Tuesday, April 18, 2017

„Divošky“ aneb Budu na Primě!

Většina českých televizních stanic se snaží reagovat na aktuální trendy přicházející zejména ze zahraničí. Jedním z takovýchto trendů je tvorba obsahu zpravodajství samotnými diváky.

Diváci jako spolutvůrci zpravodajství

Původ tohoto druhu žurnalistiky však musíme hledat někde jinde. Fenomén, kdy samotní uživatelé přispívají ke tvorbě obsahu, se stal s postupným rozvojem technologií populárním zejména v internetovém prostředí (typickým příkladem jsou Wikipedia nebo Youtube, na jejichž obsahu se může podílet kdokoliv). Není proto divu, že se na něj snaží reagovat i „tradiční média“, v našem případě televizní stanice, a dávat ve svém vysílání stále více prostoru divákům.

V zahraničí se jako jedna z prvních televizních stanic pokusila s pomocí diváků vytvářet vysílání americká stanice CNN. Její projekt iReports si získal značnou oblibu a stal se inspirací pro další televizní stanice po celém světě. Nepochybně se jím inspirovala i Česká televize, která se své diváky snaží zapojit do vysílání pomocí projektu s názvem iReportér. Ještě dříve však s konceptem občanské žurnalistiky, jak bývá tato spoluúčast diváků na vysílání někdy nazývána, přišla na český televizní trh televize Prima.

Takto vypadá logo konkurenčního projektu České televize, v němž dostávají prostor samotní diváci a jejich příspěvky.

Průkopník občanské žurnalistiky v České republice

Televize Prima se rozhodla zprávy tvořené samotnými diváky zařadit do svého večerního zpravodajského vysílání zařadit v říjnu 2013. Jednalo se o první takovýto počin na českých televizních obrazovkách. Diváci dokonce dostali svoji vlastní relaci, které byl vyčleněn příslušný čas po hlavní zpravodajské relaci televize Prima. Lákadlem se stala také finanční odměna, kterou televize za divácká videa nabídla.
        
Jelikož se Divácké zprávy na těšily velkému diváckému zájmu, televize Prima se rozhodla vytvořit vlastní internetovou doménu budunaprime.cz, která slouží pro hromadění zaslaných zpráv a umožňuje navíc divákům videa snadno nahrávat. K nahrávání videí televize Prima vyvinula ve spolupráci s českým videoportálem you.bo, který se stal provozovatelem nově vzniklé domény, také aplikaci pro chytré telefony, kterou mohou uživatelé použít nejen k nahrání videa, ale i k jeho editaci.

Televize Prima spolupracuje s českým videoportálem.

Co stojí za úspěchem Diváckých zpráv

Co vlastně stojí za úspěchem produsage obsahů, tedy obsahů, které tvoří sami spotřebitelé daného média? V prvé řadě zde jistě hraje roli technologický pokrok a to, že spotřebitelé médií se stále více pohybují interaktivním prostředí. Je proto logické, že televizní vysílání nemůže zůstat pozadu.

Koncept Diváckých zpráv je výhodný pro obě strany. Na jedné straně je sdílení vlastního videa uspokojující pro současného mediálního spotřebitele, který je zvyklý sdílet s ostatními své zážitky zejména skrze sociální sítě. A především, takovýto divácký reportér bude na Primě. „Budu na Primě“ je slogan, který Divácké zprávy využívají k tomu, aby nalákaly své divácké reportéry k aktivitě. Není přeci lepšího zviditelnění než „být na Primě“. Zde se dostáváme ještě dál. Divák se může z prostoru Facebooku, Twiteru nebo Instagramu rázem dostat ke sledovanosti, o které se mu nesnilo. Vždyť každý večer mají divácké zprávy téměř pět set tisíc sledujících.

Na druhé straně z tohoto konceptu ale těží i sama televize. Jelikož je zásobena dostatkem materiálu od diváků, nemusí sahat do vlastních zdrojů a pracovat na vlastní relaci. Tvoří také dojem otevřeného média, jehož součástí se může stát každý.

Být novinářem nikdy nebylo snazší

              A tady těží koncept Diváckých zpráv opět z rozvoje technologie. K natočení zpravodajského příspěvku totiž divák nepotřebuje nic jiného než mobilní telefon. A ten přeci nosí u sebe téměř každý. Je tedy jen otázkou, kdy se divákovi podaří v příhodném okamžiku tasit mobilní telefon a „být na Primě“. Každé divácké video je navíc publikováno i se jménem autora, a tak se divákovi dostane nejen možné finanční odměny, ale i případného uznání.

Každý den je část "primáckého" zpravodajství vyhrazena pro divácké reportáže.

Na „primácké“ zpravodajské vlně

                Koncept Diváckých zpráv zapadá do schématu zpravodajského vysílání televize Prima. Poté, co nám moderátoři ve studiu naservírují porci nejzásadnější události dne, vysílání pokračuje Kriminálním zprávami a postupně se bulvarizuje, až dochází ke zprávám od samotných diváků a končí nejžhavějšími novinkami ze světa šoubyznysu.

Dítě s kýblem na hlavě. Kdo by se nedojal?

                Mezi nejčastější témata Diváckých zpráv patří zvířata, děti, nehody, sport, počasí, události typické pro dané roční období nebo společenské události.

                O tom, že se Divácké zprávy snaží co nejvíce přiblížit obyčejnému diváku, svědčí i familiární tón (a někdy i vzezření) jejich moderátorů a také slangový název „Divošky“, který s oblibou používají.

Moderátorský bizár v podání Diváckých zpráv.

Aktivní novináři a čumilové

                Stejně jako na sociálních sítích, tak i v konceptu občanské žurnalistiky nalezneme ty, kteří se jí účastní aktivně a ty, kteří jí pouze pasivně přihlížejí. Tak jako se uživatelé sociálních sítí dělí na ty, kteří aktivně přispívají, „postují“ své názory, fotografie a detaily ze soukromí, a na ty, kteří aktivitu ostatních sledují, ale sami téměř žádnou nevyvíjejí. Divácké zprávy tak postupně získaly své věrné přispěvatele, kteří jsou již ostatním divákům dobře známí a zásobí je pravidelnými příspěvky. Z příspěvků diváků se tak nakonec stává relace určitého typu diváků a z původní rozmanitost příspěvků mizí.

Virtuální voyerství versus aktivní participace. Kde stojíte vy?

                Ačkoli přináší občanská žurnalistika některá úskalí, stala se trendem, který se dostává z internetového prostředí pomalu do prostředí tradičních tištěných a audiovizuálních médií.


Zdroje:



               


No comments:

Post a Comment