Friday, April 7, 2017

KAZMA: Mediální šašek, nebo král?


Jeho videa patří k nejsledovanějším na českém internetu. Někteří ho milují, jiné dobře baví a mnozí ho z duše nenávidí. Znají ho ale snad všichni. Kamil Bartošek alias Kazma Kazmitch na českém internetu vytvořil něco jedinečného. Promyšlené a vypointované mediální iluze, jež dokážou vytřít zrak i jeho nejzarytějším odpůrcům. Kterým se Kazma rád směje do tváře. V čem tkví jeho úspěch?

Falešný Jim Carrey, falešná Katty Perry, dvojník Justina Biebera, cesta kolem světa…. Kdyby se vyhlašoval mediální skokan roku, jasně by ho zvítězil právě Kamil Bartoška alias Kazma. Za poslední rok, možná rok a půl dal o sobě Kazma pořádně vědět a jeho One Man Show se stala bezkonkurenčně nesledovanějším pořadem českém internetu. Ačkoliv se zdá, že je Kazma tak novou mediální „hvězdou“, příští rok oslaví neuvěřitelných 10 let na českém internetu.

Rozhovory v posteli

Pořad One Man Show začal natáčet v roce 2008 ve svém pokojíčku na pražské studentské koleji na Zahradním Městě. Bylo to v jedenáctém patře, byl jsem ve studentském privátu 4 plus 1. Na každém pokoji jsme byli po dvou. Teď si představ, že jsem tam tahal hosty tím příšerným výtahem, zavedl je na tu svou postel v minipokoji. To byl skutečný punk,“ popisoval Kazma svoje začátky pro studentský časopis Studenta. Nejprve si zval ostatní moderátory internetové televize Stream.cz, kde svou OMS vysílal, a postupně překvapoval slavnějšími hosty. Na jeho posteli, kterou později vyměnil za sedací pytle v jakési komoře, se vystřídali například Andrej Babiš, Iveta Bartošová, Robert Rosenberg, Karel Janeček, Jiří Paroubek nebo třeba i Jaromír Jágr.
Kazma diváky bavil prostořekostí, sprostými vtípky a bezprostředností, se kterou mluvil se svými hosty. Před nikým neměl respekt a s každým byl zároveň kamarád. Projevoval se jako typický „třídní sígr“, kterého buď milujete, nebo nenávidíte. Sám Kazma přiznal, že ve škole spíše platil za třídního klauna. Tím je vlastně dodneška. S tím rozdílem, že baví celý národ.

                               Zdroj: Facebook @Kazmova ONE MAN SHOW


Internetová hvězda

Naprosto zásadní přelom v jeho mediálním působení nastal v roce 2010, kdy společně se svým kamarádem Erikem Meldíkem vedli otevřenou kampaň proti značce Aquila. Ta vyhlásila soutěž Roztancuj Česko o nejúspěšnější video a výherce měl dostat finanční odměnu. Ačkoliv video Kazmy a Meldíka získalo nejvíce hlasů, společnost je ze soutěže vyloučila kvůli jejich údajném falšování. Dvojice se proti tomu ostře vyhranila a založila internetovou stránku www.mysenevzdame.cz, kde proti společnosti vedla mediální boj. Zveřejňovala videa ze skryté kamery z jednání s právníky firmy, natočila rapové video a veřejně společnost vyzývala k vysvětlení. Kampaň podpořily stovky tisíc lidí a stala se natolik úspěšnou, že si jí všimla i zpravodajská média. Aquila nakonec ustoupila a s dvojicí se vyrovnala.


