Mohou tradičně zpravodajská
média jako jsou noviny či televize ovlivnit to, co lidé hledají
na elektronické encyklopedii Wikipedia? Touto otázkou se zabýval
tým německých výzkumníků ve své studii o tom, jak mohou
zpravodajská média vyburcovat vyhledávání a editování článků
na Wikipedii (Geiß, Leidecker, Roessing, 2015)
Studii zpracovali výzkumníci
z Oddělení komunikace na Univerzitě v Mainz. Stefan Geiß, jehož
výzkum se zaměřuje na rámcování, agenda-setting, politické
skandály a vztahy novinářů s publikem. Profesor z téhož
oddělení Thomas Roessing je projektovým managerem v soukromé
výzkumné firmě v německém Dortmundu. Jeho výzkum se zabývá
veřejným míněním, politickou komunikací a Wikipedií. Na práci
se podílela také Melanie Leidecker z komunikační psychologie a
mediálního vzdělávání na Univerzitě v Koblenz-Landau. Zabývá
se politickou komunikací, volebními kampaněmi, žurnalistickými
studii a mediálními obsahovými analýzami.
Pro účely studie rozdělili
autoři média na dva typy - média, která slouží primárně pro
monitorování informací, neboli ta, která ke čtenáři či
divákovi dopraví informace na základě předem vybraných
kritérií. V tomto případě německé noviny, televize a
zpravodajské weby. A média, která slouží primárně pro
vyhledávání informací, v nichž si čtenáři hledají informace
sami, když chtějí. V tomto případě německé verze internetové
encyklopedie Wikipedia.
Vycházeli z premisy, že
někteří uživatelé se po konzumaci zprávy v monitorovacím médiu
mohou obrátit na média sloužící pro vyhledávání, aby získali
podrobnější informace. Kvalita v těchto médiích se tak může
zlepšit, pokud obsah generuje více uživatelů, odstraňují chyby
a přidávají další informace.
Stanovili několik hypotéz:
Jak informování o události zpravodajskými médii ovlivňuje to,
jestli si lidé hledají o události informace on-line? Jak to
ovlivňuje to, jaký druh informací si hledají? Jak dlouho se tyto
efekty na vyhledávání informací projevují? A také to, jestli a
jak zpravodajské pokrývání události ovlivňuje to, jak moc se
začne vytvářet na internetu "obsah vytvářený uživateli".
Autoři předpokládali, že čím více budou noviny a televize o
daném problému informovat, tím více vzroste vyhledávání a
editace článků, které jsou k tématu k nalezení na internetové
encyklopedii Wikipedie. Vychází přitom z již uskutečněných
studií o vyhledávání informací a z transakčního modelu
komunikace. Vychází z fenoménu kolektivní
inteligence a takzvané UGC (user-generated content, tedy obsah
tvořený uživateli).
Diskuse nad výsledky
Analýza německých
výzkumníků přiblížila, jak uživatelé kombinují různé
informační servisy s jejich silnými i slabými stránkami. Jakmile
lidé přečtou nějakou zprávu v novinách nebo ji vidí v
televizi, mohou si ji začít vyhledávat i v médiích kolektivních,
jakým je třeba Wikipedie. Samozřejmě, že ne každý čtenář
nebo divák hledá informace na Wikipedii, někteří nehledají
vůbec nic, někteří hledají jinde než na Wikipedii.
Z výzkumu vyplynulo, že celkový počet
vyhledávání na Wikipedii vzrostl, když média začala masivně
informovat o daném problému. Výzkum porovnával vyhledávání
stejného slovníkového výrazu v lednu 2009 a v lednu 2011 a
zjistil, že když televize, zpravodajské servery a noviny
informovaly o zemětřesení na Haiti, počet vyhledávání vzrostl o
1 700 000. Tradiční zpravodajství tak motivovalo lidi, aby si o
daném problému zjišťovali více informací. Takže v případě
zemětřesení na Haiti si docela dost lidí rozšířilo své
znalosti o základních geologických a seismologických mechanismech
nebo zeměpisné poloze či politické a sociální situaci Haiti.
