Je
to úžasný pocit moci, když půlka Galaxie skáče podle toho, jak pískáte.
Rozhodují se bitvy, postavy umírají…. A co teprve když podle toho pískání
skáčou i tvůrci hry!
Mass Effect, hra, kterou v roce
2007 stvořilo studio BioWare, nejdříve pro herní konzoli XBox360 a
v květnu roku 2008 i pro Microsoft Windows, a navázalo tak na úspěch
jejich prvního povedeného kousku, Dragon Age. Série Mass Effect obsahovala donedávna
tři díly, letos v březnu pak světlo světa spatřilo dlouho očekávané čtvrté
nepřímé pokračování Mass Effect: Andromeda. Už první díl sklidil hned po svém
vydání obrovský úspěch. Průměrné hodnocení z nejrůznějších počítačových
médií je 92,83 %, přičemž nejnižší hodnocení se pohybuje kolem 82 %. Eletronic
Art, kteří hru produkují, utržili jen za předposlední vydaný díl 200 milionů
dolarů.
masseffect.bioware.com |
Masseffectové šílenství stoupá
Kromě tří základních dílu vydalo dosud
studio i několik DLC, která rozšiřují děj, přidávají postavy, lokace a
především úkoly, takže hurá na misi! Studio tak vědomě stále udržuje své
fanoušky navnaděné. Další dávkou drogy pro ME fanoušky se staly knihy zasazené
do jim tak známého světa. První ze čtyř dílů vyšel ve stejném roce jako hra a byl
přijat velmi kladně, čtenáři se zde mohli začíst do děje, který hře předchází,
nedochází tak k žádným kolizím, kniha se věrně drží své předlohy.
Světe div se, ale správní fanoušci
nemají nikdy dost, a tak jakmile jim to počítačová gramotnost dovolí, pouštějí
se do tvorby vlastních zákoutí ME světa. Takovýchto modifikací neboli modů je
v současnosti nesčetné množství, hráči si své výtvory sdílejí
prostřednictvím nejrůznějších serverů a mohou tak sobě i jiným ještě obohacovat
zážitek z původní hry. Mnoho z těchto amatérských pokusů se i v případě
jiných her setkává s velkým uznáním, u jedné modifikace k Warcraftu
III dokonce studio chtělo vytvořit pokračování právě na ni. Kdo ví, třeba stojí
za popularitou tvorby modů i vidina slávy a bohatství.
Samozřejmostí, která nesmí u takového
trháku, jakým je série Mass Effect, chybět, je doplňkový prodej nejrůznějších
značkových věcí. A to více i méně originálních. Vrcholem všeho má být chystaný
film, na kterém se má autorsky podílet právě BioWare.
Jsem, jaký jsem. Ty jsi, jaký chci já.
V čem tkví úspěch této série není
žádnou velkou záhadou. Její tvůrci nechávají své spotřebitele podle libosti
rozhodovat o postupu svého hrdiny, a jelikož se jedná o velitele vojenského
týmu, rozhodují tím tak o příběhu celé hry.
Pocit moci může být skutečně opojný,
ale je také skutečný? Vždyť jakým směrem by se příběh hry ubíral bez hráčových
rozhodnutí? Primární funkce hráčových rozhodnutí spočívá v utváření
osobnosti jeho postavy. Tato rozhodnutí jsou realizována prostřednictvím
komunikace či například vybírání vhodných postav k plnění jednotlivých
úkolů. Díky rozhodnutím zachraňujícím životy a vyhýbajícím se ohrožování
nevinných získává postava kladné body ochránce, díky agresivnějším a
riskantnějším rozhodnutím pak mínusové body odpadlíka. Pokud je hráčova postava
vyprofilována na tu či onu stranu, dostává se jí nových možností
v konverzaci zapadajících do její strategie, což je klíčové právě
v onom kontroverzním zakončení série. Je jedno, pro kterou stranu se
rozhodneme, ale pokud je naše postava nevyhraněná, dostává se často do situací,
které jí nejsou příjemné.
Autoři hry nás po celou dobu nechávají
v domnění, že jsme pány herní situace, dovolí nám obětovat pár spoluhráčů
i zachránit galaktickou Radu na Citadele po svém. Hra však svoji nalinkovanou
cestu nikdy zcela neopustí.
Konec konců
Právě tato zdánlivá moc nad příběhem
způsobila v herním světě dosud něco nevídaného, a sice v roce 2012,
kdy se hráč po cca 60 hodinách hraní dozvěděl, že příběh může skončit špatně, nebo
špatně. A hádejte co, mohl si z těch možností vybrat. Hráč, který se své
moci nechtěl jen tak vzdát, rozjíždí plán: nejprve sehnat dostatečné množství
stejně zhrzených hráčů a poté sepsat tvůrcům ostrou nótu.
Další ťafkou je, když si hráč uvědomí,
že všechna jeho dlouze promýšlená předešlá rozhodnutí neměla vůbec žádný vliv
na to, jak jeho příběh, jehož spoluutvářením strávil tolik dní, nakonec
dopadne. Navíc, když se tyto možnosti nemohou zamlouvat snad nikomu. Leckoho, i
když samozřejmě ne všechny, se tenkrát napadlo tázat, co se stalo s tak
výbornou a promyšlenou hrou, že musela dopadnout takhle.
Jednou z odpovědí je zajisté změna
scénáristy, který stvořil první díl a velkou mírou se podílel i na dvojce.
Místo dokončení svého příběhu se však dal na spisovatelskou dráhu a připravil
tak svým fanouškům útěchu v podobě tří knih.
Obzvláště hlasitá se jevila skupina RetakeME3, která sdružovala podobné
nespokojence, uveřejňovala videa a dávala o sobě vědět všemi možnými, ale stále
podle svých slov, slušnými způsoby. Skupina se projevovala na sociálních sítích
(nejnovější příspěvek je z dubna 2013), má svého zplnomocněného mluvčího i
oficiální emailovou adresu. Pod svým jménem sdružuje mnohé další skupiny a
skupinky s jediným cílem: dát o sobě vývojářům znát a hold the line.
Plakát skupiny RetakeME3 |
Vítezství?
K čemu
tedy více i méně hlasitý odboj vedl? 5. dubna 2012 studio BioWare oznámilo, že
vydá a zdarma zpřístupní nové DLC s názvem Extended Cut, nové závěrečné
možnosti sice nedoplnilo, ale poskytlo svým odběratelům útěchu v podobě
přidaných scén a epilogu, které měly původní konce ospravedlnit. Co bychom tak
nejspíše mohli nazvat novým koncem, aniž bychom sami sobě lhali, je nová možnost
zbavit se toho, co/kdo nám dává možnost volby. V tom případě se jako hráč vzdávám
zodpovědnosti za své rozhodnutí a nechám ho vyřešit následující pokolení. Pokud
se ho dožije.
Nové
varianty se líbily i nelíbily, byly proklínány, velebeny i přehlíženy. Je
jasné, že všem se tvůrci čehokoliv nikdy zavděčit nemohou. Díky novým možnostem
mají právě ti nezavděčení stále lepší možnosti svou nespokojenost dávat najevo,
a je pak na každém tvůrci, jak to vše ustojí. Tak hodně štěstí.
Zdroje:
http://masseffect.bioware.com/
https://www.masseffect.com/
https://www.facebook.com/DemandABetterEndingToMassEffect3/
http://bonusweb.idnes.cz/pokud-chcete-prorazit-u-her-zacnete-vyvijet-modifikace-pgr-/Magazin.aspx?c=A110109_024829_bw-magazin_lou
No comments:
Post a Comment