Monday, April 10, 2017

Let´s playeři na YouTube: Hrát hry a vydělávat? Jde to!



Let´s playeři: Hrát hry a vydělávat? Jde to!

Komentování počítačových her je druh obsahu vytvářeného tvůrci na YouTube, tedy Youtubery. Největší z nich mají v anglicky mluvících zemích miliony odběratelů, v českém prostředí poté stovky tisíc. Zdaleka přitom nejde jen o tvorbu nového obsahu, ale také vytváření pocitu komunity mezi sledujícími, sounáležitosti, hodnot a kreativity. Jaké jsou nejdůležitější momenty a nástroje, které hrají výraznou roli pro publikování obsahu a vytváření komunit? Pojďme se nejdříve podívat na architekturu YouTube. Poté si řekneme něco o fenoménu videí typu let´s play a také způsobech, jak jde touto činností vydělávat desítky tisíc měsíčně. 


Pedro, jeden z nejznámnějších českých let´s playerů 



Architektura YouTube

1.     Nahrání videa
Video je jakousi centrální komoditou na YouTube, kolem kterého se děje veškerý sociální život. V případě Facebooku to je status, komentář, fotka nebo událost nebo u twitteru jen status. Počítadlo zhlédnutí je poté jedním z nejdůležitějších hodnocení úspěšnosti videa. Videa, která nemají velký počet zhlédnutí, se neobjevují ve vyhledávači a trpí zanedbáváním. Zhlédnutí také znamená více odměn pro ty, co jsou zapojení do partnerského systému YouTube nebo jiných multikanálových sítí.

2.     Systém komentářů
Výchozím nastavením je umožnění vkládání komentáře pod každé video. Systém komentování videí hodně napomáhá tomu, jak moc bude video viditelné ve vyhledávání. ,,Ačkoliv Youtube a jím vlastnící společnost Google neuveřejňuje, jaké principy fungují u komentování videí, z analýz komentovaných videí vyplynulo, že hojně komentovaná videa si na tom ve vyhledávání stojí lépe.“  [1]     

3.     Video rating systém
Pro hodnocení videa na Youtube jsou důležité dvě ikonky, a to je like a dislike. Tato tlačítka také pomáhají umísťování videa ve vyhledávači a také na domovské stránce YouTube. Jsou určeny pouze registrovaným, tedy těm, co mají účet u gmailu nebo svůj vlastní kanál.
4.     Favorizování videí
Diváci mohou favorizovat video. Je to běžná činnost k rozšíření povědomí o daném videu. Favorizování videa je také jistou formou reciprocity. Diváci, kteří nejvíce komentují daná videa, je také sdílí a tím vzájemně propojují publika svých kanálů.     

5.     Systém odběratelů
Jakmile uživatel začne odebírat daný kanál, tak se pokaždé dozví o novém videu. Jedná se o nejjednodušší způsob, jak získávat stálé počty zhlédnutí na svém videu. Spokojení diváci odebírají kanál, nespokojení zruší odběr. Je to asi nejmocnější měřič výkonnosti kanálu. Odběratelé také hrají významnou úlohu ve vytváření sociální struktury YouTube.

Let´playeři, aneb jak vydělávat hraním her

Nejlepším důkazem toho, jak jde vydělávat peníze hraním jsou let´s playeři. I v Čechách jsou lidé jako Jirka Král, Pedro, Ment nebo Agraelus velmi žádanými ve své komunitě hráčů. Dospělí lidé si často kladou otázku, jak je možné, že někdo může sledovat to, jak někdo jiný hraje počítačové hry?

Důvody jsou hlavně tři:  

1.     Počítačové hry mají širkové publikum
Let´s playery sledují v drtivé většině děti a dospívající ve věku 10-15 let. To je skupina lidí, kteří hrají počítačové hry a mají tento způsob trávení času velmi rádi. Kdo ze současné generace X si nevzpomene, jak pařil Mafii, Operaci Flashpoint, Need for Speed a další hry? Já ano a vzpomínám si na to velmi dobře. Je to tedy vhodné téma na tvorbu obsahu na internetu.

2.     Buduje se úzký vztah s fanoušky
Každý let´s player stejně jako Youtuber dokáže budovat velmi úzký vztah s fanoušky. Hodně hraní jsou navíc živé streamy, kde hráč může bezprostředně reagovat na dotazy fanoušků. Celý proces komunikace je tedy velmi bezprostřední a aktuálnía vytváří se úzká vazba mezi hráčem a jeho diváky. 

Najít řešení na hru
Mnoho hráčů, co má problém s nějakou částí hry, se prostě podívá na let´s play z dané mise nebo části a hned má v hratelnosti jasno. Let´s playe teda velmi často slouží jako návody na hraní her.  

A ještě pár čísel na konec: Za jeden milion zhlédnutí na kanále dostává YouTuber v průměru 10 000 Kč. pokud mají tedy čeští let´s playeři kolem 2-3 milionů měsíčně, tak už dosahují částek, kdy je možné si tuto hrou vydělávat. Navíc příjmy z reklamy adsense nejsou jedinými, které youTubeři dostávájí, ale i z účasti na akcích, prodeje merchandisingu nebo přímé spolupráce s firmami. pro mnoho lidí je tak být let´s player snové povolání - hrát hry a ještě u toho vydělávat bylo přeci snem mnoha dospívajících. 

Autor: Marek Dvořák      





[1] The socio-technical architecture of digital labor: Converting play into YouTube money, Hector Postigo Temple University, USA, New media and society s. 337

No comments:

Post a Comment