Ačkoliv byl spor do jisté míry dramatický, ukázal na zcela jinou, daleko zásadnější skutečnost. Možná vůbec poprvé se ukázalo, jakou sílu internet v českém prostředí má. A že i jedinec, respektive dvojice do té doby nepříliš známých mladíků, díky němu a podpoře svých diváků dokáže vyhrát souboj s velkou společností.  Jak trefně poznamenaly Lidové noviny, které kauzu v roce 2010 sledovaly, český internet začal produkovat své první hvězdy.
Jak Kazmovi narůstala sledovanost a sní i sláva, tak mu rostlo i ego. Neukazoval se téměř bez černých brýlí, které se staly neodmyslitelnou součástí jeho image, začal si užívat večírků, randit s celebritami (mediálně nejpropíranější byl jeho vztah s Kateřinou Kristelovou, se kterou měl i pořad na Fajn Rádiu) a stával se čím dám tím drzejším.
Dostával nabídky moderovat různé akce a zakázky na výrobu komerčních videí a díky vyhranému mediálnímu sporu s Aquilou se mu začaly ozývat reklamní společnosti a velké společnosti se zájmem o spolupráci na internetových kampaních a projektech.
Po odvysílání One Man ShowJaromírem Jágrem se Kazma překvapivě rozhodl s populárním formátem skončit. „Jágr pro mě byl vrcholový host. V tu chvíli jsem věděl, že je čas skončit. Ze dne na den jsem přišel do internetové televize, která pořad vysílala, a oznámil, že končím. Bylo mi řečeno, ať si vymyslím jakýkoliv jiný koncept. Že mě podpoří. Tím vznikla One Man Show 2. generace,“ vysvětlil Kazma na své přednášce na Mendelově univerzitě v Brně, kterou nazval Někdy se prostě musíš vychcat do umyvadla. Podobných besed udělal ještě několik. A vždy byly ohromně úspěšné. Studenti doslova hltali slova internetového baviče, který jim dával nahlédnout do své životní filozofie. A možná tak prozrazoval klíč k úspěchu.

No concept show

Kazma rád vypráví historku, že když se ho Stream.cz po roční pauze zeptal, s jakým konceptem tedy přichází, Kazma spustil prezentaci, na které byla jen jediná věta: „No concept show“. One Man Show 2. generace je tak zcela nepředvídatelná. Představuje až téměř nereálné projekty, na kterých Kazma se svým týmem pracuje dlouhou dobu dopředu. Nikdy však neprozradí celé zákulisí přípravy a projekty jsou zahaleny určitým tajemnem a mystifikací. Výsledkem jsou pak například neuvěřitelné mediální a podvody, jako tomu bylo u nastrčeného dvojníka Jimma Carreyho na předávání Českých lvů, falešné Katty Perry nebo v posledním díle i uměle vytvořeného Justina Biebera, jehož si zahrál obyčejný mladý kluk. Mimochodem, tento díl se stal nejúspěšnějším videem na českém internetu. Za pouhý jeden den se na něj podívalo milion lidí. K dnešnímu datu má 1 666 969 shlédnutí.
                                             Zdroj: Stream.cz

Nebývalý úspěch zaznamenal například i projekt Yes Man, během něhož Kazma za 10 dní obletěl celý svět. Právě v tomto díle nejvíce přiblížil svoji životní filozofii, o kterou se tolik jeho fanoušků zajímá a kvůli které dokážou naplnit dva přednáškové sály. Kazma je baví. Představuje pro ně jejich odvážnější já. Vždy balancuje na velmi tenké hraně a snad kromě zostuzení zpěvačky Heidi Janků, které se nakonec veřejně omluvil, to vždy dokáže ustát. Hraje si s image drsného spratka, kterému není nic svaté a je schopný si udělat legraci z čehokoliv, napálit kohokoliv a vysmát se do tváře komukoliv, a zároveň s polohou v jádru hodného kluka, který má srdce na dlani a na konci videí promlouvá nějaké „zen poselství“.  Říká, že žije styl života typu „drogy, sex a rock´n´roll“, ale zároveň přiznává, že by se za rok, tedy ve svých 33 letech chtěl oženit a v 35 letech mít dítě. Tento paradox je možná jeho nejsilnější stránkou. Svým mladým divákům ukazuje ve videích, ale i na sociálních sítích divoký, nespoutaný život bez pravidel a zábran, ale zároveň se je snaží nějak motivovat a nasměrovat. „Cítím se zodpovědný za lidi, kteří se na mě koukají,“ říká oduševněle. Jeho myšlenky v zásadě nejsou špatné. Mladým lidem radí, aby si šli za svým snem, nebáli se porušovat konvence a vybočit ze stáda. Vystoupili ze své komfortní zóny. Sám sebe uvádí jako příklad, že například nedokončil vysokou školu, protože „přestal věřit zavedenému systému“.

