Většina českých televizních stanic se snaží reagovat na aktuální trendy přicházející zejména ze zahraničí. Jedním z takovýchto trendů je tvorba obsahu zpravodajství samotnými diváky.
Diváci jako spolutvůrci zpravodajství
Původ tohoto druhu žurnalistiky
však musíme hledat někde jinde. Fenomén, kdy samotní uživatelé přispívají ke
tvorbě obsahu, se stal s postupným rozvojem technologií populárním zejména
v internetovém prostředí (typickým příkladem jsou Wikipedia nebo Youtube,
na jejichž obsahu se může podílet kdokoliv). Není proto divu, že se na něj
snaží reagovat i „tradiční média“, v našem případě televizní stanice, a dávat
ve svém vysílání stále více prostoru divákům.
V zahraničí se jako jedna
z prvních televizních stanic pokusila s pomocí diváků vytvářet
vysílání americká stanice CNN. Její projekt iReports si získal značnou oblibu a
stal se inspirací pro další televizní stanice po celém světě. Nepochybně se jím
inspirovala i Česká televize, která se své diváky snaží zapojit do vysílání
pomocí projektu s názvem iReportér. Ještě dříve však s konceptem
občanské žurnalistiky, jak bývá tato spoluúčast diváků na vysílání někdy
nazývána, přišla na český televizní trh televize Prima.
Takto vypadá logo konkurenčního projektu České televize, v němž dostávají prostor samotní diváci a jejich příspěvky. |
Průkopník občanské žurnalistiky v České republice
Televize Prima se rozhodla zprávy
tvořené samotnými diváky zařadit do svého večerního zpravodajského vysílání zařadit
v říjnu 2013. Jednalo se o první takovýto počin na českých televizních
obrazovkách. Diváci dokonce dostali svoji vlastní relaci, které byl vyčleněn
příslušný čas po hlavní zpravodajské relaci televize Prima. Lákadlem se stala
také finanční odměna, kterou televize za divácká videa nabídla.
Jelikož se Divácké zprávy na
těšily velkému diváckému zájmu, televize Prima se rozhodla vytvořit vlastní
internetovou doménu budunaprime.cz, která slouží pro hromadění zaslaných zpráv
a umožňuje navíc divákům videa snadno nahrávat. K nahrávání videí televize
Prima vyvinula ve spolupráci s českým videoportálem you.bo, který se stal
provozovatelem nově vzniklé domény, také aplikaci pro chytré telefony, kterou
mohou uživatelé použít nejen k nahrání videa, ale i k jeho editaci.
Televize Prima spolupracuje s českým videoportálem. |
Co stojí za úspěchem Diváckých zpráv
Co vlastně stojí za úspěchem
produsage obsahů, tedy obsahů, které tvoří sami spotřebitelé daného média? V prvé
řadě zde jistě hraje roli technologický pokrok a to, že spotřebitelé médií se
stále více pohybují interaktivním prostředí. Je proto logické, že televizní
vysílání nemůže zůstat pozadu.
Koncept Diváckých zpráv je
výhodný pro obě strany. Na jedné straně je sdílení vlastního videa uspokojující
pro současného mediálního spotřebitele, který je zvyklý sdílet s ostatními
své zážitky zejména skrze sociální sítě. A především, takovýto divácký reportér
bude na Primě. „Budu na Primě“ je slogan, který Divácké zprávy využívají k tomu,
aby nalákaly své divácké reportéry k aktivitě. Není přeci lepšího
zviditelnění než „být na Primě“. Zde se dostáváme ještě dál. Divák se může z prostoru
Facebooku, Twiteru nebo Instagramu rázem dostat ke sledovanosti, o které se mu
nesnilo. Vždyť každý večer mají divácké zprávy téměř pět set tisíc sledujících.
Na druhé straně z tohoto konceptu
ale těží i sama televize. Jelikož je zásobena dostatkem materiálu od diváků, nemusí
sahat do vlastních zdrojů a pracovat na vlastní relaci. Tvoří také dojem
otevřeného média, jehož součástí se může stát každý.
Být novinářem nikdy nebylo snazší
A tady
těží koncept Diváckých zpráv opět z rozvoje technologie. K natočení zpravodajského
příspěvku totiž divák nepotřebuje nic jiného než mobilní telefon. A ten přeci
nosí u sebe téměř každý. Je tedy jen otázkou, kdy se divákovi podaří v příhodném
okamžiku tasit mobilní telefon a „být na Primě“. Každé divácké video je navíc
publikováno i se jménem autora, a tak se divákovi dostane nejen možné finanční
odměny, ale i případného uznání.
Každý den je část "primáckého" zpravodajství vyhrazena pro divácké reportáže. |
Na „primácké“ zpravodajské vlně
Koncept Diváckých zpráv zapadá do
schématu zpravodajského vysílání televize Prima. Poté, co nám moderátoři ve
studiu naservírují porci nejzásadnější události dne, vysílání pokračuje
Kriminálním zprávami a postupně se bulvarizuje, až dochází ke zprávám od
samotných diváků a končí nejžhavějšími novinkami ze světa šoubyznysu.
Dítě s kýblem na hlavě. Kdo by se nedojal? |
Mezi
nejčastější témata Diváckých zpráv patří zvířata, děti, nehody, sport, počasí, události
typické pro dané roční období nebo společenské události.
O tom,
že se Divácké zprávy snaží co nejvíce přiblížit obyčejnému diváku, svědčí i familiární
tón (a někdy i vzezření) jejich moderátorů a také slangový název „Divošky“, který s oblibou používají.
Moderátorský bizár v podání Diváckých zpráv. |
Aktivní novináři a čumilové
Stejně
jako na sociálních sítích, tak i v konceptu občanské žurnalistiky
nalezneme ty, kteří se jí účastní aktivně a ty, kteří jí pouze pasivně
přihlížejí. Tak jako se uživatelé sociálních sítí dělí na ty, kteří aktivně
přispívají, „postují“ své názory, fotografie a detaily ze soukromí, a na ty,
kteří aktivitu ostatních sledují, ale sami téměř žádnou nevyvíjejí. Divácké
zprávy tak postupně získaly své věrné přispěvatele, kteří jsou již ostatním divákům
dobře známí a zásobí je pravidelnými příspěvky. Z příspěvků diváků se tak
nakonec stává relace určitého typu diváků a z původní rozmanitost
příspěvků mizí.
Virtuální voyerství versus aktivní participace. Kde stojíte vy? |
Ačkoli
přináší občanská žurnalistika některá úskalí, stala se trendem,
který se dostává z internetového prostředí pomalu do prostředí tradičních
tištěných a audiovizuálních médií.
Zdroje:
Zdroje:
- http://mam.ihned.cz/media/c1-64259460-prima-spousti-novou-domenu-budunaprime-cz-pro-divacke-zpravy
- https://www.mediaguru.cz/2014/02/obcanska-zurnalistika-prorazi-i-v-cesku/
- http://www.digizone.cz/clanky/prima-vyuzije-portal-you-bo-pro-divacke-zpravy-spustila-domenu-budunaprime-cz/
No comments:
Post a Comment