Jeho videa patří k nejsledovanějším
na českém internetu. Někteří ho milují, jiné dobře baví a mnozí ho z duše nenávidí.
Znají ho ale snad všichni. Kamil Bartošek alias Kazma Kazmitch na českém
internetu vytvořil něco jedinečného. Promyšlené a vypointované mediální iluze,
jež dokážou vytřít zrak i jeho nejzarytějším odpůrcům. Kterým se Kazma rád
směje do tváře. V čem tkví jeho úspěch?
Falešný Jim Carrey, falešná Katty
Perry, dvojník Justina Biebera, cesta kolem světa…. Kdyby se vyhlašoval mediální
skokan roku, jasně by ho zvítězil právě Kamil Bartoška alias Kazma. Za poslední
rok, možná rok a půl dal o sobě Kazma pořádně vědět a jeho One Man Show se
stala bezkonkurenčně nesledovanějším pořadem českém internetu. Ačkoliv se zdá,
že je Kazma tak novou mediální „hvězdou“, příští rok oslaví neuvěřitelných 10
let na českém internetu.
Rozhovory v posteli
Pořad One Man Show začal natáčet v roce
2008 ve svém pokojíčku na pražské studentské koleji na Zahradním Městě. „Bylo to v
jedenáctém patře, byl jsem ve studentském privátu 4 plus 1. Na každém pokoji
jsme byli po dvou. Teď si představ, že jsem tam tahal hosty tím příšerným
výtahem, zavedl je na tu svou postel v minipokoji. To byl skutečný punk,“ popisoval Kazma svoje začátky pro studentský časopis
Studenta. Nejprve si zval ostatní moderátory internetové televize Stream.cz,
kde svou OMS vysílal, a postupně překvapoval slavnějšími hosty. Na jeho
posteli, kterou později vyměnil za sedací pytle v jakési komoře, se
vystřídali například Andrej Babiš, Iveta Bartošová, Robert Rosenberg, Karel
Janeček, Jiří Paroubek nebo třeba i Jaromír Jágr.
Kazma diváky bavil prostořekostí,
sprostými vtípky a bezprostředností, se kterou mluvil se svými hosty. Před
nikým neměl respekt a s každým byl zároveň kamarád. Projevoval se jako
typický „třídní sígr“, kterého buď milujete, nebo nenávidíte. Sám Kazma
přiznal, že ve škole spíše platil za třídního klauna. Tím je vlastně dodneška.
S tím rozdílem, že baví celý národ.
Zdroj: Facebook @Kazmova ONE MAN SHOW
Internetová
hvězda
Naprosto zásadní přelom v jeho mediálním
působení nastal v roce 2010, kdy společně se svým kamarádem Erikem
Meldíkem vedli otevřenou kampaň proti značce Aquila. Ta vyhlásila soutěž
Roztancuj Česko o nejúspěšnější video a výherce měl dostat finanční odměnu. Ačkoliv
video Kazmy a Meldíka získalo nejvíce hlasů, společnost je ze soutěže vyloučila
kvůli jejich údajném falšování. Dvojice se proti tomu ostře vyhranila a
založila internetovou stránku www.mysenevzdame.cz,
kde proti společnosti vedla mediální boj. Zveřejňovala videa ze skryté kamery z jednání
s právníky firmy, natočila rapové video a veřejně společnost vyzývala k vysvětlení.
Kampaň podpořily stovky tisíc lidí a stala se natolik úspěšnou, že si jí všimla
i zpravodajská média. Aquila nakonec ustoupila a s dvojicí se vyrovnala.
Ačkoliv byl spor do jisté míry
dramatický, ukázal na zcela jinou, daleko zásadnější skutečnost. Možná vůbec
poprvé se ukázalo, jakou sílu internet v českém prostředí má. A že i
jedinec, respektive dvojice do té doby nepříliš známých mladíků, díky němu a
podpoře svých diváků dokáže vyhrát souboj s velkou společností. Jak trefně poznamenaly Lidové noviny, které
kauzu v roce 2010 sledovaly, český internet začal produkovat své první hvězdy.
