Tuesday, April 18, 2017

Co si všechno může dovolit hráč Mass Effect?

Je to úžasný pocit moci, když půlka Galaxie skáče podle toho, jak pískáte. Rozhodují se bitvy, postavy umírají…. A co teprve když podle toho pískání skáčou i tvůrci hry!

Mass Effect, hra, kterou v roce 2007 stvořilo studio BioWare, nejdříve pro herní konzoli XBox360 a v květnu roku 2008 i pro Microsoft Windows, a navázalo tak na úspěch jejich prvního povedeného kousku, Dragon Age. Série Mass Effect obsahovala donedávna tři díly, letos v březnu pak světlo světa spatřilo dlouho očekávané čtvrté nepřímé pokračování Mass Effect: Andromeda. Už první díl sklidil hned po svém vydání obrovský úspěch. Průměrné hodnocení z nejrůznějších počítačových médií je 92,83 %, přičemž nejnižší hodnocení se pohybuje kolem 82 %. Eletronic Art, kteří hru produkují, utržili jen za předposlední vydaný díl 200 milionů dolarů.

masseffect.bioware.com

Masseffectové šílenství stoupá

Kromě tří základních dílu vydalo dosud studio i několik DLC, která rozšiřují děj, přidávají postavy, lokace a především úkoly, takže hurá na misi! Studio tak vědomě stále udržuje své fanoušky navnaděné. Další dávkou drogy pro ME fanoušky se staly knihy zasazené do jim tak známého světa. První ze čtyř dílů vyšel ve stejném roce jako hra a byl přijat velmi kladně, čtenáři se zde mohli začíst do děje, který hře předchází, nedochází tak k žádným kolizím, kniha se věrně drží své předlohy.

Světe div se, ale správní fanoušci nemají nikdy dost, a tak jakmile jim to počítačová gramotnost dovolí, pouštějí se do tvorby vlastních zákoutí ME světa. Takovýchto modifikací neboli modů je v současnosti nesčetné množství, hráči si své výtvory sdílejí prostřednictvím nejrůznějších serverů a mohou tak sobě i jiným ještě obohacovat zážitek z původní hry. Mnoho z těchto amatérských pokusů se i v případě jiných her setkává s velkým uznáním, u jedné modifikace k Warcraftu III dokonce studio chtělo vytvořit pokračování právě na ni. Kdo ví, třeba stojí za popularitou tvorby modů i vidina slávy a bohatství.

Samozřejmostí, která nesmí u takového trháku, jakým je série Mass Effect, chybět, je doplňkový prodej nejrůznějších značkových věcí. A to více i méně originálních. Vrcholem všeho má být chystaný film, na kterém se má autorsky podílet právě BioWare.

Jsem, jaký jsem. Ty jsi, jaký chci já.

V čem tkví úspěch této série není žádnou velkou záhadou. Její tvůrci nechávají své spotřebitele podle libosti rozhodovat o postupu svého hrdiny, a jelikož se jedná o velitele vojenského týmu, rozhodují tím tak o příběhu celé hry.

Pocit moci může být skutečně opojný, ale je také skutečný? Vždyť jakým směrem by se příběh hry ubíral bez hráčových rozhodnutí? Primární funkce hráčových rozhodnutí spočívá v utváření osobnosti jeho postavy. Tato rozhodnutí jsou realizována prostřednictvím komunikace či například vybírání vhodných postav k plnění jednotlivých úkolů. Díky rozhodnutím zachraňujícím životy a vyhýbajícím se ohrožování nevinných získává postava kladné body ochránce, díky agresivnějším a riskantnějším rozhodnutím pak mínusové body odpadlíka. Pokud je hráčova postava vyprofilována na tu či onu stranu, dostává se jí nových možností v konverzaci zapadajících do její strategie, což je klíčové právě v onom kontroverzním zakončení série. Je jedno, pro kterou stranu se rozhodneme, ale pokud je naše postava nevyhraněná, dostává se často do situací, které jí nejsou příjemné.

Autoři hry nás po celou dobu nechávají v domnění, že jsme pány herní situace, dovolí nám obětovat pár spoluhráčů i zachránit galaktickou Radu na Citadele po svém. Hra však svoji nalinkovanou cestu nikdy zcela neopustí.

Konec konců

Právě tato zdánlivá moc nad příběhem způsobila v herním světě dosud něco nevídaného, a sice v roce 2012, kdy se hráč po cca 60 hodinách hraní dozvěděl, že příběh může skončit špatně, nebo špatně. A hádejte co, mohl si z těch možností vybrat. Hráč, který se své moci nechtěl jen tak vzdát, rozjíždí plán: nejprve sehnat dostatečné množství stejně zhrzených hráčů a poté sepsat tvůrcům ostrou nótu.

Další ťafkou je, když si hráč uvědomí, že všechna jeho dlouze promýšlená předešlá rozhodnutí neměla vůbec žádný vliv na to, jak jeho příběh, jehož spoluutvářením strávil tolik dní, nakonec dopadne. Navíc, když se tyto možnosti nemohou zamlouvat snad nikomu. Leckoho, i když samozřejmě ne všechny, se tenkrát napadlo tázat, co se stalo s tak výbornou a promyšlenou hrou, že musela dopadnout takhle.

Jednou z odpovědí je zajisté změna scénáristy, který stvořil první díl a velkou mírou se podílel i na dvojce. Místo dokončení svého příběhu se však dal na spisovatelskou dráhu a připravil tak svým fanouškům útěchu v podobě tří knih.

Obzvláště hlasitá se jevila skupina RetakeME3, která sdružovala podobné nespokojence, uveřejňovala videa a dávala o sobě vědět všemi možnými, ale stále podle svých slov, slušnými způsoby. Skupina se projevovala na sociálních sítích (nejnovější příspěvek je z dubna 2013), má svého zplnomocněného mluvčího i oficiální emailovou adresu. Pod svým jménem sdružuje mnohé další skupiny a skupinky s jediným cílem: dát o sobě vývojářům znát a hold the line.

Plakát skupiny RetakeME3

Vítezství?

K čemu tedy více i méně hlasitý odboj vedl? 5. dubna 2012 studio BioWare oznámilo, že vydá a zdarma zpřístupní nové DLC s názvem Extended Cut, nové závěrečné možnosti sice nedoplnilo, ale poskytlo svým odběratelům útěchu v podobě přidaných scén a epilogu, které měly původní konce ospravedlnit. Co bychom tak nejspíše mohli nazvat novým koncem, aniž bychom sami sobě lhali, je nová možnost zbavit se toho, co/kdo nám dává možnost volby. V tom případě se jako hráč vzdávám zodpovědnosti za své rozhodnutí a nechám ho vyřešit následující pokolení. Pokud se ho dožije.

Nové varianty se líbily i nelíbily, byly proklínány, velebeny i přehlíženy. Je jasné, že všem se tvůrci čehokoliv nikdy zavděčit nemohou. Díky novým možnostem mají právě ti nezavděčení stále lepší možnosti svou nespokojenost dávat najevo, a je pak na každém tvůrci, jak to vše ustojí. Tak hodně štěstí.

Zdroje:
http://masseffect.bioware.com/
https://www.masseffect.com/
https://www.facebook.com/DemandABetterEndingToMassEffect3/
http://bonusweb.idnes.cz/pokud-chcete-prorazit-u-her-zacnete-vyvijet-modifikace-pgr-/Magazin.aspx?c=A110109_024829_bw-magazin_lou




No comments:

Post a Comment