„Jsme tím, čím se živíme, neboli
jsme to, co jíme. Nežijeme proto, abychom jedli. Žijeme proto, abychom žili.
Jídlo může působit jako lék nebo jako jed.“ Tyto
a mnohé další úsloví a rčení jsou natolik známé až zprofanované, že jim
nevěnujeme náležitou pozornost. Nanejvýš jimi proložíme jednoduchou
společenskou konverzaci. Kdybychom se jimi ovšem všichni doslova a písmene
řídili, jak dobře by se nám vedlo. Dnes již zřejmě nedohledatelní zcela původní
autoři těchto výroků stavěli na základě kumulované historické zkušenosti, ze
které vyplývalo, že nadbytek a nežádoucí kombinace v potravě mohou vést
k závažným až fatálním zdravotním obtížím. V čem spočívá důležitost a
význam tohoto tématu? Je třeba si uvědomit jeho podstatu. Základním prvkem
v životě každé lidské bytosti je potrava. Bez ní bychom dlouho nevydrželi
nejen dělat smysluplně konkrétní aktivity, ale vůbec fungovat. Na této větě by
nebylo nic zvláštního ani světového. Jistě, každé etnikum či národ pojímá jídlo
svým specifickým způsobem. A jak jsme na tom vlastně my Češi s jídlem?
Jídlo hraje ovšem v každodenním životě našeho malého národa velkou roli.
Neposkytuje mu jen organismem vyžadované živiny, ale také emocionální útěchu a
často je také prostředkem setkávání s druhými. Zalíbení v jídle ve
všech směrech je pro Čechy příznačné. Nezaujatému pozorovateli se stačí projít
krátce po ulici a dojde mu, že gurmánů, jedlíků a otesánků je mezi Čechy
bezpočet. Není divu. Míst, kde lze jídlo levně nakoupit či se najíst snad ani
nelze spočítat, stejně tak se není možné dobrat počtu pořadů o vaření, časopisů
nabízejících často až bizarní kuchařské recepty. Až neuvěřitelná kvantitativní
nabídka, která se více či méně váže k jídlu, postrádá mnohdy jednu ne
nevýznamnou hodnotu – kvalitu. Jsou-li Češi mistry v nakupování
v nejrůznějších slevových akcích, soutěžích a jiných hloupostech, pak na
druhé straně zcela selhávají ve vyžadování odpovídající kvality, a to
v celé šíři, jak je výše naznačeno. Počínaje úrovní a kvalitou služeb
míst, která nabízejí potraviny a pokrmy přes kuchařské pořady až po časopisové
či elektronické receptáře. Zkrátka a dobře nám chybí sebevědomí. Schází nám
sebedůvěra a hrdost si říci si o kvalitu, za kterou platíme. Spíše častěji
svorně sklopíme zrak, vezmeme zavděk tím, co se nabízí a to si odneseme domů.
Nanejvýš si pak společně zanadáváme se spolustolovníky u oblíbeného pivního
moku, který naštěstí v drtivé většině se nabízí ve velmi vysoké kvalitě.
Přeci jen v tomto směru jsme velmistry v jeho spotřebě a sebemenší
nedostatek podrobíme strhující kritice. V jídle je tomu ovšem trochu
jinak. Spíše zcela naopak. V tomto směru se kolektivně ozvat neumíme, nebo
jen v náznacích. A objeví-li se nějaký ten buřič (inspektor supermarketů
Ladislav Hruška či pozoruhodně vyhlížející a chovající se moderátor pořadu „A dost!“ Jan Tuna) vystupující
z mediálního davu a poukazující na nedostatky ve skladbě a kvalitě
potravin, stravování, pak působí spíše jako komická figurka. Situace je natolik
vážná, že je třeba jí náležitě zabývat. V rámci tohoto článku se podíváme
na celou věc z mnoha rovin a nabídneme i srovnání ze zahraničí.
Ukážeme si pozitivní příklad vlivu kolektivní inteligence českých spotřebitelů a
nabídneme již dobře zažité fungování kolektivní inteligence rakouských
zákazníků ve snaze ukázat, že hrdě zvednutá hlava a sebevědomý přístup dokáže
zcela změnit fungování tržních nešvarů.