Kazma manipulátor

V čem Kazma opravdu vyniká, je bez pochyby sebeprezentace. Dalo by se říct, že na ní postavil svou kariéru. Dokáže skvěle manipulovat lidmi tak, aby dělali a mysleli si přesně to, co on sám chce. Postavil se do role vzoru, idola, opinion makera. A lidé mu to rádi věří.
A Kazma s tím dokáže chytře pracovat. A samozřejmě i využít ve svůj prospěch. Jako se ukázalo, když spustil svůj merchandising. Kazma, jako zkušený marketingový specialista, si velmi dobře uvědomuje, že v dnešní době konzumu není už ani tak luxusní to, co je drahé. Ale spíše to, co je omezené. A na co musíme počkat. Svoje fanoušky na sociálních sítích tak několik dní napínal a sliboval jim, že je čeká něco velkého. Něco, díky čemuž se mohou stát konečně součástí jeho světa. Světa One Man Show, která nezná hranic. Ale pozor, místa jsou omezená. Své fanoušky dokonale opojil. A pak spustil obyčejný prodej triček. Navíc předražených. Během pár hodin je naprosto vyprodal. Lidé si možná v tu chvíli ani neuvědomili, co kupují. Jen měli pocit, že to musí mít, a že chtějí být součástí Kazmovy „crew“.


Příklad propagace OMS triček. Zdroj: Facebook @Kazmova ONE MAN SHOW

Spratek, který nemá konkurenci

Úspěch One Man Show ale není jen o propracovaném projektu s chytrou a překvapivou pointou. Síla videí je ve vynikajícím střihu, speciálních efektech a celkové myšlence, kterou daný díl předává. A v neposlední řadě i ve vtipu a značné kontroverzi. Show je z části postavena na lži a mystifikaci, Kazma si rád rýpne do známých osobností, provokuje veřejné instituce nebo se pohybuje na hraně zákona. Nějakým způsobem z toho ale vždy vyvázne s jeho typickým úsměvem na tváři. Ten má bezpochyby i díky Streamu, jenž mu kryje záda. Kazma sám přiznává, že bez takové podpory, zejména v právních ohledech, by nebyl různé věci schopný a ani natolik odvážný natoč. O vlastnickém poměru mezi jím a internetovou televizí o pořad One Man Show ale mlží. „Dalo by se říct, že Streamu pořad One Man Show vlastně pronajímám,“ říká ve vtipu. Zatím ale nemá potřebu odcházet. V českém prostředí není platforma, která by jej živila lépe. Na Streamu popírá fixní plat, který by například na konkurenčním Youtube.com jen těžko dostával. Populární Youtube.com ho ale ani neláká, ačkoliv právě tam sídlí jeho největší konkurence – mladí youtubeři, jejichž sledovanost dosahuje astronomických výšin. Přesto v nich Kazma nevidí konkurenci. „Nedělají nic chytrého, jsou to děti a natáčí pro děti. Neuvědomují si, jak neuvěřitelný mají vliv.“ Ten Kazma bez pochyby má. A je jen otázkou, jak dál s ním bude schopen naložit.

                                          Zdroj: Facebook @Kazmova ONE MAN SHOW
Autorka: Adéla Skřivánková

No comments:

Post a Comment