Taky
jste mysleli, že táta v sukni je komedie, a ne horor? A neomylně byste
Jokera zařadili do skupiny padouchů? A zpochybnil vám to někdy někdo? Pak se
pravděpodobně stal obětí tvůrců tzv. spoof trailerů. Od kdy, jakými způsoby a vůbec
proč fanoušci parodické trailery tvoří? Na to se ve své stati zaměřil Vicente
Rodríguez Ortega.
Ortega pracuje jako odborný asistent na
Katedře žurnalistiky a komunikace na Universidad Carlos III de Madrid. Jeho
odborným zájmem je kinematografie, o níž publikoval mnoho statí a jednu
monografii s názvem La ciudad global en el cine contemporáneo: una
perspektiva transnacional. Je také režisérem celovečerního snímku Freddy’s
(2010), který ukazuje vrstvu brooklynské společnosti scházející se od nepaměti ve
Freddyho baru. Ortega je také zakladatelem hudebního webu The Water Tapes.
Jeho článek o spoof trailerech vyšel
poprvé v roce 2013. Chronologicky v něm za pomoci případových studií
popisuje historii vývoje nového audiovizuálního žánru, který zároveň hodnotí
z pohledu teorie nových médií, především pak proměnu vztahu produkce a
percepce mediálního obsahu, filmu. Jako kinematografický odborník analyzuje
estetické kvality a způsob vzniku jednotlivých fanouškovských pokusů. Uvažuje i
roli prokliků k těmto nově vzniklým médiím směřujícím, i funkci jich
samotných. Ve svém shrnutí se opírá o mnohé publikace, zejména z oblasti
filmové vědy a transmediace.
Všechno to začalo s draky a tygry
Ve své stati nám autor přibližuje
fenomén vzniklý roku 1999 pod oficiálním dohledem tvůrců filmu Crouching Tiger, Hidden Dragon (Ang Lee,
1999), jež zásadním způsobem změnil postavení fanoušků filmu z pouhých
konzumentů na producenty.
Tato proměna byla umožněna, čím jiným než,
digitalizací a globalizací Internetu. Ortega se nejprve zabývá podmínkami
vzniku a zároveň prvními pokusy o tvorbu trailerů diváky: Na oficiálních stránkách filmu Crouching
Tiger, Hidden Dragon si mohli diváci z předem připravených prvků filmu
vytvořit svůj vlastní trailer k němu a publikovat ho. Na vcelku
jednoduchém principu si tak fanoušci mohli vyzkoušet, jak být součástí snímku,
a nejen jeho pasivním konzumentem. Pár let poté, co vlastníci autorských
práv filmu Crouching Tiger, Hidden Dragon ukázali fanouškům svého filmu možnosti, které nová média dovolují,
strhla se vlna všemožných parodických předělávek a koláží.
Rozjíždějící se vlak
Z počátku
přivedly tyto hrátky leckterého filmové diváka do rozpaků, když
v očekávání pohodové romantické komedie shlédl krvavý horor či naopak.
Mezi
nespočtem takto nově vzniklých parodických trailerů vycházejících
z nejrůznějších filmů a postupujících podle nejrůznějších způsobů vznikají
nové vztahy, které svazují blíže tyto „nové“ trailery než trailer původní a ten
na něm parazitující.
Nového
koníčku mezi fanoušky filmového průmyslu se chytila mnohá filmová studia a
využila je ve svůj prospěch. Těžila z bohatého nového způsobu reklamy na
jejich film, jež je nestál žádné prostředky. Např. těsně před vydáním pátého dílu
slavné hororové série SAW pobízeli tvůrci fanoušky k tvorbě takovýchto trailerů
sestavených z jejich oblíbených scén předcházejících dílů.
Love, love, love
Opravdové
hromobití spustily však trailery parodující ten k filmu Zkrocená hora
(Brokeback Mountain). Vžil se pro ně název Brokebacks a se svým východiskem
neměly často společného nic víc než zobrazení homosexuální náklonosti. Dnes tak
můžeme na Youtube nalézt srdceryvné drama protagonistů série Návrat do
budoucnosti, ovšem s novým názvem Brokeback to the Future či trailer
k filmu Brokeback Samurai, což hovoří samo za sebe. Fanoušci
Brokebacks tedy vůbec nemusí být fanoušky Brokeback Mountain.
To,
že se podoby trailerů natolik vzdalují i to, že jejich tvůrci vlastně původně
snímek vůbec nemusejí znát je dovoleno právě kouzelným internetem a prokliky,
které nám blahosklonně dovoluje. Ukazuje nám, že digitální obsahy jsou navzájem
vždy potencionálně spřízněné.
Drama vrcholí
Podle Ortegy dosáhla produkce parodických
trailerů svého vrcholu, když se po zveřejnění traileru k filmu The Social Network (David Fincher, 2010),
s nimi doslova přes noc roztrhl pytel. Ve většině nově vzniklých trailerů
si jejich tvůrci přivlastnili sountrack i strukturu a návaznost jednotlivých
scén., změnily však hlavního hrdinu ‒ Facebook. Místo modrého šílenství jste
taky mohli fandit YouTube, Twitter,nebo Ebay.
Jdeme ještě dál. Parta, která si říká „The Atomv Producers“ zveřejnila trailer The Brocial Network, který je podle nich
parodií na sociální sítě i umělé přítelíčky. To ještě není nic tak záslužného,
říkáte si, ale oni dali dohromady skutečné herce a zveřejněné scény s dokonalou
věrností přetočili! Dokonce sehnali skupinu, která jim přehrála a přetextovala
původní song od Raidohead. Ke zveřejnění videa založila tahle nápaditá skupina
lidí parodickou webovou stránku, na které vlastně imitovali původní počínání Columbia Pictures s filmem Crouching Tiger, Hidden Dragon.
Naší inspirací je trailer. Nebo spoof trailer?
Jak se přesvědčili diváci filmu Scary Movie 4, kauzalita může být i
opačná. Tvůrci komedie např. spoléhali na obeznámenost fanoušků
s fenoménem Brokebacks a vpašovali do svého filmu příběh dvou
homosexuálních kovbojů.
A kruh se uzavřel.
Ortega v závěru konstatuje, že je
jasné, že spoof trailery nezmění pohled diváků na filmovou produkci jako
takovou, je to však fungující způsob, jak být součástí svého oblíbeného světa,
i když jen v rámci online komunity, která zná pravidla svá i výroby.
Autor článku se zabýval vývojem a
evolucí toho ve své době nového audiovizuálního žánru. My dnes s odstupem
můžeme konstatovat, že tyto tzv. spoof trailery se od svých vzorů mohou lišit
v různé míře a různým způsobem. Někdy tvůrcům stačí změnit soundtrack či
změnit pořadí přehrávaných scén. Setkáme se ale i s mnohem propracovanějšími
trailery, které obsahují scény natočené přímo fanoušky nebo dokonce
s komiksovým předěláním celého námětu, kdy zůstanou známí jen
protagonisté. Právě tento způsob je hitem poslední doby a zaplňuje první
stránky nabízeného seznamu na YouTube, Ortega ho ve svém článku ještě
nezmiňuje. Je tedy možné, že vývoj produkce spoof trailerů půjde ještě dál. Dnes
jsou jejich největším konkurentem tzv. honest trailery, které vám poví o vašem
filmu pravdu. Více o nich např. zde.
Pramen: Rodríguez Ortega, Vicente: Spoof
trailers, hyperlinked spectators & the web. New Media
& Society: pp. 149-164.
First Published March 25, 2013.
No comments:
Post a Comment