Jsme na tom špatně? Jak vlastně tom
vůbec jsme…
Českou
optikou nahlížená realita je často velmi negativní až vyloženě černá. Pátrat po
tom, čím to vlastně může být, je otázkou nejen na samostatný článek, ale spíše
na celou knihu. To ponechme jiným. Přeci jen výsledky dlouhodobě špatné
životosprávy na sebe nenechají nijak čekat. V nich jsme přeborníky
v nejrůznějších typech rakoviny a jiných závažných a život
ohrožujících onemocněních. Bohužel. A mimo jiné zřejmě i na konto těchto
neblahých výsledků lidé začínají přemýšlet o tom, co do sebe nalévají a nasoukají.
Pro úplnost a lepší vykreslení uvádíme níže statistiku. V důsledku
nevhodného stravování postihuje nejčastěji českou populaci rakovina tlustého
střeva či konečníku. Taková informace je samo o sobě znepokojující. Ano, jistě,
existuje určitá tabulka závažných diagnóz, které ničí Čechy. Znepokojení ovšem
vzroste v momentě, kdy srovnáme naše tuzemské výsledky s jinými
zeměmi – nám podobnými i zcela odlišnými. Velice dobře si těchto rozdílů všímá
německý lékař a psychoterapeut Dr. med. Rüdiger Dahlke, který se celoživotně
zabývá výživou a jejího vlivu na kvalitu života a životní spokojenost člověka. Dr.
Dahlke ve své poslední publikaci, která vyšla před třemi lety i v češtině
uvádí, že v jeho rodném Německu trpí rakovinou tlustého střeva 30 lidí
z dvou set tisíc, což je oproti Česku téměř dvaapůlkrát méně. Přitom
bychom mohli poznamenat, že stravovací návyky se v mnoha ohledech
podobají. Ovšem ve srovnání těchto dvou zemí, které spadají mezi průmyslově
nejrozvinutější se zeměmi rozvojovými typu Bangladéše, je rozdíl ještě dramatičtější
v náš neprospěch. V Bangladéši onemocní pouze jeden člověk
z 200 000 lidí.[1] Takové
výsledky proto stojí za to, abychom na sobě začali pracovat a nejen přemýšlet
nad příčinami. Nadměrné množství především méně kvalitní potravy bohaté na
živočišné tuky zbytečně zkracuje život, který by přitom šlo v prožít
plnohodnotněji a celkově lépe. Jedním z možných důvodů, proč tomu právě
takto je, může být vysvětlení, podle kterého lidé si levným jídlem a potravinami
suplují pocit blahobytu, po kterém tolik toužili v průběhu socialismu.
Lidé si jednoduše vynahrazují skladbou a zejména pak množstvím to, co jim dříve
velmi scházelo, a navozují si iluzorní pocit dobrého bydla. Ve výsledku si
ovšem financují svůj brzký skon. Kruh se uzavírá…
Jak vybřednout z tohoto
marastu…?
Každopádně
vyloženě špatná situace ve věci spotřebitelské spokojenosti s nabídkou a
kvalitou potravin a jídel v potravinářských řetězcích
a v restauračních zařízeních nepanuje. Naopak lze zahlédnout na konci
pomyslného temného tunelu prvotní paprsky světla naděje. Jako důkaz skvěle
fungující kolektivní inteligence českých spotřebitelů byla zdrcující reakce na
polskou kampaň, snažící se zlepšit povědomí o polských potravinách u české
veřejnosti. Odpověď na sebe nenechala dlouho čekat a byla přesně opačná, než
stanovoval její původní cíl. Nejenže zůstala nepovšimnuta, ale působila dojmem
nevkusné provokace. I kdyby sebevíce byla pravda, co o vybraných typech
polských potravin proklamovaly reklamní nosiče, tak děsivě špatná
spotřebitelská zkušenost sdílená napříč společností zůstala nezměněna. Od
června do konce prázdnin roku 2015 se autoři projektu POLSKEJIDLO.COM snažili
vsugerovat zcela jiné asociace v souvislosti s polskými potravinami.