Další lidé si četli o agenturách, organizacích a programech pro
pomoc v mimořádných situacích. Podle toho se také mohli
rozhodnout, zda, kolik a pro jakou organizaci mohou něco darovat.
Takové chování uživatelů
odpovídá teorii o monitorujícím občanovi, kterou definoval
Schudson (1998). Monitorující občan pouze sleduje, co se kolem
děje, aby splnil svou povinnost zajímat se o nové věci kolem
sebe. Do té doby než zachytí něco, co ho přiměje zajímat se o
něco do hloubky.
Zájem tradičních médií o
toto téma také vyvolat kolektivní úsilí o zlepšení hesel
souvisejících se zemětřesením v Haiti a zvedl editování těchto
článků. Rovněž se ukázalo, že klíčová slova, podle kterých uživatelé na Wikipedii vyhledávají, určují zpravodajská média. Hypotézy autorů se tedy potvrdily.
Celý výzkum tak může
pomoci k lepšímu pochopení procesu tvorby veřejného mínění a
získávání znalostí. A také to, jak je používání různých
druhů médií propojené.
V českém prostředí se o
Wikipedii mluví nejčastěji jako o nevhodném zdroji pro akademické
práce a zkoumá se, jestli může být stejně relativní jako
klasické tištěné recenzované encyklopedie. Vznikl například
projekt Uč (s)
Wiki (Kasík, 2016), nebo
senioři píší Wikipedii (mld,
2014).
Žádná studie o tom, jak
lidé v Česku Wikipedii využívají provedená nebyla, v USA ale proběhla. Byla provedena u
studentů prvních ročníků vysokých škol v dubnu 2013. Ukázalo to, že mnozí studenti neví, do jaké míry Wikipedii mohou využívat v rámci vysokoškolského studia a také to, jak je definováno „využívání“ Wikipedie. Až 17 % studentů uvedlo, že by nikdy v žádném úkolu v rámci vysokoškolského studia Wikipedii nevyužili, nicméně v následujících otázkách někteří z těchto studentů odpověděli, že využívají Wikipedii pro dohledání zdrojů pro své práce, nebo témata prací, a nebo dokonce dohledávají doplňkové informace. Proto autor v závěru studia doporučuje, že v rámci vysokoškolského studia, by měli být studenti svými vyučujícími informováni, do jaké míry lze Wikipedii využívat pro plnění studijních povinností. To je žádoucí také pro Českou republiku (Trdličková, 2015).
Zdroje:
Geiß, Stefan; Leidecker,
Melanie; Roessing, Thomas. The interplay between
media-for-monitoring and media-for-searching: How news media trigger
searches and edits in Wikipedia. New Media & Society, č.
18, 11: s. 2740-2759., první
vydání, 21. srpna 2015.
Schudson, M. The Good
Citizen: A History of American Civic Life. New York: The Free
Press. 1998
Trdličková, Gabriela.
Používání Wikipedie v prvním ročníku na vysoké škole v
USA. Centrální mozek lidstva. Prosinec 2015. Dostupný z
<https://cemolid.blogspot.cz/2015/12/pouzivani-wikipedie-v-prvnim-rocniku-na.html>
Kasík,
Pavel. Neodmítejte Wikipedii.
Přemýšlejte kriticky, může to být dobrý zdroj.
iDNES.cz. 8. září 2016. Dostupný z
<http://technet.idnes.cz/neodmitejte-wikipedii-premyslejte-kriticky-muze-to-byt-dobry-zdroj-1gw-/kratke-zpravy.aspx?c=A160908_154137_tec-kratke-zpravy_pka>
mld.
Senioři píší (a hlavně opravují)
Wikipedii. Česká televize. 11. 1.
2014. Dostupný z
<http://www.ceskatelevize.cz/ct24/media/1055166-seniori-pisi-a-hlavne-opravuji-wikipedii>
No comments:
Post a Comment