Jak Kazmovi narůstala sledovanost a
sní i sláva, tak mu rostlo i ego. Neukazoval se téměř bez černých brýlí, které
se staly neodmyslitelnou součástí jeho image, začal si užívat večírků, randit s celebritami
(mediálně nejpropíranější byl jeho vztah s Kateřinou Kristelovou, se
kterou měl i pořad na Fajn Rádiu) a stával se čím dám tím drzejším.
Dostával nabídky moderovat různé akce
a zakázky na výrobu komerčních videí a díky vyhranému mediálnímu sporu s Aquilou
se mu začaly ozývat reklamní společnosti a velké společnosti se zájmem o
spolupráci na internetových kampaních a projektech.
Po odvysílání One Man Show
s Jaromírem Jágrem se Kazma překvapivě rozhodl s populárním formátem
skončit. „Jágr pro mě byl vrcholový host.
V tu chvíli jsem věděl, že je čas skončit. Ze dne na den jsem přišel do
internetové televize, která pořad vysílala, a oznámil, že končím. Bylo mi
řečeno, ať si vymyslím jakýkoliv jiný koncept. Že mě podpoří. Tím vznikla One
Man Show 2. generace,“ vysvětlil Kazma na své přednášce na Mendelově
univerzitě v Brně, kterou nazval Někdy
se prostě musíš vychcat do umyvadla. Podobných besed udělal ještě několik.
A vždy byly ohromně úspěšné. Studenti doslova hltali slova internetového
baviče, který jim dával nahlédnout do své životní filozofie. A možná tak
prozrazoval klíč k úspěchu.
No concept show
Kazma rád vypráví historku, že když se
ho Stream.cz po roční pauze zeptal, s jakým konceptem tedy přichází, Kazma
spustil prezentaci, na které byla jen jediná věta: „No concept show“. One Man Show 2. generace je tak zcela
nepředvídatelná. Představuje až téměř nereálné projekty, na kterých Kazma se
svým týmem pracuje dlouhou dobu dopředu. Nikdy však neprozradí celé zákulisí
přípravy a projekty jsou zahaleny určitým tajemnem a mystifikací. Výsledkem
jsou pak například neuvěřitelné mediální a podvody, jako tomu bylo u nastrčeného
dvojníka Jimma Carreyho na předávání Českých lvů, falešné Katty Perry nebo v posledním díle i uměle vytvořeného Justina Biebera, jehož si zahrál obyčejný mladý kluk. Mimochodem,
tento díl se stal nejúspěšnějším videem na českém internetu. Za pouhý jeden den
se na něj podívalo milion lidí. K dnešnímu datu má 1 666 969 shlédnutí.
Zdroj: Stream.cz
Nebývalý úspěch zaznamenal například i
projekt Yes Man, během něhož Kazma za 10 dní obletěl celý svět. Právě v tomto
díle nejvíce přiblížil svoji životní filozofii, o kterou se tolik jeho fanoušků
zajímá a kvůli které dokážou naplnit dva přednáškové sály. Kazma je baví.
Představuje pro ně jejich odvážnější já. Vždy balancuje na velmi tenké hraně a
snad kromě zostuzení zpěvačky Heidi Janků, které se nakonec veřejně omluvil, to
vždy dokáže ustát. Hraje si s image drsného spratka, kterému není nic
svaté a je schopný si udělat legraci z čehokoliv, napálit kohokoliv a vysmát
se do tváře komukoliv, a zároveň s polohou v jádru hodného kluka,
který má srdce na dlani a na konci videí promlouvá nějaké „zen poselství“. Říká, že žije styl života typu „drogy, sex a
rock´n´roll“, ale zároveň přiznává, že by se za rok, tedy ve svých 33 letech
chtěl oženit a v 35 letech mít dítě. Tento paradox je možná jeho
nejsilnější stránkou. Svým mladým divákům ukazuje ve videích, ale i na
sociálních sítích divoký, nespoutaný život bez pravidel a zábran, ale zároveň se
je snaží nějak motivovat a nasměrovat. „Cítím se zodpovědný za lidi, kteří se
na mě koukají,“ říká oduševněle. Jeho myšlenky v zásadě nejsou špatné.
