jméno, miluje Robbieho Williamse (chystá
se na jeho koncert), že teta z Moravy pekla v neděli husu (sestřenice
sdílela fotku z rodinného shromáždění) a že z bratrovy bývalé
přítelkyně se stala veganka (neustále „lajkuje“ veganské recepty a sdílí články
ochránců zvířat). Tím to ale stále nekončí. Facebook nás nechá utvořit si názor
na to, jaký (a jestli vůbec) má který uživatel smysl pro humor – podle stylu, jakým
píše popisky ke svým fotografiím. Zjistíme,
kdo se zajímá o dění ve světě (sdílí články zpravodajských médií), jaké má kdo
politické smýšlení (sleduje každý krok Dominika Feriho) a komu přijde jako nejlepší
možný program na páteční večer sledování roztomilých videí plných chlupatých
zvířátek – zásobuje nás jimi v nepřetržitém proudu.
Pokud
bychom měli zájem o detailnější okénko do života objektu našeho zájmu, volným
krokem se můžeme z jeho facebookového profilu přesunout na profil
instagramový. Instagram se svou povahou od facebooku liší především v tom,
že se jedná o sociální síť výlučně obrazového charakteru. Jeho uživatelé tedy
prostřednictvím svého virtuálního profilu přenášejí svůj reálný život do
čtvercových (filtry hojně vylepšovaných) fotografií označkovaných tzv.
hashtagy, tedy v podstatě klíčovými slovy. Instagram nám na každého uživatele
„práskne“ detailnější informace o tom, co má rád, kam chodí, co během dne dělá,
kde se stravuje… Je to v podstatě takové okénko do každodenního života
daného uživatele, nebo lépe řečeno okénko do té verze života, kterou chce daná
osoba prezentovat. Oproti facebooku nám však poskytne obvykle více „stalkovacího“
materiálu – většinou platí, že chceme-li vypustit fotku do virtuálního
prostoru, nejdříve ji proženeme několika filtry a publikujeme prostřednictvím
Instagramu. Pouze těm nejvydařenějším fotokouskům poté umožníme, aby byly
obdivovány i dalším publikem, a to kliknutím na kouzelný příkaz „sdílet na
facebooku“.
Jaké
informace nám tedy o objektu našeho zájmu Instagram nabídne? Ze spousty hrnečků
s nadýchanou bílou pěnou můžeme odvodit, že vstoupil do řad „kafanatiků“ –
také propadl kultu kvalitní kávy (#ilovecoffee). Z loga na cukru položeném
vedle hrnečku dokonce víme, kde si ji nejraději vychutnává (#placetobe). Kniha
položená v pozadí nasvědčuje tomu, že bude pravděpodobně literárně
vzdělaný. Nebo chce, aby si to o něm lidé mysleli (#knihomol). Z fotografií víme, kdy (a jaké!) si koupil
hodinky (#casnezastavis), jakou má rád značku oblečení (#pepejeansforever),
jestli rád jezdí na kole nebo chodí po horách (krajinka se západem slunce
minulý víkend – #naceste), že sestra měla včera narozeniny (společné selfie s kyticí
- #rodinanadevse) a že v práci se toho navalilo zase příliš mnoho naráz
(fotka monitoru v kanceláři uploadovaná v půl deváté večer -
#hardworking). Pokud snad samotné obrázky nejsou dostatečně explicitní,
všudypřítomné hashtagy nás nikdy nenechají na pochybách.
Poslední
zmíněná fotka v nás vyvolá zvědavost, kde asi tak dotyčný může pracovat,
když je tolik vytížený. Není nic jednoduššího než se zeptat LinkedInu – další
sociální sítě, tentokráte však profesní. Do hledacího okénka stačí naťukat jméno,
a pokud má na této síti profil, rázem víme nejen, jaká práce mu dává aktuálně
tolik zabrat, ale máme celý jeho životopis jako na dlani. „Dobrá vysoká škola,
a dokonce zvládal při posledním ročníku už pracovat na plný úvazek
v prestižním korporátu, to musí mít obrovskou disciplínu. A hele, povýšili
ho hned po škole, to asi dřel jako kůň.“ Anebo taky naopak. „Nějak dlouho dělal
jenom brigády… Aha, hele, tady nějaká druhořadá agentura, no, tam moc dlouho
teda nevydržel. Další společnost taky jenom půl roku… To asi nebude moc
pracant.“
A
kam nás kroky po stopách za poskládáním identity povedou dál? LinkedIn tvrdí,
že dotyčná osoba má titul Mgr. Tak co se podívat, na jaké téma psala diplomovou
práci a jak byla následně ohodnocena? A proč si třeba kousek rovnou nepřečíst a
nezjistit, jakou má úroveň? Proč ne, všechno je k dispozici online.
A
co když nám LinkedIn odmítne vydat dotyčnou osobu na milost? Že by neměla
založený profil? Třeba podniká! O tom se můžeme přesvědčit hned. Online
Živnostenský rejstřík nám poskytne požadovanou informaci na počkání – okamžitě
se i dozvíme, jak se jmenuje firma, kterou vlastní. Chceme o firmě vědět víc?
Kdy byla založena, jak je velká, kolik peněz do ní bylo vloženo? Žádný problém,
Justice.cz shromažďuje podrobné informace o všech právních subjektech. A když
už jsme v tom, můžeme si rovnou projít firemní webové stránky, ať to máme
kompletní.
A
to byla doposud ponechána stranou všemocná zbraň jménem Google. Co se tak může
po zadání jména objevit? Účast na půlmaratonu včetně zaběhnutého času a
umístění, příslušnost k nejrůznějším zájmovým skupinám, členství
v asociacích, příspěvky publikované pod daným jménem a tak dále a tak
dále. Zdá se, že sestavení obrazu libovolného člověka není nic náročného. Stačí
přístup k internetu a trocha času a vynalézavosti… Přemýšlíme při
přidávání příspěvků na svůj profil na sociální síti nad tím, kolik informací o
sobě ostatním dobrovolně poskytujeme? Dá se tomu bránit? A chceme se tomu vůbec
bránit? Jsou ještě lidé, kteří postrádají svůj virtuální obraz? Kteří na
internetu neexistují? Kteří jsou absolutně nevystopovatelní? Těžko říct.
S velkou pravděpodobností nás však Velký bratr všechny sleduje…
Do you need free Instagram Likes?
ReplyDeleteDid you know that you can get them ON AUTO-PILOT & TOTALLY FOR FREE by getting an account on Like 4 Like?