Tuesday, April 18, 2017

Spoof trailers

Taky jste mysleli, že táta v sukni je komedie, a ne horor? A neomylně byste Jokera zařadili do skupiny padouchů? A zpochybnil vám to někdy někdo? Pak se pravděpodobně stal obětí tvůrců tzv. spoof trailerů. Od kdy, jakými způsoby a vůbec proč fanoušci parodické trailery tvoří? Na to se ve své stati zaměřil Vicente Rodríguez Ortega.

Ortega pracuje jako odborný asistent na Katedře žurnalistiky a komunikace na Universidad Carlos III de Madrid. Jeho odborným zájmem je kinematografie, o níž publikoval mnoho statí a jednu monografii s názvem La ciudad global en el cine contemporáneo: una perspektiva transnacional. Je také režisérem celovečerního snímku Freddy’s (2010), který ukazuje vrstvu brooklynské společnosti scházející se od nepaměti ve Freddyho baru. Ortega je také zakladatelem hudebního webu The Water Tapes.

Jeho článek o spoof trailerech vyšel poprvé v roce 2013. Chronologicky v něm za pomoci případových studií popisuje historii vývoje nového audiovizuálního žánru, který zároveň hodnotí z pohledu teorie nových médií, především pak proměnu vztahu produkce a percepce mediálního obsahu, filmu. Jako kinematografický odborník analyzuje estetické kvality a způsob vzniku jednotlivých fanouškovských pokusů. Uvažuje i roli prokliků k těmto nově vzniklým médiím směřujícím, i funkci jich samotných. Ve svém shrnutí se opírá o mnohé publikace, zejména z oblasti filmové vědy a transmediace.

Všechno to začalo s draky a tygry

Ve své stati nám autor přibližuje fenomén vzniklý roku 1999 pod oficiálním dohledem tvůrců filmu Crouching Tiger, Hidden Dragon (Ang Lee, 1999), jež zásadním způsobem změnil postavení fanoušků filmu z pouhých konzumentů na producenty.

Tato proměna byla umožněna, čím jiným než, digitalizací a globalizací Internetu. Ortega se nejprve zabývá podmínkami vzniku a zároveň prvními pokusy o tvorbu trailerů diváky: Na oficiálních stránkách filmu Crouching Tiger, Hidden Dragon si mohli diváci z předem připravených prvků filmu vytvořit svůj vlastní trailer k němu a publikovat ho. Na vcelku jednoduchém principu si tak fanoušci mohli vyzkoušet, jak být součástí snímku, a nejen jeho pasivním konzumentem. Pár let poté, co vlastníci autorských práv filmu Crouching Tiger, Hidden Dragon ukázali fanouškům svého filmu možnosti, které nová média dovolují, strhla se vlna všemožných parodických předělávek a koláží.

Rozjíždějící se vlak

Z počátku přivedly tyto hrátky leckterého filmové diváka do rozpaků, když v očekávání pohodové romantické komedie shlédl krvavý horor či naopak.
Mezi nespočtem takto nově vzniklých parodických trailerů vycházejících z nejrůznějších filmů a postupujících podle nejrůznějších způsobů vznikají nové vztahy, které svazují blíže tyto „nové“ trailery než trailer původní a ten na něm parazitující.

Nového koníčku mezi fanoušky filmového průmyslu se chytila mnohá filmová studia a využila je ve svůj prospěch. Těžila z bohatého nového způsobu reklamy na jejich film, jež je nestál žádné prostředky. Např. těsně před vydáním pátého dílu slavné hororové série SAW pobízeli tvůrci fanoušky k tvorbě takovýchto trailerů sestavených z jejich oblíbených scén předcházejících dílů.

Love, love, love

Opravdové hromobití spustily však trailery parodující ten k filmu Zkrocená hora (Brokeback Mountain). Vžil se pro ně název Brokebacks a se svým východiskem neměly často společného nic víc než zobrazení homosexuální náklonosti. Dnes tak můžeme na Youtube nalézt srdceryvné drama protagonistů série Návrat do budoucnosti, ovšem s novým názvem Brokeback to the Future či trailer k filmu Brokeback Samurai, což hovoří samo za sebe. Fanoušci Brokebacks tedy vůbec nemusí být fanoušky Brokeback Mountain.

To, že se podoby trailerů natolik vzdalují i to, že jejich tvůrci vlastně původně snímek vůbec nemusejí znát je dovoleno právě kouzelným internetem a prokliky, které nám blahosklonně dovoluje. Ukazuje nám, že digitální obsahy jsou navzájem vždy potencionálně spřízněné.

Drama vrcholí

Podle Ortegy dosáhla produkce parodických trailerů svého vrcholu, když se po zveřejnění traileru k filmu The Social Network (David Fincher, 2010), s nimi doslova přes noc roztrhl pytel. Ve většině nově vzniklých trailerů si jejich tvůrci přivlastnili sountrack i strukturu a návaznost jednotlivých scén., změnily však hlavního hrdinu ‒ Facebook. Místo modrého šílenství jste taky mohli fandit YouTube, Twitter,nebo Ebay.
Jdeme ještě dál. Parta, která si říká „The Atomv Producers“ zveřejnila trailer The Brocial Network, který je podle nich parodií na sociální sítě i umělé přítelíčky. To ještě není nic tak záslužného, říkáte si, ale oni dali dohromady skutečné herce a zveřejněné scény s dokonalou věrností přetočili! Dokonce sehnali skupinu, která jim přehrála a přetextovala původní song od Raidohead. Ke zveřejnění videa založila tahle nápaditá skupina lidí parodickou webovou stránku, na které vlastně imitovali původní počínání Columbia Pictures s filmem Crouching Tiger, Hidden Dragon.


Naší inspirací je trailer. Nebo spoof trailer?

 Jak se přesvědčili diváci filmu Scary Movie 4, kauzalita může být i opačná. Tvůrci komedie např. spoléhali na obeznámenost fanoušků s fenoménem Brokebacks a vpašovali do svého filmu příběh dvou homosexuálních kovbojů.  
A kruh se uzavřel.


Ortega v závěru konstatuje, že je jasné, že spoof trailery nezmění pohled diváků na filmovou produkci jako takovou, je to však fungující způsob, jak být součástí svého oblíbeného světa, i když jen v rámci online komunity, která zná pravidla svá i výroby.

Autor článku se zabýval vývojem a evolucí toho ve své době nového audiovizuálního žánru. My dnes s odstupem můžeme konstatovat, že tyto tzv. spoof trailery se od svých vzorů mohou lišit v různé míře a různým způsobem. Někdy tvůrcům stačí změnit soundtrack či změnit pořadí přehrávaných scén. Setkáme se ale i s mnohem propracovanějšími trailery, které obsahují scény natočené přímo fanoušky nebo dokonce s komiksovým předěláním celého námětu, kdy zůstanou známí jen protagonisté. Právě tento způsob je hitem poslední doby a zaplňuje první stránky nabízeného seznamu na YouTube, Ortega ho ve svém článku ještě nezmiňuje. Je tedy možné, že vývoj produkce spoof trailerů půjde ještě dál. Dnes jsou jejich největším konkurentem tzv. honest trailery, které vám poví o vašem filmu pravdu. Více o nich např. zde.


Pramen: Rodríguez Ortega, Vicente: Spoof trailers, hyperlinked spectators & the web. New Media & Society, vol. 16, 1: pp. 149-164. First Published March 25, 2013.


No comments:

Post a Comment