Let´s playeři:
Hrát hry a vydělávat? Jde to!
Komentování
počítačových her je druh obsahu vytvářeného tvůrci na YouTube, tedy Youtubery.
Největší z nich mají v anglicky mluvících zemích miliony odběratelů,
v českém prostředí poté stovky tisíc. Zdaleka přitom nejde jen o tvorbu
nového obsahu, ale také vytváření pocitu komunity mezi sledujícími,
sounáležitosti, hodnot a kreativity. Jaké jsou nejdůležitější momenty a nástroje, které hrají výraznou roli pro publikování obsahu a
vytváření komunit? Pojďme se nejdříve podívat na architekturu YouTube. Poté si
řekneme něco o fenoménu videí typu let´s play a také způsobech, jak jde touto činností vydělávat desítky tisíc měsíčně.
Pedro, jeden z nejznámnějších českých let´s playerů
Architektura YouTube
1. Nahrání
videa
Video
je jakousi centrální komoditou na YouTube, kolem kterého se děje veškerý
sociální život. V případě Facebooku to je status, komentář, fotka nebo
událost nebo u twitteru jen status. Počítadlo zhlédnutí je poté jedním z nejdůležitějších
hodnocení úspěšnosti videa. Videa, která nemají velký počet zhlédnutí, se
neobjevují ve vyhledávači a trpí zanedbáváním. Zhlédnutí také znamená více
odměn pro ty, co jsou zapojení do partnerského systému YouTube nebo jiných
multikanálových sítí.
2. Systém
komentářů
Výchozím
nastavením je umožnění vkládání komentáře pod každé video. Systém komentování
videí hodně napomáhá tomu, jak moc bude video viditelné ve vyhledávání.
,,Ačkoliv Youtube a jím vlastnící společnost Google neuveřejňuje, jaké principy
fungují u komentování videí, z analýz komentovaných videí vyplynulo, že
hojně komentovaná videa si na tom ve vyhledávání stojí lépe.“ [1]
3. Video
rating systém
Pro
hodnocení videa na Youtube jsou důležité dvě ikonky, a to je like a dislike. Tato
tlačítka také pomáhají umísťování videa ve vyhledávači a také na domovské
stránce YouTube. Jsou určeny pouze registrovaným, tedy těm, co mají účet u
gmailu nebo svůj vlastní kanál.
4. Favorizování
videí
Diváci
mohou favorizovat video. Je to běžná činnost k rozšíření povědomí o daném
videu. Favorizování videa je také jistou formou reciprocity. Diváci, kteří
nejvíce komentují daná videa, je také sdílí a tím vzájemně propojují publika
svých kanálů.
5. Systém
odběratelů
Jakmile
uživatel začne odebírat daný kanál, tak se pokaždé dozví o novém videu. Jedná
se o nejjednodušší způsob, jak získávat stálé počty zhlédnutí na svém videu.
Spokojení diváci odebírají kanál, nespokojení zruší odběr. Je to asi nejmocnější
měřič výkonnosti kanálu. Odběratelé také hrají významnou úlohu ve vytváření
sociální struktury YouTube.
Let´playeři, aneb jak vydělávat
hraním her
Nejlepším
důkazem toho, jak jde vydělávat peníze hraním jsou let´s playeři. I v Čechách
jsou lidé jako Jirka Král, Pedro, Ment nebo Agraelus velmi žádanými ve své
komunitě hráčů. Dospělí lidé si často kladou otázku, jak je možné, že někdo
může sledovat to, jak někdo jiný hraje počítačové hry?
Důvody jsou hlavně tři:
1. Počítačové
hry mají širkové publikum
Let´s
playery sledují v drtivé většině děti a dospívající ve věku 10-15 let. To je
skupina lidí, kteří hrají počítačové hry a mají tento způsob trávení času velmi
rádi. Kdo ze současné generace X si nevzpomene, jak pařil Mafii, Operaci
Flashpoint, Need for Speed a další hry? Já ano a vzpomínám si na to velmi
dobře. Je to tedy vhodné téma na tvorbu obsahu na internetu.
2. Buduje
se úzký vztah s fanoušky
Každý
let´s player stejně jako Youtuber dokáže budovat velmi úzký vztah s fanoušky.
Hodně hraní jsou navíc živé streamy, kde hráč může bezprostředně reagovat na
dotazy fanoušků. Celý proces komunikace je tedy velmi bezprostřední a aktuálnía vytváří se úzká vazba mezi hráčem a jeho diváky.
Najít řešení na hru
Mnoho hráčů, co má problém s nějakou částí hry, se prostě podívá na let´s play z dané mise nebo části a hned má v hratelnosti jasno. Let´s playe teda velmi často slouží jako návody na hraní her.
A ještě pár čísel na konec: Za jeden milion zhlédnutí na kanále dostává YouTuber v průměru 10 000 Kč. pokud mají tedy čeští let´s playeři kolem 2-3 milionů měsíčně, tak už dosahují částek, kdy je možné si tuto hrou vydělávat. Navíc příjmy z reklamy adsense nejsou jedinými, které youTubeři dostávájí, ale i z účasti na akcích, prodeje merchandisingu nebo přímé spolupráce s firmami. pro mnoho lidí je tak být let´s player snové povolání - hrát hry a ještě u toho vydělávat bylo přeci snem mnoha dospívajících.
Autor: Marek Dvořák
[1] The
socio-technical architecture of digital labor: Converting play into YouTube
money, Hector Postigo Temple University, USA, New media and society s. 337
No comments:
Post a Comment