Mladým lidem radí, aby si šli za svým snem, nebáli se porušovat konvence a
vybočit ze stáda. Vystoupili ze své komfortní zóny. Sám sebe uvádí jako
příklad, že například nedokončil vysokou školu, protože „přestal věřit
zavedenému systému“.
Kazma manipulátor
V čem Kazma opravdu vyniká, je
bez pochyby sebeprezentace. Dalo by se říct, že na ní postavil svou kariéru.
Dokáže skvěle manipulovat lidmi tak, aby dělali a mysleli si přesně to, co on
sám chce. Postavil se do role vzoru, idola, opinion makera. A lidé mu to rádi
věří.
A Kazma s tím dokáže chytře
pracovat. A samozřejmě i využít ve svůj prospěch. Jako se ukázalo, když spustil
svůj merchandising. Kazma, jako zkušený marketingový specialista, si velmi
dobře uvědomuje, že v dnešní době konzumu není už ani tak luxusní to, co
je drahé. Ale spíše to, co je omezené. A na co musíme počkat. Svoje fanoušky na
sociálních sítích tak několik dní napínal a sliboval jim, že je čeká něco
velkého. Něco, díky čemuž se mohou stát konečně součástí jeho světa. Světa One
Man Show, která nezná hranic. Ale pozor, místa jsou omezená. Své fanoušky
dokonale opojil. A pak spustil obyčejný prodej triček. Navíc předražených.
Během pár hodin je naprosto vyprodal. Lidé si možná v tu chvíli ani
neuvědomili, co kupují. Jen měli pocit, že to musí mít, a že chtějí být
součástí Kazmovy „crew“.
Příklad propagace OMS triček. Zdroj: Facebook @Kazmova ONE MAN SHOW
Spratek, který nemá konkurenci
Úspěch One Man Show ale není jen o propracovaném projektu s chytrou a
překvapivou pointou. Síla videí je ve vynikajícím střihu, speciálních efektech
a celkové myšlence, kterou daný díl předává. A v neposlední řadě i ve vtipu a značné kontroverzi. Show je z části postavena na lži a mystifikaci, Kazma
si rád rýpne do známých osobností, provokuje veřejné instituce nebo se pohybuje
na hraně zákona. Nějakým způsobem z toho ale vždy vyvázne s jeho typickým
úsměvem na tváři. Ten má bezpochyby i díky Streamu, jenž mu kryje záda. Kazma
sám přiznává, že bez takové podpory, zejména v právních ohledech, by nebyl
různé věci schopný a ani natolik odvážný natoč. O vlastnickém poměru mezi jím a
internetovou televizí o pořad One Man Show ale mlží. „Dalo by se říct, že Streamu pořad One Man Show vlastně pronajímám,“
říká ve vtipu. Zatím ale nemá potřebu odcházet. V českém prostředí není
platforma, která by jej živila lépe. Na Streamu popírá fixní plat, který by
například na konkurenčním Youtube.com jen těžko dostával. Populární Youtube.com
ho ale ani neláká, ačkoliv právě tam sídlí jeho největší konkurence – mladí youtubeři,
jejichž sledovanost dosahuje astronomických výšin. Přesto v nich Kazma
nevidí konkurenci. „Nedělají nic
chytrého, jsou to děti a natáčí pro děti. Neuvědomují si, jak neuvěřitelný mají
vliv.“ Ten Kazma bez pochyby má. A je jen otázkou, jak dál s ním bude
schopen naložit.
Zdroj: Facebook @Kazmova ONE MAN SHOW
Autorka: Adéla Skřivánková
No comments:
Post a Comment