To, že kampaň zcela selhala, dokazuje i nefunkčnost zmíněného webu. Přeci jen
výroky typu: „Miluji polské jídlo!“ nebo „Miluji polský med!“ nebo „Miluji polská jablka!“ nebo „Miluji polské pečivo“ s dovětkem, že „…500 milionů evropských spotřebitelů se
nemůže mýlit. Světu chutná polské jídlo. Zveme Vás na cestu za polskými
chutěmi.“ v kontextu nezměrného množství mediálních výstupů na téma
závadných, nebezpečných i život ohrožujících potravin polské provenience se
zasáhlo dostatečně široký okruh příjemce natolik, že působí spíše jako
provokace a výsměch. Naopak jako chvályhodné lze vnímat jednání a zásahy Státní
zemědělské a potravinářské inspekce, která mimo jiné na denní bázi aktualizuje
portál Potravinynapranyri.cz. Jde o nedocenitelnou službu veřejnosti. Z výsledků
a vyhodnocení celé kampaně jednoznačně vyplynulo, že čeští spotřebitelé
odmítají dovážené, nekvalitní potraviny a upřednostňují ryze české lokální.
Patriotismus ve spotřebě potravin může přitom pomoci ne jednou. Jde tu o aspekt
ekologický, kdy odpadá zbytečná zátěž životního prostředí v důsledku
dopravy na velké vzdálenosti. Jde tu o aspekt ekonomický, kdy poptávka po
domácí produkci zvyšuje příjmy a prosperitu domácích producentů, dochází tak ke
zvyšování zaměstnanosti. Celkově tak peníze neodtékají ve formě dividend
zahraničním vlastníkům. Jde tu také o politický vliv, kdy bohatý region dokáže
rozhodovat sám o sobě a nenechá o sobě rozhodovat nadnárodní konglomeráty,
které pouze kumulují kapitál a lobbují pro sebe co nejvýhodnější podmínky, aniž
by investovali část svých zisků zpět, nepočítáme-li nezbytně nutné náklady a
výdaje pro provoz a i ty jsou často minimalizovány. Příklad s polským
jídlem a reakci českých spotřebitelů lze srovnat s kolektivní inteligencí
rakouských spotřebitelů.
Vyrovnáváme se západu
Jakkoli
mnohdy hořekujeme na to, že se těžko a pomalu vyrovnáváme západu, tak
v tomto směru už se mu přibližujeme, jak vyplynulo z rozhovoru
s panem Güntnerem, který se z rakouského města Graz přestěhoval za
prací do Prahy. Prakticky všemi odpověďmi a reakcemi na položené otázky se
prolíná nesouhlasný údiv a nepochopení vůči české toleranci, shovívavosti a zcela
nevhodné a nemístné pokoře. Níže předkládáme nejzajímavější odpověď
z celého rozhovoru: „Něco takového u
nás by prostě neprošlo. U nás by si to dovolili pouze jednou. A prakticky
okamžitě by daná zkušenost byla sdílena, že by daná firma musela v lepším
případě se dotyčnému spotřebiteli nejen omluvit, ale celou záležitost zásadně
kompenzovat, aby si napravila pošramocenou reputaci. Lidé v Česku se po mnoha
skandálech znovu a znovu vrací k těm, kteří je uvedli v omyl, nebo
rovnou sprostě podvedli. Lepší potraviny tady v ČR ve srovnání
s rakouskými řetězci jsou dražší. Přitom si Češi nevydělávají mnoho peněz.
Proto mnohým ani nezbývá nic jiného, než jít do některého z oligopolních
řetězců a tam si nakoupit ošizenou kvalitu za nepřiměřené peníze. Rakouský
spotřebitel by rázně takové jednání odmítl. Bojkot, spočívající v ukončení
nakupování v podvádějícím řetězci by byl natolik důrazným varováním, že by
si to ostatní konkurenti napříště rozmysleli, než aby se pokusili vydělat pár
euro navíc. Orientace na rychlý zisk a výdělek je naprosto špatně. U nás víme,
že jedině dlouhodobým vzájemným vztahem uspějí obě strany. A to se prolíná
celou komerční sférou. Když mi prodáte šunt draho, prakticky tím končíte. Tady
se vesele podniká. Dříve jsme se i smáli tomu, že tolik českých turistů
k nám mimo jiné jezdí nakupovat. Nyní to už chápu a vysvětluji svým
krajanům. Zároveň svým českým kolegům dodávám sebedůvěru a vybízím je
k tomu, aby se nebáli ozvat a říct, toto mi nechutná. Toto nechci.
Pamatuji si, když jsem se ozval v restauraci, že jídlo je studené a pivo
pod míru. Po počáteční jazykové bariéře když obsluha pochopila, o co mi jde,
tak se na mě tak škaredě obořila, že jsem vůbec nechápal, co se děje. Obsluha
si vůbec neuvědomovala, že díky mé návštěvě a mým penězům jí přispívám na její
výplatu. Svým chováním mě natolik odradili, že jsem odešel bez zaplacení a svou
zkušenost jsem sdílel na svém osobním profilu na Facebook.com a ve facebookové skupině
německy hovořících, kteří žijí v Praze. Přidal jsem komentář i na
Tripadvisor. Z mého pohledu dost na to, aby se dotyční vzpamatovali a
chovali jinak ke svým hostům. Neboť ti jsou jejich pány. Tak jsem na to zvyklý
z domova a vím, že to takto funguje. Opak devastuje gastronomii a
restauratérství jako celek. Stejné to je s potravinami. Braňte se, právo
je v tomto směru na Vaší straně, využijte toho.“
Pár apelů závěrem…
Přikazovat
někomu, jak se vyloženě musí stravovat nebo kde nakupovat nelze. Ani lékař,
který to se svým pacientem myslí lidsky upřímně dobře, toho mnoho nezmůže,
pakliže dotyčný sám na sobě nebude systematicky dlouhodobě pracovat sám.
Krátkodobé, jednostranné a nezdravě nastavené diety a podobná omezení příliš
významu nemají. Smysl má výživa, která pochází z důvěryhodných, kvalitních
a českých zdrojů, je vyvážená. A za takovou má smysl se prát na úrovni
jednotlivce i na úrovni občanských spolků. Nejsme tak hloupí a špatní, jak si
často o sobě mylně myslíme. Naopak se pereme za lepší budoucnost v tomto
ohledu a tlačíme na potravinářské řetězce i restaurační zařízení, aby
dodávala lepší kvalitu. Zákazníci navíc sdílejí mnoho spotřebitelských
zkušeností často až živelně v reálném životě i v onom virtuálním, čímž
se zmenšuje nepoctivcům prostor pro šizení a okrádání. Z toho všeho
vyplývá, že v tomto ohledu se nám vede a i nadále povede lépe. Přijímáme
a přijímat budeme lepší potravu. A je proto na nás samotných, abychom té
potravy přijímali adekvátní množství, odpovídající našemu energetickému výdaji
a reálným potřebám.
Závěrem
si ovšem nelze odpustit jeden, již výše částečně naznačený, apel na české
čtenářstvo. Žádejme neústupně pro sebe kvalitu, když už vydáváme z naší
kapsy prakticky totožné částky, jaké vydávají naši západní sousedé, kteří si
nadto vydělávají podstatně více. Je až deviantně cynické, když nás nadnárodní
potravinářské korporace krmí drahým šmejdem a přestanou v momentě,
kdy se celá záležitost masově sdílí v českém internetovém a mediálním
prostoru. Buďme proto sebevědomí, umíme být v mnoha situacích hrdí na své
úspěšné předky i některé slavné a známé současníky a umíme to dát hlasitě
najevo. Buďme hrdí a sebevědomí a ukažme, že si zasloužíme víc než jen chemické
náhražky. Nechtějme být pokusnými králíky německých a rakouských kapitalistů,
chtějme úctu, kterou oni v hojné míře dopřávají svým domácím
spotřebitelům.
Prameny:
DAHLKE, Rüdiger. Strava pro klid v duši. 1. vyd. Brno: CPress, 2014. 232 s.
ISBN 978-80-264-0502-3
Potravinynapranyri.cz, SZPI, 2017, dostupné z www.potravinynapranyri.cz
No comments:
Post a Comment